Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ HANS-skydd vs nyare Hybrid-skydd | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 12 besök idag (97893 totalt) |
Finns redan tydliga regler på FIA stoppning på den strävan bla. http://www.flatoutperformance.se/shop/index.php?act=viewProd&productId=4972 Sedan är ett fönsternät alltid bra. Varför man i vissa bilsport kategorier tillåts använda splitterfilm eller fönsternät är helt galen. Nätet är till för att skydda armen som kan "åka ut" och mosas vid Krasch !! Så "skitnätets" funktion har inte alls med om det är tillverkat i Kavlar eller Nylon. Givetvis säljer vi dessa Hybridskydden i Skåne också om nån vill testa ett. Mvh: Jesper |
||||||||||
Jag vet inte om ni reflekterat över det, men Marcus Grönholms allvarliga "tillstånd" för ett par veckor sedan var direkt att relatera till "hjälmkrossar-staget i hans Fiesta.
Märkligt att en del burbyggare väljer att sätta staget framför huvudbågen när det i FIA:s-dokumentation även får sättas bakåt... Tror det är dags för fler att sätta förarens och co-driverns sekundär-säkerhet i focus...
|
||||||||||
JP: Kolla hur de bygger istället så förstår du dilemmat mellan att jaga optimal viktfördelning kontra säkerhet. Det är tex ingen hemlighet att tex Gr.N rallybilarna på 90-talet byggdes med minimalt med rör för att erhålla lägre vikt.Tanken med hjälmstaget var bra när det kom. De certade burbyggarna har en tendens att flytta hela huvudbågen bakåt pga viktfördelningen. Staget vi ser på din bild här ser lite väl tilltaget ut. Hade pedalstället suttit på orginalposition hade Markus förmodligen klarat sig bättre. Allting dras tyvärr till sin spets på annan bekostnad.
Mvh: Jesper |
||||||||||
Jesper, jag är rätt så bekant med dilemmat, jobbar med frågan varje dag :-)
Vi får se om FIA börjar vakna snart, det har varit en hel de incidenter i FIA reglerad motorsport på senaste tiden, incidenter som i samtliga fall kan kopplas till den indirekta-säkerheten. Personligen tycker jag det är konstigt att inte förare eller co-drivers reagerar när dom har ett rör 5 cm från huvudet, att man inte säger ifrån å vill ha det på något annat sätt.
|
||||||||||
Samma här jobbar också intensivt med burbyggare mfl. VFi är ganska många som tycker att det staget bord gått bakåt. En annan problematisk sak är alla de långloppsteam som "snickrar själv" inte alltid får ut stagen mot kaross tillräckligt. De har ofta justerbart underrede där den som är längst ofta hamnar i en felaktig position där hjälmen mer eller mindre vilar mot buren. Vill man vara på säkra sidan får man avstå att köra överhuvudtaget, tills dess får vi väga bättre mot sämre och kompromissa.
Mvh: Jesper |
||||||||||
Hur går det med ett billigare FIA klassat hybrid skydd?
Det som jag hittat kostar 11500:- vilket är vär dyrt för oss hobbyåkare. Hur gör man med sin hjälm om man vill använda hybridskyddet & har en hjälm med hansfästen ? _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
Det mindre skyddet Hybrid Pro och billigare Hybrid Pro Rage har sedan länge klarat alla FIA tester, men det är FIA:s papperskvarnar som mal långsamt...
Att det kommer en billigare variant det vet vi, men när det vet vi inte. /JP
|
||||||||||
Ok då finns ju en modell man skulle kunna ha råd med. Frågan är då om FIAS pappeskvarnar malt klart till säsongstarten nästa år då man själv måste ha ett... Hur var det med hjälmen hur gör man med en hjälm försedd med hansfästen kan man byta ut dessa eller måste man köpa ny hjälm ? _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
Du kan ersätta dina befintliga HANS-fästen med de fästen som kommer med Hybrid-skydden.
|
||||||||||
ni som har köpt hans kan ju kolla så det stämmer mot fia godkänade med märkningen då det vissat sig att det säljs/sålts piratkopior från kina i sverige med fel märkning på!
|
||||||||||
Hej Andreas !!
Detta har jag inte hört talas om trots att jag är i branschen. Snälla namnge dessa företag, jag kommer personligen tillsammans med SBF se till att de hamnar i en rätts-sal beroende på hur deras annons är utformad. Mvh: Jesper |
||||||||||
Det säljs även pirat-tillverkade FIA-bälten...Dom är bra gjorda, finns bara minimala visuella skillnader mot original, ingen besiktningsman ser skillnad.
Men FIA jobbar med nya märksystem (dyrare) som skall råda bot på Piratkopiorna ett tag. |
||||||||||
här är fia lista sen vet jag inte hur SMA ställer sig till icke godkända skydd,
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/D39E79E9FC035C38C1257A140055A8E9/$FILE/L29_Approved_FHR_systems.pdf |
||||||||||
Sparade trådar/FAQ HANS-skydd vs nyare Hybrid-skydd | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 12 besök idag (97893 totalt) |