Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Megane Coupé -96 Maxi kitcar Perfohubs.
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (38689 totalt)
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Nya projekt
Hände sig så att jag en dag fick ett samtal från en kille som vi förra året köpt en megane coupe av som skall bli långlopps bil, han ville nu sälja sin andra megane coupe, en bil som var tänkt att bli en megane maxi replica så denna gången följde det med en massa delar och extra motorer och framför allt ett komplett maxi kit.

Efter att ha utvecklat och kört runt i denna i flera år https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43697 så tyckte jag det kunde bli en rolig bil dessutom minst lika udda som min andra bil, det var så mycket delar fick vi ta 2bilar upp, en medtäckt släp och en med bilsläp, kompisens Saab kombi fyllde vi med maxikitet, sen var släpet fullt med motordelar och växellådor.

Förra gången vi skulle upp till samma ställe fick vi vända efter ca 5mil då mina torkare brann upp,sen tog vi en annan bil då blev det kortis i släpet halvvägs, denna gången fick jag punktering i med en punkaspray sen kom vi ca 15mil till innan jag fick byta till reserven.


Lite siffror med skillnad på spårvidden som kräver lite jobb

Megane
Fram 1426 mm
Bak 1404 mm


Megane cup
Fram 1526 mm
Bak 1444 mm

Megane Maxi
Fram och bak 1598mm

så fram 169mm bredare spårvidd och bak 194mm bredare
fram har jag cup spindlar och bärarmar så där ligger jag 72mm fel, men 36mm per sida kanske får bli en fet fälg bak har jag inte bestämt än men det blir nog utflyttade spindlar eller något liknande.

avslutar med en liten hint på hur bred bilen blir


_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Detta kan bli riktigt bra! blir dock svårt att få upp den på kärran i framtiden.... den blir för bred

Väntar med spänning på uppdateringar av tråden

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Magnus Janard skrev:
Detta kan bli riktigt bra! blir dock svårt att få upp den på kärran i framtiden.... den blir för bred

Väntar med spänning på uppdateringar av tråden

Japp det blir lite svårt att få upp den på släpet.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Drivlinan i min bil kommer bli en E85 konverterad 2 liters turbo motor och diffad clio sportlåda, har en diffad låda från en clio I 16v vet inte om den diffen passar i en clio sport låda men jag tror inte det, dessutom så skall den vara väldigt tätstegad.

hade varit kul att ha en drivlina från en riktig maxi, men den kräver mer underhåll än körtid då det är en 2liters sugis på runt 280hk och 6 alt 7 växlad sekvensionell låda. Dock kommer jag ha mer effekt och vrid

så här går en riktig maxi
http://www.youtube.com/watch?v=TnxtD06o09A

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
S-performance
jonstorp
Här sen Apr 2007
Inlägg: 28



Det finns en maxi breddad megane här i mina trakter som är byggd av något företag i england ja den byggdes till en svensk kille, och den är turbo matad och riktig sekvensionell låda! men han som äger den nu har typ kört 50 mil inte mer och han har nog haft den i 7-8 år.

_________________
Simon Nilsson

RP Motor
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 895



S-performance skrev:
Det finns en maxi breddad megane här i mina trakter som är byggd av något företag i england ja den byggdes till en svensk kille, och den är turbo matad och riktig sekvensionell låda! men han som äger den nu har typ kört 50 mil inte mer och han har nog haft den i 7-8 år.


sen rullar de ju en maxibreddad Peugeot 306 Gti i trakten också, kanske du sett?

_________________
Emil Jönsson
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
S-performance skrev:
Det finns en maxi breddad megane här i mina trakter som är byggd av något företag i england ja den byggdes till en svensk kille, och den är turbo matad och riktig sekvensionell låda! men han som äger den nu har typ kört 50 mil inte mer och han har nog haft den i 7-8 år.

Japp gul avställd 99 bilen är en 96a, prima racing kit dom trimmade även motorn, växellådan är från jonas kruses original maxi bil, hörde att han som äger är gammal??

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Kom på att jag borde skaffat en 1,6 coupe istället och hängt på alla 2,0 prylarna på så hade det blivit ombyggt fordon med en gång, har nämligen ett problem med motorn, jag byggde en turbomotor av en motor som sitter i dessa som var tänkt att gå på E85 och hamna i min R5.
Nu sitter det ju en sån här motor redan dock inte turbo, får jag turbokonvertera och köra på E85 i denna bilen och det räknas som ändrat trots att den härstammar från original motorn ?? Syftet är såklart att få lite mer effekt, den väger 1230kg nu så lite över 200 hade varit kul att ha iaf.
Växellådan kommer från en clio sport, bromsarna fram blir 325mm hispec, bak blir det egenkomponerat, sen kommer den få andra bärarmar, spindlar och drivaxlar.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Mildseven
Arboga
Här sen Dec 2005
Inlägg: 92



Jag har en F4R-730 motor med Mitsubichi T19 med E85 och original komp dvs 11.1-1 som ger 290 på hjulen vid 1,07 ladd och den går rätt bra

_________________
Per Lindberg
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Mildseven skrev:
Jag har en F4R-730 motor med Mitsubichi T19 med E85 och original komp dvs 11.1-1 som ger 290 på hjulen vid 1,07 ladd och den går rätt bra

vad har du den i ? detta är en F7R motor.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Mildseven
Arboga
Här sen Dec 2005
Inlägg: 92



sevenkopia

_________________
Per Lindberg
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



Bra initiativ Tony thumbs up

Inte för att du ska sluta besudla min tråd utan för att ditt projekt ger lite inspiration till de egna projekten

lycka till nu...kommer följas


volymmannen skrev:
Magnus Janard skrev:
Detta kan bli riktigt bra! blir dock svårt att få upp den på kärran i framtiden.... den blir för bred

Väntar med spänning på uppdateringar av tråden

Japp det blir lite svårt att få upp den på släpet.



Du ser ut att ha en tacksam kärra om man vill smygbredda den lite....precis vad jag & polaren ska göra för att han ska få upp den med MT-ballonger fram

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Mildseven skrev:
sevenkopia

Borde röra sig riktigt bra ,Är den blå och gul åxå jag tänker bara på F1

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
barre skrev:
Bra initiativ Tony thumbs up

Inte för att du ska sluta besudla min tråd utan för att ditt projekt ger lite inspiration till de egna projekten

lycka till nu...kommer följas


Tack det är bakskärmarna som är största jobbet.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Mildseven
Arboga
Här sen Dec 2005
Inlägg: 92



volymmannen skrev:
Mildseven skrev:
sevenkopia

Borde röra sig riktigt bra ,Är den blå och gul åxå jag tänker bara på F1


tyvärr inte

grön

_________________
Per Lindberg
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



volymmannen skrev:

Tack det är bakskärmarna som är största jobbet.


ok. Vill du utveckla? Dom ser ju ut att vara bra rent formmässigt. Du kanske menar i ren allmänhet då på projektet?

Fastsättning, hur? Limma?

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295



volymmannen skrev:

Tack det är bakskärmarna som är största jobbet.


Fränt bygge.
Men nu är jag inte med riktigt. Varför då? Utveckla gärna.

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



Clarre skrev:
volymmannen skrev:

Tack det är bakskärmarna som är största jobbet.


Fränt bygge.
Men nu är jag inte med riktigt. Varför då? Utveckla gärna.

Det är det enda som kräver ngt jobb Kapa befintlig bakskärm och hjulhus och svetsa dit en böjd slätplåt som tätas med en gummipackning mot nya skärmkanten.
De andra grejjerna är ju le simple montage

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
På en megane maxi finns ingen plåt alls förutom ett hjulhus, plasten är allt som är bakskärmen, så mitt hjulhus sitter inte där det skall göra dessutom kan jag inte använda all plast,måste ha någon bärighet kvar i bilen om jag inte skall montera en "WRC" bur i bilen.
Fast egentligen är det väl att göra som dennis säger.

Kolla vid 48 sek http://www.youtube.com/watch?v=1tJsfEMvTXo
kolla vid 1minut http://www.youtube.com/watch?v=GW3z-0KyKIE
tror inte man skall kapa så mycket i tröskeln som renault gjort..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



hjulhuset på din kaross ska alltså högre upp då? eller typ, du måste ha upp skärmkanten en bit egentligen. hur mycket skiljer?

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
barre skrev:
hjulhuset på din kaross ska alltså högre upp då? eller typ, du måste ha upp skärmkanten en bit egentligen. hur mycket skiljer?

ja det skall upp, har inte mätt det borde gå att mäta sig till om jag jämför från hjulhuset och upp till "vecket" i bakskärmen tippar på 5cm

på denna bilden ser man lite,men jag vet inte om kitet är exakt som detta.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Megane Coupé -96 Maxi kitcar Perfohubs.
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (38689 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande