Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C5-98 Moddsport nästa?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (12579 totalt)
Björn Friberg
Varberg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 76


Trådstartare
Hej! Tänkte lägga upp en liten tråd hur man fördärvar nej jag menar förädlar en corvett cab med cromefälgar och superputs (tidigare ägare drev en Mr Cap anläggning). Inköpptes när jag var trött på att skruva gammla muskelbilar o ville ha en färdig bil att bara tvätta putsa osv. Efter en vecka insåg jag att man kan inte ha en bil orginal! Började försiktig med en liten sänkning. Våren 2008 testade jag konbankörning på Vårgårda flygfällt, såld , varför har man inte provat detta tidigare?! Efter diverse motorras o uppgraderingar och en hel del trackdays på div banor i södra sverige återupptogs färdigställandet av bilen där GM slutade. Bifogar en bild på hur bilen såg ut våren 2008. Nästa inlägg blir från februari 2012

_________________
Björn Friberg
Corvette C5 Banbil
Corvette C6 Z06 Gatbil
SL 55 AMG Gubbil
Citera
Björn Friberg
Varberg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 76


Trådstartare

_________________
Björn Friberg
Corvette C5 Banbil
Corvette C6 Z06 Gatbil
SL 55 AMG Gubbil
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Härlig bil !

Lite tips till den lär du ju finna i Peo's biltråd :-)

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58498

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Gillar rubriken på din biltråd. Försvinner frågetecknet är det ännu bättre!

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Denna verkar Rå.. hört massa smågrejjer om den från en bekant uppe i varberg.

_________________
Mattias Broberg
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Björn, fasen va kul!
Kör på med bygget nu så du blir klar till premiärracet.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Björn Friberg
Varberg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 76


Trådstartare
En liten bild på läget just nu.

_________________
Björn Friberg
Corvette C5 Banbil
Corvette C6 Z06 Gatbil
SL 55 AMG Gubbil
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5093



Björn Friberg skrev:
läget just nu.

Helt rätt!

Finns det någon byggtråd på 944 S2 cabben som snurrat här, det borde väl vara en rätt relevant referenstråd?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Björn Friberg
Varberg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 76


Trådstartare
Kinnekulle 2010


Då hade följande hänt. 2 st motoras, mycket ovanligt på dessa motorer vad jag förstår. Men tack vare en oerhört seriös motorbyggare så kostade det mig 0:-NOLL kr båda gågerna. Tack Jonas! Följande uppgraderingar var oxså gjorda.
Lite småtrim 367 bakhjulshästar
Kolfiber huv och bakdel
Pfadt fattybar justerbara krängare bak o fram
Pfadt coilovers
Carbotech XP8 belägg riktig olja slangar
OZ 11*18 och 12*18 med 285 resp 315 048:or på

_________________
Björn Friberg
Corvette C5 Banbil
Corvette C6 Z06 Gatbil
SL 55 AMG Gubbil
Citera
Björn Friberg
Varberg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 76


Trådstartare
Status i kväll! Har hänt lite till sen 2010. Numer är det ingen Cab. Finns i princip inget av inredningen kvar. Spårade ur nånstans, men det känns som det finns så många orginalcorvetter ändå.



Kvar att göra. Färdigställa fullbur. Byta till 4,10 utvxl. Torrsump. Vassare kam. Bygga splitter. Nya gavlar till Vingen. Nya tystar ljudämpare. Skrota resten av inredningen. Vikjustering mm mm mm. Men det ela gott om tid !? Återkommer med bilder på uppgradedringarna

_________________
Björn Friberg
Corvette C5 Banbil
Corvette C6 Z06 Gatbil
SL 55 AMG Gubbil
Citera
GoTA
GÖTA
Här sen Sep 2009
Inlägg: 345



Är du klar snart? Premiär 1/4!!!

_________________
Per Trönnberg
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Fan va coolt, du har i min värld helt rätt inställning till ditt bygge! Hoppas att vi träffas i Modsport

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



Härlig bil! thumbs up

Det ser ut som om det är hugger orange den är lackad i?

Törs man fråga vad du hamnar på för tomvikt när den är klar?
Citera
Björn Friberg
Varberg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 76


Trådstartare
Först vill jag tacka för uppmuntrande komentarer. Behövs alltid! Torrvikten hade varit väldigt kul om jag klarar 1250kg, men max för att klara 1400kg tävlingvikt i Modsport som är maxvikt inkl förare(stämmer detta?) så måste jag klara 1310kg inkl bränsle. I morgon skall vi börja svetsa buren, mer bilder och frågor kommer. /Björn

_________________
Björn Friberg
Corvette C5 Banbil
Corvette C6 Z06 Gatbil
SL 55 AMG Gubbil
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Björn Friberg skrev:
för att klara 1400kg tävlingvikt i Modsport som är maxvikt inkl förare(stämmer detta?)


Det stämmer.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Björn Friberg
Varberg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 76


Trådstartare
Funderar på om jag kommer in. Alternativet är ju att strunta i krysset och ha ett rör i botten och ett från axelhöjd vid stolen och ner. Några erfarenheter, hoppas ni ser mina mått på bilden med masktejp. Jäkligt skönt med avtagbart grusskydd!


_________________
Björn Friberg
Corvette C5 Banbil
Corvette C6 Z06 Gatbil
SL 55 AMG Gubbil
Citera
Björn Friberg
Varberg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 76


Trådstartare
Glömde dessa!


Oxså en liten bild från våran superhelg hoss Pär med säsongsplanering o lite annat! Kent Agent!

_________________
Björn Friberg
Corvette C5 Banbil
Corvette C6 Z06 Gatbil
SL 55 AMG Gubbil
Citera
Björn Friberg
Varberg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 76


Trådstartare
Glömde dessa!


Oxså en liten bild från våran superhelg hoss Pär med säsongsplanering o lite annat! Kent Agent!

_________________
Björn Friberg
Corvette C5 Banbil
Corvette C6 Z06 Gatbil
SL 55 AMG Gubbil
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Björn Friberg skrev:
Nya tystar ljudämpare


Synd att jag missade Agenten. Han ser ut att vara i fin form.

Ser att det hänt lite med bilen också. Vet vilket slit det är men ni ser ut att ha koll på läget. Fina svetsar som det brukar heta. Granska reglementet. Jag tror du kan skjuta fram Toyotastaget ganska mycket samt göra hjälmkrossarstaget mindre om du har svårt att komma in. Men lyft på taket och kolla så att du inte flyttar hjälmkrossarstaget i onödan. Det gör ju mer nytta ju längre det är.

En annan erfarenhet är att rören kan hamna i vägen för armbågarna men det kanske inte är ett problem i så stor bil? Provsitt - ofta.

Snygg färg för övrigt!! Klart du ska åka Modsport med detta monster.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Björn Friberg
Varberg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 76


Trådstartare
Som sagt ,vi saknade dig PH men det blir fler gånger. Vad jag förstått av reglementet så får det skilja 100mm från toytastaget till främre diagonala takröret.Men du har nog rätt, jag skall nog dra fram det max. Hade du kört på kryssaltenativet?

_________________
Björn Friberg
Corvette C5 Banbil
Corvette C6 Z06 Gatbil
SL 55 AMG Gubbil
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Björn Friberg skrev:
Som sagt ,vi saknade dig PH men det blir fler gånger. Vad jag förstått av reglementet så får det skilja 100mm från toytastaget till främre diagonala takröret.Men du har nog rätt, jag skall nog dra fram det max. Hade du kört på kryssaltenativet?


Av de här alternativen så tror jag X-staget skyddar bäst. Men jag valde själv 253-11 just av möjligheten att ta sig in/ut. Känn dig fram... Tejpen är ju ett bra sätt att testa.


_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C5-98 Moddsport nästa?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (12579 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande