Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar MGB GT -66 | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (9712 totalt) |
Tyvärr så är det inte någon banåkarbil, det är inte ens min bil..... den är min brors. Men av någon anledning så får jag skruva med den hela tiden.... så jag kommer att avkräva min beskärda tid bakom ratten i sommar dvs om vi får den och gå... för tillfället startar den inte...
Jag hade den stora förmånen att få tillbringa hela helgen på rygg under den för att svetsa i plåt där rosten varit skoningslös.. Men det ska bli kul när vi gör lite seriösa försök att starta den och se den komma till liv... Lite trevliga garage grannar, bla en racepreppad MGB i toppskick!! _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Yes!! I kväll vaknade hon till liv....
Med ny bränslepump, lite filande i fördelaren och tändkablarna rätt kopplade så morrade den igång precis som om den bara hade varit avstäng i 5 minuter... Men ingen av mätarna ville vara med, verkar vara hel knas med elen under instrumenbrädan... kul... Det blir att ta med sig kudde, kopplingscheman, elmätare och tillbringa några timmar med huvudet instoppat under intrumentbädan.. Vi varmkörde även en MG Magna, 1.1l rak 6-cyl motor med ett underbart ljud!!! Kort liten film: http://w1.629.comhem.se/~u62900124/P _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Som tur är, så är det negativ jord på bilen. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Det rejsas med dem, då med kompressormatning och ~170-180hk..... väääääldigt intressant med trumbromsar när kurvan närmar sig..... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Hon är ju ett år yngre än jag! Annars är MGB GT en barndoms drömbil som dröjt sig kvar, den har ju inga vidare tekniska specifikationer egentligen, men vill ha! _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Idag släpptes den ut på lite vårbete... varmkörning, koll av lite mätare, mm. Den gick inget vidare, spottade, fräste, small och lät allmänt bakfull... tur att motorn ska justeras i helgen!
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Injusteringsträff med MGCC South East Centre i Lördags.
Ca 12-13 bilar i varierande skick dök upp. Tyvärr så grundade sig våra motorproblem inte i förgasarinställning som vi hade hoppats, utan vi behöver nog dyka lite djupare ner i motorn för att reda ut det hela. Så här hade vi nog önskat att det såg ut under huven, sex cylindrar och väldigt välstädat. Dagen nöt, en MG TF som trilskades ordentligt. Men efter att slagit sina kloka huvuden ihop så lyckes de få den att starta. Så här blev våra värden till slut, duger till besiktningen.... synd bara att bilen nästan dör när man försöker gasa... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Känns spontant som om du kunde ställa upp förgasarna lite till så att bilen går fetare (Co ligger ju bara på 2.1). Att bilen nästan dör vid gaspådrag pekar åt det hållet också. Borde ligga runt det max. tillåtna (5.0 för din årsmodell?). Förmodar att ni ställt in kamvinkel och tändtidpunkt korrekt innan justerandet började. //Jens _________________ //Jens Hansson BMW 335i -07 Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99 |
||||||
Tyvärr så låg inte värdet still utan pendlade mellan 2.1 och kanske ~7 nång gång..
Ett litet problem där.... vi vet inte vilken kam som sitter i, så vi måste försöka kolla upp det. Eller det kanske går och testa sig fram? Vi ska ta hjälp av en erfaren MG-kille att försöka reda ut alla frågetecken... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
"Kamvinkel" brukar beteckna det engelsmännen kallar "dwell angle", dvs den tid (mätt i grader) som brytarspetsarna är stängda. Mäts upp med elektrisk kamvinkelmätare, som bl.a. finns på Biltema.
På din bil, som jag förmodar har 18GB-motorn om det är en äkta -66:a, sitter en Lucas 25D4-fördelare. Den ska enligt Haynes-handboken ha en kamvinkel på 60 (+-3) grader. Genom att öka avståndet mellan brytarspetsarna minskar du kamvinkeln (spetsarna ligger ihop kortare tid) och vice versa. _________________ //Jens Hansson BMW 335i -07 Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99 |
||||||
Problemet är att det finns inget dokumenterat om bilen, och att någon verkar ha skruvat en massa på bilen någon gång i tiden. Motorn är något sorts hopplock av diverse modeller, det sitter ett Morris? Marina block i bl.a... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
OK, det gör det hela knöligare förvisso. Mitt tips är ändå att undersöka kamvinkel och tändförställningen (med stroboskop), samt justera brytarspetsarna så att kamvinkeln ligger sisådär 50-60 grader och därefter justera fördelaren så att tändförställningen kommer ca 12-15 grader före övre dödpunktsläget. Vad gäller tändförställningen så är det bara att prova med tidigare och tidigare tändning tills motorn börjar knacka, då får man ställa fram den något igen.
och som sagt, överväg att göra bränsle/luftblandningen lite fetare också. _________________ //Jens Hansson BMW 335i -07 Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99 |
||||||
Har ägt en nissan 200sx men vill nu få tag i en äldre klassiskare pjäs ( får väl sporta till motor i efterhand .
Gillar mgb så det kan nog bli en sådan snart i garaget! Kanske en GT coupe, dom e fina! MEN, min fråga är vad det är för modell på garagekompisens MGB ( den rejspreppade röda med vit cirkel på sidan) , dregel !!! ? Den ser ut att ha en annan bakdel än MGB GT !? Den som inte ställer dumma frågor får fortsätta att vara dum / Magnus _________________ Magnus Rehn |
||||||
Det är en MGB med hardtop, en CAB mao.... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Detta är ju en väldigt gammal tråd och ni har kanske redan löst problemet, men har ni kollat glappet i spjällaxeln på förgasarna. Jag hade just det problemet på min Morris Cooper med dubbla SU HS2. Det gör att det sugs tjuvluft vid spjällaxeln, vilket ger en växlande blandning. Man får brodga i nya bussningar.
Jag blir tvungen att försvara landsfärgerna. Lucas funkar faktiskt bättre än många tror och är oftast bara en ursäkt för att ägaren inte lyckats få ordning på elsystemet. Om man bara har fräscha grejer och inte har en massa "balla" 12 tums basar och annat skräp som drar en massa ström, så funkar det finfint. Sen är det ju säkert så att Bosch exempelvis varit bättre på att konstruera sina grejer. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||||
Tyvärr så har denna bil hamnat lite i skymundan, då jag flyttat från staden och min bror inte har hunnit greja med den. Några sommar utflykter det är allt...
Tackar!! Jag har kollat in din renovering, och hoppas att denna kommer få samma behandling någon gång... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar MGB GT -66 | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (9712 totalt) |