Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT -66
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (9712 totalt)
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4690


Trådstartare
Tyvärr så är det inte någon banåkarbil, det är inte ens min bil..... den är min brors. Men av någon anledning så får jag skruva med den hela tiden.... så jag kommer att avkräva min beskärda tid bakom ratten i sommar dvs om vi får den och gå... för tillfället startar den inte...
Jag hade den stora förmånen att få tillbringa hela helgen på rygg under den för att svetsa i plåt där rosten varit skoningslös.. Men det ska bli kul när vi gör lite seriösa försök att starta den och se den komma till liv...






Lite trevliga garage grannar, bla en racepreppad MGB i toppskick!!


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2467





Rullar en MGB GT i MGCC som är riktigt läcker!

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4690


Trådstartare
Yes!! I kväll vaknade hon till liv....

Med ny bränslepump, lite filande i fördelaren och tändkablarna rätt kopplade så morrade den igång precis som om den bara hade varit avstäng i 5 minuter...
Men ingen av mätarna ville vara med, verkar vara hel knas med elen under instrumenbrädan... kul... Det blir att ta med sig kudde, kopplingscheman, elmätare och tillbringa några timmar med huvudet instoppat under intrumentbädan..


Vi varmkörde även en MG Magna, 1.1l rak 6-cyl motor med ett underbart ljud!!!

Kort liten film: http://w1.629.comhem.se/~u62900124/PICT0393.avi


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Häftig bil thumbs up Ser ju inte så tokig ut för bana ändå om man tänker på åldern

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Jonas Segerholm
Ö-vik
Här sen Aug 2003
Inlägg: 53



Lucas var väldigt duktig när han uppfann mörkret!!!!!!
Är det plusjord på den???????

_________________
Jonas Segerholm
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4690


Trådstartare
Jonas Segerholm skrev:
Lucas var väldigt duktig när han uppfann mörkret!!!!!!
Är det plusjord på den???????


Som tur är, så är det negativ jord på bilen.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



gillade den blåa mera än den röda * *

engelska bilar & el = problemos

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4690


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
gillade den blåa mera än den röda * *


Det rejsas med dem, då med kompressormatning och ~170-180hk..... väääääldigt intressant med trumbromsar när kurvan närmar sig.....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Johan Mähler skrev:
Häftig bil thumbs up Ser ju inte så tokig ut för bana ändå om man tänker på åldern
Vad menar du!

Hon är ju ett år yngre än jag!

Annars är MGB GT en barndoms drömbil som dröjt sig kvar, den har ju inga vidare tekniska specifikationer egentligen, men vill ha! thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4690


Trådstartare
Idag släpptes den ut på lite vårbete... varmkörning, koll av lite mätare, mm. Den gick inget vidare, spottade, fräste, small och lät allmänt bakfull... tur att motorn ska justeras i helgen!




_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4690


Trådstartare
Injusteringsträff med MGCC South East Centre i Lördags.

Ca 12-13 bilar i varierande skick dök upp. Tyvärr så grundade sig våra motorproblem inte i förgasarinställning som vi hade hoppats, utan vi behöver nog dyka lite djupare ner i motorn för att reda ut det hela.



Så här hade vi nog önskat att det såg ut under huven, sex cylindrar och väldigt välstädat.



Dagen nöt, en MG TF som trilskades ordentligt. Men efter att slagit sina kloka huvuden ihop så lyckes de få den att starta.



Så här blev våra värden till slut, duger till besiktningen.... synd bara att bilen nästan dör när man försöker gasa...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Gran Tourismo
Danderyd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 90



ThomasT skrev:

Så här blev våra värden till slut, duger till besiktningen.... synd bara att bilen nästan dör när man försöker gasa...


Känns spontant som om du kunde ställa upp förgasarna lite till så att bilen går fetare (Co ligger ju bara på 2.1). Att bilen nästan dör vid gaspådrag pekar åt det hållet också. Borde ligga runt det max. tillåtna (5.0 för din årsmodell?).

Förmodar att ni ställt in kamvinkel och tändtidpunkt korrekt innan justerandet började.

//Jens

_________________
//Jens Hansson

BMW 335i -07
Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4690


Trådstartare
Gran Tourismo skrev:
Känns spontant som om du kunde ställa upp förgasarna lite till så att bilen går fetare (Co ligger ju bara på 2.1). Att bilen nästan dör vid gaspådrag pekar åt det hållet också. Borde ligga runt det max. tillåtna (5.0 för din årsmodell?).

Tyvärr så låg inte värdet still utan pendlade mellan 2.1 och kanske ~7 nång gång..

Gran Tourismo skrev:
Förmodar att ni ställt in kamvinkel och tändtidpunkt korrekt innan justerandet började.

//Jens

Ett litet problem där.... vi vet inte vilken kam som sitter i, så vi måste försöka kolla upp det. Eller det kanske går och testa sig fram?

Vi ska ta hjälp av en erfaren MG-kille att försöka reda ut alla frågetecken...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Gran Tourismo
Danderyd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 90



"Kamvinkel" brukar beteckna det engelsmännen kallar "dwell angle", dvs den tid (mätt i grader) som brytarspetsarna är stängda. Mäts upp med elektrisk kamvinkelmätare, som bl.a. finns på Biltema.

På din bil, som jag förmodar har 18GB-motorn om det är en äkta -66:a, sitter en Lucas 25D4-fördelare. Den ska enligt Haynes-handboken ha en kamvinkel på 60 (+-3) grader. Genom att öka avståndet mellan brytarspetsarna minskar du kamvinkeln (spetsarna ligger ihop kortare tid) och vice versa.

_________________
//Jens Hansson

BMW 335i -07
Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4690


Trådstartare
Gran Tourismo skrev:
På din bil, som jag förmodar har 18GB-motorn om det är en äkta -66:a, sitter en Lucas 25D4-fördelare. Den ska enligt Haynes-handboken ha en kamvinkel på 60 (+-3) grader. Genom att öka avståndet mellan brytarspetsarna minskar du kamvinkeln (spetsarna ligger ihop kortare tid) och vice versa.

Problemet är att det finns inget dokumenterat om bilen, och att någon verkar ha skruvat en massa på bilen någon gång i tiden. Motorn är något sorts hopplock av diverse modeller, det sitter ett Morris? Marina block i bl.a...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Gran Tourismo
Danderyd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 90



OK, det gör det hela knöligare förvisso. Mitt tips är ändå att undersöka kamvinkel och tändförställningen (med stroboskop), samt justera brytarspetsarna så att kamvinkeln ligger sisådär 50-60 grader och därefter justera fördelaren så att tändförställningen kommer ca 12-15 grader före övre dödpunktsläget. Vad gäller tändförställningen så är det bara att prova med tidigare och tidigare tändning tills motorn börjar knacka, då får man ställa fram den något igen.

och som sagt, överväg att göra bränsle/luftblandningen lite fetare också.

_________________
//Jens Hansson

BMW 335i -07
Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99
Citera
magre2
Skövde
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Har ägt en nissan 200sx men vill nu få tag i en äldre klassiskare pjäs ( får väl sporta till motor i efterhand .
Gillar mgb så det kan nog bli en sådan snart i garaget! Kanske en GT coupe, dom e fina!
MEN, min fråga är vad det är för modell på garagekompisens MGB ( den rejspreppade röda med vit cirkel på sidan) , dregel !!! ?
Den ser ut att ha en annan bakdel än MGB GT !?

Den som inte ställer dumma frågor får fortsätta att vara dum
/ Magnus

_________________
Magnus Rehn
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4690


Trådstartare
magre2 skrev:
MEN, min fråga är vad det är för modell på garagekompisens MGB ( den rejspreppade röda med vit cirkel på sidan) , dregel !!! ?
Den ser ut att ha en annan bakdel än MGB GT !?
/ Magnus

Det är en MGB med hardtop, en CAB mao....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



ThomasT skrev:

Så här blev våra värden till slut, duger till besiktningen.... synd bara att bilen nästan dör när man försöker gasa...

Detta är ju en väldigt gammal tråd och ni har kanske redan löst problemet, men har ni kollat glappet i spjällaxeln på förgasarna. Jag hade just det problemet på min Morris Cooper med dubbla SU HS2. Det gör att det sugs tjuvluft vid spjällaxeln, vilket ger en växlande blandning. Man får brodga i nya bussningar.

ThomasT skrev:
Jonas Segerholm skrev:
Lucas var väldigt duktig när han uppfann mörkret!!!!!!
Är det plusjord på den???????


Som tur är, så är det negativ jord på bilen.

Jag blir tvungen att försvara landsfärgerna. Lucas funkar faktiskt bättre än många tror och är oftast bara en ursäkt för att ägaren inte lyckats få ordning på elsystemet. Om man bara har fräscha grejer och inte har en massa "balla" 12 tums basar och annat skräp som drar en massa ström, så funkar det finfint. Sen är det ju säkert så att Bosch exempelvis varit bättre på att konstruera sina grejer.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1571



nice car

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4690


Trådstartare
Max skrev:
ThomasT skrev:

Så här blev våra värden till slut, duger till besiktningen.... synd bara att bilen nästan dör när man försöker gasa...

Detta är ju en väldigt gammal tråd och ni har kanske redan löst problemet, men har ni kollat glappet i spjällaxeln på förgasarna. Jag hade just det problemet på min Morris Cooper med dubbla SU HS2. Det gör att det sugs tjuvluft vid spjällaxeln, vilket ger en växlande blandning. Man får brodga i nya bussningar.
Tack för tipset men det är fixat sedan länge, jag har tom. glömt var felet låg....

Tyvärr så har denna bil hamnat lite i skymundan, då jag flyttat från staden och min bror inte har hunnit greja med den. Några sommar utflykter det är allt...

Andreas T skrev:
nice car

Tackar!! Jag har kollat in din renovering, och hoppas att denna kommer få samma behandling någon gång...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT -66
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (9712 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande