Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3.2/325 turbo
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (17031 totalt)
almadeus
Karlskrona
Här sen Jun 2011
Inlägg: 96


Trådstartare
Hallå alla!

Tror inte att jag har skrivit ett enda inlägg här på rejsa så får väl börja med att skriva ett par ord om vem som sitter bakom skärmen.

Hur som helst. Måns heter jag, 19 år och bor i Emmaboda. Jobbar som cnc-operatör. Detta är mitt första projekt så hoppas gärna ni vill dela med er av tankar mm. som kan hjälpa mig framåt

Bilen köptes över telefon med trasig växellåda i början av sommarn 2010. Där efter började jag att leta garage samt fylla mitt stackars förråd med räserdelar. Steg ett var att manuellkonvertera bråtet och det tog sin tid, men det gick =) Bilen besiktigades precis när den första snön la sig på marken och jag trodde jag skulle ha bilen klar till studenten. Vilken jävla optimist man var (är?)...

Det har för det mesta varit ett steg fram och tre bak. Värsta var väl när jag hade parkerat bottendelen fel, ställt in kammarna och skulle dra runt. Krask.... Detta var ungefär någon vecka efter studenten och då tänkte jag att nu jävlar skiter jag i denna säsongen och laddar på för ett kommande kanonår utan ras. För skamm den som ger sig!

Setup 2012.

Motor
m50b25 vanos
Riktplanad topp
Inslipade ventiler
ARP topplocksbultar
Coopering
Precision SC61
60mm wastegate
PPF IC 600x300x75
2&3" tryckrör
BMC Enkelkon luftfilter
HKS Racing dump
m20 startmotor

Drivlina
ZF låda
Sachs 618
6p Sinter
Stålomspunnen kopplingsslang
m20 svänghjul
m3 3.0 kardan
210 lamelldiff

Chassi
m3 3.2 bakvagn (powerflex)

Bränslesystem
org intank pump
Bosch 044
Delphi 990cc
Catchtank

Övrigt
Rensad invändigt
Förstärkt infästning till bakvagn i kaross.
Sportstolar
Sportratt
Stålomspunnen kopplingsslang
3" avgas med dieselkrök + extra dämpare.

Detta ska styras av ett Megasquirt. Mappning blir hos masens motor.

Som ni ser är det rätt tomt i området "chassi". Det är här ni ska hjälpa mig! Eftersom org framvagn sitter på samt m3 3.2 bakvagn har jag både kralligare krängningshämmare och bromsar bak. Detta borde väl leda till överstyrning och förstörd bromsfördelning?

om jag skulle snubbla över en komplett m3 3.2 framvagn + ett par roliga dämpare skulle väl alla problem vara lösta. Saken är ju den att m3 3.2 delar inte växer på träd så någon reservplan måste finnas!

Nu tänkte jag bjuda på lite bilder. Lite blandat genom resans gång




























































Nytt garage nov 2011.































Bilen står nu där den har stått större delen av tiden jag ägt den - på pallbockarna... Har "lite" småpul kvar! Finns nya fräsha bilder på telefonen men den orkar jag inte koppla in nu så det får vänta tills en annan dag.

Jag vill ju rasta bilen på bana 2012, men vem ska jag köra med nu när jag kommer ha en snigel monterad?

MVH Måns

_________________
Måns Alm
mans.alm@live.se
Citera
almadeus
Karlskrona
Här sen Jun 2011
Inlägg: 96


Trådstartare
skulle ändra första posten men istället fick jag med allt i ett nytt inlägg på något vis....

_________________
Måns Alm
mans.alm@live.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

och med snigel monterad antar jag att du syftar på att bilen blir obesiktigad? TPC har inte det kravet, och jag tror inte heller 5100 har det. Gatebil är ett annat alternativ, och det finns säkert fler.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Har ventilfjäderkit och retainers om du vill handla. Helt nytt från ppf.

3700kr istället för 5000.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Annars kan du lämna snigeln hemma & åka med oss www.bmwsc.com
det går att få bra fart på en 325:a utan att trimma den allt för mycket.

Lite inspiraton från brosans 325 -93

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52196

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
paulssonracing
Båstad
Här sen Jun 2009
Inlägg: 211



P.P. skrev:
och med snigel monterad antar jag att du syftar på att bilen blir obesiktigad? TPC har inte det kravet, och jag tror inte heller 5100 har det. Gatebil är ett annat alternativ, och det finns säkert fler.


I näst senaste Bilsport finns där bevis på att det går att besiktiga som miljöbil! Etanol

_________________
Robert Paulsson
Ford Capri 3100 RS
Ford Sierra M50B25T DRIFT!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41625

Forumägare
Forumägare

Michael Bäck skrev:
Annars kan du lämna snigeln hemma & åka med oss www.bmwsc.com
det går att få bra fart på en 325:a utan att trimma den allt för mycket.

Lite inspiraton från brosans 325 -93

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52196


och Micke BTG kör ju instruktör i en.... 328 väl?

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Magnus Thomé skrev:
Michael Bäck skrev:
Annars kan du lämna snigeln hemma & åka med oss www.bmwsc.com
det går att få bra fart på en 325:a utan att trimma den allt för mycket.

Lite inspiraton från brosans 325 -93

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52196


och Micke BTG kör ju instruktör i en.... 328 väl?

thumbs up


Japp thumbs up
Här är mer inspiration

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=59929

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



Trevligt bygge!: Även jag vill veta vart man får köra med den obligatoriska snigeln under huven!

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
almadeus
Karlskrona
Här sen Jun 2011
Inlägg: 96


Trådstartare
Kul att det blev lite aktivitet i tråden!

Detta året blir det en fuling. Besiktiga sen åker snigel på. Som någon påpekat så går det att besiktiga genom kryphålet e85. Nu är det ju så att jag ska köra på e85, men det är inte bara byta bränsle sen köra igenom bilen. Drivlina, bromsar osv ska ju uppgraderas och något ska man ju ha att göra nästa år!

Får nog ta och tacka nej till det där just nu erikjakan! Ska inte ha isär motorn något mer förrän nästa vinter (om det inte rasar då förstås).

Köra utan turbo känns inte som något alternativ just nu. Har slängt ut alldeles för många pistoler för att få dit en Jag skulle mer vilja haka på något nybörjarrejs för att känna på det lite!

... Och tack för inspirations-trådarna. Nu är jag sysselsatt ett par timmar framöver

_________________
Måns Alm
mans.alm@live.se
Citera
almadeus
Karlskrona
Här sen Jun 2011
Inlägg: 96


Trådstartare
Nu är det dags för en liten uppdatering!

Har mest hållt på med tråkiga grejer på senaste tid för att kunna starta bilskrället.

Nya pinnbultar och muttrar till grenrör, skruvat dit avgas och insug. Letat efter mina delar som en dåre efter garageflytten samt monterat ner bakvagnen. Urk va grisig och sliten den var...







Här en en film på uppstarten av bilen: http://www.youtube.com/watch?v=qLR_t4CvWck&feature=youtu.be

Känns häftigt som fan att något JAG skruvat ner fungerar igen Ventilkåpspackningen läckte förbaskat mycket så den byts i samma veva som efterdragning av topplocksbultarna

_________________
Måns Alm
mans.alm@live.se
Citera
almadeus
Karlskrona
Här sen Jun 2011
Inlägg: 96


Trådstartare
Hade en sån skön dag i garaget idag där jag inte gjorde någonting alls. Satt i förarstolen och slevade runt i den rangliga växelspaken, tryckte lite på pedalerna utan funktion och rattade en sväng. Det var fint.

Slet bort gosefilten undermotorhuven.





Lite bättre blev det väl. Sen tänkte jag kasta ut lite skit för att kompensera för den tyngre bakvagnen som snart ska dit. Bakdörrarna blev första offret, men det tog stop vid fönsterhissarna. Kom inte på något bra sätt att kila fast fönsterna? Någon?


_________________
Måns Alm
mans.alm@live.se
Citera
almadeus
Karlskrona
Här sen Jun 2011
Inlägg: 96


Trådstartare
Nu vart det dags att öppna börsen. Blev lite småtråkiga grejer ifrån bmw. Förstärkningsplattor till bakvagnsinfästningarna och nya bussningar till växelspaken, så nu lär väl den bli tight och go igen =)

Har även varit i Halmstad och hämtat dessa gobitar:





m3 3.2 bakvagn med fräsha bromsar och powerflex samt 210 lamelldiff.

Sen städade jag garaget för det såg ut som skit, och efter det i brist på annat så såg bilen ut såhär:









Slet ut lite onödiga kablar och det blev ju en hel del...



Här tog det tvärstopp. Är kablarna till centrallåset i vänster bakdörr. Kan jag kasta bort dessa kablar utan att något händer? Behöver jag bygla någon i så fall eller är det bara att köra på?



Sen undrar jag ju vad detta plattjärnet i bagaget har för funktion? Satt ju fast med 2 feta skruvar så något syfte måste den väl ha?

Allt för denna gång!

_________________
Måns Alm
mans.alm@live.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3440



Förstärkningen ser ut att vara en sådan förstärkning vid eftermonterad dragkrok.

Skall du behålla kroken på bilen så skall du nog låta plattjärnet sitta.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
almadeus
Karlskrona
Här sen Jun 2011
Inlägg: 96


Trådstartare
Wärhner skrev:
Förstärkningen ser ut att vara en sådan förstärkning vid eftermonterad dragkrok.

Skall du behålla kroken på bilen så skall du nog låta plattjärnet sitta.
Jo jag var med inne på detta men förstod inte riktigt hur det skulle gå till!

Kroken ska väck så plattjärnen åker de med

_________________
Måns Alm
mans.alm@live.se
Citera
almadeus
Karlskrona
Här sen Jun 2011
Inlägg: 96


Trådstartare
Hallå alla. Då var det dags igen.

Har svetsat dit förstärkingsplattor för bakvagn, och sen lite karosserikit på det.



Hämtade ut m3 3.0 kardan samt m3 3.2 krängare bak.



Hämtade även ut dessa grabbarna.





Riktig motivationshöjjare : D



Råkade ut för en kvalitetshammare...



Motorn fick återgå till sitt vanliga utseende.



En skvätt zinkfärg och sen en liten stänk av svart på förstärkningsplattorna.



Växellåda av för modifiering utav kopplingsarm.



Framvagn borta för uppgradering



Allt för denna gång!

_________________
Måns Alm
mans.alm@live.se
Citera
Åkeson
Tibro
Här sen Jan 2011
Inlägg: 710



kul bygge.

ang ditt högra motorfäste, fick du idén av totten eller?

_________________
Henrik Åkeson

http://www.facebook.com/AkesonRacing
Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Bra att du har det jobbet du har, då blir ju allt lättare.

Lite synpunkter ska du få. Först vill jag säga att jag förstår varför du bygger som du gör. Du verkar gilla att bygga. Det gör jag med, det e riktigt kul. Sen kommer tanken att du är 19 år och det första du gör är att bygga en E36 med M50 och en SC61. Det där lär ju hamna på en kanske 500hk utan konstigheter.

Har du åkt med i en sån bil nån gång? Du borde kanske börja med något som inte är så dyrt och kanske inte så svårkört. Bygg denna bilen precis som du vill, men köp en gammal 325 eller nåt så länge och kör med BMW Sport Club eller nått ett år innan, så du får känsla för att köra bil på bana. Att som nybörjare ge sig ut med en M50 på anabola är ganska dumt. Du kommer bara förstöra både dig och bilen.

En fördel till är ju att du inte behörver stressa ihop bilen för att kunna köra i sommar. Det tar tid att bygga turbo, jag vet. Allt du köper till den kommer att passa på din nya fina och lite rostiga 325 som du inte har köpt ännu. Ett råd från en som också varit 19 år och haft hybris


...Jag kommer följa din tråd hur du än gör, men det är för att se alla coola grejjer du kommer tillverka.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
almadeus
Karlskrona
Här sen Jun 2011
Inlägg: 96


Trådstartare
Åkesson: Tack! Nej jag köpte faktist motorfästet på streetpower för att spara tid

Cammo: Tack för ditt inlägg. Bilen köptes i juni 2010, 3 månader efter jag hade fyllt 18, med planerna att turbokonvertera. Började bygga och la ner massa pengar på bilen. Nu i efterhand så insåg ju jag att det var lite korkat, så jag håller med dig! Skulle börjat med att fixa drivlina och chassi sen ut och gasa. Men så tänker man inte som 18åring

Jag har aldrig åkt men en sån bil, nej. Nissan 200sx med ca 270hk är väl det västa jag åkt. Inte heller har jag satt min fot på en räserbana, men jag har suttit framför LFS med g27 måååånga timmar. Nu ska jag inte komma och säga att ett datorspel är som att köra bil i verkligheten men det går ändå inte att förneka att man har fått liiiite feeling i alla fall

Någon ny bil kommer inte köpas. Skruva med smutsiga, rostiga gamla skitbilar är så förbaskat tråkigt att man blir så less på skiten att man funderar på att börja cykla istället. Min bil var just en sån, men de flesta delarna är bytta nu. Fått tag i en räserframvagn med så att köpa en sleten 325 och köra med känns lite tråkigt när snart har en tight och fräsh räserbil i garaget.

Sitter faktist i arbetskläderna och skulle redan varit i garaget och skruvat nu... Kommer nog en uppdatering ikväll/natt/imorgon med massa roligt godis

mvh

_________________
Måns Alm
mans.alm@live.se
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Haha... jag har också varit 19

Kanske en original M50B25 medans du bygger din turbo snurra i stativet? Äach, du gör ju som du vill. Ett råd bara från en som gjort måååånga misstag

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Äsch, en e36a med 500 hk är inte så överjävligt, bara sänka laddet lite dem första gångerna, eller köra med insidan av huvet!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3.2/325 turbo
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (17031 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande