Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Autotune Gemini | 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (25358 totalt) |
Det är väl dags att man presenterar vad man hittar på i garaget och man kanske kan få några tips från andra.
Jag har alltid varit intresserad av små bilar med mycket fartkänsla och till slut fastnade jag för en liten kitcar vid namnet Gemini en 650-700 kg tung?! bil med en b230f på 115 hk. Hösten 2011 drog jag och en kompis ner och körde upp den 180 mil. Lite spec: Motor: B230f Vxl: M47 Bakaxel: Volvo 240 fyrlänk panardstag Bromsar: Porsche 968 fram volvo bak. Framvagn:Dubbla A armar Ford Eskort kuggstång 2.2 ratt varv, Tanus spindlar, Honda CBR 600 RR stötdämpare med 85N/mm fjädrar. Stolar : Tillet kolfiber Här är lite bilder hur den såg ut när jag hämtade den: Långfärdsstolarna! 180 mils körning, inga problem! _________________ Niklas Mannberg |
||||||
Förra helgen var jag till Fällfors där Raceinorr arrangerade konbana.
Vilken dag det var. Måste framföra ett stort tack till arrangörerna. Rookie som man är körde man ju järnet första varvet och med ett x antal småläskiga kasst och svårt att hålla mig för skratt tog jag det lite lugnare. Men med alltför lite rutin så hade jag svårt att ta det lungt hela varvet. Det var egentligen bara ett varv som jag kunde vara nöjd med. Som jag sen fick se att jag fick 1.09.8. Sista varvet jag körde tog jag en kurva lite dåligt och då tänkte jag testa lite drifting när det liks var kört det varvet. Och då när jag snurrade runt hörde jag att bilen suckade in och sen gick bra en stund och sen dog. Jag försökte starta igång den. Motorn drog runt men verkade inte få bränsle. Märkte sen att ett stift från tändningslåset som gick till bränslepumpen hade lossnat. Det slutade med att jag fick tjuvstarta igång den och köra hem i regnet. Men med tillräcklig hastighet så lyckades jag köra 12 mil hem utan att bli mer än fuktig. Annars när det gäller bilen så är jag imponerad hur pigg och stark den känns runt en konbana och att effekten inte är så dum ändå. Men väghållningsmässigt tycker jag den känns stabil tills den börjar kasta och då går det snabbt. Mina bakdäck är inte dom bästa och kan tänkas göra en del. Efter den här dagen känner jag man lärt sig känna sin bil lite mer och vad som kan förbättras. Jag har några punkter som jag har tänkt fixa i obestämd framtid. #R-däck. Jag tycker mina var väldigt halkiga i lördags. # Hårdare fjädrar bak. Vill tro att den är lite för mjuk bak och därför känns överstyrd. Men mer konbana blir det definitivt och känns ju kul att jag ändå var med däruppe och tampades än om jag har några kg till min fördel. _________________ Niklas Mannberg |
||||||
Ehh, läs tredje kolumnen https://rejsa.nu/artiklar/setuptabel _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Ah, där är tabellen jag letade efter. Sant. Då får jag nog testa byta däck först och se om det blir nån skillnad och känna mig för mera! tackar _________________ Niklas Mannberg |
||||||
|
||||||
+1 Jättesöt häftig sportbil |
||||||
Hej Niklas..
Tror att du ska satsa på att få till en cornerweight, när jag körde bilen så upplevde jag att jag kunde ligga på hårdare och att den var lättare att förutsäga med två i bilen. Dock hade ju jag aldrig eton diffen monterad. Mvh Niklas Ellström _________________ Niklas Ellström "ELLracing" Mustang Gt S300SX-E372 |
||||||
|
||||||
Okej, kan stämma. jag behöver lite mer konbanekörningar för att få känna efter lite mer. Jag lurar på att en krängare skulle kunna göra susen också. Jag förstår att du saknar den, den är grym! =) _________________ Niklas Mannberg |
||||||
Roligt att ni gillar den =) Den bjuder på mycket körglädje.
I vår har den fått en ny lack. En utomhuslackad mattsvart. Med mina mål så blev det bra. Klart att det inte är någon utställningslack men en riktig racelack. Har gjort formen rundare bak på bilen och tog bort den speciella utbyggnaden för nummerskylt belysningen. Sen blev den lite rejsig med stripes och rejscirklar. Men med stripesen blev jag inte så nöjd med, svårt att få det bra, blir nog kanske att lacka ett par istället. Så idag ser den ut så här: _________________ Niklas Mannberg |
||||||
My bad nu ser jag att det är en vanlig landsväg. Jag tyckte mig se att ni var och lekte på den nedlagda flygbasen norr om Boden, där brukade vi vara när jag bodde i Luleå EDIT: Fast jag kom nu på att den hette Hedenbasen, ja du ser Ebbenjarka är ju stället där vi brukade vara och köra isbana |
||||||
Jaja, nu förstår jag. Hedenbasen tog dom och låste igen förra året iaf. Nu vet jag inte om det är låst. Nån kanske har varit där med huvudnyckeln. Det här var precis bredvid E4an _________________ Niklas Mannberg |
||||||
Heden har väl alltid varit låst mer eller mindre, men vad jag förstår tillämpades universalnyckel ganska friskt där uppe |
||||||
Det kan nog stämma, men de åren jag har bott häruppe har det varit ganska fritt tills förra året. Men det är en jäkla fin plats att vara på! Perfekt för allt möjligt lek, eller "träning" om man ska vara seriös och kalla det =) _________________ Niklas Mannberg |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Autotune Gemini | 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (25358 totalt) |