Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 328 BMW Cup #42 -Kullen med Gruffman, kort film...
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
14 besök senaste veckan (44847 totalt)
baging
Lidköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
Ok, då börjar det bli allvar..... efter att ha knökat runt ett par år i FC-karting (som det hette så), frekventerat Alfaklubbens banträffar och därefter ordentligt fått lära sej Kinnekulle ring med Lådbilen ett par år, så är det dags att ta steget fullt ut och börja köra mot likasinnade igen

Bilen köptes helt färdig och är Marcus/Roffa Stålheims gamla barn ehhh...E30 menar jag.
På ett sätt känns det bra med färdigt koncept och på ett annat så känns det lite underligt att inte veta vad som behöver göras....
Kan ju iofs börja med att plocka av Marcus gamla startnummer....

I alla fall, härmed är Svarten återintroducerad av sin nya husse!






Lite data om bilen.

I grunden en Bmw 318is - 90

Motor:
M52B28
Balanserad botten, i övrigt orörd.
M52B25 Insug, Extraktor, mappad box.

Växellåda:
Getrag 5 växlad med 1/1 på 5an. Modell M3 E36 helrenoverad hösten -08

Bakaxel:
188-klump med 4.10:1 utv, lamelldiff med ca 40% spärrverkan
188-klump med 3.73:1 utv, lamelldiff med ca 40% spärrverkan

Främre hjulupphängning:
Hemmabyggda coiloverben med 60mm fjädrar och hjälpfjädrar, på ca 100Nm. Bilstein grupp N dämpare. Krängare från Millway.se. Excentriska bärarmsbussningar. Topplagringar justerbara från Millway.se
Kort styrväxel.

Bakre hjulupphängning:
Bussningar från Millway.se i hela bakvagnen. Ombyggd bakaxelbalk för att kunna justera toe och camber. Krängare Millway.se. Dämpare Bilstein grupp N, 60mm fjädrar med hjälpfjäder även bak, hårdhet ca 120Nm

Bromsar:
Original bromsok med bronsbussningar. Originalskivor. Klossar Carbotech XP10 fram och XP8 bak, från Peean.se
Stålomspunna bromsslangar, justerbar bromsreducering. Motuls 600 bromsolja. Bortmonterad bromsservo med Massive Brakes konverteringskit. Hemmasnickrad bromskylning.

Hjul:
Fälgar 15X7" BBS (org krysseker)
Däck, Dunlop Direzza 03G Medium
205/50-15 har använts under året.

Kaross:
Helt orginal, förutom lättningar både här & där. Plasthuv,Plastfront och baklucka från Adolfsson motor. Burbåge från Guss med lite egna förgreningar, bla till bakvagns infästningen och till bakväxel infästningen, även helsvetsad i div kaross skarvar, för att uppnå lite bättre vridstyvhet. Rutor av 3mm Macrolon.

Interiör:
Glasfiber stol, och sexpunkts bälte från Toora. Mocca ratt med snapon fäste. Fångstnät på förarsidan. Racelogic Performancebox.

Vikt:
Ca; 900 kg utan förare utan Cup-vikterna

_________________
Stefan Båging
----------------
BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart...

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Då syns vi på tävlingarna nästa år
Kul att svarten kommer till start igen thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
baging
Lidköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
Tack! Ska bli precis hur kul som helst!
Har ju följt er från depåräcket ett tag nu, men nu får det räcka med det

Hårdpluggar reglementet just nu....

_________________
Stefan Båging
----------------
BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart...

Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Välkommen

Du har redan en lämplig regskylt på väggen, och den svarta hjälmen med malteserkorset sitter som pricken över i

_________________
BMW MC-klubben
Citera
baging
Lidköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
Hahaha, menar du lilla skylten som det står "Jesus" på????
Vad gäller "hjälmen" så har jag en känsla av att den utvecklats långt utanför FIA's lokaler
Å förresten är den sambons, så jag fick nog inte låna den ändå......

Tack förresten

/Stefan

Måns Ulveståhl skrev:
Välkommen

Du har redan en lämplig regskylt på väggen, och den svarta hjälmen med malteserkorset sitter som pricken över i

_________________
Stefan Båging
----------------
BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart...

Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357



Vacker skapelse, välkommen till cupen!

_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
baging
Lidköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
Tack tack

Tillbringat kvällen med att rensa från gamla dekaler som inte är aktuella längre....

Följer även stealth-temat med ny nummerskylt bak! Vem vet, kanske det lurar någon?
Tack för tipset Måns


_________________
Stefan Båging
----------------
BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart...

Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Vassego!
Nu är det bara att göra en kopia av din sambos hjälm, och få till lite mer "tyskstuk" på vrålåket för att göra das Vaterland stolt



Lycka till i vinter. Förhoppningvis är det inte nödvändigt att pilla med bilen utan all tid kan läggas på "torrkörning" i garaget i stället.
Det ska bli kul att följa din väg till premiären i BMW Cup

_________________
BMW MC-klubben
Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 158



Om du skall köra cupen så måste du nog lacka om bilen tyvärr...

Det funkade visst inte riktigt med transpondern, tiderna blev inte rätt...


_________________
Erik Anterow
E36
Citera
baging
Lidköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
Asch.... får måla en fläck fluorescerande färg på sidan..... lila kanske??

_________________
Stefan Båging
----------------
BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart...

Citera
baging
Lidköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
Herregud vad jag har mycket att göra i garaget.... installera laptimern var tungt......



_________________
Stefan Båging
----------------
BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart...

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Verkade var väldigt jobbigt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
baging
Lidköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
Ok, då var banpremiären avklarad med Svarten!
Fick tillfälle att köra med Gruffman Racing på deras trackday och det var man ju bara tvungen att nappa på! Herregud vilken skillnad mot Lådbilen/Sjuan jag hade innan..... den här ville ju initialt inte alls som jag ville..
Det var väl kanske inte optimala väderleksförhållanden för en banträff med +5 och blött underlag. Körde utvarvet som med Lådbilen ungefär och det straffade sej direkt. Snurrade av(!) i utgången av Ejes.... betydlig mer vrid i den här maskin än min förra kan man säga.... behövde bara peta på pedalen som kom bakdelen direkt.
Målsättningen var väl jämna 1:30-tider med ny bil och första gången på Gelleråsen, men ju mer dagen gick och med lite draghjälp/coaching av Gunnar Östlund med sin E30 M3, så blev det bättre..... 1:17.90 som bäst känns riktigt bra. Bättre än jag vågat hoppas på...

Avslutade dock dagen med en rejäl miss som ger lite merarbete under hösten. Lyckades dra i 2an istället för 4an, vilket resulterade i att varvräknaren nästan blev självlysande. Först hände ingenting, men efter ett halvvarv försvann orken märkbart och vibrationer infann sej. In i depå och konstaterar att den bara går på 5 cylindrar. Plockade ur alla stift och 4ans stift var blött av bränsle. Misstanken är väl en mindre kollision ventil/kolv som böjt skaftet. Jaja, det återstår att se

Sammanfattningsvis en kanondag och när jag väl börjat lära känna Svarten, blev det bara bättre och bättre!

Performanceboxen funkade kanon och likaså GoPro'n, så en kort filmsnutt med overlay från TrackVison kan jag väl bjuda på


_________________
Stefan Båging
----------------
BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart...

Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317



Vissa gör allt för att få lite vinterjobb

Det där lät inte bra, men lätt hänt Hoppas inte det är något alvarligt, men nu får du ju chans att "optimera" saker och ting

Här kan du gå in och jämmföra dina tider; http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1.0/465/1/index.php?
om du inte redan vet det.
Visserligen kördes tidsträning och första rejset i blött väglag, men andra rejset var det tortt. Så jag tycker nog att dina tider ser lovande ut thumbs up

Ps. Förstår nu att du upplever skillnaden som stor mellan bilarna, då jag i Söndags fick tillfälle att åka en lite längre tur i "Lådbilen"
Det var ungefär som att köra "Svarten" med den senare 4-cyl motorn vi hade + att jag tyckte att den var ganska "nervös" på vägen i högre hastigheter

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
baging
Lidköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
Jo, får passa på och kika lite på grejerna nu
Ingen fara tycker jag. Hade varit värre om det hänt i Maj....

Tiderna känns bra. Är ju inte mil bakom i alla fall

Antar att du kände viktskillnaden Har för mej den står 0 i toe? Kan vara nåt att kika på, men det är lite vanesak. Den har aldrig gjort nåt elakt, så efter ett tag när man vant sej så tänker man inte på det längre
Svarten är ju sk*tkul att köra!! Klart belönande bil efter att den fått bita en några gånger

_________________
Stefan Båging
----------------
BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart...

Citera
baging
Lidköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
Då kan man kanske konstatera att toppen skulle behöva lyftas???



_________________
Stefan Båging
----------------
BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart...

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Hur långt hade den motorn gått när den stoppades i ?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317



Patrik Skoog skrev:
Hur långt hade den motorn gått när den stoppades i ?




Enl uppgift ca 9500 mil, skrotens uppgifter

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Rolfson skrev:
Patrik Skoog skrev:
Hur långt hade den motorn gått när den stoppades i ?




Enl uppgift ca 9500 mil, skrotens uppgifter


Precis inkörd alltså, då kan inte slappa ventilfjädrar vara orsaken. Normalt håller dessa motorer bra för övervarvning om allt är under kontroll. Läge att köpa nya fjädrar då om ändå toppen skall av. Nya är löjligt billiga. thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
baging
Lidköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
Tappat knaster var orsaken, så lite fladder i fjädrarna var det nog allt
På filmen kan man se att varvräknaren registrerar 8000, men förmodligen är sanningen närmare 9. Tror inte räknaren hinner reagera så snabbt?
Nu åker toppen isär och det som behöver fixas kommer fixas. Elakare fjädrar åker också i, det kan ju knappast skada.....
Några revor i överfallen, så det får jag nog kika på också.....


_________________
Stefan Båging
----------------
BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart...

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Tjena Stefan!
Tänk på att om du skall åka modifierat så gäller standard saker. Tänker mest på ventilfjädrarna.
Original räcker mer än väl.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 328 BMW Cup #42 -Kullen med Gruffman, kort film...
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
14 besök senaste veckan (44847 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande