Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -98 "S50"
7637 besök totalt
Andreas_A
smålandsstenar
Här sen Feb 2008
Inlägg: 46


Trådstartare
Lägger ut en liten projekttråd om mitt åk.
Velade lite om vilken bil jag skulle välja att bygga på men valet föll på en compact, orginellt va?
Hämtade en 323 i skaune med m-paket och allt, gött att slippa köpa till m-grejerna sen samt att jag ville ha en med sexa.
Bilen togs in i februari och allt satte igång. Planen med bilen är att få en kärra som går att rasta på banträffar samt att kunna bruka den i vanlig trafik, dvs en allroundbil utan att va för hardcore. Så heter det nu iaf

En S50B30 med allt runtikring handlades, dvs en 3 liters sexa från bmw M3 på 286hk original samt en 5vxl ZF-låda.

Bilen är nu silvermetallic men ska lackas om till Alpinweiss III. Dels att vitt är lite rejsigt men även att ev framtida blessyrer i lacken är enklare att fixa med en vit solid lack.


S50n

_________________
Andreas Andersson

323 ti -98 "S50B30"
E9 2800CS
samt massa annat.
Citera
Andreas_A
smålandsstenar
Här sen Feb 2008
Inlägg: 46


Trådstartare
Efter att originalmotorn togs ur började jag att snygga till motorrummet. Svetsförstärkte lite runt tornen och lackade detta vitt precis som resten av bilen kommer att bli. Nya bärarmar, styrleder, bussningar från strongflex mm monterades.
Bromsar hade jag vid detta tillfälle tänkt använda mig av compactens original men med lite fränare belägg.
Stålomspunnet runt om handlades av PEAN.
Alla delar under, t.ex krängare, framvagnsbrygga mm lackades i 2komp epoxy.
Sprang på en styrväxel från M3 3.0 också, denna monterades ju givetvis. Snabbare respons/förre rattvarv är ju välkommet.







_________________
Andreas Andersson

323 ti -98 "S50B30"
E9 2800CS
samt massa annat.
Citera
Andreas_A
smålandsstenar
Här sen Feb 2008
Inlägg: 46


Trådstartare
Bakvagnen togs ner för byte av bussningar och uppfräschning.


Nylackade delar




växellänkaget svarvade jag nya bussningar till i nylon tror jag de va. Passade även på att
göra en liten shortshift med hjälp av vinkelslip och svets.




Hade glapp i gummivulkningen i spaken, la den i slangpressen på jobbet och tryckte till lite, blev som nytt


Behövde lite hjul så 8 st M3-hjul inhandlades. Ytfinishen va inge vidare men allt går att lösa med en färgspruta. Detta får göras vid ett senare tillfälle.


_________________
Andreas Andersson

323 ti -98 "S50B30"
E9 2800CS
samt massa annat.
Citera
Andreas_A
smålandsstenar
Här sen Feb 2008
Inlägg: 46


Trådstartare
Uppfräschning fortsätter. Tändstiftskåpa, ventilkåpa samt plenum/insug blästrades och lackades med "skrynkelfärg" för att få en fin originallook. slipade sen fram texten på kåpan i planslip.


Motorn togs från en högerstyrd M3a, va därför tvungen att byta hela kabelhärvan efter som den inte passade mot en rättstyrd bil. Lite bök men gick på ett par timmar.



När det började dra ihop sig för att lyfta i motorpaketet dök denna upp på annons.




vilket resulterade i detta:







Dessa bromsar kommer att göra sig bra på bilen, biffiga doningar med nav i aluminium.
Coilovers har jag ju redan beställt så dom anväder jag inte. Däremot blir nog compactens nya drivverk en
S50B32, dvs en 3,2l motor från en bmw M3 -97 på 321hk samt en 6vxl låda.
Detta är dock inte helt bestämt ännu, vilken jag än väljer så blir bilen nog kul. Den motor som inte används kommer jag konservera och plasta in för framtida projekt. Inbillar mig att dessa motorer börjar bli lite kniviga att
få tag i.

_________________
Andreas Andersson

323 ti -98 "S50B30"
E9 2800CS
samt massa annat.
Citera
Andreas_A
smålandsstenar
Här sen Feb 2008
Inlägg: 46


Trådstartare
Passar instrumenthus från en vanlig E36 i compactens "hål"? tänkte isåfall använda detta från den skrotade M3an jag köpte. Inte fel med oljetemp i huset.





Bilen är inte klar för lack än men vissa delar som redan är bortplockade passade jag på att lacka. Mest för att det är kul




Kommer nog bli rätt schysst när allt är lackat sen.

_________________
Andreas Andersson

323 ti -98 "S50B30"
E9 2800CS
samt massa annat.
Citera
Andreas_A
smålandsstenar
Här sen Feb 2008
Inlägg: 46


Trådstartare
Kvar att göra i korta drag:

Montera i motor/låda
blästra och göra i ordning frambromsarna samt montera dessa när jag får mina coilovers
slipa och fixa iordning bilen för lack, sedan lacka.
fixa kardan, troligtvis en från en 328 eller 325 TDS
bygga avgas
blästra och lacka fälgar

sen tillkommer massa tidskrävande småskit men hoppas att bilen är klar om 1-2månader.
Fortsättning följer senare..

_________________
Andreas Andersson

323 ti -98 "S50B30"
E9 2800CS
samt massa annat.
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Läckert! thumbs up Kommer följas.
Jag tror M3-instrumenthuset funkar, det finns i alla fall några Compact-åkare som kör med oljetemp-mätaren från M3.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Andreas_A
smålandsstenar
Här sen Feb 2008
Inlägg: 46


Trådstartare
Har fått mina XYZ coliovers från Kinnby nu. Tänkte fästa krängaren i fjäderbenet istället för länkarmen som det är original.
Vilka krängarstag ska jag använda? Köpa till en M3 kanske?

Motorvalet är nog ändrat igen. Funderar på att köra med 3.0 samt 5vxl istället. Stoppar jag i 3,2 direkt så har man liksom inget att uppgradera till sen

Kör jag med 3.0 och 286hk så skulle det tekniskt sett kunna gå att göra en SFRO som ombyggt fordon om jag inte är helt ute å cyklar?

_________________
Andreas Andersson

323 ti -98 "S50B30"
E9 2800CS
samt massa annat.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Gällande instrumentet är det INGA problem, oljetemp o allt är bara bolt on mot S50:n

Tänker du köra SFRO direkt eller hur tänker du runt detta? HUr hade du tänkt runt diffen? Som jag förstått det måste den bytas, själv kör jag en M3 E30 diff, Z3M Diffkåpa, bromsad och med 40% verkan, om detta räknas som en annan diff vet jag ej men det gnager lite på mig, nu är inte SFRO något JÄTTEviktigt för mig men jag jobbar lite åt det hållet

Min plan är

Motor (check)
Låda (ligger på hyllan)
Kardan (ligger på hyllan)
Bromsar fram: M3 E36 (check)
Bromsar Bak: M3 E36 Ok+Z4 2.5si skivor (ligger på hyllan)
Bromsoksadapter från 300mm.de
M3 E36 huvudbromscylinder (ligger på hyllan)
Samt diff enligt ovan. (check)

Duger detta till SFRO blir jag glad men jag är som sagt inte helt säker på det.

Förövrigt så kan jag väl säga att jag kikade på just den bilen flera gånger som vinterbil, stenrätt pris och med tanke på hur länge den fanns kvar prutade du säkert oxå lite.

Fick ju åka lite S50 compact på ringen här om året och nog rör det på sig!

Roligt projekt som man såklart kommer att följa!


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



Spännande projekt. Synd att aldrig bmw byggde den bilen själva En jäkla fart du verkar hålla.
Angående krängningsstagen kanske jag kan bringa lite klarhet. Har själv kopplat det så som du tänkt (k-sport dämpare). Jag har e34 stag men dom är typ för långa och tar i länkarmen när man lyfter bilen. Går precis fritt i nedställt läge. Kortade min nyligen med svets. M3-stagen ska funka enligt de uppgifter jag fått. Men dubbelchecka detta.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Andreas_A
smålandsstenar
Här sen Feb 2008
Inlägg: 46


Trådstartare
frapp skrev:
Spännande projekt. Synd att aldrig bmw byggde den bilen själva


sant. Får se vilka stag jag handlar, går ju som sagt utmärkt att modifiera åt båda hållen om så krävs.

_________________
Andreas Andersson

323 ti -98 "S50B30"
E9 2800CS
samt massa annat.
Citera
Andreas_A
smålandsstenar
Här sen Feb 2008
Inlägg: 46


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Gällande instrumentet är det INGA problem, oljetemp o allt är bara bolt on mot S50:n


Yes de ska de ju va men tänkte mest på den fysiska passformen i instrumentbrädan. Enligt Davve högre upp samt lite googlande så passar det fint.

Angående SFRO så är jag inte så påläst i detalj men de flesta delar är/kommer bli utbytta på de punkter som dom kräver.
Diff har jag inte hittat nån än men vill ha ganska lik utvxl som M3, typ 3:2X nånting vilket inte är de lättaste å hitta. Letar efter en från en Z3M.

_________________
Andreas Andersson

323 ti -98 "S50B30"
E9 2800CS
samt massa annat.
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Andreas_A skrev:
frapp skrev:
Spännande projekt. Synd att aldrig bmw byggde den bilen själva


sant. Får se vilka stag jag handlar, går ju som sagt utmärkt att modifiera åt båda hållen om så krävs.


M3 eller detta stag ska nog passa 31351134582

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=CB31&mospid=47444&am . . . .

Och dom bilarna dom sitter på

http://www.realoem.com/bmw/partxref.do?part=31351134582&showus=&am . . . .

Men vill gärna själv ha klarhet

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



krister Andersson skrev:

M3 eller detta stag ska nog passa 31351134582

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=CB31&mospid=47444&am . . . .

Och dom bilarna dom sitter på

http://www.realoem.com/bmw/partxref.do?part=31351134582&showus=&am . . . .

Men vill gärna själv ha klarhet


Nja.. Det är e34 staget du länkar till Krister. Det kör(körde) jag med. Tveksam funktion med mina K-sport coilovers (xzy är samma). Är några cm för långt för att fungera optimalt.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -98 "S50"
7637 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande