Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E60 M5 2008 JAWS Motorsport
2 besök senaste veckan (10272 totalt)
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Vi har pysslat lite med Patrik's (delägare JAWS) M5 här under fjol höst och bestämt oss att den blir ansiktet utåt för företaget och vår satsning 2012.

Bilen är en Alpinvit -08 med hygglig utrustningsnivå som head up display osv.

Vi började i samspel med våran tekniker och tuner att utveckla ett ALPHA-N program till bilen och testa lite olika lösningar med detta, iom att vi väljer denna mjukvarulösning får vi bort luftmassemätarna och allt krimskrams som blockerar luften in till dom 10 separata spjällen.

Bilen känns mer levande och man får en mer direkt mekanisk känsla när pedalen fälls.

Vi testade oxå lite olika trattlängder på ett kolfiberinsug vi lät JPC i AVESTA hjälpa oss med för att se hur effektlurvan blev, detta med vårat egna CAi (cold air intake) gav oss + 30whp (484whp) i dyno och sänkte 100-200Km/h intervallen med nära en sekund!

Efter det har vi labbat med bortagna bakre katalysatorer etc och hittat 10 drivhjulshästar till.


Det rullar oxå 2st M5:or i USA med våran programvara och olika boltons.


Nu har vi oxå börjat med våra "black edition" grenrör som kommer få lite finare radier på börjarna samt utan kattarna som är inbyggda orginal, liknande grenrör har visat ge ca 20-30whp på en standard bil!

Utöver detta snickrar vi oxå på ett nytt insugs som blir i ett stycke med mer volym ist för orginalets 2-delade design, tanken är att vi med denna kombination: insug , grenrör, alpha-n programvara ska kunna plocka så pass mycket effekt så vi är i närheten av Dinan stroker kitten och steg 1 kompressor satser som finns att köpa, dvs + 500whp.




Vad ska vi göra med detta då?

Jo vi ska köra bana såklart och en del flygfälts event.

M5:an får lättviktsfälgar dvs 19" ENKEI RFP1:or med toyo 888, 265:or fram och 295:or bak, vi kommer oxå uppgradera bromsbeläggen runtom likaså slangar och vätska, i övrigt får den vara orginal tillsvidare (det vet vi av erfarenhet att det brukar inte hålla speciellt länge..men men.)



Första testerna på väg och i dyno för våran bil:

http://www.youtube.com/watch?v=pX-ie1hq3uo
http://www.youtube.com/watch?v=OKx8gmcGZfA&list=UUKH2lKOKEXUmPkNZs2eLE0g&index=2&feature=plcp








Kundbil 1: http://www.youtube.com/watch?v=5bNyRF-uv_Y&feature=player_embedded
Kundbil 1 första uppstart: http://www.youtube.com/watch?v=UdlwpEWyX9Q&feature=player_embedded

Kundbil 2 kör mot P31 C63 AMG: http://www.youtube.com/watch?v=JydnCClzJBE&feature=related
Kundbil 2 från kupe: http://www.youtube.com/watch?v=JJYEtUvTZtI&feature=youtu.be

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
perf
Gävle
Här sen Dec 2006
Inlägg: 91



Den här tråden måste bara följas. En riktig best. :-)

_________________
Per Forsgren
BMW 135i -07
BMW 320d Touring -09
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



Sjukt Coolt, underbara bilar med underbart ljud som bara verkar bli bättre!

keep it up!

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Tack tack

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Har precis scannat av blocket efter M5or, bättre betyg än så kan ni inte få. thumbs up

Jäkla ball, 500rwhp så skjuter det på!

Hur är det med hållbarheten på låda, axlar m.m.?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Fastlane skrev:
Har precis scannat av blocket efter M5or, bättre betyg än så kan ni inte få. thumbs up

Jäkla ball, 500rwhp så skjuter det på!

Hur är det med hållbarheten på låda, axlar m.m.?


Tackar tackar

Bmw M5 = pansarvagn så det skjuter du inte i småbitar så lätt

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1168



Kul med en bansmiskar M5:a! Kommer givetvis att följas

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
Figgeh

Här sen Jan 2008
Inlägg: 178



Fet!

_________________
S1000RR
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19510



Ska det jagas Nissan GTR så Tyskarna får lite självkänsla igen
Vikterna är väl liknande (eller är M5an ännu klunsigare)?

Slagskepp som är snabbare än de borde är alltid förstummande.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Ska det jagas Nissan GTR så Tyskarna får lite självkänsla igen
Vikterna är väl liknande (eller är M5an ännu klunsigare)?

Slagskepp som är snabbare än de borde är alltid förstummande.


Ja vi pratar ungefär samma vikt, i farter över 200km/h borde vi lämna en GTR bakom oss, i starten NEJ..så där ställer vi inte upp

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11884



JAWS Motorsport skrev:
Niklas Falk skrev:
Ska det jagas Nissan GTR så Tyskarna får lite självkänsla igen
Vikterna är väl liknande (eller är M5an ännu klunsigare)?

Slagskepp som är snabbare än de borde är alltid förstummande.


Ja vi pratar ungefär samma vikt, i farter över 200km/h borde vi lämna en GTR bakom oss, i starten NEJ..så där ställer vi inte upp


Och vem blir snabbast runt ?
Lycka till med bilen, skall följas med intresse

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Mats Th skrev:
JAWS Motorsport skrev:
Niklas Falk skrev:
Ska det jagas Nissan GTR så Tyskarna får lite självkänsla igen
Vikterna är väl liknande (eller är M5an ännu klunsigare)?

Slagskepp som är snabbare än de borde är alltid förstummande.


Ja vi pratar ungefär samma vikt, i farter över 200km/h borde vi lämna en GTR bakom oss, i starten NEJ..så där ställer vi inte upp


Och vem blir snabbast runt ?
Lycka till med bilen, skall följas med intresse


He he runt ringen? GTR är en av dom snabbaste registrerade gatbilarna som finns så det är ingen fara på taket där

Om vi Max lättar bilen och plocka på chassiedelar för lika mkt som en bättre beggad M5 kostar så är vi kanske i närheten.

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Undra hur mkt man kan lätta en e60 utan att kapa div el och byta rutor..

300 kg måste man kunna ta i ljudisolering och inredning?

Ganska prisvärda och hållbara hästar då..

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
erikjakan skrev:
Undra hur mkt man kan lätta en e60 utan att kapa div el och byta rutor..

300 kg måste man kunna ta i ljudisolering och inredning?

Ganska prisvärda och hållbara hästar då..


Framstolarna väger nog 40kg/st iaf , går nog banta ner en rätt rejält om man vill d!

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
lite uppdatering på det nya plenumet för bättre flöde



_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Ser lovande ut thumbs up

_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
jimpppa
Södra Stockholm
Här sen Feb 2010
Inlägg: 97



Något nytt om denna best?

_________________
Jimmy Mäkinen
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
S 500 R
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 816



Kanske vore något för min kombi... riktigt coolt

_________________
Stefan Berander
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E60 M5 2008 JAWS Motorsport
2 besök senaste veckan (10272 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande