Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 323ti -98 "S50" | 7637 besök totalt |
Lägger ut en liten projekttråd om mitt åk.
Velade lite om vilken bil jag skulle välja att bygga på men valet föll på en compact, orginellt va? Hämtade en 323 i skaune med m-paket och allt, gött att slippa köpa till m-grejerna sen samt att jag ville ha en med sexa. Bilen togs in i februari och allt satte igång. Planen med bilen är att få en kärra som går att rasta på banträffar samt att kunna bruka den i vanlig trafik, dvs en allroundbil utan att va för hardcore. Så heter det nu iaf En S50B30 med allt runtikring handlades, dvs en 3 liters sexa från bmw M3 på 286hk original samt en 5vxl ZF-låda. Bilen är nu silvermetallic men ska lackas om till Alpinweiss III. Dels att vitt är lite rejsigt men även att ev framtida blessyrer i lacken är enklare att fixa med en vit solid lack. S50n _________________ Andreas Andersson 323 ti -98 "S50B30" E9 2800CS samt massa annat. |
||||
Efter att originalmotorn togs ur började jag att snygga till motorrummet. Svetsförstärkte lite runt tornen och lackade detta vitt precis som resten av bilen kommer att bli. Nya bärarmar, styrleder, bussningar från strongflex mm monterades.
Bromsar hade jag vid detta tillfälle tänkt använda mig av compactens original men med lite fränare belägg. Stålomspunnet runt om handlades av PEAN. Alla delar under, t.ex krängare, framvagnsbrygga mm lackades i 2komp epoxy. Sprang på en styrväxel från M3 3.0 också, denna monterades ju givetvis. Snabbare respons/förre rattvarv är ju välkommet. _________________ Andreas Andersson 323 ti -98 "S50B30" E9 2800CS samt massa annat. |
||||
Bakvagnen togs ner för byte av bussningar och uppfräschning.
Nylackade delar växellänkaget svarvade jag nya bussningar till i nylon tror jag de va. Passade även på att göra en liten shortshift med hjälp av vinkelslip och svets. Hade glapp i gummivulkningen i spaken, la den i slangpressen på jobbet och tryckte till lite, blev som nytt Behövde lite hjul så 8 st M3-hjul inhandlades. Ytfinishen va inge vidare men allt går att lösa med en färgspruta. Detta får göras vid ett senare tillfälle. _________________ Andreas Andersson 323 ti -98 "S50B30" E9 2800CS samt massa annat. |
||||
Uppfräschning fortsätter. Tändstiftskåpa, ventilkåpa samt plenum/insug blästrades och lackades med "skrynkelfärg" för att få en fin originallook. slipade sen fram texten på kåpan i planslip.
Motorn togs från en högerstyrd M3a, va därför tvungen att byta hela kabelhärvan efter som den inte passade mot en rättstyrd bil. Lite bök men gick på ett par timmar. När det började dra ihop sig för att lyfta i motorpaketet dök denna upp på annons. vilket resulterade i detta: Dessa bromsar kommer att göra sig bra på bilen, biffiga doningar med nav i aluminium. Coilovers har jag ju redan beställt så dom anväder jag inte. Däremot blir nog compactens nya drivverk en S50B32, dvs en 3,2l motor från en bmw M3 -97 på 321hk samt en 6vxl låda. Detta är dock inte helt bestämt ännu, vilken jag än väljer så blir bilen nog kul. Den motor som inte används kommer jag konservera och plasta in för framtida projekt. Inbillar mig att dessa motorer börjar bli lite kniviga att få tag i. _________________ Andreas Andersson 323 ti -98 "S50B30" E9 2800CS samt massa annat. |
||||
Passar instrumenthus från en vanlig E36 i compactens "hål"? tänkte isåfall använda detta från den skrotade M3an jag köpte. Inte fel med oljetemp i huset.
Bilen är inte klar för lack än men vissa delar som redan är bortplockade passade jag på att lacka. Mest för att det är kul Kommer nog bli rätt schysst när allt är lackat sen. _________________ Andreas Andersson 323 ti -98 "S50B30" E9 2800CS samt massa annat. |
||||
Kvar att göra i korta drag:
Montera i motor/låda blästra och göra i ordning frambromsarna samt montera dessa när jag får mina coilovers slipa och fixa iordning bilen för lack, sedan lacka. fixa kardan, troligtvis en från en 328 eller 325 TDS bygga avgas blästra och lacka fälgar sen tillkommer massa tidskrävande småskit men hoppas att bilen är klar om 1-2månader. Fortsättning följer senare.. _________________ Andreas Andersson 323 ti -98 "S50B30" E9 2800CS samt massa annat. |
||||
Läckert! Kommer följas.
Jag tror M3-instrumenthuset funkar, det finns i alla fall några Compact-åkare som kör med oljetemp-mätaren från M3. |
||||
Har fått mina XYZ coliovers från Kinnby nu. Tänkte fästa krängaren i fjäderbenet istället för länkarmen som det är original.
Vilka krängarstag ska jag använda? Köpa till en M3 kanske? Motorvalet är nog ändrat igen. Funderar på att köra med 3.0 samt 5vxl istället. Stoppar jag i 3,2 direkt så har man liksom inget att uppgradera till sen Kör jag med 3.0 och 286hk så skulle det tekniskt sett kunna gå att göra en SFRO som ombyggt fordon om jag inte är helt ute å cyklar? _________________ Andreas Andersson 323 ti -98 "S50B30" E9 2800CS samt massa annat. |
||||
Gällande instrumentet är det INGA problem, oljetemp o allt är bara bolt on mot S50:n
Tänker du köra SFRO direkt eller hur tänker du runt detta? HUr hade du tänkt runt diffen? Som jag förstått det måste den bytas, själv kör jag en M3 E30 diff, Z3M Diffkåpa, bromsad och med 40% verkan, om detta räknas som en annan diff vet jag ej men det gnager lite på mig, nu är inte SFRO något JÄTTEviktigt för mig men jag jobbar lite åt det hållet Min plan är Motor (check) Låda (ligger på hyllan) Kardan (ligger på hyllan) Bromsar fram: M3 E36 (check) Bromsar Bak: M3 E36 Ok+Z4 2.5si skivor (ligger på hyllan) Bromsoksadapter från 300mm.de M3 E36 huvudbromscylinder (ligger på hyllan) Samt diff enligt ovan. (check) Duger detta till SFRO blir jag glad men jag är som sagt inte helt säker på det. Förövrigt så kan jag väl säga att jag kikade på just den bilen flera gånger som vinterbil, stenrätt pris och med tanke på hur länge den fanns kvar prutade du säkert oxå lite. Fick ju åka lite S50 compact på ringen här om året och nog rör det på sig! Roligt projekt som man såklart kommer att följa! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Spännande projekt. Synd att aldrig bmw byggde den bilen själva En jäkla fart du verkar hålla.
Angående krängningsstagen kanske jag kan bringa lite klarhet. Har själv kopplat det så som du tänkt (k-sport dämpare). Jag har e34 stag men dom är typ för långa och tar i länkarmen när man lyfter bilen. Går precis fritt i nedställt läge. Kortade min nyligen med svets. M3-stagen ska funka enligt de uppgifter jag fått. Men dubbelchecka detta. _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
sant. Får se vilka stag jag handlar, går ju som sagt utmärkt att modifiera åt båda hållen om så krävs. _________________ Andreas Andersson 323 ti -98 "S50B30" E9 2800CS samt massa annat. |
||||
Yes de ska de ju va men tänkte mest på den fysiska passformen i instrumentbrädan. Enligt Davve högre upp samt lite googlande så passar det fint. Angående SFRO så är jag inte så påläst i detalj men de flesta delar är/kommer bli utbytta på de punkter som dom kräver. Diff har jag inte hittat nån än men vill ha ganska lik utvxl som M3, typ 3:2X nånting vilket inte är de lättaste å hitta. Letar efter en från en Z3M. _________________ Andreas Andersson 323 ti -98 "S50B30" E9 2800CS samt massa annat. |
||||
M3 eller detta stag ska nog passa 31351134582 http://www.realoem.com/bmw/showparts Och dom bilarna dom sitter på http://www.realoem.com/bmw/partxref. Men vill gärna själv ha klarhet _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Nja.. Det är e34 staget du länkar till Krister. Det kör(körde) jag med. Tveksam funktion med mina K-sport coilovers (xzy är samma). Är några cm för långt för att fungera optimalt. _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 323ti -98 "S50" | 7637 besök totalt |