Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Roliga hjulvinklar vid inspirerad körning (bilder på)!
1 besök senaste veckan (3081 totalt)
rgm

Här sen Mar 2004
Inlägg: 107


Trådstartare
Länkar till bilder på en SWEBE Cooper formel Junior bil körd på Gelleråsen 2003. Fler bilder finns på Racerhistoriska klubbens (RHK) hemsida www.rhkswe.org
Föraren vann sedan sitt heat.
Bilderna

http://www.rhkswe.org/album/Img40_FäSjöberg.htm
http://www.rhkswe.org/album/Img47_IMG_7077.htm

sist och skönast (tycker jag)
http://www.rhkswe.org/album/Img48_IMG_7090.htm

_________________
Rickard Madsen
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Huga.... skulle nog blivit en brun rand i kallingarna om jag suttit i bilen å sett hjulen vinkla sig så...

_________________
MackeMaehlum
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



skulle man känna sig!

Ser ut att drifta lite på den sista bilden?!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Med tanke på hur smala däcken är och hur mycket de deformeras vid belastning så borde iofs hjulvinkarna inte ha så stor betydelse.

Men det ser ju helt vansinnigt ut.

En av de stora behållningarna att besöka Svenskt Sprotvangsmeeting på sommrarna på knutstorp är att se alla gamla historska formelbilar, formel V och andra underliga skapelser kasa runt. De flesta gamla formelbilskonstuktörer skulle ha haft stor nytta av Görans väghållningsbok.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
rgm

Här sen Mar 2004
Inlägg: 107


Trådstartare
Citat:
formel V och andra underliga skapelser


Mina avatar är just en Formel Ve (min egen med mig själv i). Vi har framvagnar från gamla bubblan den konstruktionen som i princip härstammar från 30-talet har ingen camberkompensation .

Samma sak med bakvagnen som även den är från VW-bubblan och således av svingaxeltyp vilket även det är suboptimalt...

Bilen väge ca 400 kg och har kanske 75 hk. Har kört Kinnekulle en gång hitills (2001) bästa tid var 1:06:001 (finns mer att hämta när jag blir bättre )

Till i år blir nya däck godkända de däcken borde ta ca 3-4 sekunder på varvet på en bana som Kinnekulle!

_________________
Rickard Madsen
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Rickard,
Kul att se att du hittat hit. Det är för lite Formula Vee på rejsa!! Bara Lefors som ju bygger på sin RPB.
Själv har jag tyvärr ingen egen FV men får väl säga mig ingå i Hansen-stallet. Mekaniker slav under Jens och framför allt sambo med Catharina!!

Kommer du själv att köra något under den kommande säsongen?

Sjöbergs Formula Junior på bilderna är ju minst sagt speciell. Kan närmast beskrivas som en korsning mellan halvpanna (midget) och Formula Junior.
Får väl härmed uppmana så många som möjligt att besöka RHK:s tävlingar under året. De är väl värda att se!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
rgm

Här sen Mar 2004
Inlägg: 107


Trådstartare
Tyvärr blir det nog få om någon tävling för mig i år också thumbs down och den orsakande faktorn är som vanligt min brist på pengar... Känns extra trist eftersom det gick så bra som det gjorde i de enda tävlingarna jag körde förra året (blev ju 3 resp 2 ).

Men men, nästa år blir ju ett nytt år med nya möjligheter!

_________________
Rickard Madsen
Citera
Bilder o videos
Roliga hjulvinklar vid inspirerad körning (bilder på)!
1 besök senaste veckan (3081 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande