Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 coupé 95:a m52b28
8 besök senaste veckan (7608 totalt)
Schlex.320
Järpås
Här sen Sep 2012
Inlägg: 7


Trådstartare
tänkte vässa min bil lite och vill ha tips på hur. eller är detta fel ställe?

motorn är en m52b28 som just nu bara har extraktor och ska bygga nytt avgassystem.

har lite grejer att använda om det är till någon nytta vill säga.
m50b25 insug ska på givetvis inga tvivel på den saken.
m54b30 topp komplett även insug och spridare.
m50b25 ickevanos insugskam.
ev en hel ickevanos topp snart så då dubbla insugskammar att tillgå.
bilen som motorn nu sitter i är en 320i 95a så drivlina är original med 3.45 i utv.

jag vill vässa motorn och sedan så klart mappa den efter detta.

kan jag använda mig utav de andra delarna? m54b30 insugskammen passar i vanos toppen och iv kammen efter svarvning. men att få dom att stämma med varann det vet jag inte hur man gör eller om det ens går. varva mer behövs men va jag vet klarar inte vanostoppen att varva över 7tusen kanske en kort stund så va kan jag göra med de delar jag har för att få en vass motor?

_________________
Alexander Edvardsen
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Tjo!

De du vill ha är M52B28 toppen men icke-vanos insugskammen som avgaskam och M54B30 insugskam som just insugskam. Bägge är 9.7mm lyft och 240 grader duration (om jag inte minns fel). Då får du fungerande vanos bolt on på insugs.

Dessutom måste du ha vantiljädrarna från icke-vanos toppen! Ta inner+ytterfjädrar plus brickan i botten och flytta över, skaffa även retainers från S50B32 så passar fjädrarna mot ventilskafften. Med dessa kammar och fjädrar kan du varva 7500. Orginalfjädrar klarar inte över orginal 6500 varv.

För detta måste du höja varvstoppet, de kan du höra med Fekzen, han kan fixa de! Medans du endå programmerar om boxen så kan du köra E85 med vassare tändning, för detta behöver du nya spridare från en S50 motor (eller andra passande spridare).

Detta är den setup jag kör, fungerar riktigt bra, blir runt 230-240hk med välrigt bra register! Ja har en film ligger uppe på min garaget sida: http://www.garaget.org/Muppetz


Vill du även ha lite högre komp kan du byta kolvarna mot M50B25 vanos kolvar, får du runt 11.5:1 i komp istället för 10.2:1.

Hoppas de är till nån hjälp och att bygget går bra!

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Schlex.320
Järpås
Här sen Sep 2012
Inlägg: 7


Trådstartare
tackar tackar =) jo det va till bra hjälp men trodde inte jag skulle behöva byta fjädrar och de andra hehe. men motorn ska säljas nu, ska bli drifting/banbil så känner att jag behöver lite värre motor.

_________________
Alexander Edvardsen
Citera
Schlex.320
Järpås
Här sen Sep 2012
Inlägg: 7


Trådstartare
motorn behålls =) så tack för tipset ska försöka fixa dessa grejer så jag kan plocka ut lite kräm :P e lite sugen på testa drifta med 2,8 sugis och svetsad 320 diff stretchade däck bak de borde gå med lite bättre koppling också

_________________
Alexander Edvardsen
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 810



Schlex.320 skrev:
motorn behålls =) så tack för tipset ska försöka fixa dessa grejer så jag kan plocka ut lite kräm :P e lite sugen på testa drifta med 2,8 sugis och svetsad 320 diff stretchade däck bak de borde gå med lite bättre koppling också


de går garanterat! gjorde åt många bakdäck på bredden med min gamla 328i touring med lamelldiff

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



Newberg skrev:
Tjo!

De du vill ha är M52B28 toppen men icke-vanos insugskammen som avgaskam och M54B30 insugskam som just insugskam. Bägge är 9.7mm lyft och 240 grader duration (om jag inte minns fel). Då får du fungerande vanos bolt on på insugs.

Dessutom måste du ha vantiljädrarna från icke-vanos toppen! Ta inner+ytterfjädrar plus brickan i botten och flytta över, skaffa även retainers från S50B32 så passar fjädrarna mot ventilskafften. Med dessa kammar och fjädrar kan du varva 7500. Orginalfjädrar klarar inte över orginal 6500 varv.

För detta måste du höja varvstoppet, de kan du höra med Fekzen, han kan fixa de! Medans du endå programmerar om boxen så kan du köra E85 med vassare tändning, för detta behöver du nya spridare från en S50 motor (eller andra passande spridare).

Detta är den setup jag kör, fungerar riktigt bra, blir runt 230-240hk med välrigt bra register! Ja har en film ligger uppe på min garaget sida: http://www.garaget.org/Muppetz


Vill du även ha lite högre komp kan du byta kolvarna mot M50B25 vanos kolvar, får du runt 11.5:1 i komp istället för 10.2:1.

Hoppas de är till nån hjälp och att bygget går bra!


240 hk?? Lämnar den inte mer med denna setup? Grenrörsbyte, m50 insug och ett bra avgas/kat-system brukar ge upp mot 220-230 hk lite beroende på mappning eller ej.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



frapp skrev:
Newberg skrev:
Tjo!

De du vill ha är M52B28 toppen men icke-vanos insugskammen som avgaskam och M54B30 insugskam som just insugskam. Bägge är 9.7mm lyft och 240 grader duration (om jag inte minns fel). Då får du fungerande vanos bolt on på insugs.

Dessutom måste du ha vantiljädrarna från icke-vanos toppen! Ta inner+ytterfjädrar plus brickan i botten och flytta över, skaffa även retainers från S50B32 så passar fjädrarna mot ventilskafften. Med dessa kammar och fjädrar kan du varva 7500. Orginalfjädrar klarar inte över orginal 6500 varv.

För detta måste du höja varvstoppet, de kan du höra med Fekzen, han kan fixa de! Medans du endå programmerar om boxen så kan du köra E85 med vassare tändning, för detta behöver du nya spridare från en S50 motor (eller andra passande spridare).

Detta är den setup jag kör, fungerar riktigt bra, blir runt 230-240hk med välrigt bra register! Ja har en film ligger uppe på min garaget sida: http://www.garaget.org/Muppetz


Vill du även ha lite högre komp kan du byta kolvarna mot M50B25 vanos kolvar, får du runt 11.5:1 i komp istället för 10.2:1.

Hoppas de är till nån hjälp och att bygget går bra!


240 hk?? Lämnar den inte mer med denna setup? Grenrörsbyte, m50 insug och ett bra avgas/kat-system brukar ge upp mot 220-230 hk lite beroende på mappning eller ej.


Har än inte kört i en bänk där ja litar på siffrorna, bänkade i somras till 197whp på rullar, sen om de stämmer till 100% vet ja inte, inte heller exakt vad de blir på svänghjulet.

Däremot kan jag säga att den går väldigt mycke bättre än min bruksbil som bara har m50 insug och etraktorgrenrör, den är riktigt trött i jämförelse.

Men tänk också att en s50b30 har 286hk, de med 0.2 liter mer slagvolym, bättre kammar och en topp som flödar bättre. Så länge man kör med orörd topp och relativt "klena" kammar som vi ändå pratar om nu så kommer man inte komma upp till effekten ur en s50b30.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Schlex.320
Järpås
Här sen Sep 2012
Inlägg: 7


Trådstartare
plato skrev:
Schlex.320 skrev:
motorn behålls =) så tack för tipset ska försöka fixa dessa grejer så jag kan plocka ut lite kräm :P e lite sugen på testa drifta med 2,8 sugis och svetsad 320 diff stretchade däck bak de borde gå med lite bättre koppling också


de går garanterat! gjorde åt många bakdäck på bredden med min gamla 328i touring med lamelldiff


det va möjligvis inte du som körde en grön touring i arboga i våras ?

_________________
Alexander Edvardsen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 coupé 95:a m52b28
8 besök senaste veckan (7608 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande