Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBOCup
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (9342 totalt)
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Vintern börjar gå mot vår och jag känner att jag börjar engagera mig mer igen på olika forum och silly season börjar lida mot sitt slut. Därmed tänkte jag lägga upp min banåkar Porsche till allmän beskådan på mitt favorit banåkar forum ..






Mina ambitioner med Turbocupen har alltid varit att ha en bil som är snabb och rolig överallt, på bana, på kurviga 70-vägar, vid rödljuset, på motorvägen osv. Den får dessutom gärna vara hyffsat snabb på ringen om jag nu lyckas ta mig ditt inom överskådlig framtid

Bilen är alltså en Porsche 944TurbOCup från början ägd och tävlad av Lasse Jönsson i 1986 års TurbOCup serie. Vad jag förstår hade han aldrig några större ambitioner att ligga och fajtas i toppstriden i serien utan han köpte snarare bilen som investering och tog hem den och sålde den så fort han kört de 6 obligatoriska tävlingar man var tvungen till för att få köpa bilen. Därefter har den gått mellan lite olika ägare, vissa med seriösa banambitioner och andra med mera garage anpassad attityd.



Efter jag köpt bilen har kämpat med att få ordning på bilen både effekt mäsigt och väghållningsmässigt. fram till förra säsongen monterade jag eftermarknadssprut och pagidblå belägg, lite ny bromsvätska, lite nya bussiningar m.m. Ändå tog det fram till Augusti 2003 innan jag började få ordning på väghållningen i bilen efter mycket problem med hjulvinklar, snedbelastning på hjulen m.m. Nu börjar det dock arta sig och jag hoppas att jag får chans att njuta lite av säsongen 2004.

Till året har jag uppgraderat med en ny 3L motor byggd av Sanden Bilteknik i Gtb. Faktum är att han faktiskt byggt den till sig själv vilket torde båda gott för framtiden ..
Efter denna motormässiga uppgradering hoppas jag att jag kommer vara nöjd effektmässigt och kan lägga lite pengar på bromsar och nya väghållnings detaljer till säsongen 2005...

...


Är ni mer intresserade kan ni gärna gå in och titta på min halvfärdiga webbsida www.puppan.se

Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
ooupps, vad stora bilderna blev?!

/P

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Blir det inte mycket turbolagg med så långt rör för avgaserna till turbo?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Blir det inte mycket turbolagg med så långt rör för avgaserna till turbo?



Jo det kan man tänka sig men aggregatet sitter faktiskt så där orginal!
Alternativet skulle vara att flytta det till så att säga "rätt" sida men det är så förbenat trångt att det är mycket komplicerat.. Det är en av anlednigarna till att jag gått från 2.5L till 3L motor. Då har man ganska bra med vrid i allafall.. Sen brukar jag alltid säga när frågan kommer upp att gamla turboladdade formel 1 bilar oxå hade långa grenrör..

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Eric Josefsson skrev:
Blir det inte mycket turbolagg med så långt rör för avgaserna till turbo?


Inte sådär hiskeligt som man kanske skulle kunna tro. Som jag fattat det så hamnade turbon där på 944 turbo efter erfarenheterna på 924 turbo (värmeproblem) som hade turbon direkt på grenröret. Jag har inte kännt någon stor skillnad mellan min 944 och 924.

_________________
Pär Hylander
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Mkt grann bil! 944 turbo cup är väl det enda (vettiga) alternativet jag har till min bil (se min hemsida). Har en liten fråga dock. Gör splittern fram någon skillnad, eller är det främst av kosmetiska skäl den sitter där? Har du lättat bilen nämnvärt? Har du stereo kvar? Bara lite "nyfiken-i-en-strut"-frågor för att få reda på din def av gatbil.. Har exakt samma mål med min bil som du har på din, dock är jag ett år efter dig då jag fixar våghållningen i vinter o sparar motorn tills senare tillfälle (dock räcker ~300hk en liten bit )

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 579



Puppan skrev:
Vintern börjar gå mot vår och jag känner att jag börjar engagera mig mer igen på olika forum och silly season börjar lida mot sitt slut. Därmed tänkte jag lägga upp min banåkar Porsche till allmän beskådan på mitt favorit banåkar forum ..
Pete



Nu slår jag i min haka i det redan nedslemmade tangentbordet! *lol*
Verkligen läcker bil du har där Puppan! Får nog bli lite av en bil att efterlikna, dock ej färgen.
Ser verkligen framemot att se mer om din bil. mmmmmmmm längtar redan.

_________________
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



hoppas det inte sitter stereo i bilen iaf, för det satt ju inte orginal!

väger ju bara extra.. men oj vilken fin bil du har!..

min drömbil sen barnsben =)

hoppas man får se den live i sommar!

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Erik (fd Mooseman) skrev:
Mkt grann bil! 944 turbo cup är väl det enda (vettiga) alternativet jag har till min bil (se min hemsida). Har en liten fråga dock. Gör splittern fram någon skillnad, eller är det främst av kosmetiska skäl den sitter där? Har du lättat bilen nämnvärt? Har du stereo kvar? Bara lite "nyfiken-i-en-strut"-frågor för att få reda på din def av gatbil.. Har exakt samma mål med min bil som du har på din, dock är jag ett år efter dig då jag fixar våghållningen i vinter o sparar motorn tills senare tillfälle (dock räcker ~300hk en liten bit )


Tack!!

Jag skall försöka besvara din frågor.
Jag tycker det är svårt att säga om splittern gjort någon nytta eftersom jag monterade jag min jätte GT-banan vinge samtidigt vilket gör att jag tycker att den sammantagna vinsten är kännbar men bara splittern vet jag ärligen inte även om jag inbillar mig att den gör nytta

Eftersom min bil är en gammal tävlingsbil var den lättad redan från fabrik utan underedsmassa, ljudisolering, dörrsidor, innerskärmar m.m. Jag har däremot inte lättad den vidare! Den enda stereo jag har är mina hörselskydd med radio som jag köpt för att ha i bilen

Väghållnings detaljerna börjar ju ha ett antal år på nacken men funkar än då de är solida Bilstein tävlingsprylar(Hoppas jag )!


Jag hoppas att bilen skall röra lite på sig i sommar

Mvh

Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Martin L skrev:
Puppan skrev:
Vintern börjar gå mot vår och jag känner att jag börjar engagera mig mer igen på olika forum och silly season börjar lida mot sitt slut. Därmed tänkte jag lägga upp min banåkar Porsche till allmän beskådan på mitt favorit banåkar forum ..
Pete



Nu slår jag i min haka i det redan nedslemmade tangentbordet! *lol*
Verkligen läcker bil du har där Puppan! Får nog bli lite av en bil att efterlikna, dock ej färgen.
Ser verkligen framemot att se mer om din bil. mmmmmmmm längtar redan.


Tack !!

Jätteskoj att du tycker om bilen!
TurbOCuparna tillverkades endast i tre färger Röd och Vit och svart även om jag aldrig sett nån svart. I vissa sammanhang var vit populärast eftersom de var lättare att "sponsorstripa" så det syntes ordentligt på bilen!

Mer info och bilder kommer eftersom!

Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
AndreasNystrom skrev:
hoppas det inte sitter stereo i bilen iaf, för det satt ju inte orginal!

väger ju bara extra.. men oj vilken fin bil du har!..

min drömbil sen barnsben =)

hoppas man får se den live i sommar!


Helt rätt det satt ingen stereo orginal och det kommer det nog inte göra heller så länge jag äger den
Jag blir verkligen jätteglad för alla förhoppningsvis ärliga positiva kommentarer

Förhoppningsvis skall ni få se den live i sommar vid ett flertal tillfällen bra jag får tid och råd att åka på banmöten!

återigen Tack och Bock!

Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



klart jag är ärligt!... bara o kolla in det här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6639 så förstår du

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Ååå tusan den tråden hade jag inte sett!


/Peter

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
AndreasNystrom skrev:
klart jag är ärligt!... bara o kolla in det här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6639 så förstår du


Fast om jag förstår den andra tråden rätt gillar ni inte riktigt mina fälgar

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
TURBO_Richard
Huddinge
Här sen Jun 2003
Inlägg: 68



Har man en cup tycker ja man ska bevara den som en orginal cup då dom inte växer på träd...men men smaken e ju som baken
Personligen tycker ja en ombyggnad av en cup värde minskar den en hel del (men de e min åsikt)
Men du har en fin bil iaf
/Richard

_________________
Richard sjöblom
PCS 7878

Hemsida: http://hem.passagen.se/limstiftegott/index.htm
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Puppan skrev:

Förhoppningsvis skall ni få se den live i sommar vid ett flertal tillfällen bra jag får tid och råd att åka på banmöten!

Mvh
Pete


Hallå igen, kompis!
Det var ju rätt nära att jag lämnade Turbo Cup-gemenskapen, men tack och lov så ville ingen köpa min bil till slut...

Tanken var ju att hitta ett mer lämpligt objekt att börja rejsa med, men nu får jag alltså dras med
<------- den här ett år till

Det vore ju kul att ses på någon bana i år. Gärna någon med kurvor, så kan vi kanske reda ut om röda bilar verkligen
är snabbare än vita, eller om dom bara är snyggare att titta på.

_________________
--
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Turbo_Richard skrev:
Har man en cup tycker ja man ska bevara den som en orginal cup då dom inte växer på träd...men men smaken e ju som baken
Personligen tycker ja en ombyggnad av en cup värde minskar den en hel del (men de e min åsikt)
Men du har en fin bil iaf
/Richard


Du kan ha rätt och jag har därför behållit de flesta orginal delarna om en framtida ägare vill bygga tillbaks den till orginal.. Tyvärr verkar det som om jag inte har råd att behålla orginal motorn efter inköpet av Sandéns motor.
Jag behåller dock de unika komponenterna som magnesiuminsuget och magnesiumtråget. Nu har redan motorn blivit bytt på min bil någon gång under dess tävlingsperiod vilket gör att jag inte ser det som lika viktigt att behålla motorn. Resten av prylarna har jag kvar och inga förändringar i karossen är gjorda. allt för att kunna bygga tillbaks till orginal!
En sak till som fattas är tyvärr orginal hjulen och jag vet att det antagligen är FredrikÅ som äger de gamla orginal fälgarna så om får jag råd har jag tänkt att handla tillbaks dom vid tillfälle

Visst det är lite jobb med att bygga tillbaks men om nån köper den för att dom vill ha en orginalbil skulle dom antagligen ändå renovera hela bilen!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
FredrikÅ skrev:

Hallå igen, kompis!
Det var ju rätt nära att jag lämnade Turbo Cup-gemenskapen, men tack och lov så ville ingen köpa min bil till slut...

Tanken var ju att hitta ett mer lämpligt objekt att börja rejsa med, men nu får jag alltså dras med
<------- den här ett år till

Det vore ju kul att ses på någon bana i år. Gärna någon med kurvor, så kan vi kanske reda ut om röda bilar verkligen
är snabbare än vita, eller om dom bara är snyggare att titta på.


Hej där!

Jag hoppas verkligen att det blir mer åka i år än förra året och att vi därmed kan träffas lite mer!
Bilen heter ju inte "Vita Blixten" för ingenting och jag hoppas verkligen att den kan tvåla till "indianen"

Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Puppan skrev:

En sak till som fattas är tyvärr orginal hjulen och jag vet att det antagligen är FredrikÅ som äger de gamla orginal fälgarna så om får jag råd har jag tänkt att handla tillbaks dom vid tillfälle


Skicka mig din gamla motor, så kan du få en uppsättning fälgar, det lovar jag.

_________________
--
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
HHmm ja det värsta är ju att du begär nästan lika mycket för dina fälgar som jag för min motor så det blir ju inte många kronor kvar

Hade jag haft råd hade jag köpt fälgarna av dig på stört men jag får nog vänta en stund till....

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



FredrikÅ skrev:
Puppan skrev:

Förhoppningsvis skall ni få se den live i sommar vid ett flertal tillfällen bra jag får tid och råd att åka på banmöten!

Mvh
Pete


Hallå igen, kompis!
Det var ju rätt nära att jag lämnade Turbo Cup-gemenskapen, men tack och lov så ville ingen köpa min bil till slut...

Tanken var ju att hitta ett mer lämpligt objekt att börja rejsa med, men nu får jag alltså dras med
<------- den här ett år till

Det vore ju kul att ses på någon bana i år. Gärna någon med kurvor, så kan vi kanske reda ut om röda bilar verkligen
är snabbare än vita, eller om dom bara är snyggare att titta på.


Trevlig bil Puppan!!!

FredrikÅ: Vi vet ju alla att svarta bilar är snabbast

Ha det bra!

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBOCup
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (9342 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande