Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 turbo -91
4 besök senaste veckan (9664 totalt)
Robbie
Höllviken
Här sen Nov 2005
Inlägg: 131


Trådstartare
Startar en liten tråd om min hobbybil. Den har inte gått många mil sen jag importerade den men det finns ju gott om pallbockstrådar här på rejsa
Det verkar finnas en trend när det gäller högerstyrda bilar, så varför inte hoppa på den!
Bilen kommer från skottland (största anledningen till det är att jag har släkt där vilket gjorde det enkelt) och har rullat runt 14000 mil i dagsläget. De senaste 10 milen har varit in och ut ur garaget när jag behöver komma åt något i garaget.
Bilderna är från förra sommaren och innan jag hade reggat in den, den är numera svensk.

Vad vore en hobbybil utan lite trubbel, sist jag körde en längre vända så kände jag att den tappade kraft, dessutom var den svår att få igång och tjuvstannade en gång för mig. Misstanken är att det är relaterat till soppaförsörjning, tror det sitter dubbla pumpar på denna, en i varje ände, kan det stämma?

Hittade, när jag rotade runt lite att slangen från turbo till intercooler var sprucken och det måste åtgärdas. Var får man tag på en sån enklast? Den verkade inte billig när jag surfade runt lite snabbt, men smakar det så kostar det antar jag!






_________________
Robbie Kerr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41625

Forumägare
Forumägare

Ser tokfräsch ut på bilderna thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 279



FVD har en slang som är billigare och "bättre"(Annat material) än original. Fin kärra!!

_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
JonasO
Motala
Här sen Feb 2010
Inlägg: 214



Fin bil!

Hur upplever du körkänslan när ratten sitter på höger sida? Har funderat på att köpa en högerstyrd 964/993 C4 som bruksbil istället för Golfen.

_________________
//Jonas Molander

Saab 9-5 Aero SportCombi 2004
Alfa Romeo 33 1,7 ie 1989
Porsche 996 C2 X51 Aero Kit 2003
Porsche 968 Clubsport 1993 - Såld
Citera
Robbie
Höllviken
Här sen Nov 2005
Inlägg: 131


Trådstartare
Thanks!
Det finns en del fix på den för att den ska bli riktigt fin men det vore väl inget kul annars!
Jag har stör mig inte på att jag sitter på fel sida faktiskt. Men jag har kört ganska mycket i högerstyrd så det är nog en vanesak!
Får kolla FVD ( aldrig hört talas om ) men tack för tipset!
/Robbie

_________________
Robbie Kerr
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 279



http://www.fvd.de/de/en/Porsche-0/-/-/-/item/item_details/VID_21920058 . . . .

Tror TA Sportvagn är generalagent i sverige, ring å kolla. 0451-17325 thumbs up

_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
Robbie
Höllviken
Här sen Nov 2005
Inlägg: 131


Trådstartare
Inte så mycket action här inte, gott om ursäkter har jag men det är inget tråden handlar om
Igår fick jag en timme över, tänkte först tvätta bruksbilen men sen tänkte jag, äh bättre att köra en sväng med Porschen, röjde allt bakom den i garaget och satte mig i. Nönönönö bilen ville inte starta . Den har stått i säkert 2 månader utan att vara igång och jag hade lite problem sist jag körde med att den tjuvstannade i en korsning och var lite svår att få igång igen. Det kändes även att den tappade en massa kraft när man gasade på lite. En misstanke var att en av bensinpumparna hade lagt av och att det blev problem om man gasade lite. Men nog borde en räcka till att få igång den?

Kollade säkringarna till bensinpumparna och även reläet provade jag att skifta men ingen framgång.

Googlade runt lite och som jag förstår så kan oljan rinna in i cylindrarna när de står och ställa till en del, har haft lite rök vid uppstart men det går ganska snabbt över.

Jag nötte på startmotorn en stund utan någon som helst tendens till att tända, men när den hade fått vila i 5 minuter så tände den till ytterst lite för att sen bli likadan igen. Vad kan det vara?

Timmen gick åt, det blev ingen körrunda och inte blev bruksbilen tvättad, så nu behöver jag lite pepp här tack :-)

_________________
Robbie Kerr
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Låter som det vanliga felet at ICen sitter lite fel ? isf är det nog ingen fara.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Robbie
Höllviken
Här sen Nov 2005
Inlägg: 131


Trådstartare
VincentM skrev:
Låter som det vanliga felet at ICen sitter lite fel ? isf är det nog ingen fara.


Jaha, trodde inte den kunde påverka den på det sättet, how stupid am I? Jag har ju dessutom sagt tidigare att slangen mellan turbon o den är dålig.
Tack för tipset, ska kolla första lediga stund!

_________________
Robbie Kerr
Citera
Robbie
Höllviken
Här sen Nov 2005
Inlägg: 131


Trådstartare
Edit

_________________
Robbie Kerr
Citera
Robbie
Höllviken
Här sen Nov 2005
Inlägg: 131


Trådstartare
Jag gjorde ett litet ryck för några veckor sen och tänkte felsöka varför bilen inte startar. Batteriet var helt slut, inte helt oväntad kanske eftersom jag inte har stödladdat det något. Satte dit laddaren men inget hände, det verkade inte ta laddning helt enkelt. Jag lånade en Ctek-laddare och tänkte att den kanske kan väcka liv i det, men nej. Battiet var ganska nytt, så det kändes lite tråkigt! Surfade runt lite och läste att laddare inte fungerar om spänningen är under 2V. En kille tipsade om att man kunde lura laddaren, så jag testade detta:
Koppla på laddaren på batteriet, tog sedan ett batteri till min skruvdragare och kopplade in detta parallellt med bilbatteriet, fast bara en liten dutt. Laddaren kände då av att det var ett batteri där och började ladda. Sen fick den stå på i 2 dagar och sen var batteriet fulladdat. Kopplade in det i bilen och det fanns gott om kraft i det! thumbs up
Kollade sen över lite anslutningar till tändnig, soppapumpar mm. Testade sedan vrida på nyckeln och bilen startade direkt! Tjoho!
Nu höjdes motivationen rejält och nu har jag fått tummen ur och beställt en ny slang till intercoolern och sen även lite andra småprylar som bilen behöver!

_________________
Robbie Kerr
Citera
Robbie
Höllviken
Här sen Nov 2005
Inlägg: 131


Trådstartare
Lite uppdatering!
Köpte tillslut en orginalslang mellan turbo och intercooler, väntade flera månader på en piratslang från FVD som de ändrade leveransdatum på 4 gånger. Monterade denna och bilen startade utan problem, skönt!
Jag stack ut på en provrunda och nu var det bra fart i bilen, så den gamla läckande slangen ställde nog till en del.

Nu till ett problem: Upptäckte att efter att jag hade gasat lite så hoppade o-ringen som sitter mellan intercooler och insug bort. Det läckte där och efter att jag petat till o-ringen så startade den direkt. Okej upptäckte att ena fästet för intercoolern inte verkar stämma så den hamnar inte så långt ner som den borde. Struntade i ett fäste och tryckte ner intercoolern så långt jag kunde och drog åt. Åkte ut på en provrunda och först kändes allt bra, men efter att jag har laddat på en gång så låter det som att det läcker, väser en hel del, om jag håll lite högre varv. Jag får även fenomenet att bilen stannar om jag inte håller lite gas. Lyckades ta mig hem och in i garaget, bilen självdog när jag släppte gasen och sen ville den inte starta igen....
Jag kan inte se att o-ringen har flyttat på sig denna gång och ser inte heller nått annat som verkar galet.

Lite tips önskas....

Kan man på nått enkelt sätt trycktesta intercooler och tryckslangar osv?
Tänkte om man kan se om det är tätt eller inte..

På den digitala displayen i bilen så visar den att den laddar 0,7 bar som den ska men det gjorde den även med den gamla läckande slangen så den mätare känns inte riktigt som en man ska lita på...

Vad kan det mer vara som krånglar?
Den har ju bevsligen gått igång så fort jag har bråkat lite med intercoolern förut.

Tycker även att lösningen med o-ringen känns lite konstig, det sitter alltså en o-ring på utsidan av "insuget" och sen trär man bara över intercoolern över o-ringen och skruvar fast intercoolern i sina fästpunkter, ingenting över o-ringen alltså....

_________________
Robbie Kerr
Citera
Robbie
Höllviken
Här sen Nov 2005
Inlägg: 131


Trådstartare
Hej igen!
Startmysteriet löst, hade missat en slang helt och hållet, dvs alla 5 gånger
Skruvade fast den och då startade bilen direkt, skönt med enkla fel iallafall.

Men min fråga om trycktest av system kvarstår!

_________________
Robbie Kerr
Citera
Robbie
Höllviken
Här sen Nov 2005
Inlägg: 131


Trådstartare
Hej!
Startade bilen igår efter ett långt uppehåll, brummade till direkt utan bekymmer.
Jag tröttnade på bilen i höstas och lämnade in bilen på AG:s i Norrköping, en timme och sen var mysteriet löst. Membranet i wastegaten var felmonterat och efter det så gick bilen som aldrig förr. Borde ha lämnat in den från första början men så är det när man är envis...

Nu har jag blivit sugen på orginallook, alltså skulle jag vilka ha tag på en uppsättning Cup 1:or till bilen. Om det är nån som har några liggandes så får ni gärna höra av er. Skulle även kunna tänka mig att byta mot de som sitter på bilen om det finns intresse. Det är inga riktiga split som jag har utan "fake".
Skulle även vilja ha tag på golvmatta till kupen då den som är i är lite "sunkig" tips mottages gärna.

_________________
Robbie Kerr
Citera
Robbie
Höllviken
Här sen Nov 2005
Inlägg: 131


Trådstartare
Fortsätter min monolog...
Hade bilen inne på en hjulinställning då jag visste att det behövdes. Tycker dock att bilen är orolig på vägen, man får styra emot ganska mycket och känns inte alls så stabil som den borde. Här nedan finns en bild på protokollet, är det någon som har lite tips om vad som kan orsaka denna instabilitet?

_________________
Robbie Kerr
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 279



Generellt så ger väl mer caster bättre riktningsstabilitet, "org" värdet på 964t är väl 4'25' och det är ju inställt lägre så att öka caster till 4-5 skulle kunna ge en förbättring. (Vid banåka brukar man vilja vrida på lite mer caster oxå generellt) Känns även som rätt mycket toe i fram även fast det var tokmycket innan.. Kanske va den tidigare toe totalen på 1'00 som gjorde bilen stabilare än den "ska" vara..?

_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
Robbie
Höllviken
Här sen Nov 2005
Inlägg: 131


Trådstartare
Tack Zeb930 då har jag lärt mig något!
Vi hittade vad som var galet, beroende på om man har en turbo eller icke turbo så ska man montera topplagringarna olika. Resultatet blev märkbart mindre camber och betydligt stabilare och inte alls lika orolig. Inte så rejsigt kanske men justnuvar det körbarhet som vägde högst!

_________________
Robbie Kerr
Citera
Robbie
Höllviken
Här sen Nov 2005
Inlägg: 131


Trådstartare
Ibland går det fort!
Nu är bilen tillbaka i Skottland och såld!
Jag hade kört 80mil de senaste 2 åren, det är nästan så man får skämmas lite...

_________________
Robbie Kerr
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 turbo -91
4 besök senaste veckan (9664 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande