Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfetta GT '75 - klar 2013?
2 besök senaste veckan (4710 totalt)
Henrik Magnusson
Malmö
Här sen Jun 2007
Inlägg: 51


Trådstartare


Herregud, inte ännu en budgeträser på Rejsa.

Historien går så här: 2006 råkade jag spontanköpa en gammal Alfetta GTV. Den var en riktig häck, men funkade tills det var dags för besiktning. Försökte inte ens utan parkerade den i ett garage hos en polare, och satte igång att pilla med den. Nej, det är inte den här bilen... Inte samma garage heller för den delen. Började med det roliga (mekaniska) och när jag kom till det tråkiga (rosten!) så insåg jag att det inte var värt besväret. Hoppsan. Ja, det var väl inte helt oväntat. I samma veva började jag jobba i Norge och råkade bli kvar i fyra år. Under tiden snubblade jag över en fin och rostfri kaross (ja, det är den här det) som inhandlades med baktanken att flytta det mekaniska från den gamla GTVn till den. Det var bara ett litet aber... Den nya karossen hade en bur monterad, och en historia som gammal räser. Tankarna vandrade iväg, och slutsatsen är väl rätt given: Nån gång i livet måste man ha en räserbil! Efter flera år med långt till garaget - nu är jag tillbaka i Malmö sen ett år och det är bara tio mil - så har jag alltså samlat på mig ungefär en bil till, men i lösa och lite mer rejsiga delar. Otaliga timmar har spenderats med roterande stålborste och andra verktyg för att fräscha upp och preppa grejerna, och nu börjar det äntligen bli dags att montera ihop sakerna. Dags för en projekttråd!

Receptet är välbeprövat: En Alfetta GT-kaross, i den en TS-motor + låda samt fembultade nav och bromsar från en Alfa 75, coilovers fram, hårdare fjädrar och dämpare bak, skränkt dedion med zagatoled, kulleder i casterstagen, polybussningar i övrigt, och givetvis lättning.

Som sagt är det en bit till garaget, så det dröjer lite mellan uppdateringarna. Målet är ungefär varannan helg i garaget under våren, plus påsk och vad det nu kan ta av semestern. I mitten av augusti har alfaklubben banmöte på Knutstorp, då SKA den köras där. På tal om garaget så är det ett gammalt stall en bit norr om Hässleholm som jag delar med tre polare - Lars (min nästkusin vars familj äger stället) som gör en råtträser av en riktigt skabbig GTV, Måns som med ojämna intervaller håller på att återställa en OG 900 Aero till originalskick, och Erik som ibland putsar lite på en gammal moppe. Ambitionsnivån är lagom hög, och våra helger där uppe handlar i ärlighetens namn lika mycket om att snacka skit, umgås och dricka pilsner som att skruva. Men det är som det ska vara och förbannat trevligt dessutom! De åren vi har hängt där så har vi i alla fall lyckats förvandla stallet från just ett stall till ett garage. Fortfarande primitivt, men det funkar. Nu ska vi bara få ihop några bilar med...

Vad som hände med den gamla GTVn? Den lever faktiskt vidare i form av en ensam plåtbit med ett chassinummer och som en hög delar donerade till fin-GTVn jag delar med farsan!

Nu kör vi igång, här kommer lite blandade bilder från förra helgens korta garagebesök. Pillade på hjulupphängningarna fram, demonterade en gammal nordmotor som stod ivägen, läcktestade catchtankar (jodå, de läckte), fabricerade några droplinks till bakre krängningshämmare och lite annat smått och gott.

/Henrik

Bilen:





Motor:





Provmontage hjulupphängning fram:





En hög räserbil i förrådet:





Några stämningsbilder från garaget med då:








_________________
Henrik Magnusson
_________________
Fiat 124 Spider -78, Alfetta GT -75, ½ Alfetta GTV -81
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41625

Forumägare
Forumägare

Coola "detaljfoton" thumbs up Lycka till! Ha inte alltför trevligt i garaget för då hinns det inte skruvas för allt



_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



Jassså det var DU som köpte den! Diskuterade detta med Jonas Alfredsson på rejsaträffen för några veckor sen...

Har en svag känsla av att jag visste att det var du iof..?

Kul att du fått till en projekttråd och kul att den kommer ut efter alla år i garage, jag var och kikade på denna när den stog hemma hos Jörgen med en turbomotor, tyvärr ville han ha aldeles för mycket för den. Den såldes senare för en spottstyver...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Då syns vi på knutan ! Att du vågar lämna sådana "löften" Blir kul å se denna röra sig för egen maskin thumbs up

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Roligt med fler Alfa ägare

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121



Mi piace....
Trevliga delar som du har, eller har följt med till bilen!
Ska följas noga så man ser vad "konkurrensen" knåpar ihop.

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Henrik Magnusson
Malmö
Här sen Jun 2007
Inlägg: 51


Trådstartare
Hehe, nja... Bilen var verkligen helt renplockad när jag köpte den. Om du menar de undre bärarmarna så var det några jag köpte billigt halvfärdiga av en kille i Göteborgstrakten... Får väl se om de funkar. Principen är bra tänkt, men de har en lösning med ett alublock vid infästningen mot karossen för att höja dem lite - som kompensation för sänkt bil - som känns lite tveksam ur hållbarhetssynpunkt. Ett par raska turer längs skogsvägen sista biten till garaget lär snabbt avslöja om det funkar! Annars har jag förberett ett par vanliga A-armar att stoppa dit istället.

Lycka till med 90:an, följer projektet med intresse!

_________________
Henrik Magnusson
_________________
Fiat 124 Spider -78, Alfetta GT -75, ½ Alfetta GTV -81
Citera
Henrik Magnusson
Malmö
Här sen Jun 2007
Inlägg: 51


Trådstartare
dubbelpost

_________________
Henrik Magnusson
_________________
Fiat 124 Spider -78, Alfetta GT -75, ½ Alfetta GTV -81
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121



Eftersom du bor i Malmö så kan du ju svänga förbi garaget någon dag om du har lust, hade varit trevligt att snacka lite och kanske mobba några av mina garagegrannar.

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121



Vad händer här då? Det jobbas väl i smyg med hemlisar förståss.

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Henrik Magnusson
Malmö
Här sen Jun 2007
Inlägg: 51


Trådstartare
Tjena! Jo, längesen jag tittade in i tråden... Händer inte jättemycket, haft alldeles för mycket annat på sistone tyvärr. Var i garaget igår och idag, men var tvungen att meka med min och farsans gemensamma fin-gtv istället. Och nästa gång måste jag vika åt brukshinken. Rätt surt, känns som man aldrig blir klar med nåt. Skulle verkligen behöva ett eget garage i närheten så man inte var begränsad till lite helger då och då!

Kommer i alla fall bli ett par helger räsermeck till i vår, men majoriteten av jobbet får nog ske på semestern. Låt oss hoppas på en riktigt regnig och jävlig sommar alltså. Annars lär det bli en diskret ändring av trådtiteln till "bana 2013"...

Ditt projekt verkar i alla fall gå bra!

_________________
Henrik Magnusson
_________________
Fiat 124 Spider -78, Alfetta GT -75, ½ Alfetta GTV -81
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121



Behöver du en bra mekplats i Malmö? PMa mig isåfall, kan kanske ordna något.

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfetta GT '75 - klar 2013?
2 besök senaste veckan (4710 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande