Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 94
2 besök senaste veckan (5450 totalt)
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 116


Trådstartare
nu ska jag lägga upp mitt projekt här. Det har inte kommit så långt å startades väl egentligen i mellandagarna.
tanken är att bygga en vinnarbil för krutcupen 2012

på menyn står ensålänge :
kylaren bak
bygga om till en 2,0 turbomotor
bur
rally bilstandämpare fjädrar från västerås tråd band
carbotec bromsbelägg
skysterbara framvagn
knäka om baxeln för mer tow in

syftet med bygget e att bygga något som kan gå både bra och länge på en väldigt tajt budget

fler förslag ?





_________________
marcus bontè
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Kommer ni att köra grus eller asfalt?

_________________
Karl Vestgöte
Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 116


Trådstartare
ja vi komer å åka på rallycross underlag dvs blandat
mer info om tävlingen fins på http://www.krut-cupen.info.se/

_________________
marcus bontè
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Hej! Vi kör också krutcupen, har åkte en volvo 360 tidigare men nu blir det ny bil för den är för sliten.

Det är vanligt att motorkuddar och liknande ger sig och att avgasröret trillar av. För mycket motor, t ex turbo med uppställt laddtryck, ger vanligtvis kylproblem.

Ni behöver inte ha en snabb bil för att vinna rejs, kör jämnt och stå inte i depån för att skruva.

Lyckat till, vi ses på banan

_________________
Karl Vestgöte
Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 116


Trådstartare
Mja jo de har du ret i men vi tykte att våra 150 hk kändes lite veka förra året
Vi får se vad framtiden bär med sig

_________________
marcus bontè
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



gascan skrev:
Mja jo de har du ret i men vi tykte att våra 150 hk kändes lite veka förra året
Vi får se vad framtiden bär med sig


Det var inte meningen att såga ert motorbyte, ville bara varna för värmeproblem.
Det behöver ju inte vara fel med turbo och bra med vrid om man utnyttjar det på rätt sätt.
Man behöver ju inte ställa upp laddtrycket på max.
Det extra vridet ni får kanske gör att ni slipper växla så mycket och då sparar på växellådan.

och testar man inte får man inte veta om det fungerar.

/Karl

_________________
Karl Vestgöte
Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 116


Trådstartare
då ska vi se här sakans de nått


har börjat motta lite smått på kylar lådan i bak



_________________
marcus bontè
Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 116


Trådstartare
då ska vi se så här ser lådan ut med kylare i


har även blivit ett mystiskt hål i golvet där denhär passar förvånansvärt bra

_________________
marcus bontè
Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 116


Trådstartare
å så här bra vart de

_________________
marcus bontè
Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 116


Trådstartare
Nu e kylaren på plats alla rör å slangar e dragna å de va ett jäkla jobb



De värkar va ett jäkla drag igenom kylarn när fläkten går

Motorn e på plats men de e lite småpill kvar inan start
Soppaledningar tilexsempel


Är de nån som har nå bra förslag på snygga luftintag här ?

_________________
marcus bontè
Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 116


Trådstartare
Då ska vi se startade i förmidags för första gången å ensålänge värkar allt fungera höll 4000 rpm i 15 min efter varmkörning å fläkten går ca 30 sekunder med en minuts mällanrum och inget luftflöde i luftintagen

Vilket käns låvande

Elen är nästan färdigdragen nästa steg blir bromsar har bestält en ny handbromcylinder å ratt

Oc så en bild

_________________
marcus bontè
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1865



Bocka inte bakaxeln. Släpp på bultarna till navet och lägg brickor under dom nedre om du vill ha mer camber. Har gjort så på två Kadett GSI:er och dom har lika bakvagn som din saab

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 116


Trådstartare
Jo presis den planen har vi skrotat de komer nog att bli en omodifierad axsel till första tävling
De blir mycket nytt å testa som de e nu

Hur uplevde du skilnaden på oplarna ?

_________________
marcus bontè
Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 116


Trådstartare
bilen e färdigbygd och provkörd
här e resultatet
http://www.youtube.com/watch?v=IGotRpmflyk

_________________
marcus bontè
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



Ett annat tips är att använda övre motorfäste från en 9000 då kommer motorn inte röra sej så mycket vilket underlättar växling samt sparar övriga motorfästen..
//Dunken

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 116


Trådstartare
Vi har använt 2 styrstag som e kapade nån desimeter efter infästningfn i styrväxeln å svätsat i hopp dom sen skruvat de i en platta i torpeden med en stor platta på baksidan in under hanskfacket

Sen har vi 2 yterligare motorfästen ett där ac pumpen normalt sitter och ett på andra sidan i framkant på v-lådan motor rör sig kanse 5 mm vid full axelrraton å de e u bra !

_________________
marcus bontè
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 94
2 besök senaste veckan (5450 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande