Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Hotrod - Sväng-Rod 2015 -34 coupe/corvette C5
1, 2, 3 ... 12, 13, 14   >>
22 besök senaste veckan (147180 totalt)
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Nu hittade jag ingen bra tråd att börja läsa och skriva i..... För det förswta passar detta inte alls i detta forum som tyccks vara europeiskt.
Hade först först funderingar på en oortodix hybrid med cadillac nothstar mittmonterad med medföljande låda, vagga och hjulupphängning monterat bakom stolen. Snyggt och mycket enkelt. Men odiffat och inga fälgar med 115mm bultcirkel.
Så corvette c5 bakvagn och drivlina då? Då får man ju i alla fall lite vikt där bak och kan upprätthålla corvettens 50-50 viktförhållande. JA JA jag vet att allt amerikanskt är helt förkastligt i detta forumet, men det är en enkel och billig lösning.
En kaross på det och man har en bil i klass med camaro och corvette......
Njaaaa.... säger jag då. Tänkte faktiskr då göra som 1000+ har gjort redan att kompromissa mellan bana ocg dragracing. Alltså helt omöjligt om man inte har typ 3000 pållar under läppen.

Men om man förlänger vettens hjulbal med 100 mm så dlyttar man tillbaka viktcentrum lile, vilket kan vara bra. (vindtunnel hade förmodligen varit bättre) Men om man försöker bygga ganska lätt, så borde en LS1 vara ganska potent. Typ 1100 kg.? Går åt en hel del blyplåt inför besiktning dock.

Nu är frågan.... Hur funkar detta med såna här byggen i banåkarsammanhang? Jag tänker bygga enligt dragracingreglemente. Då jag är medlem och har garage i HDRK, kommer jag så klart köra på våra tävlingar. Men vill även köra andra typer av racing. Inga seriösa tävlingar dock, då jag varken har tid eller råd.

Nu till frågorna....
Kan man få klassa i med ett amatörbygge som inte finns i detta utföradet?
Amatörbyggd super 7, amatörbyggd AC Cobra, 32 Cupa - inget snack! Men en mangepangepäronpung med v8?
Vem bedömer det och hur? Nu tänker jag ha den bilen som pendlarbil, så den kommer bli besiktigad.

Någon som har lite tankar och varningar?

Jag är nu 44 år och ingen drömmande epa-snoris och har även ett halvfärdigt T-23 prjekt som ska bort. En Trans Am -94 får åxå stryka på foten och försvinna ur mitt liv inför detta projekt.

Det ja ville med denna tråden var att få lite feedback vad gäller amatörbyggen. Inte många såna här kanske, men ni som INTE kör BMW kan väl hojta till.....


Mange

_________________
Magnus nilsson
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Intressant...

Ingen tråd är väl fel, finns ju många konstiga konstellationer här på forumet såsom att sätta en volvomotor i en Porsche, och han lever lu fortfarande
Den stora svårigheten med V8 är effekten, finns en regel med 15kw/100kg bil.
Angående stel odiffad axel är jag lite skeptisk, vet några som kör ned "aga"diff men en bra diffbroms är att föredra.

Lycka till!!

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41625

Forumägare
Forumägare

scaryeyes skrev:
amerikanska grejer


En V8 är aldrig fel thumbs up Om du söker kommer du hitta att jag skrivit att jag drömmer om en 80-tals Porsche med mittmotor V8 Men jo, det är mycket BMW och Porsche här på Rejsa men det är för att de helt enkelt är väldigt vanliga som banåkaverktyg. Allt annat man kan tänka sig platsar också så länge det tas ut, eller kommer tas ut, på bana. Och det finns otroligt mycket olika sorters bilar bland de som hänger här bara man kikar runt ett tag.

_________________
Magnus Thomé
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Finns ju ett och annat gjutjärn på rejsa thumbs up





_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Nu har ju vi gått från att åka Amerikanskt och AC Cobra mm till att åka BMW. Men det är väl en mognadsfråga som kommer med ålder
Men här platsar alla byggen in....om det går att svänga med dom. Vad man bygger på för grunddelar har ingen betydelse.

Ska du bygga en bil som i första hand är för rivstartstävling och funkar bra som vardagsbil...och som går att åka bana med....har du lite att fundera över.
Vardagsbil och bana går att fixa. Det är rivstartsdelen som blir svårare att kombinera.
Passar verkligen en mittmotorbil på strippen ?

Caddyn finns bara med automat men det går att åka bana utan diffbroms med en mittmotorbil med bra balans och geometri. Det är lådan som blir det stora problemet, med växlingar som inte är så exakta och den värmeutveckling som blir.
Detta går att lösa....men frågan är om du inte förstör rakt-fram-åkningen då ?
Jag har åkt en del automat på bana...och även TurboClutch.
För bana skulle jag vilja ha en turbin som låser redan vid 1500-2000 rpm och den blir ju helt värdelös rakt fram.

115mm bultcirkel är ett icke-problem. Det finns fler sätt att byta cirkeln till något användbart som 120mm.

Om du ska köra bana, måste du titta på vilka arrangörer som tar emot ditt tilltänkta bygge.
Ska du inte tävla, behöver du inte bry dej om "klassning".
Är den besiktad går den som gatbil.
Ska du tävla, måste bilen byggas efter reglementet där du tänkt åka.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Jahapp! Läste lite bygghandboken nu och såg att det stod 15-20kw/100kg. Nu var inte det lika trångt längre.
En kille på SFRO sa även att det absolut INTE är några problem med effekten och att siffrorna går att fixa. Förmodligen då eftersom bromsar och alla upphängningsdetaljer faktiskt kommer från samma bil som motorn. Nog lättare att värdera hållfasthet då.
Skit samma. chassi beställt. Nu ska det bara betalas och hämtas. Får väl börja skissa på en kaross så man kan rita lite på en röram kanske. Någon som har lite förslag på kaross?

_________________
Magnus nilsson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



scaryeyes skrev:
Någon som har lite förslag på kaross?



Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Jaha du anders! Kom på att varför inte kompromissa? Har alltid velat ha en ford -34 rod. Så nu är karossen under gjutning och båda vaggorna, framvagn och bakvagn ligger på giggen. Moroten kommer från usa i januari, så innan dess ska det mesta av ramen vara klar. Blir rörram i stil med factory five rodden.
Kommer ösa upp nån bild här framöver ifall någon är intresserad.

_________________
Magnus nilsson
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Corvette C5/C6 hjulupphängningar är inte att förakta - ganska långa A-armar både fram och bak. Kör du komplett med bromsar och bakaxel så har du en bra grund att svänga med. Lägg till en fullbur till FactoryFive så kommer det nog se bra ut.

Fast delad bakaxel är ju inte optimalt för raktframåkning - där vill du väl egentligen ha stel bakaxel och 4-länk. Svårt att kombinera så att bilen blir bra på både rakt fram och svänga och inte dålig på båda.

Vet inte riktigt var en Ford -34 passar in men det finns ju alltid klubbtävlingar.

Har själv precis börjat samla på mig delar för att bygga en Cobra med hjulupphängningar från Corvette C4.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Ja c4 är enklare då den är smalare. Jag måste troligen bredda karossen åxå då turbinen hmanar precis där man sitter. Men grym viktfördelning med 4L60E lådan där bak.
Sen har C5/C6 ganska mycket inbyggd antisquat/antidive som kompenserar en del för den delade axeln. Och en lätt bil har alltid fördelar.
Jag är ute efter att vinna tävlingar, utan för att delta.
Tänkte lite på cobra först, men finns redan en i garaget. Plus att en cobra är inte så användbar i ur och skur.

_________________
Magnus nilsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



Du är medveten om att det står fel i bygghandboken va? 15kW/100Kg är max. :/

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Det är lungt. Har pratat med sfro och det är helt ok med en LS1. Det är är en generell rekommendation, men tydligen kan dom bedöma annorlunda. Sen finns det blyplåt på Stena som kan hjälpa till vid vägningen.

Men till den stora frågan.... Vilken dimension borde man ha på fyrkantprofilen? Det är lite svårare att göra beräkningar på en fackverksram än en vanlig balkram. På T-23:an har jag ju 100x50x3, men till detta bygget funderar jag på 60x60x2 till huvudramen. Kan det räcka eller måste man upp i 3mm gods tro? Kommer bli lite runda rör i båge och i motorrum. Men huvudramen kommer bli kanska komplex med mycket trianglar och även aluminiumvaggorna till bak och framvagn är mycket styva.
Någon som är bra på hållfasthet? Kommer bygga i huvudbåge initialt men komplettera senare med hel bur. Allt reglementsenligt. Ska bara regga först.

_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Så. Mycket tankar och vändande på delar. Men grejjorna ligger provisoriskt på jiggen och rör måste beställas i veckan. Ska börja med att hitta fästpunkterna för övre bärarm bak, och då måste jag ha ett för att att börja bygga fästen i. Någon som har en ide angående dimensioner? Fyrkantprofil kommer det att bli. I garaget byggs det enbart med runda chrommoly rör, så det finns inte mycket att kolla på i det sammanhanget.

Men här är en inspirationsbild och ett layout av hur det kommer bli. Tuben till kardanen kommer att behövas kortas en halvmeter, trots att 34:an har 7 tum längre hjulbas än corvetten. Dom 7 tumen kommer jag helt bortse ifrån vad gäller ackermans. Tror inte det spelar så stor roll. Eller?????
Finns det fler aspekter till detta? Ridehight kommer bli 20mm lägre än orginal, men det funkar tydligen kanon att sänka så mycket och ändå köra bana. Det ligger inom den marginal som dom brukar sänka dom fick jag veta.




_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Ok... Jag böjer mej för överheten (sfro) och bygger en balkram med 80X40X3 som cobran.
Jag tycker det är konstigt att alla byggare håller tyst så fort det handlar om dimensioner på material, men i stort sett sett lämnar ut ritningar.
Lite lagom kul att bygga ett chassi och få underkänt på material. Behöver 1 mm grövre på dom stöttorna.....
Men bygger man i 80X40X3 i alla bärande så godkänns det. Men bygger man så och allt är i samma plan, så finns det ingen vridstyhet alls i det chassit.

Så i mitt fall blir det att bygga en besiktningsram och en användarram. Tråkigt att det ska bli så. typ dubbel kostnad för samma sak

Tror inte detta är rätt forum ädå för mina klagomål.
Vänder mej nu till klubben. (hdrk)

_________________
Magnus nilsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Jag fattar ärligt talat inte vad du pratar om? Besiktningsram?

Vad är det för ramkonstruktion du tänkt dig som du säger inte blir godkänd?

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Mina Cobror som är gjorda efter 80-talet är byggda i 2mm gods och stagas med 1,5 mm.



3mm och grövre hör hemma i bliar med bara två ramskenor.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Skilnaden i ackermanhar ingen negativ inverkan när man kortar hjulbasen.
Men med en längre hjulbas skulle jag göra något åt den.

Antisquat/antidive och andra trams geometrier ska bort på en banbil.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
therealpinto skrev:
Jag fattar ärligt talat inte vad du pratar om? Besiktningsram?

Vad är det för ramkonstruktion du tänkt dig som du säger inte blir godkänd?

/Gustaf


Jo jag hade tänkt mej nåt liknande som factoryfive rodden. kanske 40X40 och fackverk. Lägger man 2 stycken såna med kanske 200mm emellan och triangulerar så bör man väl kunna använda 2mm gods för samma styrka som ett 80X40X3? Sen fortsätta på samma vis. Och liknande i kardantunnel. Och bågen över rattstång ska åxå vara triangulerad för vridstyvhet. Sen lika dant framför torpeden.
Men visst går det att bygga en platt ram av balktyp åxå. Men kan aldrig få den vridstyvheten.

_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Skilnaden i ackermanhar ingen negativ inverkan när man kortar hjulbasen.
Men med en längre hjulbas skulle jag göra något åt den.

Antisquat/antidive och andra trams geometrier ska bort på en banbil.


Frågan är hur mycket betydelse det har.... Hjulbasen blir 7 tum längre. Alltså 178
mm. Blir den hiskeligt överstyrd då? Kanske lite buss-feeling? Problemet är att det inte är helt okomplicerat att ändra styramen i en aluminiumspindel. Visst kan man svetsa igen hålet och flytta det, men man får inte.

Men kommer behålla geometrin som orginal eftersom jag ska mest köra bilen på landsvägen. Vissa saker kan man ju inte kompromissa bort utan måste bestämma sej för det ena eller det andra.

Jag vet att corvetten är ingen höjdare i väghållningssammanhang, men det finns ingen som kan övertyga mej om att jag skulle kunna bygga en bättre hjulupphängning med egen konstruktion än GMs ingenjörer. Därför tar jag hela konceptet. Lämnar bara kompositfjädrarna och ersätter med coilovers.

_________________
Magnus nilsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



scaryeyes skrev:
therealpinto skrev:
Jag fattar ärligt talat inte vad du pratar om? Besiktningsram?

Vad är det för ramkonstruktion du tänkt dig som du säger inte blir godkänd?

/Gustaf


Jo jag hade tänkt mej nåt liknande som factoryfive rodden. kanske 40X40 och fackverk. Lägger man 2 stycken såna med kanske 200mm emellan och triangulerar så bör man väl kunna använda 2mm gods för samma styrka som ett 80X40X3? Sen fortsätta på samma vis. Och liknande i kardantunnel. Och bågen över rattstång ska åxå vara triangulerad för vridstyvhet. Sen lika dant framför torpeden.
Men visst går det att bygga en platt ram av balktyp åxå. Men kan aldrig få den vridstyvheten.


Jag tycker att det låter vettigt.

Det många glömmer rent generellt är att en bra balkram är oftast bättre än en dålig fackverksram. Därför händer det att vi rekommenderar enklare balkramar i tveksamma fall. Men man måste också skilja på (eller fråga upp!) vad som är rekommendation/tips och vad som är krav...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



scaryeyes skrev:
ButterflyRacing skrev:
Skilnaden i ackermanhar ingen negativ inverkan när man kortar hjulbasen.
Men med en längre hjulbas skulle jag göra något åt den.

Antisquat/antidive och andra trams geometrier ska bort på en banbil.


Frågan är hur mycket betydelse det har.... Hjulbasen blir 7 tum längre. Alltså 178
mm. Blir den hiskeligt överstyrd då? Kanske lite buss-feeling? Problemet är att det inte är helt okomplicerat att ändra styramen i en aluminiumspindel. Visst kan man svetsa igen hålet och flytta det, men man får inte.

Men kommer behålla geometrin som orginal eftersom jag ska mest köra bilen på landsvägen. Vissa saker kan man ju inte kompromissa bort utan måste bestämma sej för det ena eller det andra.

Jag vet att corvetten är ingen höjdare i väghållningssammanhang, men det finns ingen som kan övertyga mej om att jag skulle kunna bygga en bättre hjulupphängning med egen konstruktion än GMs ingenjörer. Därför tar jag hela konceptet. Lämnar bara kompositfjädrarna och ersätter med coilovers.


Corvette dålig? Vad grundar du det på? Vilken generation pratar du om då? C6 är en fantastisk banbil t ex.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Hotrod - Sväng-Rod 2015 -34 coupe/corvette C5
1, 2, 3 ... 12, 13, 14   >>
22 besök senaste veckan (147180 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande