Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tolkning av försäkring för bankörning
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (8345 totalt)
Olof Rx
Malung
Här sen Mar 2004
Inlägg: 16


Trådstartare
Chenare!
Jag är nykomling här. En trevlig sajt och bra forum, tycker jag!!

Hur som helst, hur tolkar man texten nedan
Följande fick jag från Honda Bilförsäkring (Folksam):

Citat:

Hej.
Angående din fråga nedan på hur försäkringen gäller vid
förarträning som Honda Performance arrangerar så kan
Folksam härmed bekräfta att Egendomsskyddet gäller.

Däremot kan vi inte bekräfta att trafikförsäkringen gäller
då vi är styrda av Trafikskadelagen som i §1 undantar en
del typer av händelser som till exempel övningskörning inom
inhägnat tävlingsområde. Därför måste en händelse prövas
från fall till fall.

Med Vänlig Hälsning
Folksam
**** ********
Produktspecialist Motorförsäkring
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Hej.

Jag skulle tolka det som att Folksam vet att trafikförsäkringslagen inte gäller på banan men att de i ett tillämpat fall eventuellt vill vara bussiga mot dig som kund.
Du kan läsa mer här om reglerna: http://www.bmwsc.com/docs/bmwsc_policy_gatbilar.htm

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Jag vill bara sticka in en personlig grej. Vet att det här diskuterats förrut men efterson det kom på tal igen så...
Hade för några år sedan fått intyg från mitt lokala LF bolag att det var ok med bankörning. Dom ansåg att man blir skickligare förare av detta. Dock gäller inte försäkringen (vagnskada) vid tävling eller träning inför tävling.
Nu när jag bytte bil så kollande jag i förs.vilkoren och ser en utökning av texten med "gäller inte vid hastighetskörning under tävlingsliknande former".
Vad är då detta och hur tolkar LF detta?
Jag på talade detta och ville ha ett besked, dvs köra med raka rör. Det slutade med att dom var tvugna att ha ett styrelsemöte för att reda ut tolkningen. Sedan hade jag ettt möte med dom, och då gav dom beskedet att "visserligen faller motortrafikskadelagen när man kommer in på inhängnat tävlingsområde men att aktiviteten får bli grundande för om vagnskadan gäller eller ej" Tex vid körning med PCS under instruktörer och med det för dom speciella upplägget gäller min försäkring. Men inte vid fri/allmänhetens körning på Gotl.ring. Inte heller vid typ av streetrace.
Jag måste oxå innan tala om för mitt bolag per fax när det är en happening.

Krångligt - javisst. Synpunkter?

_________________
Stefan Larsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Intressant! För det är ju precis så praxis varit.

Dvs banträffar organiserade av seriösa klubbar som arrangerar banträffar regelbundet, dvs har erfarenhet osv, med reell satsning på förarutveckling (dvs ordentlig förargenomgång med pedagogiska inslag, flera duktiga instruktörer på plats osv, dvs inte bara pang på och ut o köra) har i praktiken setts som okej av bolagen.

"Praxis" är dock ett ett väldigt osäkert kort...

Men du har ju fått till en bra lösning!!!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



höfläkt skrev:
Jag vill bara sticka in en personlig grej. Vet att det här diskuterats förrut men efterson det kom på tal igen så...
Hade för några år sedan fått intyg från mitt lokala LF bolag att det var ok med bankörning. Dom ansåg att man blir skickligare förare av detta. Dock gäller inte försäkringen (vagnskada) vid tävling eller träning inför tävling.
Nu när jag bytte bil så kollande jag i förs.vilkoren och ser en utökning av texten med "gäller inte vid hastighetskörning under tävlingsliknande former".
Vad är då detta och hur tolkar LF detta?
Jag på talade detta och ville ha ett besked, dvs köra med raka rör. Det slutade med att dom var tvugna att ha ett styrelsemöte för att reda ut tolkningen. Sedan hade jag ettt möte med dom, och då gav dom beskedet att "visserligen faller motortrafikskadelagen när man kommer in på inhängnat tävlingsområde men att aktiviteten får bli grundande för om vagnskadan gäller eller ej" Tex vid körning med PCS under instruktörer och med det för dom speciella upplägget gäller min försäkring. Men inte vid fri/allmänhetens körning på Gotl.ring. Inte heller vid typ av streetrace.
Jag måste oxå innan tala om för mitt bolag per fax när det är en happening.

Krångligt - javisst. Synpunkter?


Jag har en vanlig helförsäkring hos LF. Ringde deras entusiastförsäkringsanvarige och påtalade mitt missnöje med att inte få bedriva min förarutvecklande aktivitet på banorna. Då lyfter han bara luren och ringer till deras bes-killar. Nu skall det komma ut en kille och kolla så att skicket på bilen är som jag beskrivit sedan skriver de ion i mitt försäkringsbrev att helförsäkringen även täcker bankörning. (ej tävling antar jag) thumbs up

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



"visserligen faller motortrafikskadelagen när man kommer in på inhängnat tävlingsområde"

Detta tyder ju på att försäkringsbolaget tolkar lagen som att det är motortävlingsförsäkring som gäller på banträffar men att deras vagnskadeförsärking gäller ändå. Det är ju gott & fint! thumbs up

Men vad händer vid personskada, antingen på förare eller åskådare? Vad gäller PCS så var det ju en artikel i senaste PCS tidningen om försäkringar där just detta var oklart. PCS har ingen motortävlingsförsäkring (som i normala fall ska täcka personskador på bana) och poängterade att det var oklart vad som gällde.

Trist att behöva få svaret "the hard way" ..
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



Varför krävs det att bilen är försäkrad/skattad/besiktigad när man kör på bana.. ? ..det har det iaf varit när jag har kört här i sverige.

om nu ändå det inte är säkert att försäkringen ens gäller..

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Turbo² skrev:
Varför krävs det att bilen är försäkrad/skattad/besiktigad när man kör på bana.. ? ..det har det iaf varit när jag har kört här i sverige.

om nu ändå det inte är säkert att försäkringen ens gäller..


Det behöver den ju inte vara.... Om du kör race på bana istället för gatbilsträff.

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Turbo² skrev:
Varför krävs det att bilen är försäkrad/skattad/besiktigad när man kör på bana.. ?

Jag kan svara för BMWSC och hos oss är det för att hålla en viss nivå. Vi är seriösa, det skall de som kommer och kör också vara. Dvs bilen skall vara "in ordnung!" Ribban skall ligga högt liksom.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



Så mao om man har tex en bil som är så ombyggd (till det positiva) så SBP inte skulle godkänna den så kan dom som är ansvarig för banhyrningen godkänna bilen om dom tycker det är seriöst gjort.

Men det är ju induviduellt för varje person att godkänna det, men iaf..

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



höfläkt skrev:
Krångligt - javisst. Synpunkter?

Nja, det är ju egentligen en kalaslösning!
Jag hade en lik. med SalusAnsvar där de skriftligen intygade att bilens helförsäkring gällde vid en banträff med de former som BMWSC tillämpade. De skrev tom ut att motorskade-delen gällde till 10.000 mil!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Turbo² skrev:
Så mao om man har tex en bil som är så ombyggd (till det positiva) så SBP inte skulle godkänna den så kan dom som är ansvarig för banhyrningen godkänna bilen om dom tycker det är seriöst gjort.

Inte hos BMWSC.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



BTG skrev:
Turbo² skrev:
Så mao om man har tex en bil som är så ombyggd (till det positiva) så SBP inte skulle godkänna den så kan dom som är ansvarig för banhyrningen godkänna bilen om dom tycker det är seriöst gjort.

Inte hos BMWSC.


Nästan även hos BMW.... fast då får man åka BMW Cup..... som väl är med BMWSC på några av träffarna väl?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Dan Hovang skrev:


Men vad händer vid personskada, antingen på förare eller åskådare? Vad gäller PCS så var det ju en artikel i senaste PCS tidningen om försäkringar där just detta var oklart. PCS har ingen motortävlingsförsäkring (som i normala fall ska täcka personskador på bana) och poängterade att det var oklart vad som gällde.

Trist att behöva få svaret "the hard way" ..


detta täcks ISF in av respektiva kommuns försäkring.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Turbo² skrev:
Så mao om man har tex en bil som är så ombyggd (till det positiva) så SBP inte skulle godkänna den så kan dom som är ansvarig för banhyrningen godkänna bilen om dom tycker det är seriöst gjort.

Men det är ju induviduellt för varje person att godkänna det, men iaf..


e ehlt upp till den som hyr banan för tillfället att godkänna eller icke godkänna icke gatlagliga biar på deras träff - är EJ upp till banägaren - om det ej står i avtalspapprena.

vet att vissa banor har Db krav - meninte alla.

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



KristianAE86 skrev:
Dan Hovang skrev:


Men vad händer vid personskada, antingen på förare eller åskådare? Vad gäller PCS så var det ju en artikel i senaste PCS tidningen om försäkringar där just detta var oklart. PCS har ingen motortävlingsförsäkring (som i normala fall ska täcka personskador på bana) och poängterade att det var oklart vad som gällde.

Trist att behöva få svaret "the hard way" ..


detta täcks ISF in av respektiva kommuns försäkring.


Så det är fritt fram att strunta i att skaffa motortävlingsförsäkring när man hyr bana?
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Tävling eller tävlingsliknande verksamhet blir det först när du tar tid eller när du beter dig illa på banan, t.ex stänger någon eller prompt måste åka "fullt under bron".
Jag vill inte betala med min försäkringspremie bara för att någon betedde sig dumt på banan och får sin bil betalad av försäkringsbolaget

Att dom granskar alla ärenden ok, man vet om riskerna med bankörning innan man ger sig ut på banan. Exemplet med porsche klubben med instruktörer är ju klockrent som övningskörning ifall det skulle hända något. Alltså vill man köra på egen hand så gör man det helt enkelt på egen risk. Och är man då rädd om sin nya fina dyra bil så kanske man inte skall ge sig ut med den. Frågan är ju vad som gäller med försäkring om skada på person skulle uppstå.

För bolag som frånsäger sig allt ansvar, vad händer om du t.ex kör halkbana med din bil?

btw. så kör jag inte trafikförsäkrad bil på banan längre

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Kunta skrev:
Tävling eller tävlingsliknande verksamhet blir det först när du tar tid eller när du beter dig illa på banan, t.ex stänger någon eller prompt måste åka "fullt under bron".


Riktigt så är inte lagen formulerad.

Bilaga 1 Lag (1976:357) om motortävlingsförsäkring skrev:
Motortävlingsförsäkring skall finnas vid tävling med motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde.

Försäkringsplikten fullgöres av den som anordnar tävlingen. Finns ej sådan anordnare, fullgöres försäkringsplikten i stället av tävlingsområdets ägare eller, om området har upplåtits till annan för tävling, av denne. Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde.


Kolla på BMW Sport Club hemsida: http://www.bmwsc.com/docs/bmwsc_policy_gatbilar.htm där finns en fin utredning.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Fredrik - SLC skrev:
BTG skrev:
Turbo² skrev:
Så mao om man har tex en bil som är så ombyggd (till det positiva) så SBP inte skulle godkänna den så kan dom som är ansvarig för banhyrningen godkänna bilen om dom tycker det är seriöst gjort.

Inte hos BMWSC.


Nästan även hos BMW.... fast då får man åka BMW Cup..... som väl är med BMWSC på några av träffarna väl?


F'låt. Helt rätt Fredrik - tack! thumbs up
Jag avsåg gatbilsåka-delen av BMWSC. I klubben har vi också en tävlingsserie, BMW Cup, där endast renodlade tävlingsbilar kör. CUP:n körs enl. SBF i tre klasser med eget reglemente. Mer info: www.bmwsc.com

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Dan Hovang skrev:
Så det är fritt fram att strunta i att skaffa motortävlingsförsäkring när man hyr bana?

Nu vet jag inte om du upptäckt det men du har besvarat din egen fråga. Det går inte att strunta i. Knäcknöten är att en bana typiskt sett är inhängnat tävlingsområde.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



KristianAE86 skrev:


vet att vissa banor har Db krav - meninte alla.

K


Vilka har inte Db krav ? för dom skulle jag gärna hyra......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Allmänt banåkaforum
Tolkning av försäkring för bankörning
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (8345 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande