Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 turbo -03 (Ruf Rturbo)
1, 2, 3, 4, 5   >>
10 besök senaste veckan (51569 totalt)
Newbeach
Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 129


Trådstartare
Hej!


Från början en svensksåld 2003 996 turbo, Polar Silver med en drös tillval från fabrik som t.ex kolfiberinredning. 4800 mil på mätaren då jag köpte den.

Vid 2-3000 mil har någon galen tidigare ägare bestämt sig för att öppna lädret och slänga pengar på tyska firman Ruf. (MYCKET) pengar!

Exteriört monterades Rturbo front, sidospeglar, torkarplugg i bak och en riktigt tuff vinge. Vingen är fäst på original hydrauliken, dvs. höj och sänkbar.

Interiört, Ratt, pedaler och tequipment halvbur

Under luckan sitter det ett s.k 550 kit, detta innehåller 2st modifierade k24 turbos, avgassystem med kattar, programvara, insug och luftfilter, dock tillbaka till originalfilter nu då MAF mätaren inte gillar oljade filter och effektökning är måttlig. Ett lättare svänghjul också, osäker på vilket dock. Ruf short-shift. Qaife diff.

Enligt Ruf skall det lämna 550hk/780nm.

Väghållning, också Ruf. Det är en uppsättning modifierade bilstein pss9, samt en krängare i bak. Inget jätte rejsigt men det går att ställa in någorlunda.

Däck, fälgar och bromsar: Original fälgar 8" fram och 11" bak. 225/40-18 m. ps2 i fram och 295/35-18 i bak. 996 gt3 mk2 6-kolvsok i fram med 350mm cupskivor, 330mm i bak.



En extra uppsättning original fälgar med michelin cup på.


2012 Konverterad till bakhjulsdrift


Har totalt fastnat för sväng-åka även om det inte har blivit så mycket. Men det kommer bli mer! Körde mantorp med pcs och sviestad förra året. I år har det än så länge blivit fyra soliga dagar på gotland ring. Förhoppningsvis blir det mer innan det är dags att ställa undan. Hade en del problem med understyrning i "smooth corner" på gotland, alltså den långa högersvängen strax innan man kommer ut på start/mål rakan. Kan ha med att göra att jag har fabriks hjulinställningar att göra, tips? Hade 2.1 bar varma i fram om jag inte minns fel..

Körde runt 1.36-1.37, absolut inget att skryta med haha men jag var nöjd. Tog inga risker och körde så att jag kände mig säker, bilen går garanterat fortare än så men föraren är inte riktigt där än :P det kommer!



Har inte tänkt att ändra allt för mycket på den här bilen, men det kommer med största sannolikhet gå överstyr ändå. Jag tyckte den lät lite för lite med Ruf systemet så det slog slint i skallen och jag beställde ett EBwerks avgassystem från usa. Jag kommer att sätta dit kattar, och om det låter på tok för mycket ljuddämpare också. Jag tvekar på att det håller 95db som det är nu, så någon ändring får det bli.. Men jävlar vad häftigt det låter!!! Nästan lite gt3 på höga varv.. Se film nedan


http://www.youtube.com/watch?v=WdtmCszWQrk&feature=youtu.be


Jag kör inte bilen till vardags så bullret/resonansen kan jag (och förhoppningsvis grannarna) stå ut med, men jag vill inte åka 30 mil i onödan för att bilen väsnas för mkt på banan. Räknar med att ha det hemma i början/mitten på oktober.


Effekten räcker gott och väl som det är nu, helt ärligt är det på tok för mycket för mig och jag tror det hade varit bättre att lära sig köra först med original effekt. Speciellt nu när den är bakhjulsdriven! Nåt jag skulle vilja ha dock är ett par lite mer opraktiska stolar och kanske lite kylning till bromsarna. Egentligen inget som behövs men som nybörjare tenderar jag att fega lite och bromsa tidigt och alldeles för löst, därav skulle ett par s.k brake cooling ducts kanske vara bra.. Vad tror ni? Eventuellt också ett par nya större intercoolers, detta är inte en S/X50 bil så det sitter inga gt2 ICs på den. Eventuellt blir det r-däck också! Vad mer för onödigt föreslår ni?



Många verkar tycka att jag är dum i huvudet som tog bort 4hjulsdriften men jag vill lära mig köra "på riktigt" direkt. Ingen pik till er som kör det, men med största sannolik kommer även min nästa bil att vara bakhjulsdriven. Hade antagligen åkt mycket fortare på gotland om den drev på alla hjul men det spelar ingen roll, jag ska och kommer inte slå några rekord ändå





Kommer uppdatera här när det händer grejer med bilen. Tack för ett skitbra forum!




Använder mig av bilder från garaget.org då dem redan var uppladdade, om det bryter mot någon regel att det står garaget på dem kan jag givetvis ladda upp dem någon annanstans









[/img]

_________________
Christoffer N
Citera
Newbeach
Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 129


Trådstartare
Uppdatering!

Glömde lite i förra inlägget.. -

Köpte bilen i juli år 2011, har nu gått 5900 mil. Var och gjorde 6000mils servicen förra veckan hos Levin, blev lite promenad i Kungsör, riktigt fint var det! Utöver det vanliga på en liten service fick dem också byta diff/vxl låds olja, har inte gjort det tidigare i min ägo. Var nyfiken på att veta om det var mer metallspån än vanligt, som tur var var det inte det Kör nu på Mobil1 5w50 och testar Motul RBF600 vätska till bromsarna.


Beställde ett par nya motorfästen från RSS, dom ska vara mjukare än helt solida men vassare än original. Vi får se hur det blir, lär ha dom hemma i oktober..



För er som undrar vad skillnaden är på en riktig R-turbo och en konvertering är, RUF köper chassin av Porsche och bygger bilen i sin egna fabrik. Bilen får därför inget porsche chassi nummer utan ett eget av RUF, dom räknas därför som en riktig biltillverkare! Ett porsche chassi nummer startar med WP, en riktig ruf startar med WO. Bilar med Ruf nummer är såklart extremt dyra.

Utseendemässigt är det två större saker som skiljer min bil mot en äkta R-turbo. Dels är det fälgarna. Bilar från ruf fabriken byggs inte som widebody, dem använder sig av carrera "höfterna" i bak och sätter luftintaget uppepå istället för på sidan.






(vore ballt med dragkrok! obs. bilden är photoshoppad).


Det finns lite mer jag skulle kunna göra för att min bil ska se mer ut som en r-turbo, t.ex. skicka in mina mätartavlor, detta till en nätt liten kostnad på 1885 euro.. Och då används som sagt ens egna mätare.






Vore kul att veta om det finns någon annan bil i sverige med samma front och vinge som jag, någon som vet?

Ps. Sedan bilderna är tagna har jag folierat huven, speglarna och vingen i kolfiberlook. Återkommer med bilder på detta. Ds.

_________________
Christoffer N
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Schysst bil!

Kommer du till mantorp på speedfestival?

Mvh Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Har haft flera bilar inne med samma front och vinge

Ps Nice bil

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Birgppa skrev:

Beställde ett par nya motorfästen från RSS, dom ska vara mjukare än helt solida men vassare än original. Vi får se hur det blir, lär ha dom hemma i oktober..


Beställ av Pean istället han har nog dessa hemma i Sverige (åtminstone fanns det fler för ett tag sedan). Priset är helt okej!

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41626

Forumägare
Forumägare

Trevlig läsning!! Att "GT2-konvertera" turbosar lär vi se mer av (då tänker jag just på 4WD till RWD och inte så mycket mer just nu).

Hur krångligt är det att göra den bara RWD? Jag misstänker att du har alla framhjulsdriftsgrejerna fortfarande påskruvade på bilen? Misstänker det finns mycket vikt att spara genom att ta bort kardan, mellandiff osv? Minska den ofjädrade vikten på framhjulen osså?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Snyggare med luftintaget framför bakhjulet thumbs up

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Rs fästen är ännu mer mumma

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Tyvärr väger hela 4wd grejorna enbart 35 kg, jag hade hoppats på mer.
Ofjädrad vikt givetvis jätteviktigt men också att du får mindre understyrning.
Det som troligen är största vinsten är att man kan köra med andra spindlar fram med bättre geometri!

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41626

Forumägare
Forumägare

jika skrev:
Tyvärr väger hela 4wd grejorna enbart 35 kg


Bra jobbat av Porsche! Trodde turbon drog iväg i vikt men det kanske inte är så mycket då?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 298



Min 996 turbo väger 1580kg i tjänstevikt.
kollade snabbt lite vikter på andra bilar på transportstyrelsen:
996 gt3 mk2, 1550 kg
E46 M3, 1570 kg
993 tt, 1590 kg

Inte så tung om man jämför med lite andra bilar alltså!


Tar man bort drivningen fram bör man väl också montera LSD bak och i och med det komplettera växellådan med kylning. Där äts en del av vikten upp igen (och hamnar långt bak).

Påståendet att turbon på något sätt skulle vara en understyrande, sävlig och tung GT-vagn kommer nog från de som inte kört någon (eller kört den på fel sätt )!
Jag har kört 2 slalomtillfällen med PCS med min denna sommar (mina första körningar någonsin med bilen som är ny för mig) och haft snabbaste tiden av alla som tävlat i Stockholmsregionen båda gångerna. Bilen är helt original förutom R-däck och avgassystemet.

Till trådstartaren: Grym bil!

_________________
/Tom Bengter
Porsche 981
M3LR
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41626

Forumägare
Forumägare

Tom Bengter skrev:
tydligt utrett


thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Tom Bengter skrev:
Min 996 turbo väger 1580kg i tjänstevikt.
kollade snabbt lite vikter på andra bilar på transportstyrelsen:
996 gt3 mk2, 1550 kg
E46 M3, 1570 kg
993 tt, 1590 kg

Inte så tung om man jämför med lite andra bilar alltså!


Tar man bort drivningen fram bör man väl också montera LSD bak och i och med det komplettera växellådan med kylning. Där äts en del av vikten upp igen (och hamnar långt bak).

Påståendet att turbon på något sätt skulle vara en understyrande, sävlig och tung GT-vagn kommer nog från de som inte kört någon (eller kört den på fel sätt )!
Jag har kört 2 slalomtillfällen med PCS med min denna sommar (mina första körningar någonsin med bilen som är ny för mig) och haft snabbaste tiden av alla som tävlat i Stockholmsregionen båda gångerna. Bilen är helt original förutom R-däck och avgassystemet.

Till trådstartaren: Grym bil!


På pappret eller på lastbilsvågen, lite inte på transportsyrlesen vikter dom är ofta helt off.. en 996 turbo väger ca 100-150kg mer än en 996 gt3a beroende på spec..

LSD är inte behövligt men en bra grej ja.. finns många rwd porschar som inte har LSD...

Växel låds kylningen är inget man bara komplterar med är en hiskelrigt massa grejer och en STOR kostnad, duger utmärkt utan kylning men kör man mycket bana ska man byta olja lite oftare..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Magnus Thomé skrev:
jika skrev:
Tyvärr väger hela 4wd grejorna enbart 35 kg


Bra jobbat av Porsche! Trodde turbon drog iväg i vikt men det kanske inte är så mycket då?


Ca 100kg tyngre än en gt2a, inte bara 4wd som bygger vikt. mer isolering, massa extra lull lull som väger extra

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
dole
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 326



Stolar som är lättare och ur med reservhjulet säkert 50kg viktbesparing.

_________________
Douglas Lerwall
996 TT Renn Schnecken
Citera
Newbeach
Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 129


Trådstartare
erikjakan skrev:
Schysst bil!

Kommer du till mantorp på speedfestival?

Mvh Erik


Tack Erik och detsamma! Fick ju rätt bra pisk av dig på gotland ska kika på speedfestival.

jika skrev:
Birgppa skrev:

Beställde ett par nya motorfästen från RSS, dom ska vara mjukare än helt solida men vassare än original. Vi får se hur det blir, lär ha dom hemma i oktober..


Beställ av Pean istället han har nog dessa hemma i Sverige (åtminstone fanns det fler för ett tag sedan). Priset är helt okej!


Redan på väg hem tyvärr, visste inte att pean sålde

Magnus Thomé skrev:
Trevlig läsning!! Att "GT2-konvertera" turbosar lär vi se mer av (då tänker jag just på 4WD till RWD och inte så mycket mer just nu).

Hur krångligt är det att göra den bara RWD? Jag misstänker att du har alla framhjulsdriftsgrejerna fortfarande påskruvade på bilen? Misstänker det finns mycket vikt att spara genom att ta bort kardan, mellandiff osv? Minska den ofjädrade vikten på framhjulen osså?


Inte alls krångligt, nu fick jag lite assistans dock nej framhjulsgrejerna är avplockade, som jimmy (jika) skrev nedan är det ju hela 35 kg ofjädrad vikt som försvinner. thumbs up sen är det ju fint att det går att återställa också. Det tog ca 4 timmar. Det som var lite pilligt för oss som aldrig gjort det förr var att separera abs kransarna från navet.

Min bil vägde 1505 med 1/4 tank utan förare hos bilprovningen, lastbilsvåg från början av årtusendet visserligen men man ser ju ungefärligt iallafall Kommer lätta 17kg med nya avgassystemet och stolarna väger 21kg (styck!) Möjligt att jag tjänar lite på ruf prylarna också, vingen ska vara gjord av kolfiber iaf.

Jag har inget reservhjul och inga baksäten. Skaffade mig en liten 12-volts kompressor att fylla på luft med, eftersom jag kör på gatdäck måste cirka hälften ur när dom blir varma. Funkade riktigt bra på gotland, dock tog det väl 20 minuter att fylla på efter körningen hehe.

Någon som har artikelnr på spindlar som passar? Typ gt3?

_________________
Christoffer N
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Man brukar göra tvärt om på gatdäck, fylla på luft för dom inte ska vika sig i sidorna...

Att din är lätt är ju som du skriver är ju för lite är urplockat redan, och sen att du har ruf delar

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Newbeach
Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 129


Trådstartare
Supramannen skrev:
Man brukar göra tvärt om på gatdäck, fylla på luft för dom inte ska vika sig i sidorna...

Att din är lätt är ju som du skriver är ju för lite är urplockat redan, och sen att du har ruf delar



Om jag har 3 bar i bak kalla (står så i tanklocket) så blir det ju alldeles för mycket om jag skulle fylla på ännu mer och dessutom blir det ju mer när dom blir varma? körde några varv med det trycket och bilen gick inte att köra, bara sladdade..

_________________
Christoffer N
Citera
Newbeach
Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 129


Trådstartare





Hur tänkte dom gällande priset här? Har jag missat något?

_________________
Christoffer N
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41626

Forumägare
Forumägare

Som hittat!






_________________
Magnus Thomé
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Hej har en ny uppsättning r888 om du är intresserad pm isåfall

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 turbo -03 (Ruf Rturbo)
1, 2, 3, 4, 5   >>
10 besök senaste veckan (51569 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande