Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri 2.0S 1982 - substitutkonbaneräser - ny bakaxel
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (22272 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745


Trådstartare
I vintras insåg jag att den riktiga Caprin inte kommer bli "klar" i sommar heller. Karossjobben eskalerade och och det blev mer och mer seriöst. I skrivande stund står den hos lackeraren...

Förra året hade jag svåra abstinensbesvär, av att inte kunna köra konbana. Det gick så långt att jag körde Focus 1.6 Flexifuel kombi på slutet. En inte helt oäven bil chassimässigt men 101 hk och framhjulsdrift gör att den ändå har begränsat underhållningsvärde.

Jag kollade runt en del på "färdiga" bilar för lite pengar, men hittade inget.

Sent på hösten kom jag på att jag har ju en Capri till. Kanske skulle man...?

Den här bilen köpte vi i januari 1998, jag hade flyttat till Skellefteå med min Capri men Camilla (dåvarande flickvän/särbo, numera fru) jobbade i Arboga, och körde min Taunus 2000L Automatic 1978. En bil som egentligen fungerade rätt bra. Men, så kom den här Caprin ut på annons (fanns Blocket då?). Den hade stannat för ägaren på väg till besiktning, och blivit stående med befarat kamremsbrott. Rätt pris så när jag ändå skulle vara i Stockholm en helg tog vi oss en titt.

Kamremmen var hel, priset steg lite men vi köpte ändå bilen. Säljare var en läkare från Danderyd, som behövde en mer praktisk andrabil. Jag föll för bilen eftersom 1982 var sista årsmodellen, bilen hade en snygg, rätt fräsch grå inredning och udda utrustning - plåtfälgar och vinyltak brukar inte en 2.0S ha.

Vi hämtade den mitt i snöstormen, och skulle köra till Arboga. Dubbfria vinterdäck men det gick fint, största problemet var väl att alla lås frusit ihop... Det blev lite snabbt mek med nytt batteri, justerad handbroms och så gick den igenom besiktningen.

Någon månad senare fick Camilla jobb i Skellefteå och tog med sig bilen hit. Hösten 1998 köpte vi en Sierra som förstabil och den här Caprin blev andrabil/vinterbil. Strikt bruksbil, eller, ja, nästan i alla fall...



Bilen var ganska märkt av att ha gått i Stockholmsslasket och rosten kom krypande ganska fort.






Så såg den ut innan vi gjorde en snabb rostlagning men 2004, när vi skulle få tillökning, bestämde jag mig för att låta Caprin vila. En Sierra XR4x4 fick ta över som andrabil/vinterbil. Sedan dess har den stått i garaget och bara fått komma ut ibland för att göra plats för bruksbilsmek. De senaste två vintrarna har den fått bo hos kompisar, för att ge utrymme för storjobbet på den "riktiga" Caprin.

Men nu är det dags. Tror jag. I lördags släpade jag hem bilen:



Planen är att med enkla medel göra den körduglig så man kan leka i konbana. Den kommer troligen inte besiktas (jag behöver ändå ha släp och dragbil med för att kunna rigga konbanan) och jag ska försöka hålla mig från att arbeta med det kosmetiska (vi får se hur det går). Rent mekaniskt vet jag att den behöver en fräsch topp, att bromsarna behöver motioneras och att avgassystemet är lätt provisoriskt.

I övrigt har jag tänkt prova dubbla kränghämmare fram, behövs det har jag fräscha bakdämpare, förstärkningsfjädrar till bakvagnen och andra fjädrar till framvagnen - men det sitter sänkfjädrar och gasdämpare på redan. Jag kör antingen på R-däcken från den andra Caprin, eller kanske mina 13" Revolution med slicks:



Möjligen blir det också en Recarostol på förarsidan. Ja, extraktorrör och avgassystemet jag har kvar från den andra Caprin också. Jag hoppas att det ska räcka med en veckas skruvande (vilket i praktiken betyder 2-3 veckors ledtid)...

Så fort jag hinner ska jag i alla fall börja med att kolla bromsarna. De ligger an bak, och pedalen är svampig. Hoppas det räcker att smörja upp handbromsmekanismen i trummorna...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Härligt, go for it!

Ca 12 dagar kvar till Vårträffen 2.0

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2755



therealpinto skrev:
men 101 hk och framhjulsdrift gör att den ändå har begränsat underhållningsvärde


Men! Kommer du inte ihåg för ett par år sen då jag rattade helt original orange fwd Kadett från 1980 med 58hk och 14 år gamla 155or runt om samt allmänt jättemjuk fjädring? De var ju skit skoj de med! På sitt eget sätt i och för sig men... (Man var väl halvrädd att rulla bilen i dom hårdaste kurvorna varje gång )

Vi får ha shootout mellan "utmanaren" och "banvisaren" i sommar då, Mantan togs ju fram som svar på Caprins försäljnings framgångar

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745


Trådstartare
Jo, det är kul att köra konbana oavsett bil men jag är ändå en rwd-kille (gubbe?). Vi får väl se vem som är snabbast, jag är rädd att en Manta A vinner på sin lägre vikt men nog ska jag slåss för BRS (Bladfjädrarnas Rätt i Samhället)!

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745


Trådstartare
Bromsarna blev prio ett. Bara det ett bevis på att jag blivit äldre - för 15 år sedan hade jag förmodligen fixat motor först :-)

Jag tyckte att bakbromsarna låg på när jag hämtade bilen så jag började där. Men med hjulen i luften fanns inte ett spår av anliggning. Men jag slet av trummorna i alla fall.



Allt såg bra ut, till och med handbromsmekanismen gick lätt...men, bilen har ju stått ganska torrt och bra. Jag bytte till trummorna som satt på den andra Caprin tidigare, eftersom de är lite fräschare. Men de hade ju suttit på en axel som inte varit lika torr...



Men, lite putsande rättade snart till den saken.



Istället tog jag mig an framhjulen och där gick det trögt. Men någon halvtimmes motionerande av varje ok (något jag lärde mig av pappa redan som 10-12-åring på våra Taunusar) gav resultat. Nu känns pedalen som den ska igen också.

Provkörning har inte hunnits med än, men jag känner mig rätt lugn över att det ska fungera.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



he he, flera coola raceveteraner att "kasta runt konor".
Veteranerna våra blir svåra att slå, om inte annat krona per körglädje

/Niva

_________________
Rikard Niva
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745


Trådstartare
Ja, precis. Jag tror inte den här bilen har kostat 1000 kr per år om man slår ut det :-)

Jag snodde en timme till ikväll.



Nya bussningar till styrväxeln, de gamla är alltid som tuggummi och största anledningen till simmig känsla i styrningen och allehanda vibrationer. Det gäller även Escort.

Det blir polybussningar i bärarmarna också vad det lider, tror jag. De ligger ju på hyllan...

Dagens bakslag är kanske att jag inte kommer ifrån att svetsa lite rost. Halva högertröskeln har separerat helt, det saknas lite koppling till en balk... och även om jag inte skulle jobba med utseendet så tror jag att det är bra om bakaxeln sitter kvar. Som tur är har jag laddat med lite plåt tidigare, det finns fyra nya trösklar på hyllan också.



Att fixa den rosten hjälpligt (bilen ska renoveras seriöst, sedan, och bli en GT-tourer-nånting-med-AC) borde gå på en kväll.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745


Trådstartare
Rostfixet har kommit en bra bit på väg, trots att det alltid är mer än man tror. Några timmar till så är det läge att byta topp, tror jag bestämt. Jag lär missa konbanan nu på lördag men till den 17/6 kanske?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745


Trådstartare
Det blev faktiskt premiär i konbanan idag. Inte riktigt planerat men ibland är det kanske bäst så. Jag har inte hunnit byta topp, jobba med väghållningen eller ens lägga på rejsiga däck. Så man får väl se detta som nån sorts "baseline" kanske.

Trots allt var bilen riktigt rolig att ratta. Klart positivt, även om den inte är så snabb så hade jag skoj bakom ratten.

Eftersom jag riggade hela träffen hann jag inte fota eller filma, det får bli nästa gång.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745


Trådstartare
Igår ägnade jag två timmar åt att lyfta toppen. Pikarna om gasmask från de andra konbanerejsarna gick inte att undkomma...

Motorrummet är lite smutsigt och ganska ordinärt...



Det här är egentligen en bil som är en märklig kombination av diverse "fel" (fel bakaxel, fel fälgar...) men samtidigt ganska "oskruvad" - förmodligen är det så att tidigare ägare inte mekat själv, utan lämnat bort det mesta. Alla avgasdekaler etc. är kvar, till och med Ostermans notering om kylvätska:



Nåja. Avgasreningen i dessa bilar är inget för den med anlag för epilepsi eller huvudvärk. Då ska man ändå veta att Caprin saknar EGR som normalt sett satt i Taunus och Granada...



Det är ett intrikat system av vakuumventiler som styrs av olika termokontakter och fördröjningsventiler. Inte ens (?) jag är helt hundra på hur allt fungerar...

Med förgasaren borta ser man att den läcker bra med soppa rätt ned i insuget. Packningen är sjöblöt...och insuget har små pölar. Läge att kolla vad som behöver renoveras.



På avgassidan kan man se att brott inte lönar sig. De flesta grenrör till Pinto med förgasare har nån spricka, inget undantag här.



Men, att det var så här illa trodde inte ens jag!



Nåja, det spelar ingen roll. Extraktorrör ska ju ändå ersätta gjutjärnsklumpen till grenrör.

Med toppen borta ser man fyra fräscha kolvar - om än med lätt sotbeläggning - och en del olja. Ventiltätningarna är nog inte friska, nej...



Toppen ser ut som att den har hämmat effekten lite mer!



Rätt val att göra i ordning en annan topp vid sidan om alltså. Men här slutade kvällen...uppgiften att göra rent kolvarna och slänga på nya toppen får vänta till senare. Snart, hoppas jag :-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

Riktigt skoj med en hederlig capri! någon gång ska jag äga en orginalare själv! så fort jag äger lite andra bilar som står först i kön!

_________________
MVH
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41626

Forumägare
Forumägare




_________________
Magnus Thomé
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745


Trådstartare
Haha, kan bara instämma! Det är inte utan att jag ibland önskar att jag hade skrivit detta:

Magnus Thomé skrev:
Idag har jag i det vackra vädret gjort rent bakluckans golvmatta som blivit smutsig av extrahjulen jag har med ibland. Riktigt rejsig förberedelse för nästa banträff Jag funderar hur jag kan få till en mugghållare på något vettigt sätt också


istället :-)

Fast jag är bättre på att grotta i kladdiga ventiler än göra rent golvmattor, faktiskt...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745


Trådstartare
Jag provkörde med nya toppen i fredags, och nu går bilen rökfritt igen. Jag städade ur förgasaren också som nu verkar lira bättre, fast det kan ju också bero på att jag smörade med 20 liter färsk 98 oktan :-)

Idag har jag justerat ventilerna och slängt på R-däcken, och så lastat på släpet inför konbanan imorgon. Videokameran är laddad också.

Förhoppningarna? Att det inte ska regna så mycket...eller helst inte alls. Jag önskar att jag hinner köra lite seriöst och försöka sätta lite tider den här gången...nu ryker det ju inte så man får skämmas :-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



therealpinto skrev:
Jag provkörde med nya toppen i fredags, och nu går bilen rökfritt igen. Jag städade ur förgasaren också som nu verkar lira bättre, fast det kan ju också bero på att jag smörade med 20 liter färsk 98 oktan :-)

Idag har jag justerat ventilerna och slängt på R-däcken, och så lastat på släpet inför konbanan imorgon. Videokameran är laddad också.

Förhoppningarna? Att det inte ska regna så mycket...eller helst inte alls. Jag önskar att jag hinner köra lite seriöst och försöka sätta lite tider den här gången...nu ryker det ju inte så man får skämmas :-)

/Gustaf

Heja heja, du får istället köra så det ryker

_________________
Rikard Niva
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745


Trådstartare
Det blev ganska blött idag men vi var ändå 3-4 tappra på banan. På grund av vätan ställde vi inte ut fotoceller utan körde manuell, icke-officiell tidtagning.

Subsitutet skötte sig rätt bra, det droppar lite från ventilkåpspackningen, avgassystemet skallrar lite men vad sjutton, det duger. Jag hade extremt roligt och det blev allt som allt 11 rundor för min del.

Smakprov med snurr:

http://youtu.be/w_w1mQ8XIlU

Smakprov utan snurr:

http://youtu.be/6d62OL0JOKA

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745


Trådstartare
Det har varit semesterläge ett tag, men för nån vecka sedan började jag byta bussningar i framvagnen. Idag blev det klart, efter att som vanligt ha dragit av någon skruv, och fått kompletteringshandla det jag glömt att jag inte hade.

Men nu är bilen typ klar för konbana på söndag!

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2158



Capri är tuffa. thumbs up Bifogar bild på en namne jag stötte på söder om Ringen förrförra veckan. Men han körde V6 - lät finfint!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745


Trådstartare
Mmm...den såg fin ut!

Det är roliga bilar, synd att så få har fått chansen att prova svänga med fräscha exemplar. Man blir överraskad :-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Lät som den gick riktigt fint!
Jag längtar också tills man får köra ford på det sättet!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2755



Blir det Capri i fällfors imorgon då?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri 2.0S 1982 - substitutkonbaneräser - ny bakaxel
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (22272 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande