Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318/325i -89
4590 besök totalt
C.Harrysson
Kinnekulle
Här sen Jan 2009
Inlägg: 69


Trådstartare
Hej tänkte dela med mig av min bil, En BMW 318i -89,

Bilen köptes våren 2011, efter det har jag bytt motor till en m50b25iv samt till en e36 styrväxel
Har ungefär 2 mil hemifrån till Kinnekulle Ring, så där blev min banpremiär avklarad, Hoppas nu att få åka massor 2013
2013

Uppgraderingar till nästa säsong:

Chassi:

*Coilovers med riktiga ben bak
*Millway Bussningar i hela bilen
*325 bakvagn med 188 hus
*Skivbromsar bak
*Ställbara topplagringar fram
*Sparco Evo stol
*Stålomspunna bromsslangar
*Carbotech XP10 belägg fram
*Mässingsbussningar i oken

Motor:
Motorn är en M50B25 IV
*Orginal innanmäte
*Cooperring Packning
*ARP bult till toppen
*Turbonetics GT-K 650
*44mm extern CNR Wastegate
*Tial avlastningsventil
*Alu Intercooler
*Griffin Alu kyl
*Sachs 618 tryckplatta, Sinterlamell
*M20 svänghjul
*M20 Startmotor
*ZF låda 328/m3

Bränsle:
*E85
*998cc spridare
*2x 044 Bosch Pumpar
*40L Fuelcell
*Vipec V44/Link G4 Storm











Lagad och körbar, Riktigt rolig med den motorn och e36 styrväxel,

_________________
Carl Harrysson

Bmw 325 E30
BMW 328 E36
Citera
mbma
karlshamn
Här sen Mar 2009
Inlägg: 42



jag har hög ohm 373cc spridare som kan funka för snik. storlk med saab 431 spridare. dessa kommer också ifrån saab turbo . ska du göra eget insug e dom inga problem att använda för man får ha lite smalare hylsor till dom bara:)

jag har 8st för 600kr.

mvh

_________________
johan tegvald - ny-msn@live.se - 0768949715
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



350whp får du inte ut med 373cc spridare.

Populära är Volvos gröna R-spridare som ger 465cc, men även de ligger på pottkanten. Kan vara skönt att inte ligga på full duty cycle om laddet skulle råka skena lite nångång.

Dock brukar folk vilja ha 5-600kr styck för dessa, och då kan man lika gärna köpa nya Precision-spridare flödesmatchade från PPF för 600kr styck.

om du inte har möjlighet att bygga hemskt billigt eller vill lära dig, så hade jag hoppat över alu-insuget. Finns ingen anledning att byta original insug om du inte ska ha mer hk än så.

Vad ska du ha för toppackning?

Du har såklart koll på PPF redan, men kan ju vara värt att fundera på om ARP-bultarna är rätt ställe att lägga pengar på. Finns ju otaliga byggen som kör 400whp och däröver med en helt oöppnad motor.

_________________
Peter Sternersson
Citera
C.Harrysson
Kinnekulle
Här sen Jan 2009
Inlägg: 69


Trådstartare
Som sagt blir nog lite snålt tilltaget, men tack ändå!

Helt med på vad du menar med att köra org insug.
Finns dock flertalet anledningar för mig att bygga insug, Som det är nu har jag ett modifierat orginalinsug för att slippa byta bromsservo, som inte kommer tåla laddtryck på samma sätt som ett orört.
och sen är det verkligen något jag är sugen på att göra.

Angående bultar och packning så vart jag sugen på att köra cooperring och ARP då det pratats så varmt om det.
Satt dock igår och läste lite trådar, och det verkar ju vara så att man kan köra org bult och packning om man inte kliver upp över 1-1.2bar, rätta mig om jag har fel

och ligger man runt 1-1.2bar med seriöst mappad org motor och e85 bör man ju vara en bra bit över 350 på hjulen

Så det är nog lite overkill som du säger
Ingen blir gladare än jag som man kan räkna bort dom nästan 5000 kronorna som cooperring och ARP kostar thumbs up

_________________
Carl Harrysson

Bmw 325 E30
BMW 328 E36
Citera
C.Harrysson
Kinnekulle
Här sen Jan 2009
Inlägg: 69


Trådstartare
Har börjat riva lite för att ta ur motorn och sedan plocka ner framvagnen

Fick även äntligen tag i BBS RS 16"


Ursäkta bildkvalitén

_________________
Carl Harrysson

Bmw 325 E30
BMW 328 E36
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Riktiga klassiker du fått tag på, kommer nog bli kanon! thumbs up

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



C.Harrysson skrev:
Som sagt blir nog lite snålt tilltaget, men tack ändå!

Helt med på vad du menar med att köra org insug.
Finns dock flertalet anledningar för mig att bygga insug, Som det är nu har jag ett modifierat orginalinsug för att slippa byta bromsservo, som inte kommer tåla laddtryck på samma sätt som ett orört.
och sen är det verkligen något jag är sugen på att göra.

Angående bultar och packning så vart jag sugen på att köra cooperring och ARP då det pratats så varmt om det.
Satt dock igår och läste lite trådar, och det verkar ju vara så att man kan köra org bult och packning om man inte kliver upp över 1-1.2bar, rätta mig om jag har fel

och ligger man runt 1-1.2bar med seriöst mappad org motor och e85 bör man ju vara en bra bit över 350 på hjulen

Så det är nog lite overkill som du säger
Ingen blir gladare än jag som man kan räkna bort dom nästan 5000 kronorna som cooperring och ARP kostar thumbs up


Varför vill du inte byta bromsservo? Finns att hitta 95% bolt on från tex Golf 1, kör med det själv på min E30 och upplever det inte särskilt tungtrampat.
Förstår om du vill bygga nytt insug, men har du inte tillgång till i stort sett gratis material o maskiner så är det ju ändå en ganska stor investering och mycket jobb.
Jag hade bytt bromsservo för en femhundring o skaffat ett nytt insug och kört. Dock hejar jag på vilken väg du än väljer thumbs up

Kommer förhoppningsvis konvertera en kompis bmw, där är planen än så länge att köra i stort sett oöppnad motor. Kanske 328-kolvar som tydligen ska tåla en del. Effektmålet blir liknande ditt, så jag kommer hålla ögonen på den här tråden

_________________
Peter Sternersson
Citera
C.Harrysson
Kinnekulle
Här sen Jan 2009
Inlägg: 69


Trådstartare
Alla turboplaner är nedlagda, Bestämmt mig för att köra motorn N/A till man lärt sig bilen,

Söker skivor och ok runt om till e30 om någon har det liggandes i bra skick,
Samt S50 Grenrör

_________________
Carl Harrysson

Bmw 325 E30
BMW 328 E36
Citera
Sebastian Nyberg
Åraslöv, Hässleholms kommun
Här sen Dec 2008
Inlägg: 617



C.Harrysson skrev:
Alla turboplaner är nedlagda, Bestämmt mig för att köra motorn N/A till man lärt sig bilen,

Söker skivor och ok runt om till e30 om någon har det liggandes i bra skick,
Samt S50 Grenrör


thumbs up

_________________
BMWSC #718
www.FartFabriken.se
Husqvarna Rider 13 -2008
BMW E21 Stillastående projekt.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318/325i -89
4590 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande