Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
HANS-skydd vs nyare Hybrid-skydd
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
12 besök idag (97893 totalt)
ÅBR Trackside
Bjärred
Här sen Jan 2010
Inlägg: 90



GREYHoUND skrev:
JP Simpson skrev:
Mikael, hur undviker du att krossa hjälmen mot snedsträvan vid B-stolpen?


Vet inte du kanske kan tala om det för mig


Finns redan tydliga regler på FIA stoppning på den strävan bla.

http://www.flatoutperformance.se/shop/index.php?act=viewProd&productId=4972

Sedan är ett fönsternät alltid bra. Varför man i vissa bilsport kategorier tillåts använda splitterfilm eller fönsternät är helt galen. Nätet är till för att skydda armen som kan "åka ut" och mosas vid Krasch !!
Så "skitnätets" funktion har inte alls med om det är tillverkat i Kavlar eller Nylon.

Givetvis säljer vi dessa Hybridskydden i Skåne också om nån vill testa ett.

Mvh: Jesper

_________________
Jesper Åkesson
www.bjornes-auto.se
www.jjautoparts.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Jag vet inte om ni reflekterat över det, men Marcus Grönholms allvarliga "tillstånd" för ett par veckor sedan var direkt att relatera till "hjälmkrossar-staget i hans Fiesta.

Märkligt att en del burbyggare väljer att sätta staget framför huvudbågen när det i FIA:s-dokumentation även får sättas bakåt... Tror det är dags för fler att sätta förarens och co-driverns sekundär-säkerhet i focus...


GREYHoUND skrev:
Magnus Thomé skrev:
Michael Bäck skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag sitter alltid med huvudet dikt an mot taket i vanliga bilar Jag får börja med Truck racing eller nåt istället

Lösningen är oftas riktig racestol som monteras i anpassade fästen
dessa kan oftast monteras betydligt lägre än orginalstolarna.
Dessutom kan man plocka ur "den tjock" sittdynan & använda typ
liggunderlag för bättre känsla & för att komma ner lite till.

Stolsbyte absolut, Sittkudden är ju en bonusidé! (så gjorde vi i min Peugeot 205GTI gatbil för att jag skulle få plats överhuvud taget!)

I de räserbilar jag suttit i så har det alltid varit iaf lite mellanrum mellan hjälmen och taket (men istället hjälmen dikt an dunkandes mot buren hela tiden )



rickard johansson skrev:
Tyvärr är det inte lätt att hitta en bil som passar om man är för lång. Pratade med Tekniska chefen för IRL i höstas och han berättade att är man över 180 cm kan de ej garantera ens säkerhet i deras nya bilar. Har tyvärr en bekant som suttit i för liten bil och rullat och han sitter i rullstol idag på grund av att han slog i bågen med huvudet. Men jag har hört Fiat Multipla har högt till tak
Känner en lång person som blev förlamad efter en rullning pga huvet mot taket (på gata, så utan hjälm), han fick tack o lov tillbaka rörligheten 100% efter några år.

180cm.... jag är 196cm





Jag är 1,91 och sitter här i min lilla Ford Fiesta thumbs up


_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
ÅBR Trackside
Bjärred
Här sen Jan 2010
Inlägg: 90



JP: Kolla hur de bygger istället så förstår du dilemmat mellan att jaga optimal viktfördelning kontra säkerhet. Det är tex ingen hemlighet att tex Gr.N rallybilarna på 90-talet byggdes med minimalt med rör för att erhålla lägre vikt.Tanken med hjälmstaget var bra när det kom. De certade burbyggarna har en tendens att flytta hela huvudbågen bakåt pga viktfördelningen. Staget vi ser på din bild här ser lite väl tilltaget ut. Hade pedalstället suttit på orginalposition hade Markus förmodligen klarat sig bättre. Allting dras tyvärr till sin spets på annan bekostnad.

Mvh: Jesper

_________________
Jesper Åkesson
www.bjornes-auto.se
www.jjautoparts.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Jesper, jag är rätt så bekant med dilemmat, jobbar med frågan varje dag :-)
Vi får se om FIA börjar vakna snart, det har varit en hel de incidenter i FIA reglerad motorsport på senaste tiden, incidenter som i samtliga fall kan kopplas till den indirekta-säkerheten.
Personligen tycker jag det är konstigt att inte förare eller co-drivers reagerar när dom har ett rör 5 cm från huvudet, att man inte säger ifrån å vill ha det på något annat sätt.

ÅBR Trackside skrev:
JP: Kolla hur de bygger istället så förstår du dilemmat mellan att jaga optimal viktfördelning kontra säkerhet. Det är tex ingen hemlighet att tex Gr.N rallybilarna på 90-talet byggdes med minimalt med rör för att erhålla lägre vikt.Tanken med hjälmstaget var bra när det kom. De certade burbyggarna har en tendens att flytta hela huvudbågen bakåt pga viktfördelningen. Staget vi ser på din bild här ser lite väl tilltaget ut. Hade pedalstället suttit på orginalposition hade Markus förmodligen klarat sig bättre. Allting dras tyvärr till sin spets på annan bekostnad.

Mvh: Jesper

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
ÅBR Trackside
Bjärred
Här sen Jan 2010
Inlägg: 90



Samma här jobbar också intensivt med burbyggare mfl. VFi är ganska många som tycker att det staget bord gått bakåt. En annan problematisk sak är alla de långloppsteam som "snickrar själv" inte alltid får ut stagen mot kaross tillräckligt. De har ofta justerbart underrede där den som är längst ofta hamnar i en felaktig position där hjälmen mer eller mindre vilar mot buren. Vill man vara på säkra sidan får man avstå att köra överhuvudtaget, tills dess får vi väga bättre mot sämre och kompromissa.

Mvh: Jesper

_________________
Jesper Åkesson
www.bjornes-auto.se
www.jjautoparts.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Hur går det med ett billigare FIA klassat hybrid skydd?
Det som jag hittat kostar 11500:- vilket är vär dyrt för oss hobbyåkare.

Hur gör man med sin hjälm om man vill använda hybridskyddet & har en hjälm med hansfästen ?

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Det mindre skyddet Hybrid Pro och billigare Hybrid Pro Rage har sedan länge klarat alla FIA tester, men det är FIA:s papperskvarnar som mal långsamt...
Att det kommer en billigare variant det vet vi, men när det vet vi inte.
/JP


Michael Bäck skrev:
Hur går det med ett billigare FIA klassat hybrid skydd?
Det som jag hittat kostar 11500:- vilket är vär dyrt för oss hobbyåkare.

Hur gör man med sin hjälm om man vill använda hybridskyddet & har en hjälm med hansfästen ?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



JP Simpson skrev:
Det mindre skyddet Hybrid Pro och billigare Hybrid Pro Rage har sedan länge klarat alla FIA tester, men det är FIA:s papperskvarnar som mal långsamt...
Att det kommer en billigare variant det vet vi, men när det vet vi inte.
/JP


Michael Bäck skrev:
Hur går det med ett billigare FIA klassat hybrid skydd?
Det som jag hittat kostar 11500:- vilket är vär dyrt för oss hobbyåkare.

Hur gör man med sin hjälm om man vill använda hybridskyddet & har en hjälm med hansfästen ?


Ok då finns ju en modell man skulle kunna ha råd med. Frågan är då om FIAS pappeskvarnar malt
klart till säsongstarten nästa år då man själv måste ha ett...

Hur var det med hjälmen hur gör man med en hjälm försedd med hansfästen kan man byta ut dessa
eller måste man köpa ny hjälm ?

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Du kan ersätta dina befintliga HANS-fästen med de fästen som kommer med Hybrid-skydden.

Michael Bäck skrev:
JP Simpson skrev:
Det mindre skyddet Hybrid Pro och billigare Hybrid Pro Rage har sedan länge klarat alla FIA tester, men det är FIA:s papperskvarnar som mal långsamt...
Att det kommer en billigare variant det vet vi, men när det vet vi inte.
/JP


Michael Bäck skrev:
Hur går det med ett billigare FIA klassat hybrid skydd?
Det som jag hittat kostar 11500:- vilket är vär dyrt för oss hobbyåkare.

Hur gör man med sin hjälm om man vill använda hybridskyddet & har en hjälm med hansfästen ?


Ok då finns ju en modell man skulle kunna ha råd med. Frågan är då om FIAS pappeskvarnar malt
klart till säsongstarten nästa år då man själv måste ha ett...

Hur var det med hjälmen hur gör man med en hjälm försedd med hansfästen kan man byta ut dessa
eller måste man köpa ny hjälm ?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



ni som har köpt hans kan ju kolla så det stämmer mot fia godkänade med märkningen då det vissat sig att det säljs/sålts piratkopior från kina i sverige med fel märkning på!

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
ÅBR Trackside
Bjärred
Här sen Jan 2010
Inlägg: 90



Hej Andreas !!

Detta har jag inte hört talas om trots att jag är i branschen. Snälla namnge dessa företag, jag kommer personligen tillsammans med SBF se till att de hamnar i en rätts-sal beroende på hur deras annons är utformad.

Mvh: Jesper

_________________
Jesper Åkesson
www.bjornes-auto.se
www.jjautoparts.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Det säljs även pirat-tillverkade FIA-bälten...Dom är bra gjorda, finns bara minimala visuella skillnader mot original, ingen besiktningsman ser skillnad.
Men FIA jobbar med nya märksystem (dyrare) som skall råda bot på Piratkopiorna ett tag.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



här är fia lista sen vet jag inte hur SMA ställer sig till icke godkända skydd,
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/D39E79E9FC035C38C1257A140055A8E9/$FILE/L29_Approved_FHR_systems.pdf

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
Sparade trådar/FAQ
HANS-skydd vs nyare Hybrid-skydd
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
12 besök idag (97893 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande