Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ HANS-skydd vs nyare Hybrid-skydd | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 13 besök idag (97894 totalt) |
Den här frågan verkar ha missats så jag lyfter den igen och ger det svar jag kommit fram till när jag kollat upp saken, hybridsystemet är oberoende av vinkeln på stolsryggen enligt all information jag har läst. _________________ Mattias Meldert |
||||||||||
Att få utökat skydd med ett Head and Neck Restraint förutsätter att resten av "säkerhetssystemet" är komplett. Precis som du skriver så är det direkt olämpligt att använda dessa skydd i visa bilar. Några parametrar som måste uppfyllas är:
-Bältesvinklar över axlarna -Stol som låser sidoglidning av axelbälten -Fast stolsstoppning Så länge ni får åka med gamla stolar och gamla bur-design kommer inte ett HANS eller ett Hybrid-skydd att fungera som vi tillverkare tänkt oss. Ett Hybridskydd är oberoende av av ryggstödets vinkel, du kan åka med samma skydd i formelbil som i en gammal bugatti. :-) När det gäller personligt skydd tycker jag att man alltid ska fundera över avstånd till islagsytor och att man ska ha så korta bälten som möjligt. Går vi vidare så är det mycket mer att fundera på...
|
||||||||||
Tack! Skall kolla över dessa saker! Mvh Peter _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||||||||
Jag är 1,91 och sitter här i min lilla Ford Fiesta _________________ Mikael Ståhling |
||||||||||
De räserbilar jag suttit i har alla varit avsedda för långlopp, dvs olika förare. Gissar att det varit därför hjälmen dunkat i buren... _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Mikael, hur undviker du att krossa hjälmen mot snedsträvan vid B-stolpen?
|
||||||||||
I ditt fall skulle jag utan tvekan montera något som kallas "Drivers Net". Det är ett triangelformat ribb-nät som man sätter bredvid axel/huvud. Med den stol du har i bilen bör du montera ett sånt när på båda sidor om stolen. Drivers Net är nästa komponent att bli FIA-krav, kommer troligtvis 2013.
Välj inget skit-nät i nylon, du ska ha ett Safety solution nät i kevlar, det ska vara tight monterat så att huvudet inte kan nå bur staget. Dessutom ska staget ha FIA eller SFI klassad stoppning. |
||||||||||
Men konstigt nog har vi extremt lite skador i våra tävlingar. (iaf på bana) Kanske för att vi som åker oftast är medvetna om att det vi gör inte är något dataspel och fysiskt ofarligt. Visst går det fortare i vissa fall än när det begav sig, men det skiljer för det mesta inte så mycket man tror mellan då och nu, Skillnaden är att vi idag trots allt har höjt säkerheten mer än prestandan på de flesta historiska bilar. (men man måste fortfarande rejsa dessa bilar med lite mer av huvudet påkopplat än på en del andra håll Men jag föredrar ändå tiden när sex var säkert och racing farligt I skogen vet jag det har hänt några mindre kul resor, men det har varit med samma typ av bilar och säkerhet som i Gr H, inte de äldsta och förmodat mindre säkra bilarna som man kanske kan tro. Tror nog att det kan t.o.m. vara mer personskador i rally med icke historiska bilar. Gissar att SBF kan plocka fram statistik på det. ett säkerhetsproblem i historisk bilsport är att dagens rallyåkare ska ha en slät bred fullfarts väg. Det är inte gammelrallybilarnas bästa i ett säkerhets perspektiv. I racing är problemet med moderna snabba banor inte säkerheten, det är att det så tråkligt att köra att man riskerar somna bakom ratten. Iofs ett säkerhetsbekymmer.... Jag tror varje disciplin och biltyp har sina säkerhetsutmaningar och är inte så övertygad av FIA:s generella quick fix på området. Den största riskfaktorn är ändå alltid den mellan ratt och ryggstöd. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||||
historisk rally har ju varit några sjuka resor sista åren så där behövs särkerheten garanterat kollas upp och framförallt burar, så där är bara en tidsfråga innan det händer, men det är ju fia problem, sådant här nät som vissas här uppe, tro det användes i wrc 08 mellan förare och kartläsaren men var bara två tävlinga det användes http://www.youtube.com/watch?v=0JXIilMbj5I |
||||||||||
Tackar och bugar för denna information (hade ingen aning om Drivers Net) tror nog att många andra med mig har missat detta Mikael _________________ Mikael Ståhling |
||||||||||
Så länge vi håller oss till 60-70-80 tals standard och GT bilar är idag de flesta utrustade med moderna stolar/bälten enligt gällande FIA krav. Kan dock bli spännande när dessa ska kombineras med HANS anpassningen fullt ut Men det är ju egentligen "bara" en plånboksfråga. Värre när vi kommer till de riktigt gamla bilarna, där det inte går att montera moderna utrustning öht. Men de rejsas oftast på ett mer försiktigt sätt av fler än ett skäl. Sedan så är det ju be äldsta mest exklusiva bilarna en avvägning mellan det hsitoriska bevarandet och anpassning till ett tävlingsredskap av idag. Superbt. Då ska jag skaffa en Bugatti och ett Hybridskydd Nä men allvarligt talat, det var en bra info, det ska jag tipsa fler om som går i HANS-köpar tankar. Med olika biltyper i garaget är ju flexibiliteten en klar fördel! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||||
Om det finns pengar kvar i plånboken när bilen är godkänd för race (Roadsport) ska jag investera i ett nack-skydd. Tycker hybridlösningen verkar mycket bättre än "HANS"-varianterna men eftersom det kommer bli krav på detta från SBF till nästa säsong vill jag se till att få ett skydd som är FIA-godkänt. När jag kollade i FIAs lista (nr 29) så fanns det bara ett skydd från Safety Solutions med där (SSI Contoured Med som inte verkar vara Hybrid-varianten). Hur är det, finns det en Hybridvariant som är FIA-godkänd och hur kommer det sig då att den inte finns med på FIAs lista som är från 16/2? _________________ Andreas Eckemark |
||||||||||
Det är inte så lätt att hitta information i FIA:s djupa hålor. Men här har du en länk till vad som gäller:
http://argent.fia.com/web/fia-public :-)
|
||||||||||
Problemet är att detta dokument (36) refererar till att de godkända produkterna finns i FIA dokument 29: http://argent.fia.com/web/fia-public Men i dokument 29 finns det vad jag kan se inga Hybridsystem listade. Vet inte om de är på väg in i FIAs dokumentlistor men vågar inte lägga ut drygt 10 kSEK på ett hybridskydd innan jag är helt säker på att jag får köra med det även nästa säsong. _________________ Andreas Eckemark |
||||||||||
Med tanke på att vi använder dom i FIA WRC, FIA GT, FIA WEC och FIA WTCC så ska det nog gå bra för dig också. Jag kan lova dig att det är ok att använda Hybridskyddet i de svenska racingserierna som kör efter FIA:s reglemente.
|
||||||||||
|
||||||||||
åkt första tävlingen(rally) med hybridskyddet nu, hanset är ju bara och kasta nu,
kan verkligen rekomendera att, nästa helg ska en kompis som är kartläsare testa att då hon får väldigt ont i nyckelbenen av hansskyddet |
||||||||||
Finns det tid så gör vi gärna det, annars så har vi en del återförsäljare som säkert också vill komma ut och visa. :-)
|
||||||||||
Sparade trådar/FAQ HANS-skydd vs nyare Hybrid-skydd | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 13 besök idag (97894 totalt) |