Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Evo 2 RS Vänsterstyrt monster -94
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (19916 totalt)
andreasGE
Trollhättan
Här sen Aug 2012
Inlägg: 48


Trådstartare
Tjejjna! Jag har länge haft en projekttråd tidigare på evoklubben, men har fått som tips av vänner att även lägga upp tråden på detta forumet också. Så jag tänkte att jag skulle börja med att kopiera över allt som tidigare är gjort.

Kan ju skriva lite kortfattat vad som hänt under dom 2 åren jag haft bilen.

Köpte den med rasad motor, lite halvtråkig kaross med en del rost och skavanker.
Monterade smidd maskin med turbonetics snurra och ECM link sprut. Mappade och tappade oljefiltret påväg hem. Rasade motor vevlager,ramlager,vevaxel och turbo. Byggde ny motor som faktiskt verkade hålla. Växellådan skrapade på 3ans och läckte olja. Renoverat lådan. Köpte en precision 6262 snurra bytte sprut till link g4 och körde ett helt nytt koncept som jag kör på än idag. Lackade om hela bilen, fixade bur och mycket mer.

Är nästan helt klar med vänsterkonverteringen i dagsläget!

Precis innan vänsterkonverteringen såg bilen ut såhär:


I tråden finns massa med bilder. Jag låter dom tala för sig själva... ENJOY

_________________
Andreas Gabrielsson
Citera
andreasGE
Trollhättan
Här sen Aug 2012
Inlägg: 48


Trådstartare
Hallå alla evofreaks! Jag tänkte lägga upp mitt projekt här för att kunna få lite mer tips och idéer om vad jag kan göra mer eller helt enkelt, vad jag kan göra bättre. Det kan kanske även användas som inspiration åt andra galna evobyggare som vet att allt kostar skjortan! =D

Det är alltså en evo 2 RS som jag köpte i somras med rasad motor och växellåda (Låter som en bra investering tänker ni då) haha..
Men grejen var den att jag fick med en helt sprillans ny motor som är byggd utav flandrs här på evoklubben.
Växellådan renoverade jag med delar ifrån youask som också håller till här på evoklubben.

Jag kan börja med lite specs (som det ser ut just nu i skrivande stund)
Det kommer bilder senare på projektets början, med tanke på att det händer ganska mycket i nuet. Så kanske det inte hinns med att uppdatera gammalt, så jag prioriterar de nya modifieringarna istället.

Motor

*Totalrenoverad topp inkl planad
*Linehonat samt kontrollerad vev (custom racing)
*Balanserad och viktad vev med svänghjul och remskiva
*Balansaxelborttagnings kit
*Wiseco kolvar std 85mm
*Eagle stakar
*ACL vev och ramlager
*Cometic ståltoppackning 3 lagers
*Felpro packningskit till bottendel
*Felpro packningskit till topplock
*Oljepump genomgången
*Ny vattenpump,kamrem, spännare samt löphjul
*Arp bultar i hela motorn
*ECM LINK sprut - Kör med mapsensor, lufttempsgivare och bredbandslambda, Jag har plockat bort LMM:en
*Nyrenoverad original växellåda med nya synkringar och 4ans drev
*Exedy 3puckad cerametallisk sinter koppling
*Precision Billet 6262 snurra
*Tial 44mm WG
*Customgrenrör med toppmonterad turbo
*Custom dp
*Custom rostfritt 3"avgas med V-bandsanslutningar
*19 raders oljekyl med stålomspunna slangar och hydraulkopplingar
*JRM 50mm Atmosfärisk dumpventil
*Autotech laddtrycksstyrning i motorrum
*Riktigt stor FMIC med 3" anslutningar
*Walbro 255 intank
*Superpower fuelrail med an kopplingar
*Stålomspunna bränsleslangar med pressade hydraulrör
*Aem BTR med an10 - ombyggd till an6
*Bränsletrycksmätare extern på btr från PPF - NBM Hyudraulic
*AEM Uego Bredbandslambda med mätare inne i bil
*AMS 680cc spridare
*Byggt om turbosmörjning till oljefilterhållare istället för toppen
*RS Diffar lamelldiff
*Uppgraderade hårda gummibussningar för avgasupphängningen
*Stålomspunna slangar till bränsle,kylslang,koppling och oljesmörjning
*Värmebandage downpipe och en bit bak
*Flyttat batteri till bagaget samt byggt en batterilåda i durkplåt och gängstavar
*Byggt om oljereturen från turbon. Svetsat fast hydraulkoppling i tråget samt monterat hydraulkoppling på turbon - Pressade stålomspunna slangar.
*4" insugsrör i alu med KN filter 4" anslutning nerstucket i fronten
*3" alu tryckrör hemmabyggt med fastsvetsad dumpventil samt svetsad nippel för insugstemp
*Catchtank för vevhusvent med stålomspunna slangar och ombyggd ventilkåpa med påsvetsade an nipplar 8mm

Ifrån början var det egentligen bara tänkt att trycka ner motorn, renovera vxllådan och köra, men eftersom mitt samvete mot EVO blev kass, så var jag bara tvungen att förbättra alltihopa. Med tanke på att allt som fanns innan var halvtaskigt byggt...

_________________
Andreas Gabrielsson
Citera
andreasGE
Trollhättan
Här sen Aug 2012
Inlägg: 48


Trådstartare
I tisdags hade jag tänkt byta ut mitt grenrör med tanke på att det spricker hela tiden, och jag är trött på att skruva loss det för att svetsa, och sedan spricker det efter någon vecka igen. Jag beställde ett enkelt grenrör ifrån j-spec några dagar innan med märket "torque". Men när jag lossar grenrör så känner jag "för skojs skull" på axeln i turbon, och den glappar enormt! Det är inte så konstigt med tanke på att jag körde halvt ras för några veckor sedan då min oljeflyttaradapter blev skrot i gängorna och oljan pissade förbi o-ringen på filterhuset. Då var det bara att konstatera turboras på min turbonetic t04e snurra som precis hade gått 100mil sedan ny! YES! :/ Jag kollade runt lite efter renoveringskit och alternativt andra turbos. Fick tag på flandrs här på evoclub och frågade honom ifall han hade något godis hemma. Han beställde en precision billet 6262 åt mig, och han hade även sitt gamla toppmonterade grenrör, dp samt avgas kvar. Jag köpte alltihop. Så nu väntar jag tålmodigt efter dom nya prylarna! Fick även beställa en tial 44mm wg för att slippa bygga om så mycket på de nya prylarna.

_________________
Andreas Gabrielsson
Citera
andreasGE
Trollhättan
Här sen Aug 2012
Inlägg: 48


Trådstartare
Motorrummet som det såg ut innan nya grenröret,turbon dpn wgn och avgaset.

[/img]

_________________
Andreas Gabrielsson
Citera
andreasGE
Trollhättan
Här sen Aug 2012
Inlägg: 48


Trådstartare

Välkommen hem...

Precis lyft ur den rasade motorn komplett med låda och vinkelväxel, tog 45 min i "hetsmeck" tempo


Renovering utav växellådan

Nu är motorn äntligen i. Jag och medhjälparen Richard körde på hela natten och gick och sov i fikarummet vid 6 på morgonen. Det är minnen det

Såhär såg det ut när det blev uppstart

_________________
Andreas Gabrielsson
Citera
andreasGE
Trollhättan
Här sen Aug 2012
Inlägg: 48


Trådstartare

Batterilåda byggd (är numera lackat i skuffen)

Byggnation utav stålomspunna slangar med hydraulkopplingar(turboreturen på bild)

Byggnation utav 3" alu tryckrör

Tryckrör färdigsvetsade (Tack Mikko) Dumpventilen samt tempgivarnippeln är också ditsvetsade

Nya spridarrampen och dumpventilen

Nytt 19 raders oljekyl med stålomspunna slangar med hydraulkopplingar

_________________
Andreas Gabrielsson
Citera
andreasGE
Trollhättan
Här sen Aug 2012
Inlägg: 48


Trådstartare
Tillsnyggningen utav ventilkåpan i 3 steg


Borrade 2st 8mm hål och lät Mikko svetsa fast 2 8mm an nipplar

Blästrat kåpan

Färdiglackad och klar!

Jag tog bort inanmätet i ventilkåpan... Annars fastnar det massa skit när man blästrar. Och det vill du inte

_________________
Andreas Gabrielsson
Citera
andreasGE
Trollhättan
Här sen Aug 2012
Inlägg: 48


Trådstartare
En liten uppdatering då: Jag väntar fortfarande på turbon avgas dp och grenröret. Men igår fick jag hem lite annat som jag beställt. Evo 3 optik, ny servopump, ny slavcylinder samt ett cusco fjäderbensstag bak! Idag var jag även och hämtade ut min nya tial 44mm WG.


[img]https://rejsa.nu/im/user/23167/2012-08-11-01-46-00_2[/img]

_________________
Andreas Gabrielsson
Citera
andreasGE
Trollhättan
Här sen Aug 2012
Inlägg: 48


Trådstartare
Står och väntar på mer mos!

_________________
Andreas Gabrielsson
Citera
andreasGE
Trollhättan
Här sen Aug 2012
Inlägg: 48


Trådstartare
Flandrs hörde av sig idag och meddelade att turbon kommer på måndag. Eftersom jag är borta måndag och tisdag ska jag hämta prylarna på onsdag. Äntligen! Kommer med updates när prylarna är monterade!

_________________
Andreas Gabrielsson
Citera
andreasGE
Trollhättan
Här sen Aug 2012
Inlägg: 48


Trådstartare
Nu har jag fått hem godiset, ska tokmecka i helgen!

Turbon, grenröret, wgn, downpipe och turbomatningsslang

Avgas

Monterade även fjäderbensstaget bak ikväll

_________________
Andreas Gabrielsson
Citera
andreasGE
Trollhättan
Här sen Aug 2012
Inlägg: 48


Trådstartare
Nu var det dags för en uppdatering efter helgen
Jag har lämnat in min intercooler på vargöns mekaniska (Team kendall) för att svetsa om anslutningarna. Med nya turbon behöver jag ha bägge anslutningarna på vänster sida. Detta var det smidigaste sättet då jag inte kunde hitta någon sån IC i sverige!
Pappa har lackat lite delar också: servopump, generator, lite fästen och sedan snyggade han till grenröret. Lackade och monterade nytt avgasbandage. Blev riktigt bra.
Bilder:

Grenröret färdigt för montering

Grenröret på plats, väntar på V-bandsklämma till turbon bara. Fick fel först

_________________
Andreas Gabrielsson
Citera
andreasGE
Trollhättan
Här sen Aug 2012
Inlägg: 48


Trådstartare
Har slängt iväg en beställning på lite an kopplingar samt slangar. Beställde även lite mätare. Mina mätare som jag har var inte så bra. Tex oljetrycksmätaren, den mätte bara till 7 bar. Och evos har ju mellan 7-8 bar! :P Hoppas på uppstart snart då...

_________________
Andreas Gabrielsson
Citera
andreasGE
Trollhättan
Här sen Aug 2012
Inlägg: 48


Trådstartare
Turbo monterad med grenrör. Ska bygga oljeretur och div mätare kvar som ska kopplas in. Sedan är det go time! thumbs up


_________________
Andreas Gabrielsson
Citera
andreasGE
Trollhättan
Här sen Aug 2012
Inlägg: 48


Trådstartare
Uppdateringstajm! Och självklart tråkiga nyheter igen! Konstaterade att mina vevlager är dåliga efter 80 mil... Måste varit efter att oljefilterflytten rasade gängorna på filterhuset och oljan gick ur på en sekund! Nya vev och ramlager beställda, även en komplett packningssats till motorn. Tänkte även prova original toppackningen, då cometics packningar är skit och bara läcker... Behöver även ett nytt oljekyl, någon som har? =D Nu får det sluta rasa tycker jag :P

_________________
Andreas Gabrielsson
Citera
andreasGE
Trollhättan
Här sen Aug 2012
Inlägg: 48


Trådstartare
Nu har det hänt en hel del efter sista updateringen. Jag har rivit ur motorn och öppnat upp den. Lagerras vev och ramlager. Jag har beställt allt jag behöver utav flandrs som har varit mycket hjälpsam! Delar som jag beställt för denna renoveringen är: Ram/vevlager ACL, kamrem, bricka inanför kamrem till veven (den med nollningsmärkningen på), topplockspackning samt packningssats till motorn. Förväntas att få detta till veckan som kommer nu, så blir det ihopmontering till helgen igen. Ska bli riktigt kul! Pappa har även passat på att lacka alla detaljer på motorn. Även växellådan samt fördelningslådan. Det är kul när det är nytt och även ser ut som nytt! =D

Pappa lackar delar



Blev riktigt clean!


_________________
Andreas Gabrielsson
Citera
andreasGE
Trollhättan
Här sen Aug 2012
Inlägg: 48


Trådstartare
Här kommer lite bilder på lagren och lagerytorna. Dom få sekundrarna med oljetrycksfall spelade tydligen stor roll...





_________________
Andreas Gabrielsson
Citera
andreasGE
Trollhättan
Här sen Aug 2012
Inlägg: 48


Trådstartare
Nu har jag äntligen fått tag på ny vev... Köpte skylinepeters evo 8 vev som var i väldigt fint skick! Så kom lagrena i fredags. Så nu ska det bara sättas ihop igen! Kan kanske bli bil av evon tillslut ändå!

_________________
Andreas Gabrielsson
Citera
andreasGE
Trollhättan
Här sen Aug 2012
Inlägg: 48


Trådstartare
Nya prylarna landade. Tack flandrs!


_________________
Andreas Gabrielsson
Citera
andreasGE
Trollhättan
Här sen Aug 2012
Inlägg: 48


Trådstartare
Kom precis hem från garaget. Fick dit min nya vev och ramlager. Kollade så att lagrena "lineade". Tack flandrs för infon om hur jag skulle göra
Fick tvättat ur hela blocket och alla detaljer. Såg dock att oljepumpen hade blivit lite repig i axeln :/ Har som tur är en annan oljepump liggandes som är fräsch. Så imorgon hade jag tänkt att resten utav maskin skulle flyga ihop. Med lite flyt kan jag kanske hysta i motorn till helgen

_________________
Andreas Gabrielsson
Citera
andreasGE
Trollhättan
Här sen Aug 2012
Inlägg: 48


Trådstartare
Nu är motorn ihopskruvad och ska sänkas ner i bilen i morgon efter jobbet. Fortfarande lite kopplingar till turboreturen och lite pluggar som jag vängar på. Här kommer en bild på motorn...



_________________
Andreas Gabrielsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Evo 2 RS Vänsterstyrt monster -94
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (19916 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande