Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Calibra 1991 skrotad | 1, 2, 3, 4, 5 >> 11 besök senaste veckan (31579 totalt) |
För en tid sedan såg jag rubriken Opel Calibra påbörjat RWD projekt på Tradera och som ovan Traderabrukare la jag ett bud på objektet. Eftersom ingen annan konstigt nog ville ha den så slutade det med att jag fick betala en krona till tidigare ägaren. Det påbörjade i projektet är att bilen befriats från hjulupphängningar i båda ändarna och att en del av ett golv från en Volvo 240 punktats dit.
För att få hem bilen tog jag hjälp av Lasse och Niklas Falk som gärna ställer upp när det vankas galenskaper. Den kvällen avslutades med att bilen kom fram till garaget och någon vecka senare hjälpte Arne Lindgren mig att få in bilen innanför dörrarna. Där står bilen nu... Planerna med bilen är att sätta i en motor, växellåda, bak- och framvagn. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Jag velar om hur jag ska göra. Min historia av att få bilar ur garaget är ju begränsad... Jag fick med en Omegaframvagn, men den är ju lite bred. McP tar ju lite utrymme upptill i motorrummet också. Maskinmässigt går tankarna från Volvo turbo via BMW-sexa till Cheva småblock. Det enklaste är ju att slakta en 940 turbo och passa in maskineriet med tigersåg och svets. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Ja, den kombon hade säkert blivit trevlig.
Omegaframvagnen är väl inte det sportigaste som finns kanske, men med tex Bilsteindämpare och lite hårdare fjädrar så funkar den skapligt. Värt att tänka på är att styrarmarna sitter nere på spindeln på Omega, på Calibran sitter de mitt på fjäderbenet. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
1. De finns inte kvar i användbart skick. 2. Original har de inga bromsar Rätta mig gärna om båda punkterna! Maskinen har väl bara ett fel... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Börjar inse att det där med B204 nog är ett prisvärt motoralternativ. Växellåda bör väl finnas något som håller bättre än R25 om man skulle råka komma åt laddtrycksstyrningen. Använder man Saabs styrsystem eller kastar man det åt fanders?
(Visst vore det charmigt med LS1/T56, men det ser ut att bli dyrt) _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Det finns ju dem som kan sånt mycket bättre än jag här, men du kan ju göra en hel del i Saabs styrsystem: http://trionic.mobixs.eu/ Någonstans finns det färdiga mappningar som andra har gjort som man kan ladda in om man inte vill fippla själv (med reservation för att jag kan minnas fel). Tjöp min fina, excellenta, Saab så får du en Aero-motor direkt... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Marcus, Funkar den bra? Du kanske måste ha den som nödbil när DKW:n går i bitar. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Har man en B204/B234-motor från Saab så finns det ingen anledning till att välja något annat styrsystem - var annars hittar du ett fullt mappningsbart sprut med spikdetektering och laddtryckskontroll för 3-400 kr? Att det både går att mappa själv och hitta både firmor och privatpersoner som kan hjälpa till är knappast en nackdel.
Finns de som busat med R25 utan haveri, annars finns ju den starkare R25/28 från Omega MV6. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Både R25 och R28 verkar ju gå sönder redan när man passerar 400Nm.
Vilken motor ska man välja då? Det verkar vara gott om Saabar på skroten. Så lite slaglängd som möjligt och undvika vridmoment? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Bakaxel.se säljer omsvetsade bmw lådor som ska passa saabmotorn.
Du ska ha en motor från saab 9000 -95 och frammåt eller NG 900. Dem kör med T5styrsystem och jag TROR (kan inte svära på det) att det är lättare att mappa själv än nyare T7. Dock är dem motorerna starkare än de nyare i 9-5 och 9-3. Det sägs att de gamla håller för ca 400-500 hk orörda och de nya ska haverera kolvarna över 300 hk. Saab turbo club har massa nyttig info. _________________ Andreas Gustavsson |
||
Tack för tipset! _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Jag kör ascona B med saabs b204e motor!
Kör runt 300 hästar.. väldigt enkelt att få ihop det ändå, Problemen jag hade var att svetsa om tråget och att rattstången ville gå igenom oljefiltret:) men inget större att fixa.. åker med r25an.. svarvdistans på urtrampningen.. Håller än så länge men kör med lite förstånd oxå.. man behöver inte slänga på slicks och dumpa kopplingen precis Fördel om du tar en box före 96 då dessa inte har stöldskydd.. då behöver man inte in i boxen och ändra direkt... startar utan problem Är bara några kablar som behöver plus och byglas sen funkar det.. http://i330.photobucket.com/albums/l http://i330.photobucket.com/albums/l _________________ Fredrik Lindgren |
||
Skillnaden på 2.0 och 2.3 är just slaglängden. Dvs lite olika karaktär. Välj gärna en snällt körd 2.3 lättryck och komplettera med laddtrycksventilen för en dryg femhundring så kan du lugga den på runt 260hk innan turbo och spridare bottnar. T5 har alla standardmappar i programmet och en wizard för att komma till de första två trimstegen med endast grövre avgas. I T5 finns även laddtrycksbegränsning på de första växlarna, så du behöver inte välja motor efter vad lådan kanske inte håller för. Fast har du råd med en stark låda så är det väl inte heller nåt bekymmer att du kan få 420+Nm från 1000rpm tills grejerna bottnar? _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||
Med tanke på statusen på min bil så är det nog motorpaketet som får bestämma var resten hamnar vad gäller rattstång och sånt.
Är det skillnad på maskinerna om de kommer från 9-5 eller 900? Jag är ju inte vridmomentsknarkare utan har ju alltid tyckt att motorer ska varva för att låta trevligt. Det är lite obehagligt att köra med massor av vrid på låga varv. Det verkar ju som att en ZF-låda hamnar på 7000 kr ungefär och en R25 får man väl för 2-3000 så det skiljer ju några kronor. Dem kanske man ska lägga mellan bakhjulen istället? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Eller en språkkurs. Kan man momentbegränsa så är det nog vettigast att spendera pengarna där som gör mest för körtiden. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
En R25 borde du kunna hitta för under tusenlappen. R25-R28 och R28 kostar betydligt mer. Själv köpte jag en r25 för 300kr, kapade av svepet och skickade till bakaxel.se för giftermål med en zf från bmw. Sparade mig runt 1500kr jämfört med deras listpris.
|
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Calibra 1991 skrotad | 1, 2, 3, 4, 5 >> 11 besök senaste veckan (31579 totalt) |