Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo -86 "Clubsport"
1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (33890 totalt)
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Hallå.
Ja då jag skrotade min Mr2 Turbo på Kinnekulle Ring i September så blev jag ju tvungen att påbörja ett nytt projekt.

Planen var något lågbudget inköp, för att kunna modifiera så mkt som möjligt under vintern, men mitt hjärta sa nej.
Jag har haft en dröm om en bananpassad Porsche 944 Turbo så länge jag kan minnas, så jag bestämde mig för att förverkliga den drömmen.

Jag letade rätt på 3st bilar som jag bestämde mig för att åka och titta på. 2st var lite mer påkostade och 1 var i stort sett orginal.

Jag bestämde mig för att börja åka och kika på den mest intressanta (som tack och lov också fanns närmast + att den hade rätt färg).

Väl på plats hann vi knappt gå in i garaget innan vi föll pladask.
Skicket var över förväntan, den hade rätt historik med komplett dokumentation sedan 1986 och endast 13000 mil på mätaren.

Efter provtur var saken biff, jag skulle ju kolla 2 st till men det sket jag i. Jag skakade hand med säljaren och vi kom överens om allt.

Bilen i fråga är en vit, svensksåld Porsche 944 Turbo (951) -86.

Lite orginal fakta:
220 hk, 330 nm
0-100 km/h @ 6.1 s
402m @ 14.4 s

Utrustning vid köp:

Motor:

Bengtchip
Hårdare WG-fjäder
Pysventil
Bosch dumpventil
3bars BTR
Laddtryck: 1.05 bar (0.6 bar orginal)
Enligt tidigare ägare: 270+ hk, 430+ nm

Chassi:

Bilstein stötdämpare
HR sänkfjädrar
30 mm Krägningshämmare fram
19 mm Krägningshämmare bak
Casterstag bak (Porsche Mo30)

Bromsar:

Org

Interiör:

Turbo S ratt, övrigt org

Exteriör:

Orginal (förutom allmän uppfräschning med nya lister runt baklucka, targa osv osv)

Fälgar:

16" BBS split med Toyo Proxess däck.


Mål med projektet:

Tanken är att förvandla den här till en renodlad Clubsport
Chassi, motor, bromsar ska uppgraderas för bankörning, men den ska ändå va i tillräckligt bra skick för att kunna ställas ut.
Finns det en 402m körning i närheten ska det även gå att testa där utan att skämmas och framförallt: Jag vill kunna åka och äta glass med bilen (eller varför inte åka 30mil enkel resa på nästa års Aliveträff?)



Framtidsplaner inför 2013:

- Byta expansionskärl till kylarvatten då de hade en skada
- Byta framlampa (höger fram har en skada, ev bygga om så de inte är popup)
- Fullbur från Finess
- Sportstolar
- 4 punktsbälte
- Moccaratt
- Greddy Turbotrycksmätare
- Greddy Oljetempmätare
- Greddy Oljetrycksmätare
- 3" avgassystem
- K/N Sportluftfilter
- Viss lättning
- Lite dekaler
- Tow hooks
- Gemballa läpp
- Splitter
- Racebromsvätska

På lång sikt:

Utveckla den ännu mer för banåka, b.la:

- Coilovers
- Bussningar
- Bromsar
- Plastskärmar, plasthuv, plastrutor
- 350 hk
- Osv, svårt att komma på när man knappt kört bilen

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Bilder från hemkomsten:














_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Det första jag gjorde var att palla upp bilen och snickra ihop ett eget 3".
DP fick vara orginal tills vidare, tror jag lämnar till Sandén i framtiden så han får byta den då de är trångt och jävligt.

Blev rakt 3" (ingen katt org på min bil) med en liten ljuddämpare.
Blev även screampipe till WG (extern orginal).

Orginal avgas väger 21 kg, mitt hamnade på 9 kg. 12 sköna kg lättare + mkt goare sång!


_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Efter det här tog jag mig an inredningen.
Tanken här är plåtrent, målat vitt. Glasfiber dörrsidor (kolfiberfoilerade).
Jag TROR jag kommer ha kvar innertaket.
Instrumentbrädan kommer förbli orginal till att börja med, sen blir det troligtvis flockning av den samt "mittpanelen"


De mesta ur..

I nuläget är allt skrapat, ska bara få ur alla limrester osv. Sen ska de som sagt målas.

Framstolarna, baksäte samt mattan vägde in på 67 kg.

Och då har jag en hel del saker kvar som jag inte vägt än (ljudisolering, asfaltsmatta, reservhjul, stereo, högtalare, dörrsidor osv osv).
Får se vad de hamnar på totalt . Lovar att återkomma med en komplett lista på vikten!

Beställde hem 2 st "Noname" Sparco kopior idag.
Har haft dessa i två tidigare bilar och är riktigt nöjd, kompisen voltade 4 varv med sin bil han hade sådana i och de klarade dom av utan problem.
Tanken är väl att de blir en FIA godkänd på förarsidan i framtiden.

Produktbild på stolarna:


_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Med tanke på att tidigare ägaren hade fått påpekning att högerframlys skulle bytas till nästa bes hade jag riktig tur när de kom ut annons på 944forumet med ett par hemmagjorda "GTS lyktor".
Har velat ha sådana hela tiden.

Jag slog till direkt, här kommer ytterligare ett par kg sparas samtidigt som de bidrar till en mkt rejsigare look.


_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Fälgarna är till salu eller ev byte mot andra fälgar 17" eller 18" som passar Porsche!

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



Hejsan,
vart köpte du stolarna?

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Tja.
På Jspec.

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Nu är dom hemma:


_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Det drar ihop sig för lack invändigt:



Bantningskuren hittills är 118 kg, och då finns de ganska mkt mer att ta om man vill det.
Kommer färdigställa en komplett lista för den nyfikne sen.

Någon som vet vad det här är för något?
Sitter i balgan längst bak till höger:


_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Målandet fortsätter.
Ska bara gå över bagaget en gång till sen lite finlir så är de klart sen .

Blir ljust och bra tycker jag:



Har beställt en FIA godkänd OMP AB105p bur idag.
Ska även vara godkänd för PCSR som jag förstått.



Under tiden jag väntar på att den ska levereras hoppas jag hinna få i stolarna, bygga nån konsol för mätare osv så att inredningen är så gott som klar sen (förutom ratt och bälten som beställs framöver).

Någon här som åker med QSP Fiagodkända bälten förresten?

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Såg att jag hade råkat skriva fel årsmodell i rubriken, det är nu åtgärdat. Bilen är en -86, inte -88a.

Bygget rullar på, stolarna är på plats (ska ju iof ändå ur när buren ska i, men skönt att ha allt testat så de funkar innan.)
Dock ska de justeras, vill sänka ner dem ytterligare, sen ska jag ta mig en fundering över hur jag ska göra med innertaket. Frågan är om inte det får stryka på foten också nu..









Sen var de även fälgbytardag igår, Bort med gubbstuket - på med Porsche Cup2 fälgar.





Dessa ska lackas, förses med Federal 595 RS-R, sen ska jag mäta på hur breda spacers jag vill ha.

Tror ni det blir lagom med 225 ifram på 7" samt 255 i bak på 9"?

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Bak blir bra men fram skulle jag nog valt 7,5-8 tum för 225. 205 sitter bra på 7 tum. Ser bra ut annars!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Fin bil Mårten! Går ju att få bra fart i en sådan oxå.

Tråkigt med MR2:an men man får vara glad ändå när det bara är bucklig plåt och man går oskadad själv.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6066



En liten fundering, Om du ska köra med PCSR så måste väll stolarna vara FIA godkända också??? eller iallafall förarstolen.....

Såg inga FIA dekaler på stolarna.......

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Lilja
Malmö
Här sen Sep 2011
Inlägg: 67



En fråga. Vad målade du inredningen med? Har en 85a samma färg som din som jag snart ska riva inredningen ur, kunde varit bra att veta.

_________________
Kristoffer Lilja
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
964 : Tack för tipset. Fan dom kanske var 7.5", får kika närmare på detta nästa gång jag är i garaget.
Finns orginal Cup2 i olika dimensioner?

Magnus Lidholm : Tack Magnus. Ja den här ska nog gå få fart i, bara lära sig spaka också. Tack för omtanken om Mr2an, hoppas vi ses runt konorna på de lokala flygfälten under 2013 också !
Masserar du om BMW'n ordentligt i vinter nu ?

j.stigson : Ska inte köra PCSR 2013, tanken är att bygga bilen så den KAN klassas in där, och förhoppningsvis köra 2014 eller 2015. Men om du läser högre upp så står det även att förarstolen ska bytas mot en FIA godkänd i framtiden..

Lilja : Jag penslade med Hammerlite vita färg, funkade jätte bra tycker jag. Tänk på att använda lite dyrare, fina penslar ifall du ska pensla bara så du inte får tydliga penseldrag (de blev väldigt mkt "pensel" i den meningen )

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6066



Okej...

Men skulle det inte kännas "säkrare" att faktiskt sitta i en testad stol istället för att sitta i en otestad stol??

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Givetvis skulle de kännas säkrare, men som jag skrev högre upp har jag haft likadana stolar tidigare och varit nöjd + att min garagekompis rullade 4 varv ut i skogen med sin bil förra sommaren, han hade sådana stolar och de klarade den smällen.

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



martenheller skrev:
964 : Tack för tipset. Fan dom kanske var 7.5", får kika närmare på detta nästa gång jag är i garaget.
Finns orginal Cup2 i olika dimensioner?

Magnus Lidholm : Tack Magnus. Ja den här ska nog gå få fart i, bara lära sig spaka också. Tack för omtanken om Mr2an, hoppas vi ses runt konorna på de lokala flygfälten under 2013 också !
Masserar du om BMW'n ordentligt i vinter nu ?

j.stigson : Ska inte köra PCSR 2013, tanken är att bygga bilen så den KAN klassas in där, och förhoppningsvis köra 2014 eller 2015. Men om du läser högre upp så står det även att förarstolen ska bytas mot en FIA godkänd i framtiden..

Lilja : Jag penslade med Hammerlite vita färg, funkade jätte bra tycker jag. Tänk på att använda lite dyrare, fina penslar ifall du ska pensla bara så du inte får tydliga penseldrag (de blev väldigt mkt "pensel" i den meningen )


Ja de svarar väl ganska bra på lite lättare trim utan att behöva in och modifiera i motorn eller byta turbo. Väghållningen är väl fin också och rymmer rejäla däck, såg att Richard Sjöholm hade 265 fram och 285 bak, fast frågade inte om det gick utan att modifera hjulhusen men troligen inte.

Jag brukar försöka hugga på de tillfällen som bjuds i närheten, om det blir en Såtenäs-träff nästa år så är den träffen att rekomendera.

Ska dit med bromsar från en sådan där konstig bil med boxer i mitten

_________________
Magnus Lidholm
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Ja visst gör dom de. Min är ju det mesta utav basic sakerna gjorda med, så de ska bli kul att testa och se vad den kan. Känns helt klart piggare än Mr2an.

Ja 944träffen på Såtenäs har jag hört mkt gott om, klart man ska dit och lära känna bilen .

Jaså, trevligt. Har du någon projekttråd någonstans så man kan följa operationen ?

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo -86 "Clubsport"
1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (33890 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande