Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 GTS 1993 Såld
1 besök senaste veckan (3472 totalt)
Tux
Trollhättan
Här sen Jul 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Kom på att det är dags att visa upp den nya leksaken...


Porsche 928 GTS 1993 års modell i nachtblau metallic exteriör och magenta interiört.
En välvårdad kärra som funnits i en bekants ägo sen det sena 90talet innan jag tog över våren 2011.

Blå heffaklumpen fick bekänna färg både på bana och slalom under året.
Bilsteins svårigheter att få fram stötdämpare har gjort att hon långt ifrån fått visa sina riktiga talanger då dämparna var dåliga vid köp och sen blev än värre med lite påfrestningar.

Höjdpunkter under 2011 var iaf Alfaklubbens avancerade förarutbildning och licenskurs i juni samt Silverpokal i det västsvenska laget i PCS slalomcup.

Planen säger att få fatt på nya fram-dämpare och troligen också beställa nya stöddigare fjädrar då 928 gts är lite mjukt avfjädrad.
Jag borde också skaffa en något djupare ratt för att komma in ordentligt då takhöjden inte är den bästa med taklucka.
I övrigt är det mycket förbättring av förarmaterial kvar att göra, men det är en bra grund för banmöten och slalomkörningar.
Bilen skall behållas i orginalskick utan att genomgå en massa ombyggnationer. Skall det rejsas en massa får det bli med någon annan bil.

Mvh Pontus

_________________
Pontus Mikaelson

Kulbil: Porsche Cayman S 2006
Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald...
Citera
Tux
Trollhättan
Här sen Jul 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Då har säsongen 2012 regnat förbi och det blir väl dags för en sammanfattning av något slag.

Stötdämpare hittades, köptes, förbannades och såldes vidare igen. För att sen köpa 4st röda koni:s och lite stöddigare hypercoil-fjädrar.

Sen skulle grejjerna isär, och ungefär där så upplevdes det som att krafterna och kunnandet var ytterst begränsat, tur att det finns folk med rejäla nävar och kraftiga maskiner till att riva och slita i sådant.
dämpare och fjädrar kom på och justerades in ihop med rejält konstiga framhjulsvinklar vilket gjorde att ett par ok sommardäck som överlevt en säsong till tog tokslut på 30 mil.
Sen en 4hjulsinställning och vinklarna ställdes:
fram
Camber: -1°
total Toe: 0,17°
Caster: 4,8°

Bak
Camber: -1.33°
total Toe: 0.22°

Lite bilder:

Som Heffaklumpen såg ut när hon lämnade verkstaden med rejält grov höjdinställning aka Cayenne-läget.


Efter justering på höjden såg hon ut såhär, och då är hon ändå nedställd ca 20mm från nominell ride height.

Efter 4hjulsinställningen så var det som att ha fått tillbaks en helt ny bil då den betedde sig diametralt annorlunda än vad den någonsin gjort tidigare i min ägo.
Tomas på Tagene hjulinställning, Hisings Backa, gjorde ett strålande jobb!

Vinterns pyssel är att välja nya däck och få dem monterade, köpa grejjer för att fixa ett irriterande oljeläckage och putsa upp lite finish på rattuschlingen igen, den reagerade inte bra på den lilla värme och solljus den utsattes för iår.
Till våren får det bli att jaga ett par elektriska gremlins, främst att hastighetsmätarn lägger av ihop med alla andra system som är beroende av den signalen såsom abs, pdk-diff etc.
2 dagar innan avställning så passade jag på att besiktiga när perioden ändå hade börjat iom 1nov, resultatet blev iaf ett blankt papper och en besiktningskille som lärde sig en massa 928trivia.

Just nu längtar jag tills mars/april då det blir dags att åter plocka ut henne och leva om i vårsolen och ge motståndarna i PCS slalomcupen Classic lite motstånd!

_________________
Pontus Mikaelson

Kulbil: Porsche Cayman S 2006
Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald...
Citera
Tux
Trollhättan
Här sen Jul 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Det känns lite vemodigt att sammanfatta säsongen såhär tidigt, men ibland så får det bli så.

Heffaklumpen har med de nya stötarna och fjädrarna varit riktigt trevlig i slalombanan.
Säsongspremiären i PCS slalomcup innebar en vinst i min klass och sen kämpades det friskt.
Tyvärr så gick slavcylindern till PSD (Diffen) sönder och läckte resten av säsongen kördes bilen helt utan någon diffbroms vilket gav väldigt annorlunda vägegenskaper.
En påse pengar senare var det iaf fixat och klart.

Totalt blev det närmare 300mil från påsken och fram till mitten av augusti och nu står hon och slumrar åter igen.

_________________
Pontus Mikaelson

Kulbil: Porsche Cayman S 2006
Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald...
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1051



Har egentligen inget vettigt att säga mer än att det är en riktigt vacker bil.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Tux skrev:
Totalt blev det närmare 300mil från påsken och fram till mitten av augusti och nu står hon och slumrar åter igen.


Inte helt illa med tanke på hur mycket du har varit här. Är det väg till Tjina igen som gäller nu?

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 GTS 1993 Såld
1 besök senaste veckan (3472 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande