Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Caterham 7 -08 före detta Roadsport B snart A
1, 2, 3, 4, 5   >>
9 besök senaste veckan (46618 totalt)
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare


Caterham 7 i det närmaste direkt ur byggsats lådan. Passar fint i Roadsport B där jag tävlade under 2011. Tomvikt 505 kg. Tävlingsvikt : mer än det borde...

Motor, standard K-Serie 1600 cc med 80 (vilda) Kw / 109 hk
5-växlad låda
Diff broms
Wide track

Några uppgraderingar
Emerald ECU
Yokohama 048'or 185/60-13 runt om
Ställbar kniv krängningshämmare fram
Alcon 4-kolvs ok fram

Övrigt
Dynamisk briljans parad med patetisk aerodynamik

_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Riktigt fin bil! Är lite avundsjuk på den fina putsen på denna

Hoppas du behåller bilen och trimmar så vi kan tampas i Roadsport A.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Hej

Japp riktigt fin bil thumbs up - tack för fajterna i år, slut fajten på Atrop går till historien
Minns när vi gick ut sista varvet och jag ledde ut på rakan att jag tänkte
- Bara han inte lägger sig nära denna gången då är jag rökt, den läxan hade du lärt dig
Klart att du skall stanna i B, roligare att slå som underdog, finns tillräckligt med många sjuor A
Vi har fler Eliser med VVC snurran på väg in i B - kommer bli tajt igen


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
Inför årets säsong investerade jag i nya Nitrons ställbara stötdämpare med lite hårdare fjädrar för att ta bort en del av krängningen. En GoPro kamera handlades också för att kunna njuta av racing den mörka säsongen också. I övrigt var det bara en stor service och dags för nya tag.

Började 15 April med en kul testdag i SSK's regi. Gillar deras arrangemang. Enkel administration, betalning på plats, mycket körning för pengarna, god mat och Kullen är en riktigt kul bana.
Bilen gick bra och syftet med dagen var att ställa in stötdämparna korrekt och få lite tid bakom ratten.

28 April var det dags för trackday nu med Lotus klubben. Ytterligare ett mycket lyckat arrangemang på Sveriges roligaste bana, Knutstorp. Mycket välordnat arrangemang med massor av körtid. Inför denna träff hade jag ställt om framvagnen något med mer toe out för att få till bättre instyrning och få bort lite understyrning. Jag laborerade lite med krängarna och efter tre tester "satt det". Chassit fungerade perfekt i torrt. Då kom regnet....och bilen var understyrd som en SAAB V4 ungefär. Ytterligare tre tester senare hade jag någorlunda fått till inställningarna för blött underlag. Bilen styr in OK i blött men är fortfarande kraftigt understyrd under delgas. Misstänker att Quaife diffen (av torsen typ) kan vara orsaken. Får undvika delgas och köra med fullgas!!! Efter sex (6) körpass i race tempo var gubben slut. Vilken perfekt dag!

18 Maj var det dags för SVKG's bankalas. Riktigt kul arrangemang på Kullen med mycket folk och tid för körning, däcksparkning och allmänt ljugande. Blev tack och lov övertalad (var nog ganska enkelt) av Malin o Anders att delta i 60 minutes racet och det var en riktigt kul tävlingsform. Bilen gick som en klocka, tiderna började bli bättre och kamrat andan på topp. Så här ska klubb racing vara!

SPVM närmar sig. Målet var att köra hela serien och att vara på pallen totalt efter full säsong.

_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
Race 1
TÄTT. Har nog aldrig varit med om ett tätare race. Anders Eriksson, Joachim Osbeck och jag tampas hela racet och mindre en en sekund skiljer över mållinjen mellan ettan och trean. Skit kul, även om jag drar kortaste strået och slutar trea. Svettig rakt igenom overallen. Det är mycket blå Elise och grön Caterham i denna filmen.

http://youtu.be/lBkNKhAQp84


Race 2
ÄNNU TÄTARE. Kommer upp på första plats i B men kommer ifatt en stor A-bil som blir ännu större när den åker på tvären. Blir sinkad i det krogiga partiet, frånkörd på rakan. Osbeck kan komma förbi på sista varvet och jag slutar tvåa. Frustrerande, men "that's life". En liten tröst - bästa varvtid med 1.00,80.

http://youtu.be/nmFPcA7XT1s


_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
Varför bygger man en av Sveriges bästa och nyaste racer banor på en ö!? Båttider och tävlingens tidschema var i total kollision med jobbet. I praktiken hade det gått åt fem dagar. Dagar som inte fanns. Synd att jobbet ska inkräkta på fritiden, men det ena förutsätter ju det andra. Walk over.

_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Tack Joakim

Vilka filmer och race är nog ett av årets bästa totalt inom SPVM
Lätt svettigt att titta på dem

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
Detta är i särklass det bästa arrangemanget i Sverige. Tog med den gamla 61:an och körde dubbla klasser. Sportvagnsmeeting har den goda smaken att rabattera den andra bilen eller klassen. På fredagens test var det lite struligt, men syftet att få till mycket körning gillas. Inte konstigt att det är så mycket folk och bilar på denna tävling. Tänk om vi kunde ha ytterligare fyra arrangemang som detta under året. Snälla MSCC, fortsätt med vad Ni gör.

Kval
Bilen går kanon fint i det torra. Får till en hysad tid på 1.09.382 - Pole i B.

Race 1
Vädret ändrar sig, lätt regn men varmt och ljusa moln. Chansar på att behålla torr settingen. Inget bra beslut, under line-up'en tilltar regnet och det blir wet race. Hel kass. Får inrikta mig att hålla mig på det svarta. Bambi på hal is . Tappar placeringar under hela racet och slutar 3:a men hade racet varit 50 meter längre hade Ulrich kört om mig. Audin var stor i båda backspeglarna - samtidigt!

http://youtu.be/scZ4rVRJMw8

Race 2
Torrt igen! Ett kul race där det gick att plocka en del placeringar. Max var generös och bjöd på en omköring i tron jag var en A-bil (ska nog ha samma lack som A-bilar i fortsättningen). Slutar trea i racet.

http://youtu.be/GDlEF8VxbzE

Åker hem från Knutstorp totalt slut efter att kört dubbla klasser med Lotus 61:an och Seven. Totalt 11 race pass på tre dagar. "Det ska va gött o leva"

_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
Lite småirriterad på arrangemanget redan innan jag kommer dit. 1200 kr för träning plus "fullt pris" för en endagarstävling.....och jag som trodde JAG var smålänning. Jan "prutar" till oss ett fritt träningspass. Tur att vi har Jan. Kunde inte komma till banan före lunch så jag kunde inte utnyttja det fria morgon passet, men fick betala 900 kr för två eftermiddags pass ☹.
Nåväl, pengar är ju runda för att de skall rulla och fria träningen gick bra. Vädret perfekt inga inställningar behövdes. Lever under devisen "Never fix what ain't broken". Ta en kopp kaffe, tanka och kör igen.

Kval 1
Mycket trafik med A+B+C i samma klass även om banan är lång. Stora fartskillnader här. Blir omkörd av alla på rakan känns det som, men har bra tider på resten av banan. Så pass att några bilar blir bromsklossar, men bara tills vi kommer ut på rakan igen .... Får till några fria varv och kvalar in med andra tid efter Martin med 1.52,634 .

Race 1
Starten går OK men rakan är lååång och seeeg med 109 hk och ladugårdsdörrs-aerodynamik. Tät racing och vi tar in på Martin i BMWn. BMW'n skapar ett stort "luft hål" på rakan och min toppfart ökar med med 10 km/h efter Martin! Det här är kul, men så händer det. 13.59 in i filmen. Osbeck kommer snabbt ifatt och fartskillnaden i inbromsningen är mycket stor. Med lägre hastighet och lättare bil kan jag bromsa mycket senare. Tycker jag håller spåret men dörren stängs. Första kaross kontakten sen jag började köra racing 1988 är ett faktum. Osbeck snurrar och jag tappar flytet totalt, bommar nästa kurva helt och håller på att tappa en placering till Anders som kommer upp snabbt. Slutar två trots allt, men med fadd smak. Klubbracing skall inte behöva innebära kontakt. Kan vara tätt ändå. Inga skador på bilen och Osbecks bil klarade sig också OK tack och lov. Personbästa tiden 1.52,343 kändes oväsentlig.

http://www.youtube.com/watch?v=gjYsnMso4ZM&feature=plcp

Race 2
Startar som fjärde bil totalt (andra B bil) i andra ledet med Tommy Falk framför och Osbeck till vänster. Får till en bra start, Osbeck skär in framför mig. Varför förstår jag inte riktigt. Pole är till vänster. Anderstorp är Sveriges bredaste bana och många bilar kan köra jämsides genom södra kurvan. Får ingen plats kvar utan slutar med ett hjulpar i gräset för att undvika en kaross kontakt till. Sen händer allt väldigt snabbt och jag stannar upp och ner. En film säger mer än tusen ord.

http://www.youtube.com/watch?v=q-0dlgcmgts

Kraschen bedömer jag som en "race incident". En snurrning händer oss alla och är det tätt är en T-bone nästan oundviklig.

Momentet före smällen bedömer jag som onödigt tight och för det är jag sur, men det behöver inte ha påverkat olyckan i sig. Domarna tyckte uppebarligen det var OK, så jag finner mig i domarens bedömning. Att medtävlare drog snabba slutsatser om olyckans orsaker utan att först söka fakta var inte kul heller.... men skönt att tonen blev mer saklig när dammet lagt sig. Jag förbehåller mig rätten att vara sur en liten stund till, men det går över... vi har "virtuellt skakat hand" på Osbecks tråd och vi har haft massor av kul close racing utan en enda kaross kontakt före denna helg.

Trots allt är mina personskador minimala och inskränker sig till ett par "bucklade" revben. Tacksam för att alla säkerhets system i Seven fungerade; FIA bågen, bälte, hjälm (skrapad ända ner i glasfibern trots rejäl frigång till bågen vid mätning) HANS, bränslebrytare, huvudström etc. Allt verkar ha gjort sitt jobb. Bilens skador är omfattande, det mesta utanför ramen är förstört. Ramen måste mätas innan jag vet om den klarat sig. Men plåt och plast går ju att ersätta. Gamla gubbar är sköra men denna gång höll det. Tack och lov.



Ridå för årets SPVM säsong för min del.

(Men fixar sig revbenen i tid så blir det nog Falkenberg med Lotus 61:an...vi får se, den står beredd)

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77801

_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Härliga rejsrapporter och filmer!

Lite kul att få se sig själv komma ångande i backspeglarna thumbs up ..... å sedan bli omåkt som vid ett möte i nästa rulle...

Tråkigt med Anderstorp, men skönt att det inte gick värre thumbs up. Fick du förresten någon förklaring varför de inte rödflaggade racet?

Fick du filmen jag skickade över till dig?

//U

_________________
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
Josen skrev:
Tack Joakim

Vilka filmer och race är nog ett av årets bästa totalt inom SPVM
Lätt svettigt att titta på dem


Håller med Joachim - det var årets höjdpunkt och jag blev svettig bara jag såg klippet igen. Behövde lite positiv energi innan jag ger mig på renoveringen.

_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
UR_TT skrev:
Härliga rejsrapporter och filmer!

Lite kul att få se sig själv komma ångande i backspeglarna thumbs up ..... å sedan bli omåkt som vid ett möte i nästa rulle...

Tråkigt med Anderstorp, men skönt att det inte gick värre thumbs up. Fick du förresten någon förklaring varför de inte rödflaggade racet?

Fick du filmen jag skickade över till dig?

//U


Tack jag fick filmen Ulrich och har ett par till på väg in. Jag ska använda dem för att klippa i ihop en film om båge v.s. bur. Tror jag kan bli en bra ambassadör för burar i Seven, även om min gjorde jobbet denna gången.

Jag har inte fått någon förklaring till varför man inte röd flaggade. Kanske var det för att jag kröp ur själv och att de såg att det inte var någon allvarlig personskada. Jag är mycket glad att medtävlarna i tredje led var snabba på hejdarna och inte brakade in i en upp och ner vänd sjua. Det hade blivit mer spännande än jag behöver..

_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Joakim Birgersson skrev:

mer spännande än jag behöver..


Sant, Fi satan vad utsatt man måste känna sig i det läget.


PS. du får ändra nuffran i signaturen, #43an är jag numera... DS.

_________________
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
UR_TT skrev:
Joakim Birgersson skrev:

mer spännande än jag behöver..


Sant, Fi satan vad utsatt man måste känna sig i det läget.


PS. du får ändra nuffran i signaturen, #43an är jag numera... DS.


Så sant - tyckte Four-Seven var ganska fränt. Fick ut "projektet" från släpet idag. Bågen har varit hyfsat varm. Stålet är blått.





_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Joakim Birgersson skrev:
Jag är mycket glad att medtävlarna i tredje led var snabba på hejdarna och inte brakade in i en upp och ner vänd sjua. Det hade blivit mer spännande än jag behöver..
Tro mig, att inte köra in i dig var högsta prio just då. Jag absolut stod på bromsarna som ännu var lite kalla, samtidigt som jag bad en bön till GM att Magnus skulle få stopp på Corvetten bakom mig. Men det gick ju bra. Kom förresten på mig själv att sträcka mig efter dörrhandtaget och bältesnavet för att hoppa ur och se hur du mådde, innan hjärnan påminde kroppen om att jag var på racebana och att det varit ganska farligt.

Mycket glad att du är OK! thumbs up Det såg otäckt ut från där jag satt. thumbs down

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Verkligen grymma filmer med massa ös i thumbs up tänker promta filmer lite om det är OK
Gillar Atorp rejs 1 tre i bredd runt 3:30 ut på start och mål Elise/Sjua vilt rattande Skön känsla thumbs up
Är det en Gopro HD ? Får uppgradera till nästa år thumbs up

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
Josen skrev:
Verkligen grymma filmer med massa ös i thumbs up tänker promta filmer lite om det är OK
Gillar Atorp rejs 1 tre i bredd runt 3:30 ut på start och mål Elise/Sjua vilt rattande Skön känsla thumbs up
Är det en Gopro HD ? Får uppgradera till nästa år thumbs up

Joachim


Håller med - lite gåshudskänsla just där kring 3.30. Kameran är en GoPro HD - en magisk liten manick. Klarade kullerbyttan utan att ens bli svettig. En halvtimme efter bärgningen såg min son att kameran fortfarande filmade!

_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
Torkel K skrev:
Joakim Birgersson skrev:
Jag är mycket glad att medtävlarna i tredje led var snabba på hejdarna och inte brakade in i en upp och ner vänd sjua. Det hade blivit mer spännande än jag behöver..
Tro mig, att inte köra in i dig var högsta prio just då. Jag absolut stod på bromsarna som ännu var lite kalla, samtidigt som jag bad en bön till GM att Magnus skulle få stopp på Corvetten bakom mig. Men det gick ju bra. Kom förresten på mig själv att sträcka mig efter dörrhandtaget och bältesnavet för att hoppa ur och se hur du mådde, innan hjärnan påminde kroppen om att jag var på racebana och att det varit ganska farligt.

Mycket glad att du är OK! thumbs up Det såg otäckt ut från där jag satt. thumbs down


Tack Torkel - Jag både hoppas och tror att de flesta inom vår sport har samma instinkt som Du. INGEN vill se olyckor - racing är ju det bästa vi vet!

_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
Har plockat i högen idag och försökt att plocka bort allt skrot. Dedion röret verkar har klarat sig, men det är svårt att avgöra om ramen är rak. Bucklorna i sidoplåtarna kan förvilla och jag vill mäta ramen innan jag pustar ut. Ett rambyte är både dyrt och tidsödande... OM ramen ÄR rak så är det bara en bromsslang och vänster skärmstag som är helkass på dessa bilder. Allt annat trasigt är borta. Sidoplåtarna är kosmetika och ramen får avgöra om jag byter dom.










Det här är påväg till skroten. En Caterham är ju lite som mekano och med lite tur = rak ram. Så är det bara en order till Caterham, "en check" och några helger i garaget - sen är vi på vägen igen! Ska försöka få bilen på hjulen snabbt så att den blir enklare att flytta till ram koll.



_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Snabbt marcherat Joakim - håller tummar för ramen thumbs up Härligt att du har kämpartakter och vill upp banan/vägen igen. Tror det är rätt för att "komma över det" thumbs up
Men skall alla delarna till skroten verkligen ? Känns som kan användas för race-bilar ?

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
Josen skrev:
thumbs up
Men skall alla delarna till skroten verkligen ? Känns som kan användas för race-bilar ?

Joachim


Noskon och en fälg går att reparera. Övrig plast är mer projekt än vad jag har tid till. Huven kräver svetsning, men går nog rädda om man är ute efter funktion mer än finish. Bågen och hjälmen har gjort sitt förstås.

Gårdagens optimism blev lite avkyld idag efter en ovetenskaplig undersökning av ramen med "pinne-och-snöre-metoden" idag. Inte säkert det framgår tydligt på bilderna, men ramen verkar "skruvad" i fronten. Engelska bilar är ju inte ett under av precision direkt från fabrik och de har lyckats ändra det argumentet till "charm" eller "handbyggt"...så jag vet inte hur rak den var innan. Lika bra att mentalt förbereda sig på ett större projekt..Eller vad tror Ni?








_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Caterham 7 -08 före detta Roadsport B snart A
1, 2, 3, 4, 5   >>
9 besök senaste veckan (46618 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande