Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Megane Coupé -96 Maxi kitcar Perfohubs. | 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (38689 totalt) |
Nya projekt
Hände sig så att jag en dag fick ett samtal från en kille som vi förra året köpt en megane coupe av som skall bli långlopps bil, han ville nu sälja sin andra megane coupe, en bil som var tänkt att bli en megane maxi replica så denna gången följde det med en massa delar och extra motorer och framför allt ett komplett maxi kit. Efter att ha utvecklat och kört runt i denna i flera år https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Förra gången vi skulle upp till samma ställe fick vi vända efter ca 5mil då mina torkare brann upp,sen tog vi en annan bil då blev det kortis i släpet halvvägs, denna gången fick jag punktering i med en punkaspray sen kom vi ca 15mil till innan jag fick byta till reserven. Lite siffror med skillnad på spårvidden som kräver lite jobb Megane Fram 1426 mm Bak 1404 mm Megane cup Fram 1526 mm Bak 1444 mm Megane Maxi Fram och bak 1598mm så fram 169mm bredare spårvidd och bak 194mm bredare fram har jag cup spindlar och bärarmar så där ligger jag 72mm fel, men 36mm per sida kanske får bli en fet fälg bak har jag inte bestämt än men det blir nog utflyttade spindlar eller något liknande. avslutar med en liten hint på hur bred bilen blir _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
Detta kan bli riktigt bra! blir dock svårt att få upp den på kärran i framtiden.... den blir för bred
Väntar med spänning på uppdateringar av tråden _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Japp det blir lite svårt att få upp den på släpet. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
Drivlinan i min bil kommer bli en E85 konverterad 2 liters turbo motor och diffad clio sportlåda, har en diffad låda från en clio I 16v vet inte om den diffen passar i en clio sport låda men jag tror inte det, dessutom så skall den vara väldigt tätstegad.
hade varit kul att ha en drivlina från en riktig maxi, men den kräver mer underhåll än körtid då det är en 2liters sugis på runt 280hk och 6 alt 7 växlad sekvensionell låda. Dock kommer jag ha mer effekt och vrid så här går en riktig maxi http://www.youtube.com/watch?v=TnxtD _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
Det finns en maxi breddad megane här i mina trakter som är byggd av något företag i england ja den byggdes till en svensk kille, och den är turbo matad och riktig sekvensionell låda! men han som äger den nu har typ kört 50 mil inte mer och han har nog haft den i 7-8 år.
_________________ Simon Nilsson RP Motor |
||||
sen rullar de ju en maxibreddad Peugeot 306 Gti i trakten också, kanske du sett? _________________ Emil Jönsson |
||||
Japp gul avställd 99 bilen är en 96a, prima racing kit dom trimmade även motorn, växellådan är från jonas kruses original maxi bil, hörde att han som äger är gammal?? _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
Kom på att jag borde skaffat en 1,6 coupe istället och hängt på alla 2,0 prylarna på så hade det blivit ombyggt fordon med en gång, har nämligen ett problem med motorn, jag byggde en turbomotor av en motor som sitter i dessa som var tänkt att gå på E85 och hamna i min R5.
Nu sitter det ju en sån här motor redan dock inte turbo, får jag turbokonvertera och köra på E85 i denna bilen och det räknas som ändrat trots att den härstammar från original motorn ?? Syftet är såklart att få lite mer effekt, den väger 1230kg nu så lite över 200 hade varit kul att ha iaf. Växellådan kommer från en clio sport, bromsarna fram blir 325mm hispec, bak blir det egenkomponerat, sen kommer den få andra bärarmar, spindlar och drivaxlar. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
vad har du den i ? detta är en F7R motor. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
Bra initiativ Tony
Inte för att du ska sluta besudla min tråd utan för att ditt projekt ger lite inspiration till de egna projekten lycka till nu...kommer följas
Du ser ut att ha en tacksam kärra om man vill smygbredda den lite....precis vad jag & polaren ska göra för att han ska få upp den med MT-ballonger fram _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
Borde röra sig riktigt bra ,Är den blå och gul åxå jag tänker bara på F1 _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
Tack det är bakskärmarna som är största jobbet. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
ok. Vill du utveckla? Dom ser ju ut att vara bra rent formmässigt. Du kanske menar i ren allmänhet då på projektet? Fastsättning, hur? Limma? _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
Det är det enda som kräver ngt jobb Kapa befintlig bakskärm och hjulhus och svetsa dit en böjd slätplåt som tätas med en gummipackning mot nya skärmkanten. De andra grejjerna är ju le simple montage _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
På en megane maxi finns ingen plåt alls förutom ett hjulhus, plasten är allt som är bakskärmen, så mitt hjulhus sitter inte där det skall göra dessutom kan jag inte använda all plast,måste ha någon bärighet kvar i bilen om jag inte skall montera en "WRC" bur i bilen.
Fast egentligen är det väl att göra som dennis säger. Kolla vid 48 sek http://www.youtube.com/watch?v=1tJsf kolla vid 1minut http://www.youtube.com/watch?v=GW3z- tror inte man skall kapa så mycket i tröskeln som renault gjort.. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
hjulhuset på din kaross ska alltså högre upp då? eller typ, du måste ha upp skärmkanten en bit egentligen. hur mycket skiljer?
_________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
ja det skall upp, har inte mätt det borde gå att mäta sig till om jag jämför från hjulhuset och upp till "vecket" i bakskärmen tippar på 5cm på denna bilden ser man lite,men jag vet inte om kitet är exakt som detta. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Megane Coupé -96 Maxi kitcar Perfohubs. | 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (38689 totalt) |