Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac GTO 2006 | 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (23111 totalt) |
Dags att dela med mig efter att ha haft denna bil i Sverige ett par år och nu tredje året på Knutstorp.
Original motor LS2 på 400hk med endast ett nytt luftfilter över kylaren och en Accusump för att hålla oljetrycket under kontroll. På väghållningen så har jag bytt fjädrar, gula ställbara Koni, Hotchkiss krängningshämmare fram och bak och Nitto N01 R däck. Bromsarna är EBC blue. _________________ Fredrik Reichel |
||||||||
För mig som total på novis på modellen så sökte jag lite fakta
http://www.cars.com/pontiac/gto/2006 http://www.cars.com/pontiac/gto/2006 http://www.cars.com/pontiac/gto/2006 Verkar ju helt ok _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
Riktigt frän bil! Lite som en Corvette fast i mer användbart utförande. Kan tänka mig att man myser varje gång gaspedalen trycks nedåt, både av draget och ljudet.
|
||||||||
Byggdes i Australien och ja, den finns som Holden och som fyrdörrars Vauxhall. Dock inte så vacker, i min smak. Jag ska länka en Top Gear film. Detta är en bil Jeremy Clarkson gillar. Hur ofta händer det? _________________ Fredrik Reichel |
||||||||
Ingen som förstår robber heller egentligen _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
Jupp
Nope, det är en helt annan bil. Tänker du på Vauxhall VXR8? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
Vauxhallen Comodore? är väl samma som Opel Omega dvs samma som denna? _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||||
Rackarns, jag trodde att jag hade hyfsad koll på Monaro/GTO men det hade jag ju inte. Det finns ju en Omega i släkträdet, jag hade fått för mig att den inte var med... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
_________________ Fredrik Reichel |
||||||||
Stavningen är ju dessutom konstig. Pictures eller Pitchers dvs bilder eller bägare förstår jag mig på men inte den stavningen. Om det är mer bilder du saknar, ...det kommer fler. Om det är ölbägare så kan jag stå till tjänst vid ett lämpligt vintrigt benchrace tillfälle. _________________ Fredrik Reichel |
||||||||
Bangar faktiskt inte på något utav ovanstående men menar nog främst bilder på objektet _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||||
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||||
Kolla detta; https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Fantastiskt prisvärt, i min mening. Om man nu som jag har privatimport kontakt, ännu bättre. Dessa tog jag hem med bilen. Plus NatGeo däcken som verkar skitbra i regn. (på original 18" fälgarna) Provat bägge på Knudan. _________________ Fredrik Reichel |
||||||||
Och så en av de få modifieringarna av motorn.
OTRCAI vilket betyder; Over The Radiator Center Air Intake. Låter mysigt och ser mycket bättre ut än originalet. Effekt, ingen aning. Ja, så har jag batteriet i bakluckan men det funderar jag på att flytta fram igen. Kylaren är en snygg och effektiv hel alumnium Hendrix. _________________ Fredrik Reichel |
||||||||
Grym bil!
Har varit bra sugen på en GTO 05-06 bra länge nu. Får man fråga vad bilen stod i när den var hemtagen och klar, eller du kanske tog den som flyttgods? Även lite nyfiken hur en accsump funkar, vet ju vad torrsump innebär - men du kan säkert förtydliga=) _________________ Johan Nilsson |
||||||||
Hade den hemma för 162 000. Med allt.
Inklusive extra inköp av fälgar och två set däck. Nu köptes bilen på auktion med en skadad bakdel som gör att reservhjulet inte får plats. Jag har fixat det lätt men bytet av bakdelen (350 dollar) inväntar lack och tid innan det blir klart. Accusump är helt enklet en trycksatt cylinder med en rörlig kolv. Den innehåller ett antal liter olja. När balansen blir att oljetrycket i motorn sjunker, så kompenserar accusumpen. Precis som i ett vatten-hydrostat system. Edit; jag kom på att jag köpte fyra Koni, Hotckiss fjädrar och krängninsghämmare ochså. Plus en växelspak som jag aldrig monterat. _________________ Fredrik Reichel |
||||||||
Mycket prisvärt får man säga! När var detta förresten, nyligen eller flera år sen?
Känns som en "fyrsitsig corvette" är riktigt läckert! Sen att man får fixa lite med standardgrejer som "radius rod bushing" och så kan man ju leva med hehe. Smart med accusump, om det funkar bra eliminerar det ju behovet av torrsump mer eller mindre. Nu när studierna snart är klara bör en GTO passa utmärkt som kamrat, kan ju vara kul att komma till ingenjörsträffar i nåt annat än en Audi/BMW (nog för att jag kör BMW nu, men är trots allt student;) Har hört många på diverse forum beklaga sig över sladdrig växelförare, var det en ny sån du hade plockat med hem? Är säkert överdrivet . _________________ Johan Nilsson |
||||||||
http://www.topgear.com/uk/videos/san
http://www.topgear.com/uk/videos/vau Svårt att hitta bättre reklam. Jeremy gillar denna bilen i inte mindre än två program. _________________ Fredrik Reichel |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac GTO 2006 | 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (23111 totalt) |