Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325iM Turbo -89 | 1 besök senaste veckan (5124 totalt) |
Ny bil nya problem
Efter att tröttna på mitt gamla projekt (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=55957&postdays=0&postorder=asc&start=0) som jag aldrig hade tid, lust eller råd med så bytte jag iväg det mot denna bil. Har bara tillbringat ca. 4 timmar med den mellan göteborg - växjö där den lämnades in på lack så vet inget annat om den än de säljaren har sagt.. Och att den dyr i drift... Hoppas hans info stämmer också Nu var de 3 veckor sen den lämnades iväg. Har förhoppningar om att jag får hem den i nästa vecka När han hörde av sig om bytet så var detta en av bilderna jag fick, sjukt att man blir sugen på den ändå Jag som ville ha E36 Vi kom ner runt kl 9 med brorsan, lagom möra efter att ha nött sthlm - götet i 90 blås med släp... Vi får nycklarna till bilen och går iväg till denna pärla (bilden tagen dagen efter, kom ihåg att de var mörkt också ) Brorsan undrar om jag blivit störd på riktig, inte annat än att man börjar undra själv... Öppnar huven och möts av detta Allt toppfräsht, motorn har nämligen var urplockad och genomgången precis... Now thats what I am talking about Lite mer bilder då under den korta tiden jag fått se bilen Kul text, lackeraren verka dock inte dela den uppfattningen. Han har fått slipa ner båda framskärmar plåtrena En av bilderna jag fick när motorn fortfarande var ute När han tog kontakt med mig för bytet var motorn fortfarande ute, inte heller chassit var i ordning. Men vi bestämde ett datum ungefär 1-1½ månad frammåt och han lyckades få ihop bilen, well done Enda som inte riktigt gick igenom var besiktningen. Fick nerslag på avgasvärdena så första uppdraget blir att få igenom den besiktningen (får körförbud 24 april så hoppas de går smidigt!) Lite specs då: E30 320 touring -89, fått m20b25 motor ca. 13k mil, väldigt rostbefriad vad vi kunnat se Fick med mtech2 paket som ska på 2,7 liters vev M21 oljepump M20B20 stakar Genomgången topp Extraktorgrenrör 3" rostfritt avgas 100 cells kat MSD blaster spole med MSD kablar Ny oljekylare ppf BTR, bmc luftfilter 6 puckad sinter o 618 tryckplatta Walbro 255 intank Spakställ av specialsvarv Lilla lamelldiffen med ny olja nya handbromsvajrar bilstein dämpare med H&R fjädrar renoverade bromsar med stålomspunna bromsslangar PPF camberkit, Förstärkta bärarmar powerflex/delrin bussningar Servo Fick med en uppsättning Borbet A som tyvärr var väldigt skeva, lämnade in på riktning men en gick inte att rädda. Har sett att dem börjats tillverkas igen så ska nog komplettera med en ny. Har beställt en annan uppsättning fälgar som förmodligen kommer i nästa vecka. Färgen blir föresten nimbus grey Sen blir de svarta hella, toning, svarta fälgar, svarta bakljus... Blacked out med grå lack Lite delar jag har kvar sen projektet är D2 coilisar, hydraulisk handbroms och 4 kolvs bromsar med adapters. Får se vad som åker på, skulle vilja hålla bygget på en rimlig (budget) nivå så man har råd med andra nöjen också... När skiten är besiktad så blir det iaf turbobygge, har ett grenrör från ajden, en holset HX40 och en IC väntandes Målet är 400whp och en körbar bil i sommar!! _________________ Jesper Henriksson |
||||
Alrajt, nu får man anse att säsongen är avslutad. Hur har den varit då? Skräp!
Här följer massa "tyck synd om mig"-text, är man inte i behov av de så bara hoppa till bilderna Ska se om jag kan ens komma ihåg allt skit jag varit med om, tar de från början! Fick hem den från lack, blev rätt ok resultat med tanke på priset. Största bekymret efter de var ett stort hål uppkapat för dragkroken, vet inte om lackeraren kapat upp de eller va så innan då jag inte tittade på bakspoilern nämnvärt men de skulle ju iaf inte va där då dragkrok = usch Fick iaf ihop de med lite glasfiber o spackel så fick jag lacka om de själv, blev väll sådär. Passformen av hela mtech2 paketet var väll inte heller nån höjdare, både fram och bakspoiler sitter så dåligt att man på vissa ställen får in fingrar i gliporna men orka inte hålla på längre Sen fick jag se över vart fan all kylarvätska försvinner och de va väll en mindre trevlig överaskning när man inser att oljan är full med vit klägg. River bort toppen och finner en trasig topplockspackning, detta efter att motorn rullat typ 100 mil landsvägskörning?! Några ARP bult hitta jag inte heller Polaren säger att jag ska lämna in toppen på provtryckning, så lyder och får till svar att den är sprucken, inte mycket men tillräckligt för att jag ska behöva leta upp en ny. Hittar en ny och lämnar in allt hos broms&toppservice i huddinge, rekommenderas, så får dem montera över z45 kammen och plana. Alrajt, monterar ihop skiten igen, nu är de typ juni-juli och samtidigt som allt detta blir jag blåst på de som skulle vart min semesterkassa o resan är redan bokad, 1 vecka till Kos med polarna. Är inte de nog pajjar jag knät första kvällen där och får halta runt med kryckor typ resten av tiden. Hemma igen försöker jag besikta bilen, får nedslag på spindelleder, båda sidor och får avgasvärden där så gott som allt är upp och ner. Aja bilen går iaf bra nu och jag får köra en vecka tänker jag. Så planerar med tjejen att ta ut den på en sväng till hennes päron, åker via henne och väl där ser jag att soppatanken läcker som ett såll trots nästan tom tank så blir att åka hem o ställa den i skamvrån. Där stod den ett tag innan jag fick inspiration igen, så här såg den iaf ut då De senaste jag gjorde var att se över spindellederna, beställde helt nya länkarmar till båda sidor och fick styrleder på köpet via tyska ebay De fick mig på suget över att fräsha upp hela framvagnen så de är nu avklarat. Allt blev målat och tvättat utom framvagnsbalken, kommer i vinter. Alla leder inklusive dem till krängningshämmaren som också fick nya bussningar. Synd att bromsskivan hann rosta till sig där, bromsoken ska få ny färg och ses över i vinter. Centreringsringarna är orange och dem ser man ju genom fälgarna då jag inte har några täcklock (dem jag fick med såg fula ut) så blev lite sugen på att måla oken orange, tror ni de blir snyggt? Blev lite avslutande rökläggning och i samband med de blev de hål i en stålomspunnen bromsslang fram E30 M20B27 gör slut på lite däck - YouTube Så nu får de alltså de va slutkämpat för denna säsong. Imorgon ska vintermeckat börja, de som ska göras är att ta ner bakvagn, fräsha upp och se över, laga tanken/fixa ny, kanske försöka få mtech2 plasten att sitta bättre, byta bromsslangarna och alltmänt fräsha upp men de största blir att få ner en besiktningsmotor i form av en m20b20 jag fixat så jag får den laglig nästa år! Ska då också byta packningen på oljetråget då den läcker olja precis överallt! Turbo får vänta, kanske nästa vinter men nu vill jag fan köra och slippa problem då bilen ju faktiskt är kul redan nu bara den funkar! Pank är jag också (pluggar) :/ _________________ Jesper Henriksson |
||||
+1 Bara ta nya tag! Hoppas den kan ses på nå'n bana nästa säsong! Att bromskivorna rostar gör väl inte så mycket, försvinner ju direkt ändå. _________________ |
||||
Tackar Uppmuntrande kommentarer behövs mer än någonsin Hoppas också man ska få rasta av den på bana nästa sommar, är år sen sist! Vi sågs föresten på lunda konbanan för tror 2 år sen, körde en blå E36 sedan då _________________ Jesper Henriksson |
||||
Ser bra ut!
Måste du byta motor inför besiktningen, räcker det inte bara med att skruva bort allt som indikerar på turbo-laddning? Är väl ganska få besgubbar som ser skillnad på en M20-B20 och en M20-B25. Om allt annat är fräscht så borde den väl klara avgasproven med originalstyrbox och originalkat _________________ Magnus Lidholm |
||||
Juste, stämmer bra
Är som sagt avgasvärdena som är uppåt väggarna annars skulle jag inte behöva. Dem påverkas tydligen av veven och kammen, lär även påverkas av 535-LMMen Men jag plocka ner avgasröret igår och kollade på katten, såg rakt igenom den?! Alla kattar har väll nåt sånt här innehåll? Obs ej min bild! _________________ Jesper Henriksson |
||||
|
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325iM Turbo -89 | 1 besök senaste veckan (5124 totalt) |