Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 turbo -94 -EGGELIND edition-(MPRE)
1 besök senaste veckan (6901 totalt)
Anders Eggelind
Alingsås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 139


Trådstartare
Börjar bli dax att presentera banbilen här tycker jag

Bilen började som bruksbil -05 och har varit rullande projekt sedan dess.
Förra året köpte jag mig ett släp till den för att inte behöva sätta gränserna vid besiktningsbart och att man alltid kommer hem efter träffarna...

Har hittills kört på TPC-träffar och nu senast på Macieks träff på Anderstorp. Hoppas framöver kunna köra ytterligare med lite olika då variation av bilar på träffarna är riktigt kul thumbs up

Bilen kommer fortsätta uppdateras för bättre förutsättning på bana...
Sponsrad av Mikael, MPRE.se

Nu till bilen:
Det är en Volvo 850 turbo från 1994, skogsgrön och med mätarställning som närmar sig 30k mil...
...men inte mycket av den som rullat hela vägen...

Motor:
Bottendel renoverad, orginal förutom H-profil-stakar och glt-kammar.

Racecooling IC
glt-spjäll
återcirkulerande dump
modifierad vevhusventilation.

Bränslesystem med cacthtank i bagaget
orginalpump i tanken
Bosch -044 pump från catch
740 bränslefilter
stålomspunna slangar
nuke-fuelrail
aeromotive btr

Subframebussningar, motorkuddar, övre momentstag, undre utslagsbegränsare från MPRE

-707 tryckplatta
r-lamell
quaife-diff
längre växelspak
mätare för oljetemperatur i växellåda
Plastbussningar i spakställ och växelvajrar samt växelslagskortare från MPRE

3" avgassystem med två burkar.

Bilen rullar med orginal turbo, grenrör, spridare, lmm-hus och wg.
3" dp med 300cell kat
chippad styrbox
passande öppet filter...

Framvagn:
Gula koni med viktställda fjädrar och vajer-dropstop.
Plastbussningar i länkarmar, ställbara krängningshämmarlänkar, spacer och pinnbultar med muttrar från MPRE

Bakvagn:
Gula koni med viktställda fjädrar och vajer-dropstop(fjädrar ut 20mm).
Bakaxellänkar, bakaxelkonsoller, camberspacers, övre ställbara stötdämparfästen, spacer och pinnbultar
med muttrar från MPRE

Fälgar och däck:
17"x9" fälgar, samma som STCC, med Yokohama slicks och regndäck från STCC

Bromsar:
Fram:
Wilwood-ok
PFC01-belägg
336mm bromsskivor(xc90)
stålomspunna slangar

Bak:
orginal ok
orginal skivor
bättre belägg
stålomspunna slangar

Motul RBF600 bromsvätska

Cobra Evolution-stolar
6-punktsbälten.
Stolsskenor och fästen från MPRE
Sparco moccaratt med snap-of
Svarvad längre växelspak

Extramätere:
BBlambda(VEMS+Bosch)
turbotryck, oljetryck, oljetemp och växellådstemp
Rensad kabelmatta

Bur byggd av Daniel på Tjörn
Brandvägg mot bagage

Kaross:
Plastkåpor från MPRE istället för strålkastare
R-vinge
R-front
s70-handtag
nerlackad
egengjord XC-grill
urkapade dörrar med plastrutor
huvlås

Framtidsplaner:
Riktiga stötdämpare o fjädrar
Knivkrängare
Bättre frambromsar(skivor eller helt kit)
Bromsvåg
Plasthuv(finns i gömmorna... )







_________________
Anders Eggelind
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Gött Anders thumbs up
Äntligen en Volvobroder till

_________________

--VVTS--
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Träpaneler och fullbur, där har vi en kombination som man inte ser i alla racebilar minsann . Kul med seriösa banbilar i lagom dos. Gillas trots sorkdrift
Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Anders Eggelind
Alingsås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 139


Trådstartare
Maciek Matwiejczuk skrev:
Gött Anders thumbs up
Äntligen en Volvobroder till


ja när det mesta nu är genomgått av bilen så passar den bra på bana, annat va de första gången jag provade bana med sänkfjädrar, gatdäck, helskinn o utan diff...

_________________
Anders Eggelind
Citera
Anders Eggelind
Alingsås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 139


Trådstartare
gasekke skrev:
Träpaneler och fullbur, där har vi en kombination som man inte ser i alla racebilar minsann . Kul med seriösa banbilar i lagom dos. Gillas trots sorkdrift
Erik


tack:)
ja träpanel ihop med den solida gröna lacken drar lite åt british-racing om man e lite open minded
tycker om lite personliga färgkombinationer, men får se om utsidan får en färguppdatering framöver... men först tekniken

_________________
Anders Eggelind
Citera
Vaktkonstapeln
Hallsberg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 146



Den här bilen känner man ingen från TPC-träffarna.=) Kul med en till Volvo här på forumet.

_________________
Henrik Andersson
Volvo 855 T5 -96
Volvo S40 T4 -99
Volvo S40 T4 -98
www.facebook.com/SaintCroixEngineering
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Ser ut som det blir regndäck nu på fredag Anders

_________________

--VVTS--
Citera
calle kromnow
Nacka
Här sen Jan 2011
Inlägg: 35



Fin bil skulle vara kul att se väghållning och hur bilen går på banan då jag sysslar med ett liknande projekt
jag har hittils moddat mina bromsar fram 355mm skivor och sexkolvs alcon och bilsteindämpare

MVH Calle

_________________
Carl-Johan Kromnow
Citera
Anders Eggelind
Alingsås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 139


Trådstartare
Maciek Matwiejczuk skrev:
Ser ut som det blir regndäck nu på fredag Anders


Regndäcken åker med thumbs up ...men bilen är lastad med slicksen på! måste ju va lite optimist
Siktar på att åka vid 12.30, hoppas det går på 1.5h typ...
Ses imon!
Ska bli kul med en Falkenberg innan vintern...

mvh
Anders

_________________
Anders Eggelind
Citera
Anders Eggelind
Alingsås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 139


Trådstartare
calle kromnow skrev:
Fin bil skulle vara kul att se väghållning och hur bilen går på banan då jag sysslar med ett liknande projekt
jag har hittils moddat mina bromsar fram 355mm skivor och sexkolvs alcon och bilsteindämpare

MVH Calle


Hej Calle.
Väghållningen på bilen börjar verkligen bli riktigt körbart, bakvagnen har härligt mycket grepp och med "drop-stop" bak på i nuläget 20mm så känns den bra balanserad i kurvorna.
Den största svagheten nu vad jag upplever är stötdämparna som är alldeles för mjuka! Bilen gungar i kurvor, inbromsning och acceleration; alltså dämparna orkar inte hålla bilen still!
Särskillt då på torrt underlag när fästet är bra, på regn fungerar det nästan perfekt!

Till nästa säsong siktar jag på bättre stötdämpare och kanske även en bromsvåg

Kom gärna fram om du är på nån träff o kolla närmare o fråga på om allt du undrar över(vad gäller bilen då... ). Kan jag svara så gör jag det annars kan jag nog lotsa dig vidare till någon som vet mer!

För bussningar och annat bra att ha så kolla in MPRE.se... (sponsorn...)
mvh
Anders

_________________
Anders Eggelind
Citera
Rompa
Sthlm/ Tungelsta
Här sen Apr 2008
Inlägg: 149



Gött!!!!

_________________
Ronnie Jansson

Mitsubishi Evo9 : http://www.garaget.org/?car=160515
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2158



Kul att se din bil på Falkenberg thumbs up en fråga bara: Du har rätt extrem camber bak, är det en chansning eller nåt som prövats fram tills det blev så? Isf, fördelar/nackdelar etc? Bättre grepp är såklart målet men jag har alltid tyckt det verkar märkligt med extrem camber om bilen i sig knappt kränger. Samma fenomen jag sett på STCC-bilarna osv, så jag undrar helt enkelt hur det hänger ihop.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
calle kromnow
Nacka
Här sen Jan 2011
Inlägg: 35



Hej Anders, kul att du har fått till det. jooo jag tänkte köpa ett helt gäng med grejor från MPRE, har du hans ledlager för bakvagnen?? Jooo mina bilstein skulle gå att shimsa om , men jag har inte testat så mkt så jag får pröva bilen först.

jag skall byta subframe i veckan jag har en färdig med hårdare bussningar, komplett med bärarmar, har du några bilder på hur du har ordnat dropp stoppet?? joo jag har nog en miljon frågor. men jag måste bygga i hopp det jag har först och främst!

vi ses nog på någon träff 2013:)

_________________
Carl-Johan Kromnow
Citera
E34 RRT
finland
Här sen Feb 2011
Inlägg: 45



fiint projekt! en liten fråga till dej när du går till garaget nästa gång.. kan du mäta hur bred växellådan är på din bil? altså från blocket till gaveln på lådan! mvh

_________________
Niklas Ekholm

Micra k10 turbo 122whp 174wnm @1,2bar
Citera
Anders Eggelind
Alingsås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 139


Trådstartare
Eldh skrev:
Kul att se din bil på Falkenberg thumbs up en fråga bara: Du har rätt extrem camber bak, är det en chansning eller nåt som prövats fram tills det blev så? Isf, fördelar/nackdelar etc? Bättre grepp är såklart målet men jag har alltid tyckt det verkar märkligt med extrem camber om bilen i sig knappt kränger. Samma fenomen jag sett på STCC-bilarna osv, så jag undrar helt enkelt hur det hänger ihop.


Hej
Ja, Falkenberg va kul! du såg ut att ha roligt oxå thumbs up

Angående cambern så har jag inte testat så mycket olika inställningar än, mer än från orginal och vad jag har nu.
Min bil är kittad med 5grader camberplattor(mellan bakvagn o hjullger), samt även shims vid infästningen till de inre ledlagren i bakvagnen. Shimsen är lagda på undersidan blocken för minsta camber vid hjulen, alltså det går att ställa mer om jag vill...
Finns även 3graders camberplattor hos MPRE.se om jag kommer fram till att detta är för mycket...

På stcc-bilarna, volvo c30, så har jag hört att dem kör med ca 7grader...

Nu till varför
Det finns alltid andra som vet mer, så detta som jag skriver är vad jag kommit fram till, andra får gärna rätta mig!
Anledning att man kör med såpass cambervinkel bak, på en framhjulsdriven bil, är att man(förutsatt att man kör med samma däcksbredd runt om) slipper onödig rullmotstånd på raksträckor och får "lagom" däck i backen i kurvor. Mitt mål i kurvorna är att ha en så jämnbalanserad bil som möjligt, alltså varken över- eller understyrd.
På en volvo850 så är baken så lätt jämfört med fram att jag inte ens vill ha hela bakdäcket mot asfalten i kurvorna, detta även då jag hänger upp innerbakhjulet så bilen är "3hjulig" i kurvorna, eller typ "2och3/4-hjulig"...om du förstår vad jag menar
Man får typ samma resultat av orginal camber, men du istället ligger på däckets yttersida i kurvorna, fast ju mer du svänger ju mindre däck är kvar i marken!(med mycket camber blir det istället mer däck i marken ju mer du svänger) Alltså: Jag får i princip aldrig överstyrning:)

Hoppas detta gav något svar iallafall!
mvh
Anders

_________________
Anders Eggelind
Citera
Anders Eggelind
Alingsås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 139


Trådstartare
calle kromnow skrev:
Hej Anders, kul att du har fått till det. jooo jag tänkte köpa ett helt gäng med grejor från MPRE, har du hans ledlager för bakvagnen?? Jooo mina bilstein skulle gå att shimsa om , men jag har inte testat så mkt så jag får pröva bilen först.

jag skall byta subframe i veckan jag har en färdig med hårdare bussningar, komplett med bärarmar, har du några bilder på hur du har ordnat dropp stoppet?? joo jag har nog en miljon frågor. men jag måste bygga i hopp det jag har först och främst!

vi ses nog på någon träff 2013:)


Hej!
Japp, jag kör med både yttre(de stora) och inre ledlager från MPRE. Bakvagnen ligger still och känns konsekvent. Den åker inte på egna utflykter...

Angående drop-stop så har jag nu löst det med klädd stålvajer som går mellan fjäderstyrningarna. Dessa låter fjädern fjädra ut ca 20mm innan vajern är sträckt och tar med sig hjulet upp i luften...
Sök på olika lösningar om du vill se bilder, tror Maciek här på forumet har bilder i sin projekttråd. Det går även att ha kedjelänk eller liknande.

Lycka till med bygget o fråga på!
mvh
Anders

_________________
Anders Eggelind
Citera
Anders Eggelind
Alingsås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 139


Trådstartare
E34 RRT skrev:
fiint projekt! en liten fråga till dej när du går till garaget nästa gång.. kan du mäta hur bred växellådan är på din bil? altså från blocket till gaveln på lådan! mvh


Hej
Kan kolla nästa gång, annars är det en orginallåda som sitter i.
mvh
Anders

_________________
Anders Eggelind
Citera
E34 RRT
finland
Här sen Feb 2011
Inlägg: 45



Anders Eggelind skrev:
E34 RRT skrev:
fiint projekt! en liten fråga till dej när du går till garaget nästa gång.. kan du mäta hur bred växellådan är på din bil? altså från blocket till gaveln på lådan! mvh


Hej
Kan kolla nästa gång, annars är det en orginallåda som sitter i.
mvh
Anders


jo jag vet det!!

_________________
Niklas Ekholm

Micra k10 turbo 122whp 174wnm @1,2bar
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 turbo -94 -EGGELIND edition-(MPRE)
1 besök senaste veckan (6901 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande