Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9-5 AERO -01 SS edition
1 besök senaste veckan (2326 totalt)
Manneman
Ängelholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 30


Trådstartare
Dax för mig att komma in i gänget på allvar igen då jag köpte mig en SAAB 9-5 AERO Speedparts steg 3 för några veckor sedan som i nuläget sitter på ca 280 häst och JODÅÅÅÅ, de lever allesammans!!! DANG!

Jag var aktiv på rejsa.nu för några år sedan först med en Honda CRX gen 1 och därefter med en BMW Alpina B12, den första kraschade jag och den andra såldes tillbaks till Tyskland.

Vad gäller SAABen så köpte jag bilen för 15 papp med rykande turbo och en växellåda som höll på att rasa och som i dagsläget inte har många meter kvar att leva men det var ointressant för min del.

Bilen...



Det som var högintressant är att det sitter 9000 block och kolvar samt att karossen är felfri dvs fri från rost. Före detta streetracebilar har nackdelen att allt oftast är slut vad gäller motor låda men chassie och kaross är oftast på gränsen till sönderputsat och därmed rostfritt och ett ypperligt chassie att utgå ifrån...


Målet med den här bilen är att slänga upp den i strax över 300-320 hk och 450-500 Nm och gå lös på chassiet för att förbättra det eller snarare göra det så optimalt som möjligt. Alla bussningar byts ut mot Powerflex, Ultra Racing får bidra med 20 mm krängningshämmarstag bak, 18 mm stag fram samt 4-punkts framvagnsstag.
D2 Coilover sport modified får bära bilen, alternativet är att välja track eller superracing ifrån annan tillverkare men D2 är ett för mig välkänt märke var det finns mycket reservdelar och ombyggnadsmöjligheter vilket passar mig.


Vidare kommer jag nog att satsa på justerbart fjäderbensstag fram och ett fast bak alternativt svetsa egna rör i karossen, vi får se.

Ett dilemma finns och det är att jag vill ha möjlighet att använda bilen vettigt på gata men kunna ställa om han snabbt till bankörning så det är lite med inredningens vara eller inte vara.
Jag kommer iaf att sätta på skärmbreddare i plast som jag skruvar fast med gängnit samt bredda ut hjulen med spacers för att få ut hjulen samt få möjlighet att sätta på bredare puckar, en operation som tillsammans med justerbart chassie gör det hyfsat enkelt att ställa om bilen till vanlig gatkörning.

Min bakgrund...



Jag skruvade i Hasse Karinens Radical 1300 2002, 2003, 2004 i STCC och i RS serien som vi vann 2 år i rad, i STCC blev vi som sämst 3a och under åren satte vi bland annat ett numera slaget banrekord på Knutstorp alla kategorier.
Däremellan har man väl mest pysslat med att snickra så racingen har förutom åren med Radical och RS mest hållits på hobbynivå. Jag har tidigare byggt Roadsport C bil av en Honda CRX gen 1 samt BMW Cup av en 318 iS E30 så man har nosat lite där med.

Första steget nu är att få in en renoverad FM 55 B05 växellåda med en SPEC 240 mm speciallamell på original tryckplatta och eventuellt en bättre diff, förhandlingar pågår med Johan Holm här på forumet som ska bygga ny låda åt mig, antagligen lutar det åt en Quaife diff med. Bilen ska rulla först och främst och därefter ska turbon bytas ut mot en TD04 19T med 3" hela vägen istället för som nu från katten och bak vilket känns meningslöst. Bättre IC, silikonslangar, oljekyl, bättre bromsar etc

Känner jag mig själv rätt så kommer det här att spåra ur snart eftersom jag sagt åt en polare att jag ska pippa hans hoj på Knudan...

Verkstad...

Finns...



Räkna dock inte med att denna tråden uppdateras jätteofta, dock ska bilen vara klar till nästa säsong så April 2013 är ett mål.

_________________
Manne Lorentzon
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9-5 AERO -01 SS edition
1 besök senaste veckan (2326 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande