Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: JSR mkI -20xx
2 besök senaste veckan (2996 totalt)
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 305


Trådstartare
Tänkte sätta ihop en sjua som kommer baseras på mycket egendesignade delar med målet att få en hyffsat lätt bil att åka runt i
Kommer bli en hel del av budgetbygge då CSN sponsrar

Tänkt spec:

Motor: Volvo B4204T3 dvs Volvo s- v40 2,0T 160 hk
Motorstyrning: Nira i3/i7
Låda: Bmw zf från 328, 6-växlad med eget spakställ
Kardan: Ombyggd Bmw-kardan
Diff: Bmw typ 188
Ram: Egentillverkat rörramschassie
Hjulbas: ~2300mm
Spårvidd: ~1500mm fram och bak
Fram och bakvagn: Dubbla a-armar med push/pull rod arragemang för stötdämpare, egentillverkade spindlar med lotus hjulnav. Inspiration/kopiering av Sponton mkIV
Styrning: Kuggstång, 2.2 varv, ratt med snap-off-nav
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak, bromsvåg
Kaross: Kommer byggas i glasfiber och aluminium
Färg: Svart med JPS liknande livery
Inredning: Likt Hahlin7 med helst tillett b4 stolar

Fälgar: Compomotive cxr 13x8 fram samt 13x8,5 bak för mer seriös körning samt Interaction B9 17*7,5 för gata



Däck: Kumho v70a 215/50-13" fram samt 235/45-13" bak till cxrfälgarna samt no-name till gatfälgarna
Vikt: Ca 800 kg (55% på bakaxeln) tjänstevikt


Tanken är att få upp så mycket i CAD innan ram mm påbörjas för att kunna se att allt passar och fungerar som det är tänkt och här är hur långt jag kommit hittills:

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 305


Trådstartare
Förra helgen var jag och en polare (tack Micke ) ute på returbilen i malmö och tog en runda, hittade något som liknade en fin liten motor:



Med hjälp av lite verktyg och denna best:



Så vart motorn snart ute ur bilen och hemma i garaget:





Efter lite snabba beräkningar så fanns det en VÄLDIGT grov modell i datorvärlden också, denna kommer dock att göras bättre i takt med att motorn gås igenom.



För den som är sugen att bygga på samma motor kan jag berätta att en komplett motor väger strax under 160 kg, detta med grenrör, turbo med downpipe, ac-kompressor, servopump, främre motorfäste, svänghjul och koppling mm, dvs väldigt komplett och tyngre än vad den kommer vara i färdigt "seven" skick.


_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: JSR mkI -20xx
2 besök senaste veckan (2996 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande