Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T91/50, SÅLD
1, 2, 3 ... 28, 29, 30   >>
73 besök senaste veckan (244685 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
köpte bilen förra året, vissa känner säkert igen den, har inte lagt ut någon tråd här på forumet men väl på många andra forum.

en av frentzens bilar innnan han tog steget upp till den riktiga rejsserien

jag ska inte tävla med den eller liknande, ska bara ha den å leka med till trackdays osv.

tröttnade på at plöjja ner tusentals kr på "söliga" karossbilar som alltid går back i ekonomin och dessutom kräver mer underhåll än en bättre bil i slutändan...

orignal v8 motorn har inte funnits kvar i bilen sen 92-93 om jag hittat rätt i dokumentationen. bilen va från början cammelsponsrad och gul, men ska förbli röd än så länge även om det blir ny dekor till kommande säsong....

detta va ett litet "infall att köpa men den får gå nån säsong så får jag ta ett ställningstagande om jag ska fortsätta denna karriären eller om man ska byta tillbaka till gatåkat igen...

v6an från alfa romeo kändes lite orkeslös så lite mer vridmoment behövdes,,...

etanolkonverting, dubbelturbo nytt stysystem va den enkla och billiga vägen ....

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare








måste ju ha lite klass på garageplatsen med en sånhär bil med




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



Mycke fränare blir det inte Bara så ni vet .

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
drog skapligt med blickar till sej vid en "nödtransport" på e4an med öppen kärra





kommande säsongs motor lite ombyggd




notera den efterkonverterade generatorn (numera målad mattsvart)





omdrevning av växelådan för lite högre vridmoment, passar på och monterar lite större oljekylare till diff/lådhus







byter till lite fräschare slitytor i år med, dessa har nog hängt med snart 10 år






nybyggda topplock för i år,portade kanaler, nya ventiler/fjädrar/retainers/styrningar värre kammar etc




och ungefär här är jag nu , nya elen ska kopplas klart, dra alla nya AN slangar mm för nytt bräsnlesystem, värre oljekylning , laddtryckstyrning mm mm






_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
peter schmidt skrev:
Mycke fränare blir det inte Bara så ni vet .


mar du mycket fränare än förra året eller fränare än formelbil

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Det var på tiden du la upp den här på rejsa knotan

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Gött Niklas thumbs up Hoppas att du kommer till Speedfestivalen i år med , vill höra V6-an vråla ur sig det goa ljudet igen thumbs up

_________________

--VVTS--
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Big Al skrev:
Det var på tiden du la upp den här på rejsa knotan


har väntat och hållt på det lite bara

snart uppstart/mappning och även säsong snart så kändes det som det va dags thumbs up

vi kör några inledande testt med dessa små turboaggen sen lär det bli något större hjul så man får upp värdet på bilen lite,


ska väll skriva även i denna tråden så det inte blir några missförstånd eller tråkiga diskussioner i frågan.

jag är absolut inte någon formelbilsförare...


et jag har sysslat med fram tills idag är bara gatbilar och trackdayrejsing, så jag kommer inte på nått sätt kunna köra denna bilen som den är tänkt eller prestera i närheten av vad bilen klarar av,
det var som sagt bara ett "infall" att köpa den och även att jag inte kommer hålla igen för att jag är rädd om bilen, så har jag aldrig kunskap eller stake nog att köra den som den är byggd för...

men jag hoppas kunna åka fortare än jag gjort med mina tidigare bilar, då är jag iallafall ett steg i rätt riktning min personliga utveckling.... thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Maciek Matwiejczuk skrev:
Gött Niklas thumbs up Hoppas att du kommer till Speedfestivalen i år med , vill höra V6-an vråla ur sig det goa ljudet igen thumbs up


Den helgen är såklart redan spikad i kalendern, och i år tror (hoppas) jag inte att jag kommer finnas ensam på banan med öppna hjul heller thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Stiligt garage!

Bilen är ju bara sååå ball. Ska bli kul att se den i sommar =)

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Helt galet

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



F3000 är ju inte så fasligt mycket långsammare än F1... ballt! Tror du att du närma dig 1,14 på Anderstorp?

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
haha, nej det kan jag ng bara drömma om skulle jag tro

går någ åt "några" års erfarenhet först


nackdelen eller fördelen med en sån här del (hur man nu vill se på det) är jku att det aldrig blir bilen som är den begränsande faktosrn, med gatbilar osv så änner man alltid artt man vill ändra nått för at kunna köra liiite snabbare, med en sån här bil är det bara mod och erfarenhet som krävs för att kunna kapa 10 sekunder på vilken bana som helst

körde drygt 1.27-1.28 på mantorp förra året, vilket förvisso måste anses som godkäönt med en 230hästars sugmotor , men alldleles för långsamt mot vad bilen skullle klara av med en annan förare...
siktar att ta mej under 1.25 ialllafall vilket borde vara fullt realitstiskt

mellan 1.15-1.20 klarar bilen i sakta mak med rätt förare med den effekten soms ka bli med turbosarna

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Alx verkar ju gilla att köra alla olika bilar på mantorp.
Se om han vill göra ett försök då han har formelbilserfarenhet.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
ja måm med erfarenhet lär väll få ta sej en tur i bilen å ge omdömme under sommaren, vem det blir osv får man se senare...

testtryckt soppasystemet idag och det var sånär som på tätt upp till 6 kilo, och bara ca 0.4 volts spänningsfall över batteriet vid det trycket, har tidigare varit lite nervös att inte batteriet skulle räcka till att mosa på tillräckligt , me det ser nite ut å bli några bekymmer, sitter en ensam 044 i tanken, och iom generatorn drivs av drvaxeln,,,

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
såja syns kanske inte så mycket skillnad på bild, men nu är iallafall alla givare testkörda, soppa och tändutgångar testade, soppasystemet testat och tätt..

väntar bara på tändspolarna som jag ska hämta upp imorrn på dragracingmarknaden i norrköping , sen börjar det verkligen bli dags för uppstart,....

efter uppstart å alla utgångar är testade (tomgång, laddtryck osv) så ska elsystemet lindas in i strumpor och värmeisolering.

inte långt kvar till mappning men fortfarande en del som ska hinnas med.

efter teststart ska jag plocka ned igen och eft6erdra topparna en gång. kolla ventilspelen, bygga om ett par småsaker på fuelrails (ändra utgång till soppatrycksmätningen) svetsa luftboxar, dra kalluftskanalerna till Ic och luftboxar. mm mm...

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



Har lastat alla delarna syns i morgon thumbs up

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
perfekt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41626

Forumägare
Forumägare

knotan skrev:
...
men jag hoppas kunna åka fortare än jag gjort med mina tidigare bilar, då är jag iallafall ett steg i rätt riktning min personliga utveckling.... thumbs up


thumbs up

Snabbare och roligare i ett paket. Nästan som ett Kinderägg


Var har du tillfällen att köra formelbil? Jag vet att det finns en del träningskvällar på fler banor att köra på men allmänt är det väl enormt få tillfällen jämfört med karossbilar? Nyfiken!

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Grymt, kommer bli äckligt snabb denna!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Är medlem i drygt 5 olika klubbar som har bankörningar nån/några ggr under sommaren så under lunchuppehåll osv finns tid för lite körning för mej. Sen blir det troligen formelpass med swr ett par tillfällen med, och eventuellt köra med landracing. Några polare som brukar hyra malmby och björkvik. Sen iom jag jobbar för rajamäkiracingexperience så lär jag ta med bilen när jag jobbar på bla Anderstorp. Ska med till alastaro i mj te. Eventuellt bjuden till en körning på rudskogen. Sen pratar jag lite med arrangörerna på gatebil å lösa några pass då.

Så nog lär det finnas möjlighet att köra oftare än jag kommer ha råd och tid med.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T91/50, SÅLD
1, 2, 3 ... 28, 29, 30   >>
73 besök senaste veckan (244685 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande