Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Caterham 7 1998 | 1, 2, 3, 4 >> 11 besök senaste veckan (41990 totalt) |
Lite info om min Caterham.
Bilen har från början gått i olika caterham racingklasser i England där den vann nåt år tror jag. Den var från början en 1600 supersport viker betyder 1600cc Rover K serie på 138hk. Nuvarande spec: Chassie: Caterham S3 race Chassie med fullbur från Safety devices Motor: Rover/MG trophy 160 1800cc med portad topp och Piper 285H kammar. caterham torrsump med oljetanken integrerad i bellhouse och remdriven scavengepump. Insug/spjällhus: Lotus Exige separata Dth spjäll tillverkade av Titan. Växellåda: Caterham 6 vxl tätstegad med 1:1 på sexan. Hjul: Caterham 6x13 fram och 8x13 bak med yokohama a048 Prestanda: Knutstorp 1,05,0. Falkenberg 49,9 (gamla motorn.) Lite bilder: _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
Härlig bil och imponerade varvtider med lilla effekten
Köpte du beg Emerald av Seloc ? Undrar hur många kusar det behövs till för att kunna nå 1.05 tider på Knutan ? Kanske räcker upphottad VVC snurra Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
Jag försökte köpa det på Seloc men när jag påpekade för säljaren att hans box var modifierad för att kunna köra VW COP så hörde jag aldrig av honom igen.. Fick tag i ett här på Rejsa istället. Peter från Göteborg hade ett oanvänt K3 liggande som jag köpte
Jag hoppas nästan kunna köra en hög 1.05 nästa år. På höstracet var däcken slut. Med nya däck (med 185 fram istället för 175) och 20-25 hästkrafter till så borde det gå att plocka iaf 0,5s. Hade ganska rejäl understyrning med dom gamla framdäcken som jag hoppas minskar med lite bredare däck. Kan tänka mig att det behövs bortåt 230hk i en Elise S2 för att kunna köra 1,05. Det går ju att få i en moddad VVC men det lär inte bli billigt eller hållbart _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
Fick inte med några trattar till spjällen jag köpte. Kollade med Titan i England men de skulle ha nästan lika mycket som jag gav för spjällhusen för att skicka 4st trattar. Så det var bättre att svarva egna fullradietrattar istället. Brorsan ritar och kusin Jocke svarvar. Tack för hjälpen!
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
Testmontering:
Det ska på en pipercross airbox och sen tänkte jag ha ett sånt här luftintag i nosen att ta luften från. Vet inte vad jag tycker om utseendet med ett NACA-intag i nosen men funktionen får gå först. Måste bli bättre än att suga varm luft bakom kylaren. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
tack för det Lasse. Vi lär ses på Knutstorp till våren och sommaren
Jag funderar på om jag ska montera ställbara kamdrev när jag ändå håller på att greja med motorn. Nån som vet hur illa timingen är från början på SS-motorerna? Har hört från en del håll att det är rätt OK oftast men nån säger att det kan vara rätt långt ifrån också. Enligt DVA kan man köra med högre lyft också om man har separata spjäll (0,80" på insug mot 0,60" och 0,65" på avgas mot 0,50"), kanske ger nån hästkraft extra. Frågan är om det är värt besväret eller om jag ska vänta och gå all in på en 1800 trophy motor istället... _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
Har fått på backplaten, trattarna, luftboxen och luftintaget i nosen.
Nästa mek blir att dra lite el till bredbandslambdan och sprutet. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
Nu är all el klar (monterat emeralden och dragit el till bredbandslambdan och mätaren i panelen).
Skulle ha börjat mappa lite lätt men spjällen stänger inte helt så jag får ingen vettig tomgång. Måste montera isär dem och se vad det beror på. De funkade bra när jag hade dom lösa. Tror att det "bryter" lite i länkaget mellan dom _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
Har inte fått riktig ordning på spjällen ännu men nästan. Har mappat lite och nu går bilen OK. Får duga såhär tills jag kan köra den till någon som kan göra det ordentligt på rullande landsväg.
La på nya Yoko 048 nu ikväll. Yokohama och Avon har lite olika filosofier om hur man mäter bredden på ett däck verkar det som.. Detta är 205 däck bägge två. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
Japp, det där är ju ett sanslöst flum - som om det inte är strul nog att klura ut vad som går att få dit på bilen... A048 205 är ca 190 mm över slitbanan. (De smalare A048orna ligger aningen närmare verkligheten.) Ett Radical/F3 190 framdäck är däremot just 190 över slitbanan, dvs direkt ersättare till "205"orna. Förvirringen är total.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
Var och tränade i Falkenberg igår.
Provade lite olika spårval, lufttryck i däcken och med och utan luftbox. Körde flera låga 50 och bästa tiden blev 49,97. Det är 0,2s snabbare än vad jag körde på slicks senast. Det tyder på att det iaf har blivit lite mer mos i maskinen. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
Då var SSM över med blandade resultat.
Kom ner sent på torsdagskvällen och lastade av alla prylar och reste depåtältet. Vädret såg lite lite oroligt ut inför kvalet på fredagen men vi höll tummarna för torrt väder. Besiktigade bilen utan problem tidigt på fredagsmorgonen för att ha det gjort så jag kunde träna ett par pass på förmiddan. Efter första passet kändes det inte riktigt bra och hade inget riktigt flyt. Började oroa mig för att det inte fanns tillräckligt med fart i ekipaget. Tänkte hoppa över mer träning då jag tyckte det var farligt med de stora fartskillnaderna som blev eftersom alla tränade samtidigt (exkl formel). Bestämde mig ändå för att köra ett pass till och det kändes lite bättre. Fredag em var det dags för kval. Körde ner tidigt och var bland de första ut efter Peter Öfverman. Hängde på honom nästan hela tidsträningen och vi fick som tur var många fria varv. Lyckades sätta 1.06.36, ca en halv sekund bättre än mitt gamla pb så lite bättre fart har det blivit i bilen i år. Det räckte till en 3:e plats ca 4 tiondelar efter Hans Egonssons vassa Caterham och 2 tusendelar efter Macklins Healey. På lördagen märkte vi tidigt att det skulle bli race i blött. Pumpade i lite extra luft i däcken men struntade i att lossa krängaren bak. Vågade inte testa då jag aldrig kört utan innan. Gjorde en ganska dålig start och tappade ett par placeringar. Körde på så fort jag vågade i ett par varv och låg 5-6:a nånting. I utfarten på rakan fick jag inte i 3:an, provade igen lite mer bestämt men fick istället i 1:an och det resulterade såklart i en prydligt 360 graders piruett och motorn stannade. Ett par bilar hann passera innan jag fått upp farten igen. Jagade ifatt och förbi ett par bilar igen men blev lite övermodig och bromsade på mig rejält efter rakan och hamnade långt ut i sandfållan som snarare är en stenfålla.. Kom upp igen men då hade jag hunnit rasa ner till 13:e plats. Kom förbi en B-bil precis innan mållinjen och slutade 12:a och var riktigt besviken. En liten tröst var att jag på något sätt ändå lyckats sätta en vettig tid i blötan och skulle starta 4:a i Race 2. På söndagen var det strålande solsken och det passar mig och bilen bättre. Kom iväg vettigt i starten och passerade nån av B-bilarna i första kurvan. Jagade bakom Z3:an och M3:an nåt varv och blev samtidigt passerad av Henric på rakan. Något varv senare kom jag förbi BMW-bilarna. Blev tyvärr omkörd av Macklin som hade bättre fart än mig. Försökte jaga ikapp honom hela racet och närmade mig lite på slutet men kom aldrig riktigt nära. Mats O närmade sig även bakifrån och det gjorde mig nog lite okoncentrerad. Vi höll ställningarna in i mål och jag var skitnöjd över att ha kommit 3:a i ett race på SSM Junior passade på att få en åktur också, det ska odlas rätt intresse i tid _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
Våra race- och banåkarbilar Caterham 7 1998 | 1, 2, 3, 4 >> 11 besök senaste veckan (41990 totalt) |