Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 2,0 Sport -02
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (26339 totalt)
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Jag införskaffade i förra veckan denna Renault Clio 2,0 Sport -02 med drygt 14000 mil på mätaren.
Det är lite småfix på den, men över lag så är den i ett helt ok skick.
Jag har de senaste två somrarna kört Mazda MX-5 på bana, men den har fått kliva åt sidan till fömån för denna bil som ska användas som pendlarbil året om och banleksak på sommaren.
Bilen är för tillfället helt original förutom öppet luftfilter, grövre avgassystem med dubbla 3-tums utblås och en RS-R-bakspoiler.
Bilen ska självklart modifieras lite för bana, hur mycket får framtiden utvisa.
Först på att göra listan står:
-Fixa till lite småsaker bl.a. byta givare till hastighetsmätaren som har lagt av.
-Coilovers!
-Bromsbelägg för banåka och R-däck.

Bilen var extremt skitig invändigt när jag köpte den. Jag har grovstädat den, men jag har inte vågat ge mig på mockaklädseln än. Någon som har något bra tips på vad man kan använda för att göra rent mocka?




_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158



Trevligt med en till svart Clio 172. Det verkar som att du har ungefär samma mål med bilen som jag har med min. Bortsett från småsaker så passar bilen utmärkt till det.

Hoppas att du dyker upp på Sviestad nästa år. Det är alltid kul att träffa fler Clioägare.
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Emil Sällberg skrev:
Trevligt med en till svart Clio 172. Det verkar som att du har ungefär samma mål med bilen som jag har med min. Bortsett från småsaker så passar bilen utmärkt till det.

Hoppas att du dyker upp på Sviestad nästa år. Det är alltid kul att träffa fler Clioägare.


Jag bor bara en halvtimme ifrån Sviestad så det är troligt att vi ses där i sommar Har sett fler som kört med clio där och de ser ut att gå riktigt bra på den banan.

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Grattis till en rolig bil! Cliosporten är en bra kompromiss mellan lek och bruksbil. thumbs up
Du får nog riktigt kul på Sviestad med den. Fast, nu kommer du ju köra ifrån mig på rakorna...

_________________
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Grattis till bilen. Bor nästgårds gör du också ser jag.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



snygg var och tittade på en 05 innan jag valde och köpte en 06 istället
vore skoj om det skulle bli en clio sport dag på någon bana

kolla denna sidan om du är intreserad av delar
http://www.k-tecracing.com/

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Kul med ytterligare en Clio här på rejsa, det börjar bli ett par stycken nu. Kul

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Instämmer med övriga, kul med en Clio till! Grattis till köpet och jag vet att du kommer att ha kul

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
NiklasFalk skrev:
Grattis till en rolig bil! Cliosporten är en bra kompromiss mellan lek och bruksbil. thumbs up
Du får nog riktigt kul på Sviestad med den. Fast, nu kommer du ju köra ifrån mig på rakorna...


Tackar! Mm, vi kan nog inte köra samma spårval överallt längre heller! :P

Kul att det finns fler Clio-förare här. Jag kommer nog snart att ha lite funderingar kring lämpliga coilovers att rådfråga er om

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
andreasevo skrev:
snygg var och tittade på en 05 innan jag valde och köpte en 06 istället
vore skoj om det skulle bli en clio sport dag på någon bana

kolla denna sidan om du är intreserad av delar
http://www.k-tecracing.com/


Jag har suttit och dreglat lite på den sidan förut, de har mycket kul grejer. Går det smidigt att handla ifrån dem?

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



kul med mer Renaulter, 12 maj kommer Renaultklubben att hyra Gotland Ring! häng med vetja

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Totti skrev:
Tackar! Mm, vi kan nog inte köra samma spårval överallt längre heller! :P

Nej, inte direkt... :P
Det tråkiga med clion, iaf med standardchassiet är väl abs'en. Svänga och bromsa som man gör in i torparn t. ex. kan bli lite läskigt. Man kan dock rycka en av sensorerna, så kopplas den ur.
Med lite styvare fjädrar så blir det iaf bättre. thumbs up

_________________
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Totti skrev:


Jag har suttit och dreglat lite på den sidan förut, de har mycket kul grejer. Går det smidigt att handla ifrån dem?



Har handlat därifrån ett par ggr. Gått smidigt, billig frakt desutom. Om du blir betalande medlem på www.cliosport.net så kommer får du rabatt hos k-tech, demon tweeks m.m kostar 15EUR har jag för mig.

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Magnus Janard skrev:
kul med mer Renaulter, 12 maj kommer Renaultklubben att hyra Gotland Ring! häng med vetja


Å fasen, hade faktiskt funderingar på att åka till gotland just då. Hade passat riktigt bra.

NiklasFalk skrev:
Totti skrev:
Tackar! Mm, vi kan nog inte köra samma spårval överallt längre heller! :P

Nej, inte direkt... :P
Det tråkiga med clion, iaf med standardchassiet är väl abs'en. Svänga och bromsa som man gör in i torparn t. ex. kan bli lite läskigt. Man kan dock rycka en av sensorerna, så kopplas den ur.
Med lite styvare fjädrar så blir det iaf bättre. thumbs up


osäker på om det är så vettigt att rycka en sensor, om det får samma effekt som att rycka säkringen är de livsfarligt iom att bromsbalansen då blir 50/50.

Ett par riktigt bra coilovers med tillräckligt hårda fjädrar håller bakhjulet i backen = problemen försvinner. Dessvärre finns det inte mycket vettigt för rimliga pengar. Men köp billigt köp två gånger brukar man säga, stämde iaf i mitt fall. Men allt hänger väl på vilken ambitionsinvå man vill ha.

Andreas: Är du möjligen med i ÖSK?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158



Dignell skrev:
osäker på om det är så vettigt att rycka en sensor, om det får samma effekt som att rycka säkringen är de livsfarligt iom att bromsbalansen då blir 50/50.
Rycker man en sensor så försvinner enbart ABSen, ej bromsbalansstyrningen.
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Magnus Janard skrev:
kul med mer Renaulter, 12 maj kommer Renaultklubben att hyra Gotland Ring! häng med vetja


Super, skall försöka att inte lämna ön då

Totti skrev:
Jag har suttit och dreglat lite på den sidan förut, de har mycket kul grejer. Går det smidigt att handla ifrån dem?


Kanske inte alltid lägsta pris även om de har låga priser vad jag sett, däremot billig frakt och bra att handla av.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Dignell skrev:
NiklasFalk skrev:

Nej, inte direkt... :P
Det tråkiga med clion, iaf med standardchassiet är väl abs'en. Svänga och bromsa som man gör in i torparn t. ex. kan bli lite läskigt. Man kan dock rycka en av sensorerna, så kopplas den ur.
Med lite styvare fjädrar så blir det iaf bättre. thumbs up


osäker på om det är så vettigt att rycka en sensor, om det får samma effekt som att rycka säkringen är de livsfarligt iom att bromsbalansen då blir 50/50.

Ett par riktigt bra coilovers med tillräckligt hårda fjädrar håller bakhjulet i backen = problemen försvinner. Dessvärre finns det inte mycket vettigt för rimliga pengar. Men köp billigt köp två gånger brukar man säga, stämde iaf i mitt fall. Men allt hänger väl på vilken ambitionsinvå man vill ha.


Som Emil skriver så behålls den dynamiska bromsbalansfördelningen.
Hjulet i backen? http://www.rejsa.com/im/_2011/38_2011-10-09-7.jpg

_________________
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13187

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Emil Sällberg skrev:
Dignell skrev:
osäker på om det är så vettigt att rycka en sensor, om det får samma effekt som att rycka säkringen är de livsfarligt iom att bromsbalansen då blir 50/50.
Rycker man en sensor så försvinner enbart ABSen, ej bromsbalansstyrningen.

Emil har koll. så är det!
Vill betona att rycka säkringen till ABS'en är big no-no! om man drar säkringen sätts EBD'n ur spel och man får alldeles för mycket broms bak. Onödigt spännande.
Att koppla ur en givare är "safe". ABS-funktionen försvinner, men EBD'n bibehålls.

Edit: Junior var snabbare... (som vanligt)

mvh / Farbror Falk.

_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

NiklasFalk skrev:
Dignell skrev:
NiklasFalk skrev:

Nej, inte direkt... :P
Det tråkiga med clion, iaf med standardchassiet är väl abs'en. Svänga och bromsa som man gör in i torparn t. ex. kan bli lite läskigt. Man kan dock rycka en av sensorerna, så kopplas den ur.
Med lite styvare fjädrar så blir det iaf bättre. thumbs up


osäker på om det är så vettigt att rycka en sensor, om det får samma effekt som att rycka säkringen är de livsfarligt iom att bromsbalansen då blir 50/50.

Ett par riktigt bra coilovers med tillräckligt hårda fjädrar håller bakhjulet i backen = problemen försvinner. Dessvärre finns det inte mycket vettigt för rimliga pengar. Men köp billigt köp två gånger brukar man säga, stämde iaf i mitt fall. Men allt hänger väl på vilken ambitionsinvå man vill ha.


Som Emil skriver så behålls den dynamiska bromsbalansfördelningen.
Hjulet i backen? http://www.rejsa.com/im/_2011/38_2011-10-09-7.jpg


Jajaja som du redan vet har jag specat fel fjädrar hårdare är på G. Men det kan jag bara skylla på mig själv. Dessutom har min bil ett annat abs system så jag har inte de problemen oavsett hjul i luften eller ej. På äldre Clio Sport uppstår problemet när ena hjulet lyfter.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Dignell skrev:
Magnus Janard skrev:
kul med mer Renaulter, 12 maj kommer Renaultklubben att hyra Gotland Ring! häng med vetja


Å fasen, hade faktiskt funderingar på att åka till gotland just då. Hade passat riktigt bra.




Fredrik Hård skrev:
Magnus Janard skrev:
kul med mer Renaulter, 12 maj kommer Renaultklubben att hyra Gotland Ring! häng med vetja


Super, skall försöka att inte lämna ön då



Håll er på ön då och boka in datumet i kalendern. vi kommer som vanligt ha skitskoj

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Magnus Janard skrev:
kul med mer Renaulter, 12 maj kommer Renaultklubben att hyra Gotland Ring! häng med vetja

Det låter ritkigt kul!

Dignell skrev:
Andreas: Är du möjligen med i ÖSK?

Nej det är jag inte. Hur så?


Jag kommer nog låta ABS: en vara ikopplad till att börja med. Men hur mycket stör ABS:en i t.ex. "torparn" jämfört med att låsa upp ett hjul som jag har varit lite mer van vid med Miatan?
En annan fråga nu när vi ändå är inne på elektroniska hjälpmedel, har ni antispinn/antisladd på era Clios?

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 2,0 Sport -02
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (26339 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande