Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 Turbo 1989 SÅLD! | 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (18657 totalt) |
Nytt projekt införskaffat.
Köpte den i slutet av förra året. Lovade mig själv att jag inte skulle ha Porsche igen. Å vad gör man, jo skaffar sig ett nytt projekt, vrak. Så till bilen. Som sagt en Porsche 944 turbo från 1989. 250hk Diffbroms M030 sportpaket, KONI ställbara dämpare runtom, ungefär lika sportigt som en Toyota. 968 dörr hantag och speglar. Plastskärmar Å inte riktig ihop plockad. Bilen har varit utsatt för både det ena och det andra. Föregående ägare har iallafall lackat större delen av bilen så den är trevlig och jobba med då allt är rent och snyggt. Ett projekt är det. Det första som upptäcktes vid köptillfället var att bromsarna var mer eller mindre obefintliga till min medpassagerare Daniels förskräckelse. Visade sig att ABS pumpen hade oxiderat så mycket att det var hål in till kanalerna. Motorn gick iallefall bra, typ. När bilen väl var intryckt i garaget så gjordes ett kompresionsprov. Var väl inte så lyckat resultat dårå, åtmindstånde så behöver jag byta topplockspackning. Skall väl bli typ en banbil eller något sådant. KONI dämparna kommer ersättas av lite mer ban anpassade saker. Bussningarna i fram och bakvagn kommer bli lite hårdare än orginal. Nya däck och fälgar är införskaffade inte lika blingiga som 18 tummarna som sitter på nu. Status nu. Motorn urplockad och uppsatt i motorbock för att kunna undersökas. Lite bilder kanske? Trångt i garaget Kompprov 1-4 Första test 5-8 andra testet med en skvätt olja i cylindrarna. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||
Kul att du lagt upp en tråd Hasse. När ska allt vara klart?
Nu väntar jag bara på bild för att se att motorn passade i bocken. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Så då sitter motorn i bocken. Livsfarlig då den bara har 3 hjul.
Man blir stark när gravitationsen försöker skicka 180kg motor i golvet. Vet inte hu många gånge jag räddat den. Men det börja kännas i ryggen. Nå väl, till det roliga eller tråkiga. Hur man nu vill se det. Hittade varför jag hade lågt komp i 2ans och 3ans cylindrar. Hittade några yttepyttiga små repor. Bilderna får tala. 2ans och 3ans cylindrar sedda bakifrån. 2ans och 3ans cylindrar sedda framifrån. En liten repa. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||
Så då är motorn isär.
Den goda nyheten är att Veven och kolvarna ser helt OK ut. Kolvar kostar 3500kr styck så jag har varit lite orolig kan man ju lungt säga. 14000kr kan man ju göra betydligt roligare saker för. Nya kolvringar kostar ju bara 650kr/kolv. Ett block i OK skick råkar jag ha på hyllan. Det var en liten vändkant i den gamla motorn. Blir lite bearbetningar på det andra blocket då det är lite äldre. Men det fixar man ju enkelt. Mycke skräp på en motor! _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||
Verkligen skönt att det verkar lösa sig Hasse. Att skaffa nya kolvar verkar vara ett mindre dektektivjobb till turbo motorerna. Att det sen kostar skjortan och lite till gör inte saken bättre.
_________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Jag vässar bromsskivorna och sätter på lite "leicht musik" i bilen så den blir lättare. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Har inte riktigt hunnit med det jag borde, men en minnes lista på vad som skall göras med blocket har jag hunnit skriva och det gamla blocket har hittat upp på fräsen. Inga bilder ännu, den som väntar på nåt gott.......
Komihåglista. Bearbeta för modern överströmnings ventil. Gamla modellen har en benägenhet att fastna. Sätta in 4st M12x1,5 helicoil för svänghjulskåpan. Gängpaj! Plugga oljekanaler där balansaxlarna sitter, kommer ta bort balansaxlarna. Svetsa igen oljereturkanaler för balansaxlarna. Bearbeta för oljetryckledning till turbo. Eftersom jag tar bort balansaxlarna så måste jag bearbeta blocket. Tryckledningen till turbon går från vänster balansaxelkåpa. Förstärka oljepickup. Sätta en kjol runt oljepickupen Baffla oljetråget. Å det var väl detsom behöver göras på blocket och tråget. Just det måste beställa lager,packningar mm _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||
Hej.
Så nu sitter blocket fast och är inmätt. Klockan blidde lite mycke så fortsättning följer imorgon. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||
Tjipp.
Då har det hänt lite mer. Att ändra hålet för överströmningsventilen var svårare än jag trodde. Men det gick. Fick tillverka en liten special borr. Tur man har en hyggligt komplett verkstad hemma med bland annat verktygsslip. Börjar ha rätt så många engångsverktyg Naturligtvis tog svetsgasen slut både till TIGen och MIGen. Så det blidde måsskit. Tur att det är torsdag och inte fredag. Ny gas imorgon. BILDER? _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||
Upptäckte att mitt trasiga block hade större oljekanaler till ramlagrena, 10 istället för 7 som i det gamla.
Bara att fixa. Å blocket är svetsat. En bearbetning kvar, tror jag, men den får jag göra en annan dag. BILDER!!!!!!!! _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||
Kort uppdatering.
Blocket är färdig moddat, tvättat och uppe i motorbocken. Sånu saknas bara delar. Beställde delar från det stora landet i väst. Av de delar (ramlager, vevlager, sotningssats, kompletteringssats, kolvringar stödlager mm.) jag beställde för en månad sedan har jag fått 2 (Ramlager och stödlager). Avbetällde resterande delarna idag då de var restade. Så typiskt, känns som jag aldrig blir färdig. Sen har jag lämnat toppen till Ultra i södertälje för byte av ventilstyrningar. Daniel E här på forat har hjälpt att beställa en ny lamell. Han skulle ju ändå beställa en till sin 968a. Så nu är det bara att vänta. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||
Så då har jag äntligen fått alla delar till motorn.
Toppen är tillbaka från Ultra i Södertälje, de har som vanligt gjort ett kanon jobb och delsutom på bara 4 dagar. 4st ventil styrningar fick bytas, planing och inslipning av ventiler fixades också. Så nu är det väl bara ett par dagar innan motor är ihop. GO natt Porsche är inte billigt, ca 10000kr för lite packninar och lager. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||
Väntan är över. Lamellen har landat. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Tackar.
Ja maskin parken har jag nytta av. Saknar ett par maskiner och verktyg. Vi får se om det blir en killer, det kan hända att det blir en loser. Jag hoppas jag hinner få ut den i år. Å då kommer jag ner på en ÖSK körning om det är några kvar. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||
Urk, då vart man ännu fattigare. Toppen Daniel _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||
Lite nyheter. Alla delar till motorn är tvättade. Oljepickupen är moddad. Nya skålpluggar monterade. Börjat tillverka nya casterfästen till främre bärarmarna. Börjar montera motorn imorgon. BILDER! Gammal pickup till vänster. Casterfästen _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||
Så en liten uppdatering.
Glad i hågen började jag plockade ihop motorn i förra veckan. I med nya ramlager. I med vevaxeln. I med kolvar med nya kolvringar och vevlager. På med topplockspackningen. Hum, något stämmer inte! Packningen är till en 2.7l motor! Bara ringa Peter Utzon på fredag morgon. Peter: Lungt, jag skickar en ny. Så idag, en helg senare, Plingar till i telefonen, ny packning finns att hämta i kiosken. Ett par timmar senare. Lite kaffe och en pilsner måste man ha innan man kan börja jobba. Fits liiiiiiiiiiiike a gluve! Grundmotor typ ihop. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 Turbo 1989 SÅLD! | 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (18657 totalt) |