Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Skyline -95 PBZ Carbon R33 - Drift / Time Attack
7 besök senaste veckan (7215 totalt)
Arash
Uppsala
Här sen Feb 2008
Inlägg: 23


Trådstartare
Efter en lång hektisk period av att faktiskt försöka få saker gjorda, tänkte jag passa på, andas ut och lägga upp en projkettråd om den här lilla bilen som börjar bli värd sin lilla historia nu

Jag tänkte ta det pö om pö och börja från början... 2008 var året.

Medan jag satt och jobbade med att finna den rätta bilen åt en kund i Sverige, via vårt japanska auktionsinterface blev jag inspirerad av att för första gången på riktigt skaffa en egen projektbil att göra något av. Jag menar... vi hade jobbat dag och natt i snart sex år vid den tidpunkten med importera, underhålla, bygga och mappa vassa bilar åt kunder från hela norden och aldrig tagit oss tiden att göra något eget. Något som faktiskt inte lämnade oss i samma stund som den var klar och fungerande, utan en bil som vi kunde behålla och njuta av lite också (till skillnad från alla kundbilar).

Jag bollade lite med våra japanska partners som hade/har stenkoll på marknaden. Vid den tidpunkten exporterade de runt 3500-4000st bilar från Japan, VARJE MÅNAD. Det tog dom inte många sekunder att visa mig det ena galna bygget efter det andra... men sen så sade det bara SMACK! och det var kärlek vid första ögonkastet.



En R33:a med bakhjulsdrift, RB26:a i motorutrymmet med dubbelturbo, uppstyvad kaross, rejäl hjulupphängning, custom breddad kaross, större IC, avgas, vattenkylare, oljekylare, manuell växellåda, rätt stuk, lagom prestandauppgraderingar ca. 360hk, bur... perfekt grund att bygga vidare på.

Tyvärr låg den över budget. Jag velade fram och tillbaka. Det gick en dag... två dagar... auktionstiden närmade sitt slut... snart var det över. Sov dåligt den tredje natten och tänkte... jag måste bara ha den! Gick upp mitt i natten och ringde Japan. Berättade att vi kör, lägg budet. Då får jag höra... auktionen gick ut för TVÅ MINUTER sedan. Bilen blev inte såld, det går inte att få tag på ägaren (auktionshusens regler, så att det inte kan göras affärer utan deras marginal). NEEJ!

Det gick några dagar och jag var riktigt besviken på mig själv... hur f*n kunde jag låta den slinka iväg pga. jäkla velande och sen komma två minuter sent... ruttet.

Efter en vecka får jag ett samtal... BILEN ÄR UPPE IGEN! KÖR! KÖR! KÖR! Ropar jag i telefonen bara. Sagt och gjort, dom körde och bilen var vår! YES!

Den här korta introduktionen får bli slut på del 1 av den här historian. Lägger in några fler bilder här i tråden, men de finns i större upplösning osv. i albumet här: http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=633&album=30595

Bilens sida med mer info finns här: http://www.garaget.org/?car=192169















_________________
Arash Adib
www.PBZ.se
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Vacker, vad har ni tänkt använda bilen till?

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Arash
Uppsala
Här sen Feb 2008
Inlägg: 23


Trådstartare
E.Svensson skrev:
Vacker, vad har ni tänkt använda bilen till?


Den har gått några säsonger Drifting i Norden. Kördes av Daniel Björk och Alx Danielsson.

Idag väger den ca. 1180kg och har ca. 750hk på bakhjulen. 100% kolfiberkaross utvändigt, all plåt bortkapad. Lexanrutor runtom, helt rensad inredning med bara det viktigaste. Breddade hjulhus.. 315mm R-däck bak och 285mm fram (har jag för mig).

Tanken är att sätta några snabba varvtider iaf. Så kanske vi svider om och kör lite Drifting också ifall vi känner för det. Viktigast kommer att vara att ha jäkligt kul.

Kommer skriva mer om det som hänt hittills, byggbilder osv... Tar bara lite tid att samla ihop rätt material. Men snart kommer nog nästa inlägg.

Mvh
Arash

_________________
Arash Adib
www.PBZ.se
Citera
Arash
Uppsala
Här sen Feb 2008
Inlägg: 23


Trådstartare
Post 3

I väntan på att bilen skulle komma slog det mig att en driftingsäsong inte skulle bli helt gratis. När man lade ihop visionen med plånboken så var det rätt kört direkt. Utan samarbetspartners skulle projektet bara bli hälften så bra. Samtidigt var det så tydligt att det gick att göra en kanongrej av det hela med lite hjälp utifrån. Jag satte mig ner och filade på en presentation och tog kontakt med några branschvänner.

Eftersom vi sitter i en sits där vi själva får många önskemål om sponsringshjälp så blir det lätt att få en uppfattning om vad som funkar och vad som krävs av en själv för att få igenom bra deals. Det var klart till stor hjälp nu. Kort efter inledande samtal hade vi spikat ett riktigt järngäng med bra partners, bra avtal och en stark support bakåt.

Svenska partners
Eurotransport - allt inom biltransport
Lycksele Bildemontering - U name it, they got it... oftast
Rototest - Världens mest exakta dyno
Centralrekonden - Uppsalas bästa rekond

Internationella partners
Haltech - the one and only! - Australien
Xtreme Clutch - riktigt fina kopplingar - Australien
ACL Race - motorlager till de galnaste byggena - Australien
Markgum - Regummerade R-däck... bra för miljöprofilen
PWR - det mesta inom kylning till bilar - Australien / UK
HPI - tillverkar prestandadelar till bilar - Japan

Något som vi har upplevt tidvis, efter snart 10år på marknaden och lika länge som sponsorer av div. byggen i landet, är att ibland verkar uppfattningen vara fel kring vad det handlar om. Det man behöver vara medveten om som bilbyggare är att arbetet ofta bara har börjat när sponsorerna är spikade. Nu gäller det att motsvara deras förväntningar och att uppfylla det man kom överens om. Samma gällde nu oss. I och med sponsorerna var det nu på allvar dags att motsvara, eller helst överträffa förväntningarna.

Men det fanns ju ingen bil att bygga på!

Just nu gjorde det inte så mycket. Vi hade ju beställt en dyno från Rototest som skulle komma snart. Den behövde ett eget litet hem i lokalerna. Då fick vi istället se till att bygga vår testcell så att den var klar lagom till ankomst. Upp med väggar, fönster, dörr, isolering, innertak, el, belysning... fort fort fort.





Så ja! Och där kom dynon


Massor kvar att göra med ventilation osv., men en klar milstolpe iaf.

Passade på att fräscha upp det gamla arbetsbordet i verkstaden lite också...



Nog om det... efter en lång väntan så var den äntligen här! Bilderna hade synats ett antal gånger under tiden och det var en mycket välkommen omväxling att nu istället få en riktig 3D-upplevelse.

Video!
http://vimeo.com/37495480





Baby is finally home!







Video från genomgång av bilen direkt vid ankomst
http://vimeo.com/37577988
(alla partners var inte 100% klara när filmen släpptes)

Daniel Björk finns med i videon. Lillebrorsa till Thed och ägare av den gula tokiga Drifting-Golfen med V8-motor som nyligen var med i Bilsport. En bakgrund till hur det kom sig att just Daniel hamnade bakom ratten på vår Skyline kommer i nästa inlägg.


I förra inlägget skrev jag bl.a. om Deamon3-Supran. Här är en gammal video på den på väg ner till Elmia 2009, mappning, provkörning mm. Hilmerssons gamla Manta finns också med här: http://vimeo.com/37553278


I nästa inlägg börjar bilen ta form inför säsongen och vi kommer till april 2009. Det blir lite nostalgi från back in the days, men även tre mässor med driftingbilen i en stöt våren 2009 - Elmiamässan, Malmömässan och SCF i Uppsala (mer träff än mässa).

See U soon

_________________
Arash Adib
www.PBZ.se
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Är svag för Skylines och detta verkar bli en riktigt rolig tråd!

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



^^ +1 på det!

Jag ser mest fram emot den dagen ni lyfter av de där hemska fälgarna och byter till ett par TE37:or!

_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
Arash
Uppsala
Här sen Feb 2008
Inlägg: 23


Trådstartare
Kul! Då ska vi prova lite till om ett par dagar.

_________________
Arash Adib
www.PBZ.se
Citera
Arash
Uppsala
Här sen Feb 2008
Inlägg: 23


Trådstartare
Har tagit lite tid, men nu är ny post på G! Kommer i dagarna.

_________________
Arash Adib
www.PBZ.se
Citera
Arash
Uppsala
Här sen Feb 2008
Inlägg: 23


Trådstartare
Post 4

Ok... så vi hade fått hem bilen iaf. Vi hade samtidigt fört en dialog med Daniel Björk gällande hans roll som förare av bilen. Varför just Daniel?

2004 byggde vi en driftingbil åt Thed Björk. Under en sponsordag fick vi se Daniel spaka Theds bil runt Gelleråsen och tänkte - Den där killen kan ratta Drifting! Så när tiden var inne var det det första som jag kom att tänka på. En del har frågat varför jag själv inte kör. En del har sett mig köra och frågar inte sådana frågor

Jag ringde Daniel och berättade lite hur jag hade tänkt mig och han var på!

Skitkul!... eller ja... skräckblandad förtjusning kanske är ett bättre uttryck. För precis då kom jag på att det både fanns en, två, tre och sju historier om olika storslagna avlivningar av fordon som Daniel hade under sitt bälte. Inte minst Thed Björks driftingskyline som hade "stått i lågor" efter en liten incident. Nu började minnena klarna. Daniels samtal till Thed direkt efteråt "Tjena! Jag har bränt upp din bil! ... och Thed "inte igen..." Men det blev ordning på den där sen iaf.

(Daniel, om du läser detta - du vet att jag tycker att du är bäst! )

Här är en gammal film ifrån den tiden och bl.a. bygget och lite körning med den bilen:
PBZ samlat material från 2005 on Vimeo

Så... på gott och ont, Daniel is ON! Nu gällde det bara att få dit några andra pusselbitar och sen se vad bitarna tålde.

Först rensade vi ur hela bilen, skrapade asfaltsmattor osv. Allt blev plåtrent. Daniel och Peter tog hand om div. byggjobb i inredningen, bl.a. tillverka en ny instrumentpanel och dörrsidor i aluminium och bygga/montera buren. De gjorde ett riktigt kanonjobb! Sen lackade vi alltihop mattsvart för att få en enhetlig och ren look invändigt.















Nu började det bli tight med tid inför Elmia. Stripningen skulle åka på. Vi testkörde vår egen kinavariant på dekalmaskin. Skoja inte vilken tid det tog att få det hela klart. Med inlärningstid, installation av maskinen, göra div. fel, göra om göra rätt osv. uppskattar jag dekaljobbet på bilen till 100h! Så jäkla talanglöst Det blev iaf. gjort till slut. Det är det viktigaste.

Stort tack till Mathias Johnsson och Joakim Brantingson som ställde upp och hjälpte till!









Sen kirrade vår partner Eurotransport transporten ner till Elmia. Bilen åkte ner i Dicks läckra täckta transport.



Bilen skulle stå hos Svenska Bilsportförbundet i B-hallen. De ville pusha för svensk drifting, det ville vi också. Så det blev som handen i handsken.





Det gick väl rätt bra måste man erkänna. Bilen vann en tung seger i klassen "Performance Car Proffs".



+ kändisbild featuring Daniel Björk


Det funkade/gick så pass bra på Elmia så jag blev omfrågad att följa med SBF direkt ner till Malmömässan veckan därpå. Det lät bra, så vi körde på. Blev ett samtal igen till Eurotransport som grejade transporten av bilen ner till Malmömässan.



I Malmö fick vi finbesök av Kenny Bräck.





Nu var det bara att tagga hem till Uppsala igen och förbereda bilen inför racingsäsongen, men först skulle vi hinna med en till träff/mässa, nämligen Street Cars Fest i samarbete med Mekonomen i Uppsala.







Där blev det även tillfälle för mig att visa upp mina egen amatördrifting






Vilken jäkla poser


Det fick bli allt för denna gång. I nästa inlägg blir det mappning och driftingtävling i Finland som inte gick riktigt som det var tänkt. Sen blir det motorbygge och svensk debut på Gatebil på Mantorp (2009).



Bonusmaterial!
1051hk Nissan Skyline byggd i Sverige år 2004. Kan än idag, ca. 8 år senare, sopa mattan med de flesta bilarna på gatan.

Effektdiagram:


FILM - inför försäljningen -> 1051hk Nissan Skyline R33 GTR on Vimeo (bilen gick på 1,6bar i filmen, racemappen var på 2,2bar)
FILM - bromsning av motor -> 1051hk Skyline bromsning on Vimeo
FILM - testrepa -> Testrepa 1051hk Skylinen on Vimeo

_________________
Arash Adib
www.PBZ.se
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



^^ Kommer ihåg när det där monstret var till salu. Otroligt imponerande bil! Kul att den fortfarande rullar.

_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



"En del har sett mig köra och frågar inte sådana frågor "
Dags att lära sig drifta då

Sjukt fin effektkurva på 1051hk Skylinen Vad var gjort åt motorn?

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Arash
Uppsala
Här sen Feb 2008
Inlägg: 23


Trådstartare
Big Al skrev:
"En del har sett mig köra och frågar inte sådana frågor "
Dags att lära sig drifta då

Sjukt fin effektkurva på 1051hk Skylinen Vad var gjort åt motorn?



Kanske träna lite med en billigare bil


Skylinen hade en rejäl spec-lista. Custom topp byggd enl. fullständiga JUN-spec. Portning, kamaxlar, ventiler, fjädrar osv... Uppborrad till 2,7L. T88 singelturbo med ordentligt flöde. Rejäla luftsystem, IC, GReddy stort insug osv. GReddyinsuget är tvådelat med en jäkla massa bultar. Vet att hela den konstruktionen skjöts isär och fick byggas om med lösgängor osv.

På filmen gick den med 4:e blocket. Den sista var ett riktigt Nismo RRR-block som kostar multum. Helt annan metallblandning i det blocket osv. Tror det vägde 7kg mer än ett vanligt block. Både N1 block och gammalt "ingoat" R32 block skjöts isär med stora sprickor i godset pga. massivt cylindertryck.

Rätt säker på att jag har en fullständig speclista i något gammalt arkiv...

_________________
Arash Adib
www.PBZ.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Skyline -95 PBZ Carbon R33 - Drift / Time Attack
7 besök senaste veckan (7215 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande