Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Budda Super Seven | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (20899 totalt) |
Tjo.. inspirerad av Westfilds tråd skapar jag nu en egen tråd för min lilla "budda"...
nå.. varför "budda" tänker ni kanske ?? Jo, den långa historien är att jag å tjejen kallade min mage för budda.. varför skulle ni förstå om ni såg den.. Men då Bilen (med stort B ) inhandlades så insåg jag att den var så låg å fet att den fick överta smeknamnet "Budda".. ( plus att jag lovade mig själv att magen skulle bort... <-- jag på friskis å svettis.. fast jag ser nog inte så glad ut.. ) Nåväl.. lite bilder och information.... BIL: Esther Super Seven 1998 Byggare: Björn Svensson Ägare: Marcus Maehlum Övrig Info: BMW M5 mörkblå volvo 140 spindlar volvo 240 bakaxel volvo 240 skivor ventilerade justerbara dämpare AWo Nuvarande Motor: B20 dellorto 48:or 4 + över växel Kommande Motor: Honda F20c1 (s2000) Honda växellåda 6-växlad (s2000) Uppdateringar som kommer göras: Backspeglar för MC (kolfiberfejk?) inköpta (96 gram styck) Autometer 5" varvräknare med shiftlight inköpt Ny diffklump till 1031 bakaxeln inköpt Kevlarstol inköpt och byggs nu om för att få plats + att den kommer kläs om 4-punkts bälten Instrumentpanel i kolfiber kommer tillverkas Ny hastighetsmätare och mätare för vatten/oljetemp oljetryck m.m m.m ( alla vita så dom passar snyggt med kolfiberpanelen ) Nya skärmar fram och bak bygga förvaringslåda i armstödet (kardantuneln) och över bakaxeln Byta till mindre tank (saab v4?) Byta baklampor till mindre/snyggare slitsa bromsskivorna bygga nytt avgassystem Klä om sittbrunnen i läderimitation så den matchar kevlarstolen Jag har säkert glömt massa men jag får uppdatera allt eftersom... Här nedan finner ni länkar till hemsidan och forumet där ni finner massor av bilder samt filmer på "Budda" HEMSIDA: http://www.trampebil.se FORUM: http://www.trampebil.se/forum/index.php?s=b75b2024abda61feed68ef51dfd5caf9&showforum=7 edit: uppdaterade till fungerande länkar... (2006-02-14) _________________ MackeMaehlum |
||
den är gatlegal nu..
Vet dock inte hur jag skall göra när jag får i motorn.. Det blir att strypa motorn elektroniskt inför besiktningen.. sätter jag varvstoppet på ca: 5000 rpm så kommer jag ner i ca 150 Hkr.. ( varvar ju 9000 rpm orginal.. ;D ) Å tack.. den är inte så snygg nu, men jag jobbar på det.. edit: förfinade mitt svar lite.. :0) _________________ MackeMaehlum |
||
Sväljer SBP ett effektintyg från bromsning på rullande landsväg t.ex? Jag ha defått för mig att dom inte nöjer sig med mindre än orginaleffekt på aktuell motor? Hade ju dock varit en väldans praktiskt och enkel lösning! _________________ Pär Hylander |
||
Man kan nog ha tur ibland men annars skall de visst gå enbart på motornumret (om bilen inte uppenbart är toktrimmad ). Dock verkar de lite konstiga med detta - jag köpte en motor där motornumret är bortrostat pga att tillverkaren varit väldigt dåliga med märkningen och i princip bara ristat lite i färgen . Därför kontaktade jag SBP och frågade om det var OK att själv stansa in motornumret igen och det var det... Med andra ord kunde jag alltså valt en motor med mer effekt och sedan "trimmat ner den" med ett annat motornummer!
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
therealpinto kan väl detta lite bättre än mig, men jag har fått för mig att bromsningsintyg kan godkännas om ändringen verkar tillräckligt bestående. Men t.ex. en elektrisk strypning har jag väldigt svårt att tro kommer gå igenom, tyvärr. |
||
Det ska räcka med ett intyg från rulland landsväg... Vi la en B23 a i en lätt lastbil... (BEDFORD) och där va på tok för mycket effekt i den enligt besiktningen. Då åkte vi till en som bromsar i malmö så frågade han vad vi tyckte va lagom i antal hästar så sa vi vad vi ville ha. Så skrev han de på pappret och då gick den rakt igenom! Med samma effekt som innan...
|
||
som Tobias säger så skall det tydligen vara "bestående" strypning, men kommer en Cyklone en Impala SS och ett gäng Supror igenom besiktningen med 800-1000 hästar så skall jag nog slinka igenom med min oxså..
_________________ MackeMaehlum |
||
Hej
Det är ju lite skillnad på att göra en regbesiktning för motorbyte och att slinka igenom en kontrollbesiktning med en bil redan är reggad med rätt motor... Det är egentligen upp till Bilprovningsstationerna att välja vilka bromsintyg de godtar, vissa är "snälla" och accepterar rätt kraftiga strypningar. I detta fall lär det krävas intyg från SFRo på att motorbytet är okej och vi är kanske inte lika "lättlurade". Om det vore jag som skulle göra SFRo-besiktningen på denna, så skulle jag vilja köra bilen både med och utan strypning, för att vara säker på att den klarar effekten även om strypningen skulle "gå sönder". /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Acke - du får gärna vara lite mer diskret om vad du tänker göra och hur du tänker få igenom ditt bygge. Det räcker med att rätt person läser sånt här så sätts hela möjligheten till amatör/ombyggt fordon ur spel. Det vore väldigt trist. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Lite OT, men "min" kära motor vann för 5:e (!) gången på raken Engine of The Year.....
imponerande med tanke på att den vunnit alla år den varit med och framförallt iår då den bara säljs i Europa och Asien... (USA S2000 levereras med en 2.2L maskin... dom ville tydligen ha mer vrid än å kunna varva 9000RPM.. ) mer info... http://www.ukintpress.com/engineofth _________________ MackeMaehlum |
||
Ja tack gärna, fast kanske inte just om motorn utan mer om hur det har gått för dig vid monteringen av den nya maskinen eller kanske snarare förberedelsen till detta Kort sagt, hur går det? _________________ Peter Karlsson |
||
Mmmm.. mellan Greklandresan å en nervskada i ryggen så har jag lyckats stuka höger fot (kicka igån supermotarden kan vara farligt) samt 3 veckor senare stuka vänster fot (vi var i tyskland å köpte 76 flak med öl... )
så det har inte hänt så mycket med budda.... dock så börjar bägge vristerna bli bättre men ryggen får jag tydligen leva med... skall försöka ta mig i kragen och få jobbat lite mer med budda framöver.... ja har inte varit i garaget på 3 veckor nu... _________________ MackeMaehlum |
||
Jag hoppades också på bilder och info om monteringen av motorn _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
kom å köp...
är iof vårpris på 30.000:- nu.. som hittat.. http://www.youfindall.com/blackrace2 _________________ MackeMaehlum |
||
Hej
Fick flacha igenom din tråd o kolla in din bil. Ser mkt bra ut har dock inte fått riktigt koll på din hemsida ännu så jag har inte kollat alla bilder ännu,'' Däremot blev jag klart intresserad av ditt projekt att stoppa i en s2000 motor, tanken har funnits för mig med men helt utom ekonomiskt räckhåll idag. Har du kvar planerna ännu? eller har du gjort det redan? Ska kolla alla dina bilder så for jag hinner. mvh _________________ Jimmy Anderberg Super Se7en 1,8Tic BMW 525 Escort Mk2 V70 AWD 2,4t mm |
||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Budda Super Seven | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (20899 totalt) |