|
Bohman
Mjölby
Här sen Sep 2005
Inlägg: 82
Trådstartare
21 Dec 2011 19:02
Min svarta Exige är numera inbytt mot en lite ovanligare modell.
Hade egentligen inte tänkt att byta bil på ett bra tag då jag verkligen gillade den bilen. Men sen dök denna upp och den svarte fick lämna mig efter bara 1 års trogen tjänst.
Hittade denna i Norra Skottland, så det blev att flyga över och möta ägaren som lyckligtvis hade sina föräldrar i Edinburgh. Där fick jag stanna 2 nätter tills överföringen hade gått igenom.
Enormt gästvänliga och generösa människor som bjöd på hotell, mat, fika och till och med en Evo Magazine som jag kunde läsa på färjan från Newcastle till Amsterdam! Fick även bilen trailad till färjan så jag slapp köra genom ett regnigt Skottland.
Resan hem från Holland var tänkt att gå via några motorrelaterade platser... Men eftersom alla de som blev tillfrågade att följa med hade förhinder så blev det raka spåret hem till Östergötland.
Köpet gick genom Pierre på Bilhallen i Mjölby som också tog min gamla i inbyte. Tack för all hjälp Pierre!
_________________ Erik Bohman
ÖSK # 501
Lotus Exige Cup 255 -07
|
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839
Moderator i ett av underforumen
21 Dec 2011 20:16
Äntligen en tråd, härlig kärra det där.
En av de bättre dagarna att minnas bilåret 2011
|
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134
21 Dec 2011 20:42
Vad är skillnaden mellan den svarta och den orangea?
och varför valde du att byta?
_________________ David Olsson
Lotus Elise SC
|
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839
Moderator i ett av underforumen
21 Dec 2011 21:27
Senast ändrad av Dignell, 21 Dec 2011 21:44, ändrad totalt 1 gång
david-o skrev: | Vad är skillnaden mellan den svarta och den orangea?
och varför valde du att byta? |
Kan inte hålla mig från att svara
Detta skiljer bland annat:
Fullbur, 4-punkts bälten, Quaifediff, Öhlins dämpare, justerbara krängare, brandsläckningssystem, AP racing bromsar med flytande skivor, accusump oljetryckssystem. Och sen 255hp mot 220hp i den svarta.
Bilen är i princip klar att ställa på startlinjen och tävla med.
|
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134
21 Dec 2011 21:42
Dignell skrev: | david-o skrev: | Vad är skillnaden mellan den svarta och den orangea?
och varför valde du att byta? |
Kan inte hålla mig från att svara
Detta skiljer bland annat:
Fullbur, 4-punkts bälten, Quaifediff, Öhlins dämpare, justerbara krängare, bransläckningssystem, AP racing bromsar med flytande skivor, accusump oljetryckssystem. Och sen 255hp mot 220hp i den svarta.
Bilen är i princip klar att ställa på startlinjen och tävla med. |
Trevlig uppgradering! Är väldigt sugen på en exige eller elise själv...
_________________ David Olsson
Lotus Elise SC
|
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160
21 Dec 2011 21:43
läcker bil!!
_________________ R Malmström
MSCC
|
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043
21 Dec 2011 21:52
Grattis En av de få bilar som är en klar utmanare i Roadsport A
Ser vi dig där nästa år ? Hoppas.... Dags att vi fler av dessa skönheter på startlinjen 2012 Lotus ->
_________________ Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
|
Bohman
Mjölby
Här sen Sep 2005
Inlägg: 82
Trådstartare
21 Dec 2011 21:53
Dignell skrev: | david-o skrev: | Vad är skillnaden mellan den svarta och den orangea?
och varför valde du att byta? |
Kan inte hålla mig från att svara
Detta skiljer bland annat:
Fullbur, 4-punkts bälten, Quaifediff, Öhlins dämpare, justerbara krängare, brandsläckningssystem, AP racing bromsar med flytande skivor, accusump oljetryckssystem. Och sen 255hp mot 220hp i den svarta.
Bilen är i princip klar att ställa på startlinjen och tävla med. |
Som Mårten skrev så skiljer det en hel del saker mot en vanlig Exige S, man slipper uppdatera så mkt saker. En annan anledning är att Cup 255 endast är byggd i ett fåtal exemplar av Lotus Motorsport.
_________________ Erik Bohman
ÖSK # 501
Lotus Exige Cup 255 -07
|
Bohman
Mjölby
Här sen Sep 2005
Inlägg: 82
Trådstartare
_________________ Erik Bohman
ÖSK # 501
Lotus Exige Cup 255 -07
|
Bohman
Mjölby
Här sen Sep 2005
Inlägg: 82
Trådstartare
21 Dec 2011 22:07
david-o skrev: | Dignell skrev: | david-o skrev: | Vad är skillnaden mellan den svarta och den orangea?
och varför valde du att byta? |
Kan inte hålla mig från att svara
Detta skiljer bland annat:
Fullbur, 4-punkts bälten, Quaifediff, Öhlins dämpare, justerbara krängare, bransläckningssystem, AP racing bromsar med flytande skivor, accusump oljetryckssystem. Och sen 255hp mot 220hp i den svarta.
Bilen är i princip klar att ställa på startlinjen och tävla med. |
Trevlig uppgradering! Är väldigt sugen på en exige eller elise själv... |
Det är oerhört trevliga bilar! Min förra bil står hos Bilhallen i Mjölby! Väldigt fin bil!
_________________ Erik Bohman
ÖSK # 501
Lotus Exige Cup 255 -07
|
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320
22 Dec 2011 01:43
Grym bil
_________________ Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
|
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858
22 Dec 2011 08:07
Väldigt väldigt trevlig bil, jag är väldigt svag för dessa bilar.
Vad är det för motor i den?
,Per
_________________ Per Axblom
|
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743
22 Dec 2011 08:10
otroligt läcker vagn, vad betingar en cup i ungefärligt värde?
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
Bohman
Mjölby
Här sen Sep 2005
Inlägg: 82
Trådstartare
22 Dec 2011 18:48
Aerodynamic skrev: | Väldigt väldigt trevlig bil, jag är väldigt svag för dessa bilar.
Vad är det för motor i den?
,Per |
Det är en Toyota 2ZZ-GE ( utvecklad av Yamaha ) med Eaton M62 kompressor.
_________________ Erik Bohman
ÖSK # 501
Lotus Exige Cup 255 -07
|
Bohman
Mjölby
Här sen Sep 2005
Inlägg: 82
Trådstartare
22 Dec 2011 19:02
Fastlane skrev: | otroligt läcker vagn, vad betingar en cup i ungefärligt värde? |
Det finns olika Cup modeller, Cup 190, Cup 240, Cup 255 och sen 2 varianter av Cup 260.
Jag (tror) att just 255an är den ovanligaste. Värdet är svårt att säga eftersom man sällan ser några till salu förutom Cup 260 som dyker upp ibland utomlands.
_________________ Erik Bohman
ÖSK # 501
Lotus Exige Cup 255 -07
|
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9009
22 Dec 2011 19:17
En sån skulle absolut inte vara fel
_________________ Martin Öberg
|
Bohman
Mjölby
Här sen Sep 2005
Inlägg: 82
Trådstartare
23 Dec 2011 00:53
Hittade precis en bild från när jag gjorde rent hjulhusen för några veckor sen.
_________________ Erik Bohman
ÖSK # 501
Lotus Exige Cup 255 -07
|
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858
23 Dec 2011 07:46
Bohman skrev: | Hittade precis en bild från när jag gjorde rent hjulhusen för några veckor sen.
|
Ser ut som riktigt trevliga bromsar, vad är det för storlek på skivorna?
Undrar om du vill dela med dig av en bättre bild på stolarna?
Mvh, Per
_________________ Per Axblom
|
Bohman
Mjölby
Här sen Sep 2005
Inlägg: 82
Trådstartare
23 Dec 2011 13:07
Aerodynamic skrev: | Bohman skrev: | Hittade precis en bild från när jag gjorde rent hjulhusen för några veckor sen.
|
Ser ut som riktigt trevliga bromsar, vad är det för storlek på skivorna?
Undrar om du vill dela med dig av en bättre bild på stolarna?
Mvh, Per |
Det är 308mm skivor. En lite bättre bild iaf...
_________________ Erik Bohman
ÖSK # 501
Lotus Exige Cup 255 -07
|
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319
23 Dec 2011 13:14
Dödsläcker bil! Så det vattnas i munnen
En vacker dag kanske man har tid, plats och råd att skaffa något liknande. Jag drömmer vidare
_________________ Andreas Fougner Ezelius
|
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858
26 Dec 2011 20:33
Bohman skrev: | Hittade precis en bild från när jag gjorde rent hjulhusen för några veckor sen.
|
Stål skivor med alu bells, men det är inte flytande skivor väll? Hur funkar detta när det blir varmt? Aluminium och stål expanderar väll ganska olika när det blir varmt? Någon som vet?
Mvh, Per
_________________ Per Axblom
|
|