Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -85B - för Ringen och Roadsport
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
9 besök senaste veckan (51922 totalt)
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Första inlägget uppdaterat

Det står en vit 944 Coupé på min uppfart. Den har jag köpt...för att jag ville.
Vägen hem från Jönköping gick fint trots nästan 20 minusgrader. Tack Martin Ek för en trevlig affär!

Från början var planen att fixa till skavanker och ha en trevlig originalbil som gick att köra på bana...
men...Precis som så många andra projekt så ändrades också detta.

Nu är siktet inställt på Ringen-körning och Roadsport


Specifikationen för bilen i nuläget:

Motor: Original 2,5L, 163hk
Däck/fälg: 15" Porsche telefonfälgar, gatdäck 195/60-15" fram, 205/55-15" bak
Chassie:
-Fram: Modifierade original stötdämpare, kortade, tjockare olja, fjädrar M030, modifierad
krängningshämmare från Mercedes CLK320 (30mm)
-Bak: Original torsionsstavar, Sachs sportdämpare, modifierad krängningshämmare från
Volvo S80 (20mm)
Bromsar:
-Fram: Original skivbromsar med glidkolvsok, bromskylning
-Bak: Original skivbromsar med glidkolvsok
Kaross: Orginal, Vit, bogseröglor
Inredning: Original, Momo-ratt, rattnav förlängt 60mm, halvbur i 50mm sömlösa
kalldragna rör
Övrigt: Huvudströmbrytare
Racevikt: ca 1240kg
Vikt/effekt-förhållande: ca 7,6kg/hk


Bild på hur bilen ser ut i nuläget.


Hur bilen såg ut vid köp

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Kul med fler 944or här.


_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Japp, den är heltrevlig. Jag är riktigt imponerad av motorns karaktär, riktigt bra botten i den.
Trots att där "bara" är på 163hk.

Än så länge har det mest varit inredningspyssel och så, men det kommer mer utvändigt pyssel sedan.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Johan 02
Malmö
Här sen Jul 2005
Inlägg: 77



Jag såg nya kärran på förskolan i morse, ser trevlig ut med rätt färg också.
Kommer förbi en dag och sparkar lite däck och torrgasar.

_________________
Johan Sköld
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Johan 02 skrev:
Jag såg nya kärran på förskolan i morse, ser trevlig ut med rätt färg också.
Kommer förbi en dag och sparkar lite däck och torrgasar.


Yep, dottern diggade att åka "räserbilen" till dagis!
Du är välkommen!

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Nu börjar det klarna vad som ska göras med bilen. Eftersom mitt garageutrymme är kraftigt
begränsat så får jag under vintern hålla mig till lite inredningspyssel och ev. byta nån led i
framvagnen.

Det som finns att göra med bilen i nuläget är:

Göra service (byta alla filter och vätskor samt ev. även kamrem)

Invändigt
Se över elen som verkar vara lite klippt och klistrad i
Skruva dit nån skruv som saknas, fixa nån detalj här och där

Utvändigt
Byta bakdäck (nya är beställda)
Tighta till växellänkaget som är sladdrigare än nåt annat på planeten
Byta höger styrstag (glapp i en led)
Tighta till styrningen (nån som vet om det sitter en ställskruv på kuggstången?)
Fixa diverse små stenskott och dyligt

I framtiden
Lacka om vissa delar (såsom huv, spoiler mm.)
R-däck på extra uppsättning fälgar

That's it for now!

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
I fredags bjöd Skåne på så bra väder att det inte gick att hålla sig. Bilen backades ut ur garaget, sen åkte jag och dottern till
ICA Maxi och handlade. Vem sa att en Porsche inte är en familjebil?!?!



Och idag började jag titta på den ofantligt slappa växelspaken. Och vilka överaskningar man kan hitta i en gammal bil. Någon har
tråcklat ner en trasa innanför damasken...vilka tokerier!


_________________
Fredrik Moberg
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Jag kan tänka mig två anledningar: Ljud eller luktdämpning.
I orginal sitter det en skumgummibit där under som antagligen sköter om både delarna, har du den kvar?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
P.P. skrev:
Jag kan tänka mig två anledningar: Ljud eller luktdämpning.
I orginal sitter det en skumgummibit där under som antagligen sköter om både delarna, har du den kvar?


Yep, skumgummit sitter kvar, trasan var ett tillägg "a la Pimp My Ride"

_________________
Fredrik Moberg
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Ähh, det där är väl inget. Jag har kört så här hem ifrån Mantorp:



Plastpåse och silvertejp...
(fast då hade jag skjutit ur lambdasonden ur avgassystemet, och det hålet sitter 20cm framför växelspaken, gissa tre ggr om det vällde n avgaser och oljud igenom sammetsduken som normalt satt där...)
En rejälare historia av konstläder gjorde markant skillnad på komfort i vår räser, om man nu kan tala så värst mycket om bekvämlighet i den.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Haha, i ditt fall kan jag förstå tilltaget, rentav snyggt faktiskt
På min bil kan jag inte det, himpa-jimpa-lösning!

Hur som helst hittade jag en del glapp i "pinnen" på växelspaken, så jag ska nu slipa bort
den gamla och svetsa dit en bult som passar bättre istället.

Förhoppningsvis imorgon, men det är ju ingen direkt panik, bilen ska inte användas förrän
till våren ju.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
MZM
Forserum (Jkpg)
Här sen Apr 2004
Inlägg: 326



Oj, snygg diskhandduk!

Jag har inte fått pryttlarna som jag lovat skicka än, men hör av mig så fort de kommit.

_________________
Martin Ek
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Kolla bussningen där länkaget ansluter till lådan också, det är normalt det ställe där glapp uppkommer.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
MZM skrev:
Oj, snygg diskhandduk!

Jag har inte fått pryttlarna som jag lovat skicka än, men hör av mig så fort de kommit.



Ja, visst var den fin. Det är bara att skicka prylarna när du får dem. Hastighetsmätaren har faktiskt
funkat bra, men det känns ju skönt att kunna byta givaren.

P.P. skrev:
Kolla bussningen där länkaget ansluter till lådan också, det är normalt det ställe där glapp uppkommer.


Japp, jag är ganska säker på att där är glapp, frågan är bara hur åtkomlig den är. Är det något du vet?

_________________
Fredrik Moberg
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6062



Skip skrev:
MZM skrev:
Oj, snygg diskhandduk!

Jag har inte fått pryttlarna som jag lovat skicka än, men hör av mig så fort de kommit.



Ja, visst var den fin. Det är bara att skicka prylarna när du får dem. Hastighetsmätaren har faktiskt
funkat bra, men det känns ju skönt att kunna byta givaren.

P.P. skrev:
Kolla bussningen där länkaget ansluter till lådan också, det är normalt det ställe där glapp uppkommer.


Japp, jag är ganska säker på att där är glapp, frågan är bara hur åtkomlig den är. Är det något du vet?


Med lite snitts och flinka fingrar kan det gå att byta den utan att ta ner lådan, dock får man då vara försiktig med skruvarna som håller tvärstaget över växellådan. Går dem av så måste lådan ner.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Lådan sitter ju med, vad är det, 2 eller 4 skruvar. Har du en lagom höglyftande domkraft med lite precision i sänkhandtaget så släpp ner den en dm så går det enklare. Det funkar annars med, men som Johan sa, det är lite pilligare.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Lilja
Malmö
Här sen Sep 2011
Inlägg: 67



Visst händer det att det ibland glappar nere vid växellådan, dock är det absolut vanligast att sprinten som sitter mellan växelspaken och själva staget slits upp i hålet och orsakar sidledes glapp. Åtgärden är att borra ut hålet med ett 8 mm borr och sedan sätta dit en M8 skruv med låsmutter på andra sidan, då kan man själv justera spelet.
När jag köpte min turbo så var det så mycket glapp i spaken att det inte gick att få i 5an och backen, efter den fixen blev den så tajt att man kunde tro det va en helt ny golf

Ska nog passa på att påpeka också att jag nog faktiskt hellre kör med lite glapp än en spak som är helt 100% glappfri. Känns följsammare på något sätt och lättare att växla snabbt.

_________________
Kristoffer Lilja
Citera
flopp
Anderslöv
Här sen Aug 2005
Inlägg: 89



Tokrätt färg, kanske får se den i sommar!
Grattis!

_________________
Mikael Sköldeborn
Porsche 951
Porsche 996 C2 X51
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Tack för tipsen och hurraropen!

Igår (på alla hjärtans dag) blev det blommor till 2 av mina älsklingar och nya bakdäck till den tredje

Så ikväll blev det lite mys i garaget med montering av Cup-fälgarna och lite annat smått och gott inrednings-pyssel.



_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Småpysslet fortsätter. Här är vad som hänt ikväll.

Först plockade jag bort Momo-styling-ratten och ersatte med min Dino-ratt a la 60-talsstuk.



Sen fortsatte projekt växelspak och jag monterade dit den nya bulten. Blev hur tight och fint som helst...där framme i alla fall.



Dock glappade det fortfarande rejält bak vid växellådan, så det var bara att plocka av delar för att titta.
Och där satt det mesta glappet, här ska bytas delar.

De som vill titta på glapp, kan göra det här: http://youtu.be/Pq6vCu7Pim4

Det var vad som hände ikväll.
Snipp snapp snut...

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Sådär! Nu är växelglappet borta. För att slippa vänta på delar bestämde jag mig för att fixa till de delar som fanns. Som jag visade tidigare så låg det mesta glappet mellan plastkorset och pinnen som går igenom det.

För att komma runt detta så klädde jag pinnen med en hylsa och borrade upp korset till den nya dimensionen.
Funkade kanon, och nu är spaken (nästintill) glappfri.



Passade igår även på att lägga en beställning hos Design 911 i England, på bla. styrstag, kamrem, oljefilter, stift samt diverse inredningsdetaljer.
Hoppas de kommer snart så jag kan göra en service på bilen och besiktiga den så jag är redo inför våren.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -85B - för Ringen och Roadsport
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
9 besök senaste veckan (51922 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande