Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944S2 RaceCabrio PCSR8A #Såld | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 34 besök senaste veckan (89678 totalt) |
Efter att ha smugit runt på Rejsa i många år så blir det en biltråd.
Köpte mig en 944 S2 cab när jag insåg att tiden inte räckte till att bygga en bil från grunden. Det här ska bli min glassätar bil och banbil. En busräser för bana och gata. (Ja, jag gillar spartanska bilar.) Har som ambition att köra lite i PCSR igen(körde lite -06 och -07) och bilen är ju nästan färdigutvecklad. Nu ska jag bara sätta lite personlig prägel och göra den lite skönare att köpa glass i. Jag såg bilen första gången -06 och blev lite kär..och när den nu blev till salu igen så slog jag till! En 944S2 cab med lång och väldokumenterad historia från PCS och PCSR. Alla ombyggnationer finns dokumenterade. Finns en tidigare tråd av FredrikÅ en av flera rejsianer som ägt bilen! : https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php - Årsmodell: 1991 - Motor: 3 liters, 4-cylindrig original 944 S2 motor med 211 hk. (Utbytesmotor från Porsche AG, som monterades vid 14900 mil) - Vikt: 1280 kilo, utan förare. - Kaross: Rensad inredning. Framskärmar, motorhuv, sidorutor och baklucka från "Plastis", urkapade dörrar, gt-lampor och rensad på diverse el. - Transmission: 944 S2,5 vxl med diffbroms. Lådan är renoverad hos Perry. - Hjulupphängning/Chassi: LEDA-"race kit", invägt och justerat hos Jonas Jarlmark. Lindsey Racing Camberplattor, Turbo Cup fjäderbensstag. Övriga bussningar och infästningar uppgraderade hos Sandén till bättre grejor. - Krängningshämmare: Porsche "M030", 30 mm fram och ställbar 19 mm bak - Fälgar: Cargraphic 9,5" och 11x18" /996 Cupfälgar 8" och 10". - Däck: Michelin Pilot Sport Cup/ Pilot Sport - Bromsar: original ABS-system, förbättrat med 996 GT3-ok och skivor fram, och bak med 944 turbo hålborrade skivor. Det som gjorts av mig än så länge är att lägga lite matta i främre delen av cupén för att iallafall ge en känsla av komfort. Bile ska luftas så mycket som möjligt i höst på svenska banor och kanske..kanske..nordslingan. Tidigare ägare: Dela gärna med er av minnen och tips. _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||
Racecaben invigd på bana med mig bakom ratten. Kinnekulle med PCS. Lite gifitig märkte jag efter några piruetter. Tur att gräset var mjukt.. Men efter lite tid bakom ratten så märkte jag att bilen behöver pressas för att kännas bra och att verkligen är en härlig bil med underbar balans. Måste tacka Rikard som innan sista åkpasset tog med mig på en tur i hans snabba 944turbo. Efter en åktur i en liknande bil med mer effekt och mer fart så fick jag mer flyt i körningen bakom ratten i min egen bil. Det kändes riktigt bra sista körpasset. _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||
Jag har bara upplevt den som svårkörd en gång och det var också på Kullen på blöt bana med rätt gamla PS2or bak som hade taskigt grepp i vätan. Rickard kan nog instämma i det, han körde några varv. Och som du själv är inne på, bra flyt med ganska jämnt tryck i bakvagnen är det rätta, att gå in långsamt och tokgasa ut på tvåan kan ge luriga bakvagnsläpp framförallt om däcken inte är varma. Men det gäller väl de flesta bakhjulsdrivna bilar med motsvarande däcksbredd och camber.
_________________ Anders Zimdahl |
||
Ja, Rikard berättade han haft en väldig spännande upplevelse i bilen på kullen.
Har du några tips som du kan dela med dig om inställningar för chassi och hur du upplevt bilen på olika banor så tas de gärna emot! _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||
Nu var det många år sedan jag satt bakom ratten på den här bilen, kul att se att den
fortfarande rullar på! Att den är "lite lynnig" i bakvagnen kan jag definitivt skriva under på. Det får man nog helt enkelt lära sig att leva med I övrigt skulle jag inte röra grundinställningarna speciellt mycket - den har ju alltid varit snabb. När det funkade bra för mig, så klarade jag mig med att bara vrida några klick på bakdämparna, för att få till de balansändringar som behövdes. Någon gång gjorde jag ett test med att höja bilen fram (någon expert som tyckte den var för låg) men då blev bilen i princip okörbar.... Nej, försök hålla dig till grundsättningen. (Hittar du inte data i någon dokumentation, så kan jag försöka hitta något) Sen är det bara att lära sig att "köra runt" de små egenheterna. Om jag skulle föreslå någon förändring/uppgradering så skulle jag försöka ordna en rejäl bakvinge, och då också passa på att öka fjäderhårdheten bak ett snäpp. (á la Zolnir) _________________ -- |
||
Hej Fredrik! Ska försöka hålla bilen rullande några år till. Helst i PCSR.
Har några lappar med i bil-pärmen med tips från tidigare ägare. Och jag har samma tankar som du. Lära känna bilen och köra med den som den är inställd. Bakvinge har jag lurat på men får se vad vintern kan få fram. Vill inte ha något som förstör harmonin i bilen linjer. Det är ju en lite udda bil att rejsa med. Skulle vilja ha en liten läpp eller spoiler bak så ska titta om det kan hittas någon som passar och är porsche original. (uppfyller PCSR:s reglemente). _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||
Jag har faktiskt aldrig skruvat på dämparna, jag utgick från att den var väl utsorterad som den var. Jag fokuserade istället på att förbättra det som satt bakom ratten, det var mindre utsorterat där, och dessutom roligare enligt min personliga åsikt.
Det jag kanske skulle testat är att mjuka lite bak vid blöt bana. Cambern kan man ju skruva lite på också, det beror ju även på hur mycket gata resp bana du ska köra. Jag tror inte att det behöver vara en originalvinge, den går ju ändå i en klass där det är ganska fritt förutom vikt/effektförhållandet. _________________ Anders Zimdahl |
||
Var på studiebesök hos Sandén idag. Pratade lite om min bil och eventuella uppgraderingar. Han höll med om att en vinge nog var den enda värda investeringen just nu. Lättat svänghjul kan bli svårkört beroende på körstil och trimma S2 motor var svårt att motivera ekonomiskt tyckte han, isåfall kompressor eller motsvarande. Men vilken del av den här hobbyn är ekonomiskt motiverbar? _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||
Fredagen den 21 september så har vi trackday på Knutan med http://www.proceduralracing.se/
Det kommer nog att finnas ett par 944-erfarna instruktörer på plats, som kan hjälpa dig hitta potentialen i bilen. Där har du väl investerade slantar. _________________ -- |
||
Låter riktigt intressant! Kanske perfekt att avsluta säsongen med. Då har jag klarat av första tävlingen med PCSR och vet lite hur jag ska lägga upp nästa års säsong. Återkom gärna här i tråden eller pm om hur du tycker man ska lägga sig i körgrupp osv. Om det skulle bli aktuellt vill man ju ha ut så mycket man kan. _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||
_________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||
Besökte Mantorp park med TPC i söndags. Lite rörigt med gruppindelning. Men till slut blev det något liknande open pit och mycket körtid, vilket passade mig bra. 14-15 mil effektiv körning.
Första gången på Mantorp gjorde att jag kapade mycket tid. På torr asfalt kändes bilen väldigt bra. Efter ett störtregn efter lunchen bytte jag till gatdäck men snart torkade allt upp och jag fick skifta tillbaka till MPSC-däcken igen. Nöjd med dagen då jag fick prova Mantorp torrt och blött. 1.40 slutade tidtagningen på vilket innebär att jag behöver kapa minst 4-6 sekunder ned till de tider bilen presterat med andra förare. Måste ha mer: _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||
Snälla, snälla, snälla, snälla, snälla, snälla, snälla, snälla, kom och kör finalen på Mantorp . Jag behöver någon att tampas med. De andra klasskompisarna är aldeles för snabba för mig..
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Målet är att köra finalen på Mantorp!
Därför jag ville ha lite körvana där.. Ska försöka ge dig en match Eddie! Nu ska jag bara få ihop alla dekaler, kränga på nya däck och plasta lite på min frontspoiler som inte gillade att jag grenslade de hårda curbsen i utgången på rakan på Mantorp. _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||
Gött Jag har aldrig kört banan innan så det blir spännande detta. Prioritera det viktigaste så du kommer till start och lycka till _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Helgen gav mig en otrevlig överraskning i form av en rejäl punktering.
På 100-väg på väg till garaget rycker det till i ratten, drar rejält höger. Höger framdäck ger ifrån sig ett rejält moln med däckrök och jag stannar så snabbt jag kan. På enfilig väjerväg måste jag köra ner i dikeskanten för att komma ur vägen och måste sedan ha bärgare för att komma upp... Punktering höger fram och inre fälgkanten har snabbt skurit sönder däcket så att däcket gått i två delar. Nya däck hade jag ändå tänkt byta innan racehelgen på Mantorp. Men det värsta är att inre fälgbana är sprucken på två ställen.... Anledningen till punkteringen är osäker, kanske däcket var skadat från min körning på Mantorp förra veckan eller så kanske fälgen var spräckt innan. För luften försvann i däcket snabbt! Ljuset i mörkret är att tack vare Levin Racing är två fälgbanor på väg från Cargrafic i Tyskland. Måste bara få hem dem i tid och skruva ihop fälgen innan helgen!! _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||
Ett väldigt trevligt pussel landade framför min dörr idag. Första gången jag skruvar med splitfälgar och lite spännande faktiskt.
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||
_________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944S2 RaceCabrio PCSR8A #Såld | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 34 besök senaste veckan (89678 totalt) |