Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
HANS-skydd vs nyare Hybrid-skydd
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
13 besök idag (97894 totalt)
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Bosse L skrev:


Utan att kikat närmare på den tekniska lösningen för Hybriudsystemet passar jag på att fråga JP hurvida det är mer flexibel för olika sittpositioner om man växlar mellan t.ex. standardbil eller formelbil?



Den här frågan verkar ha missats så jag lyfter den igen och ger det svar jag kommit fram till när jag kollat upp saken, hybridsystemet är oberoende av vinkeln på stolsryggen enligt all information jag har läst.

_________________
Mattias Meldert
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Att få utökat skydd med ett Head and Neck Restraint förutsätter att resten av "säkerhetssystemet" är komplett. Precis som du skriver så är det direkt olämpligt att använda dessa skydd i visa bilar. Några parametrar som måste uppfyllas är:
-Bältesvinklar över axlarna
-Stol som låser sidoglidning av axelbälten
-Fast stolsstoppning
Så länge ni får åka med gamla stolar och gamla bur-design kommer inte ett HANS eller ett Hybrid-skydd att fungera som vi tillverkare tänkt oss.

Ett Hybridskydd är oberoende av av ryggstödets vinkel, du kan åka med samma skydd i formelbil som i en gammal bugatti. :-)

När det gäller personligt skydd tycker jag att man alltid ska fundera över avstånd till islagsytor och att man ska ha så korta bälten som möjligt. Går vi vidare så är det mycket mer att fundera på...

Bosse L skrev:
Nu har ju de vise byråkraterna i Paris bestämt att även vi dumskallar som kör historisk racing ska ha dessa skydd. Jag vet inte om det känns så genomtänkt att införa det generellt på på alla historiska bilar och troligen blir det nog inte så i slutänden när verkligheten kommer ikapp skrivbordsraceförarna i Paris, som nog mest ser på hur de kan generera tillräcklig försäljning av personlig säkerhetsutrustning för de leverantörer som investerar betydande belopp i licensavgifter för att få sina prylar FIA-godkända.
Att man med fördel har dessa skydd i en standardbil eller racersportvagn med relevant och modern utrustning i form bur/båge, stol bälten etc är väl helt naturligt. Men hur funkar dessa skydd i det fall bilen har en original- eller racingstol från när det begav sig. Eller när båge saknas? Känns ju så där begåvat när man tittar till helheten....
Ett Hansskydd i en Cooper 500cc F3 eller Bugatti 35B känns direkt farligt. (och det var inte ofarligt innan...)
Att tro att man kan bygga in modern säkerhet i ett halvt sekel gamla tävlingsbilar är ju rätt befängt egentligen

Vi som är extra korkade och åker historisk racing i olika biltyper måste ju också tydligen skaffa dubbla HANS skydd, då sittpositionen varierar mer i dessa gamla bilar än i dagens enhetligt säkerhetsanpassade racers.

För ett antal år sedan såg jag på Autosportmässan en lösning med något wiresystem som skulle göra samma sak som HANS-skyddet, har slarvat bort broschyren ,det var nog 2006 eller 2007? tror tillverkaren var sydafrikansk, eller möjligen australienskisk. Ett som jag tyckte då mer begåvat system än HANS och därför givetvis inte FIA godkänt....

Utan att kikat närmare på den tekniska lösningen för Hybriudsystemet passar jag på att fråga JP hurvida det är mer flexibel för olika sittpositioner om man växlar mellan t.ex. standardbil eller formelbil?

Om mina förutsättningar är en formelbil från 60-talet där moderna bälten och båge är lika självskrivna som en plastbalja till "stol" ovanpå bränsletanken, hur ska jag tänka vid inköp av HNRS skydd?
(det ska helst också gå att använda i en historisk standardbil med modern stol/bälte/bur)

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



JP Simpson skrev:
Puppan, kika över bältesinfästning bakom nacken, på de flesta Porschar byggda efter FIA Cup-regler sitter bältet för långt ner och med infästningen för långt bak. Dessutom har du inget fönsternät och det i ett chassie som har tappat dörrarna vid ett flertal tillfällen (kolfiberdörrarna om du har det).

Ytterligare problem är att 6-punktsbältet oftast är infäst snett framåt och i en gemensam punkt.

Grundproblemet med HANS och Porsche är att dom har en tendens att gå av banan baklänges, vilket har resulterat i flera falla av krossade nackkotor då de äldre HANS-skydden trycker sönder kotorna då kraften kommer bakifrån. Om du inte åker med ett Hybrid skydd skall du åtminstone se till att du har ett HANS Sport II skydd och med en stol som har en sk "Hans-urgröpning" bakom nacken.
Sport II skyddet har man modifierat med ett urtag för just den nackkota som kan krossas...


Puppan skrev:
rickard johansson skrev:
Så k


Jag antar att ovan markerade text rör Porsche 996/997Cup vad är det för säkerhetsmässiga problem med dom och hur undviker man dom? Min bil är ju byggd enligt Cup spec med FIA klassad bur byggd enligt originalets riktlinjer.
Är ju intressant om det finns nåt man bör förbättra. Jag har ju alltid trott att CUP bilarna är väldigt säkra i sin utformning då mkt pengar är nerlagt, många bilar tillverkas och dom tävlas med över hela världen.

/Pete


Tack!
Skall kolla över dessa saker!

Mvh
Peter

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Magnus Thomé skrev:
Michael Bäck skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag sitter alltid med huvudet dikt an mot taket i vanliga bilar Jag får börja med Truck racing eller nåt istället

Lösningen är oftas riktig racestol som monteras i anpassade fästen
dessa kan oftast monteras betydligt lägre än orginalstolarna.
Dessutom kan man plocka ur "den tjock" sittdynan & använda typ
liggunderlag för bättre känsla & för att komma ner lite till.

Stolsbyte absolut, Sittkudden är ju en bonusidé! (så gjorde vi i min Peugeot 205GTI gatbil för att jag skulle få plats överhuvud taget!)

I de räserbilar jag suttit i så har det alltid varit iaf lite mellanrum mellan hjälmen och taket (men istället hjälmen dikt an dunkandes mot buren hela tiden )



rickard johansson skrev:
Tyvärr är det inte lätt att hitta en bil som passar om man är för lång. Pratade med Tekniska chefen för IRL i höstas och han berättade att är man över 180 cm kan de ej garantera ens säkerhet i deras nya bilar. Har tyvärr en bekant som suttit i för liten bil och rullat och han sitter i rullstol idag på grund av att han slog i bågen med huvudet. Men jag har hört Fiat Multipla har högt till tak
Känner en lång person som blev förlamad efter en rullning pga huvet mot taket (på gata, så utan hjälm), han fick tack o lov tillbaka rörligheten 100% efter några år.

180cm.... jag är 196cm





Jag är 1,91 och sitter här i min lilla Ford Fiesta thumbs up


_________________
Mikael Ståhling
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Tänker på när Magnus provsatt en Opel Speedster...





Lite OT, kanske... Sorry.

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
GREYHoUND skrev:
Jag är 1,91 och sitter här i min lilla Ford Fiesta thumbs up



De räserbilar jag suttit i har alla varit avsedda för långlopp, dvs olika förare. Gissar att det varit därför hjälmen dunkat i buren...

_________________
Magnus Thomé
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Mikael, hur undviker du att krossa hjälmen mot snedsträvan vid B-stolpen?

GREYHoUND skrev:
Magnus Thomé skrev:
Michael Bäck skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag sitter alltid med huvudet dikt an mot taket i vanliga bilar Jag får börja med Truck racing eller nåt istället

Lösningen är oftas riktig racestol som monteras i anpassade fästen
dessa kan oftast monteras betydligt lägre än orginalstolarna.
Dessutom kan man plocka ur "den tjock" sittdynan & använda typ
liggunderlag för bättre känsla & för att komma ner lite till.

Stolsbyte absolut, Sittkudden är ju en bonusidé! (så gjorde vi i min Peugeot 205GTI gatbil för att jag skulle få plats överhuvud taget!)

I de räserbilar jag suttit i så har det alltid varit iaf lite mellanrum mellan hjälmen och taket (men istället hjälmen dikt an dunkandes mot buren hela tiden )



rickard johansson skrev:
Tyvärr är det inte lätt att hitta en bil som passar om man är för lång. Pratade med Tekniska chefen för IRL i höstas och han berättade att är man över 180 cm kan de ej garantera ens säkerhet i deras nya bilar. Har tyvärr en bekant som suttit i för liten bil och rullat och han sitter i rullstol idag på grund av att han slog i bågen med huvudet. Men jag har hört Fiat Multipla har högt till tak
Känner en lång person som blev förlamad efter en rullning pga huvet mot taket (på gata, så utan hjälm), han fick tack o lov tillbaka rörligheten 100% efter några år.

180cm.... jag är 196cm





Jag är 1,91 och sitter här i min lilla Ford Fiesta thumbs up


_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



JP Simpson skrev:
Mikael, hur undviker du att krossa hjälmen mot snedsträvan vid B-stolpen?


Vet inte du kanske kan tala om det för mig

_________________
Mikael Ståhling
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



I ditt fall skulle jag utan tvekan montera något som kallas "Drivers Net". Det är ett triangelformat ribb-nät som man sätter bredvid axel/huvud. Med den stol du har i bilen bör du montera ett sånt när på båda sidor om stolen. Drivers Net är nästa komponent att bli FIA-krav, kommer troligtvis 2013.
Välj inget skit-nät i nylon, du ska ha ett Safety solution nät i kevlar, det ska vara tight monterat så att huvudet inte kan nå bur staget. Dessutom ska staget ha FIA eller SFI klassad stoppning.


_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Svartlock skrev:
Bosse L skrev:
Nu har ju de vise byråkraterna i Paris bestämt att även vi dumskallar som kör historisk racing ska ha dessa skydd. /...



Historisk racing/rally måste vara det farligaste som finns. Gammal säkerhet i bilar med fjädring och däck som är långt mycket bättre än på tiden det begav sig och motorer man idag får ut väldigt många mer hästkrafter ur.


Men konstigt nog har vi extremt lite skador i våra tävlingar. (iaf på bana)
Kanske för att vi som åker oftast är medvetna om att det vi gör inte är något dataspel och fysiskt ofarligt.
Visst går det fortare i vissa fall än när det begav sig, men det skiljer för det mesta inte så mycket man tror mellan då och nu, Skillnaden är att vi idag trots allt har höjt säkerheten mer än prestandan på de flesta historiska bilar. (men man måste fortfarande rejsa dessa bilar med lite mer av huvudet påkopplat än på en del andra håll Men jag föredrar ändå tiden när sex var säkert och racing farligt

I skogen vet jag det har hänt några mindre kul resor, men det har varit med samma typ av bilar och säkerhet som i Gr H, inte de äldsta och förmodat mindre säkra bilarna som man kanske kan tro.
Tror nog att det kan t.o.m. vara mer personskador i rally med icke historiska bilar. Gissar att SBF kan plocka fram statistik på det.

ett säkerhetsproblem i historisk bilsport är att dagens rallyåkare ska ha en slät bred fullfarts väg. Det är inte gammelrallybilarnas bästa i ett säkerhets perspektiv.
I racing är problemet med moderna snabba banor inte säkerheten, det är att det så tråkligt att köra att man riskerar somna bakom ratten. Iofs ett säkerhetsbekymmer....

Jag tror varje disciplin och biltyp har sina säkerhetsutmaningar och är inte så övertygad av FIA:s generella quick fix på området. Den största riskfaktorn är ändå alltid den mellan ratt och ryggstöd.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



Bosse L skrev:
Svartlock skrev:
Bosse L skrev:
Nu har ju de vise byråkraterna i Paris bestämt att även vi dumskallar som kör historisk racing ska ha dessa skydd. /...



Historisk racing/rally måste vara det farligaste som finns. Gammal säkerhet i bilar med fjädring och däck som är långt mycket bättre än på tiden det begav sig och motorer man idag får ut väldigt många mer hästkrafter ur.


Men konstigt nog har vi extremt lite skador i våra tävlingar. (iaf på bana)
Kanske för att vi som åker oftast är medvetna om att det vi gör inte är något dataspel och fysiskt ofarligt.
Visst går det fortare i vissa fall än när det begav sig, men det skiljer för det mesta inte så mycket man tror mellan då och nu, Skillnaden är att vi idag trots allt har höjt säkerheten mer än prestandan på de flesta historiska bilar. (men man måste fortfarande rejsa dessa bilar med lite mer av huvudet påkopplat än på en del andra håll Men jag föredrar ändå tiden när sex var säkert och racing farligt

I skogen vet jag det har hänt några mindre kul resor, men det har varit med samma typ av bilar och säkerhet som i Gr H, inte de äldsta och förmodat mindre säkra bilarna som man kanske kan tro.
Tror nog att det kan t.o.m. vara mer personskador i rally med icke historiska bilar. Gissar att SBF kan plocka fram statistik på det.

ett säkerhetsproblem i historisk bilsport är att dagens rallyåkare ska ha en slät bred fullfarts väg. Det är inte gammelrallybilarnas bästa i ett säkerhets perspektiv.
I racing är problemet med moderna snabba banor inte säkerheten, det är att det så tråkligt att köra att man riskerar somna bakom ratten. Iofs ett säkerhetsbekymmer....

Jag tror varje disciplin och biltyp har sina säkerhetsutmaningar och är inte så övertygad av FIA:s generella quick fix på området. Den största riskfaktorn är ändå alltid den mellan ratt och ryggstöd.


historisk rally har ju varit några sjuka resor sista åren så där behövs särkerheten garanterat kollas upp och framförallt burar, så där är bara en tidsfråga innan det händer, men det är ju fia problem,

sådant här nät som vissas här uppe, tro det användes i wrc 08 mellan förare och kartläsaren men var bara två tävlinga det användes

http://www.youtube.com/watch?v=0JXIilMbj5I

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



JP Simpson skrev:
I ditt fall skulle jag utan tvekan montera något som kallas "Drivers Net". Det är ett triangelformat ribb-nät som man sätter bredvid axel/huvud. Med den stol du har i bilen bör du montera ett sånt när på båda sidor om stolen. Drivers Net är nästa komponent att bli FIA-krav, kommer troligtvis 2013.
Välj inget skit-nät i nylon, du ska ha ett Safety solution nät i kevlar, det ska vara tight monterat så att huvudet inte kan nå bur staget. Dessutom ska staget ha FIA eller SFI klassad stoppning.




Tackar och bugar för denna information thumbs up (hade ingen aning om Drivers Net) tror nog att många andra med mig har missat detta

Mikael

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



JP Simpson skrev:
Att få utökat skydd med ett Head and Neck Restraint förutsätter att resten av "säkerhetssystemet" är komplett. Precis som du skriver så är det direkt olämpligt att använda dessa skydd i visa bilar. Några parametrar som måste uppfyllas är:
-Bältesvinklar över axlarna
-Stol som låser sidoglidning av axelbälten
-Fast stolsstoppning
Så länge ni får åka med gamla stolar och gamla bur-design kommer inte ett HANS eller ett Hybrid-skydd att fungera som vi tillverkare tänkt oss.

Ett Hybridskydd är oberoende av av ryggstödets vinkel, du kan åka med samma skydd i formelbil som i en gammal bugatti. :-)

När det gäller personligt skydd tycker jag att man alltid ska fundera över avstånd till islagsytor och att man ska ha så korta bälten som möjligt. Går vi vidare så är det mycket mer att fundera på...]


Så länge vi håller oss till 60-70-80 tals standard och GT bilar är idag de flesta utrustade med moderna stolar/bälten enligt gällande FIA krav. Kan dock bli spännande när dessa ska kombineras med HANS anpassningen fullt ut Men det är ju egentligen "bara" en plånboksfråga.
Värre när vi kommer till de riktigt gamla bilarna, där det inte går att montera moderna utrustning öht.
Men de rejsas oftast på ett mer försiktigt sätt av fler än ett skäl.
Sedan så är det ju be äldsta mest exklusiva bilarna en avvägning mellan det hsitoriska bevarandet och anpassning till ett tävlingsredskap av idag.

Superbt. Då ska jag skaffa en Bugatti och ett Hybridskydd
Nä men allvarligt talat, det var en bra info, det ska jag tipsa fler om som går i HANS-köpar tankar.
Med olika biltyper i garaget är ju flexibiliteten en klar fördel!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Andreas E
Västerås
Här sen Maj 2004
Inlägg: 191



JP Simpson skrev:
Vi jobbar främst mot att minst uppfylla NASCAR, SFI och FIA:s tekniska krav. Att använda den dokumentation ut mot slutkund är inte något som man gör i motorsport. Regelböckerna talar om vad man måste och vad man bör ha. Vi "kampanjar" inte kring våra produkter med tester och krock-slädes resultat. Det är något som bilindustrin gör, och som vi vet kan en riktig skitbil få bra resultat i Euro-testerna, men i praktiken slår du ihjäl dig vid en krasch.
Som ett exempel kan jag berätta att det inte ens finns några krav från FIA på att ett Head and Neck skydd ska ta upp sido och offset-krafter. När vi kom med Hybridskyddet döpte FIA om den gamla typen av av skydd (HANS) till FHR (Frontal Head Restraint) FIA har bara krav på och testar enbart just frontal-krasch funktionen. Det är därför du bör ha ett HANS-bälte och en sk HANS-stol för att få ett fullgott skydd med ett skydd av HANS-modell.

NASCAR, Delphi, SAE och våra egna tester omfattar sido och offset-krasch.


Mats Th skrev:
JP Simpson skrev:
Vi har själva en omfattande dokumentation från våra tester, men det är inget som släpps ut.


För en oinsatt på området ter sig detta lite märkligt. Borde inte den typen av dokumentation vara ett bra säljargument?


Om det finns pengar kvar i plånboken när bilen är godkänd för race (Roadsport) ska jag investera i ett nack-skydd. Tycker hybridlösningen verkar mycket bättre än "HANS"-varianterna men eftersom det kommer bli krav på detta från SBF till nästa säsong vill jag se till att få ett skydd som är FIA-godkänt. När jag kollade i FIAs lista (nr 29) så fanns det bara ett skydd från Safety Solutions med där (SSI Contoured Med som inte verkar vara Hybrid-varianten). Hur är det, finns det en Hybridvariant som är FIA-godkänd och hur kommer det sig då att den inte finns med på FIAs lista som är från 16/2?

_________________
Andreas Eckemark
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Det är inte så lätt att hitta information i FIA:s djupa hålor. Men här har du en länk till vad som gäller:

http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/D4F329C3E9729FF8C1257936003A5 . . . .

:-)


Andreas E skrev:
JP Simpson skrev:
Vi jobbar främst mot att minst uppfylla NASCAR, SFI och FIA:s tekniska krav. Att använda den dokumentation ut mot slutkund är inte något som man gör i motorsport. Regelböckerna talar om vad man måste och vad man bör ha. Vi "kampanjar" inte kring våra produkter med tester och krock-slädes resultat. Det är något som bilindustrin gör, och som vi vet kan en riktig skitbil få bra resultat i Euro-testerna, men i praktiken slår du ihjäl dig vid en krasch.
Som ett exempel kan jag berätta att det inte ens finns några krav från FIA på att ett Head and Neck skydd ska ta upp sido och offset-krafter. När vi kom med Hybridskyddet döpte FIA om den gamla typen av av skydd (HANS) till FHR (Frontal Head Restraint) FIA har bara krav på och testar enbart just frontal-krasch funktionen. Det är därför du bör ha ett HANS-bälte och en sk HANS-stol för att få ett fullgott skydd med ett skydd av HANS-modell.

NASCAR, Delphi, SAE och våra egna tester omfattar sido och offset-krasch.


Mats Th skrev:
JP Simpson skrev:
Vi har själva en omfattande dokumentation från våra tester, men det är inget som släpps ut.


För en oinsatt på området ter sig detta lite märkligt. Borde inte den typen av dokumentation vara ett bra säljargument?


Om det finns pengar kvar i plånboken när bilen är godkänd för race (Roadsport) ska jag investera i ett nack-skydd. Tycker hybridlösningen verkar mycket bättre än "HANS"-varianterna men eftersom det kommer bli krav på detta från SBF till nästa säsong vill jag se till att få ett skydd som är FIA-godkänt. När jag kollade i FIAs lista (nr 29) så fanns det bara ett skydd från Safety Solutions med där (SSI Contoured Med som inte verkar vara Hybrid-varianten). Hur är det, finns det en Hybridvariant som är FIA-godkänd och hur kommer det sig då att den inte finns med på FIAs lista som är från 16/2?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Andreas E
Västerås
Här sen Maj 2004
Inlägg: 191



JP Simpson skrev:
Det är inte så lätt att hitta information i FIA:s djupa hålor. Men här har du en länk till vad som gäller:

http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/D4F329C3E9729FF8C1257936003A5 . . . .

:-)

...


Problemet är att detta dokument (36) refererar till att de godkända produkterna finns i FIA dokument 29:
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/2270F0A3376E5156C12579A6004EC . . . .

Men i dokument 29 finns det vad jag kan se inga Hybridsystem listade. Vet inte om de är på väg in i FIAs dokumentlistor men vågar inte lägga ut drygt 10 kSEK på ett hybridskydd innan jag är helt säker på att jag får köra med det även nästa säsong.

_________________
Andreas Eckemark
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Med tanke på att vi använder dom i FIA WRC, FIA GT, FIA WEC och FIA WTCC så ska det nog gå bra för dig också. Jag kan lova dig att det är ok att använda Hybridskyddet i de svenska racingserierna som kör efter FIA:s reglemente.

Andreas E skrev:
JP Simpson skrev:
Det är inte så lätt att hitta information i FIA:s djupa hålor. Men här har du en länk till vad som gäller:

http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/D4F329C3E9729FF8C1257936003A5 . . . .

:-)

...


Problemet är att detta dokument (36) refererar till att de godkända produkterna finns i FIA dokument 29:
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/2270F0A3376E5156C12579A6004EC . . . .

Men i dokument 29 finns det vad jag kan se inga Hybridsystem listade. Vet inte om de är på väg in i FIAs dokumentlistor men vågar inte lägga ut drygt 10 kSEK på ett hybridskydd innan jag är helt säker på att jag får köra med det även nästa säsong.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Om du läser rad 2 i dokument 29 så är Hybridskyddet med.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



åkt första tävlingen(rally) med hybridskyddet nu, hanset är ju bara och kasta nu,
kan verkligen rekomendera att, nästa helg ska en kompis som är kartläsare testa att då hon får väldigt ont i nyckelbenen av hansskyddet

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Janne, du borde komma ut till gatbilsträffar och dema hybridskydden thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Finns det tid så gör vi gärna det, annars så har vi en del återförsäljare som säkert också vill komma ut och visa. :-)

Magnus Thomé skrev:
Janne, du borde komma ut till gatbilsträffar och dema hybridskydden thumbs up

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Sparade trådar/FAQ
HANS-skydd vs nyare Hybrid-skydd
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
13 besök idag (97894 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande