Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo Roadsport B
3 besök senaste veckan (2375 totalt)
951 Larsson
Kävlinge
Här sen Maj 2011
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Racerapport från Falkenberg.
Då var säsongen över. Sista tävlingshelgen i SPVM genomfördes på Falkenberg, som jag aldrig kört på förrut, eftersom det är första säsongen för mig. Jag låg tvåa i serien inför tävlingen som börja med fri träning på fredag, ett i blött och ett i torrt. Det blöta gick inget vidare, han inte släppa vare sig krängare eller dämpare och det blev lite Bambi på hal is.
Hade med mig 255:or att prova med fram istället för 225, och monterade dessa inför träning nummer två. Bilen bromsade bättre och understyrningen var borta, istället blev det överstyrt, jag hade fortfarande inte släppt på krängaren bak som var väl uppspänd plus att däcken tog i hjulkanten lite så det blev till att gå tillbaka till beprövade inställningar till tidsträningen. Jag berättade mina problem för Peter Eriksson som tidigare tävlat med 944 som nu tävlar i Modsport. Han gav mycket värdefulla tips som jag drog nytta av hela helgen, tack Peter.
Startade femma i klassen men ändå långt bak i leden eftersom Roadsport A och B körde tillsammans. Hade en otroligt rolig kamp med Roger Fredriksson i en Porsche 944 S2. Min turbo var snabbare rakt fram och hans ABS gjorde nytta i slutet på rakan. Tack vare mycket respekt och hänsyn till varandra hade vi en kanonrolig kamp om fjärdeplatsen och trots att jag var om med god marginal på rakan ut på sista varvet klarade jag inte att bromsa så sent som Roger utan denna gången drog han det längsta strået, Grattis.
Jag hade lyckats att sätta bättre tid än honom under racet och hoppade upp ett led på gridden inför race två. Jag tyckte att bilen gick så pass bra förrutom lite överhettning av däcken att den enda förändringen inför race två var att släppa ett hekto luft jämfört med tidigare.
Race två startade jag i yttterledet och fick till en hyfsad start och ligger efter ett varv och fightas med en BMW M3, 3,2 i Roadsport A med Herr Magnusson bakom ratten och samma röda S2;a som i race ett fast nu med Per Fredriksson som chaufför. Jag lyckas dra ifrån ett tiotal meter och följer deras kamp i backspegeln samtidigt som jag närmar mig två Corvetter framför mig. Ut på rakan på varv fem ser jag i backspegeln att BMW;n och Porschen ligger jämsides. Perfekt tänker jag nu sänkts farten för dom och jag kan dra ifrån ytterligare. När jag bromsar in i slutet på rakan och lägger om ratten för att ta första kurvan i chikanen dyker BMW ; n upp framför nosen på mig och jag har ingen möjlighet att undvika kollision. Det visar sig att Magnusson utan ABS ska försöka vad jag försökt varje varv i race ett nämligen att bromsa lika sent som S2;an vilket gjorde att han dansar av på gräset på insidan och är bara passagerare när det smäller.
Jag lyckas krångla mig ur situationen men bilen är okörbar, däck ligger emot skärmen och styrningen är kass. Jag kasar runt med rykande däck några varv innan jag kör in i depån.
Trots en sista plats i sista racet lyckas jag att knipa tredjeplatsen Roadsport B i serien. Grattis till vinnare Max och tvåan Osbeck.
Väl hemma har jag börjat riva fronten för att titta på skadorna, inget kul alls. Bägge rambenen är sneda och det har tagit illa långt in över hjulhusen. Har lite folk som skall titta på detta och bedöma om en riktning är genomförbar eller om det blir skrot.
Summa summarum har säsongen varit otroligt lärorik och rolig med många skratt och otrolig gemenskap i SPVM.
Tack alla som hjälp till att svara på alla mina dumma frågor i depån. Tack till FH Racing som hållt igång bilen. Hoppas hoppas hoppas vi ses nästa säsong.

_________________
Thomas Larsson
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Härligt med rapport Larsson!

Får tacka för alla roliga kamper vi haft under året, riktigt kul! Gratulerar till pallplats i totalen redan första säsongen, bra jobbat! thumbs up thumbs up

Tråkigt med bilen men förhoppningsvis orkar du ta nya tag så vi syns nästa säsong!


//U

_________________
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



+1

Tråkigt att höra med smällen, hopppas det går att få ihop inför 2013. En 944:a kaross borde kunna hittas för rimliga slantar. Kankse går det att får lättare också thumbs up

Riktigt gott kämpat att kört alla tävlingar thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1285



Väldigt kul med 944 på pallen!

Det som är bra med att smälla bilen är att man helt plöstligt har en anledning att göra alla de där sakerna man innan tyckte var lite jobbiga och "over-the-top". men visst är det tråkigt och är den ramsne så är det ju ännu värre... men - detd är löser du till nästa år!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Hallå "951 Larsson"!

Kul att läsa din rapport thumbs up Synd bara att det slutade som det gjorde i race 2.

Och stort grattis till totaltredjeplatsen i Roadsport B!

Appropå skadade ramben kan jag kanske ge dig lite uppmuntran - så här såg min Z3 ut när vi fick av fronten:



Jo, den köptes smälld. Men det var inte värre än att byta vänster ramben med fjädertorn och dra lite i det högra. En duktig riktare brukar fixa det mesta!

Lycka till med skruvandet och håll oss uppdaterade!

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
951 Larsson
Kävlinge
Här sen Maj 2011
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Har kollat runt och Förenade Bil !!! har tagit en titt på den och ska göra ett försök att värma och rikta.
Enligt dom ska det gå på en så pass gammal bil. Det är tydligen en annan legering på nyare bilar som gör det mycket svårare.
Så, lite ljus i mörkret. Nu när allt är nere är det ett bra tillfälle att bygga om till helt ställbar framvagn, och annan front med mer luft till intercoolern. det saknas inte direkt eftermarknadsprylar till denna modellen

_________________
Thomas Larsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo Roadsport B
3 besök senaste veckan (2375 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande