Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 316 -92 BMW Cup 2012/2013?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (16337 totalt)
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366


Trådstartare
Jaha då har man äntligen kommit igång lite med nya projektet så då passar det ju bra att lägga upp en tråd också.

Det är alltså en E36 med M40B16 motorn med hela 99 hästar original!
Den är inte vacker i dagens läge men den var riktigt billig och viktigast av allt var den besiktigad vid köpet så det var bara att sätta sig i och köra hem. Skönt att slippa krångla med släp.
Någon tidigare ägare har verkligen inte varit snäll mot den stackars bimmern! Fast jag tycker det är lite kul att börja riva i riktigt sunkiga bilar för resultaten blir så pass mycket tydligare
Har inget emot att rostlaga så jag gör gärna det för att spara in några kronor man kan köpa nått roligt för istället! Men ja.. det är lite att göra innan man kan börja med allt rejsigt

VARNING! Vissa bilder kan verka stötande!



En racebil har väl flera färger?

Känns som det saknas nått?

Den ska bort!!

Vill bara visa de vackra penseldragen som pryder huven och bagageluckan!

Det som kommer göras (klart?) under vintern/våren är:
Rostlaga
omlack (Jo det är säkert, är inte helt nöjd med färgen)
Nya fjädrar och dämpare (original!)
Fullbur - antagligen från Finess
Sittastill stol
Racecat
Vagnsbok

Första säsongen kommer jag alltså utrusta den med minsta möjliga och istället lägga pengarna på att träna, träna, träna! Har ju nära till Gelleråsens onsdagsträningar och misstänker att motorn kommer vara min minsta begränsning i början. Nästa vinter (vilken j*vla tidsoptimist jag är) var tanken att ny motor, coilovers och annat smått och gott ska skruvas dit. Men det är ett senare kapitel. Planen är alltså att börja tävla i BMW Cup klass standard men vi får se hur det blir med det nästa år, troligtvis blir det 2013 men man kanske hänger på nån enstaka tävling för att se hur det är att hamna sist! :P

Besiktning hos SBP är trevlig om det går att genomföra men det är absolut inget krav. Men det hade varit smidigt att bara sätta sig i och åka till Karlskoga på träningarna. Vi får se hur det blir...

Har två frågor på en gång.
Jag planerar som sagt att träna, och det är håller man ju förhoppningsvis på med några timmar per gång.
Bör jag byta ut bromsslangarna mot stålomspunna?
Kan jag köra på gatdäck?

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366


Trådstartare
Har börjat riva ut den invändigt, känns dumt att börja med omlackningen innan buren är i.




Inte alls speciellt mycket rost nästan bara smuts, trodde det skulle vara massor med tanke på hur utsidan ser ut!

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Citat:

Har två frågor på en gång.
Jag planerar som sagt att träna, och det är håller man ju förhoppningsvis på med några timmar per gång.
Bör jag byta ut bromsslangarna mot stålomspunna?
Kan jag köra på gatdäck?


Stålomspunnet är överskattat i mitt tycke, lägg pengarna på annat.
Kanske räcker det till en omgång fullt dugliga R däck
Gatdäck går det bra att köra på initialt, sen vill du ha mer grepp!
Helt rätt att börja i rätt ände, effekt är långt ifrån allt
thumbs up

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Välkommen till BMW Cup

Har du funderingar om klubben och/eller serien så tveka inte att ringa eller maila. Kontaktuppgifter finns på hemsidan. Det är ett härligt gäng

Du verkar vara helt rätt på det, gör bilen körduglig, sen träna, träna, träna. Strunta i stålomspunnet, blingstag, tuffa belägg eller fjädrar. Ut och åk istället. Efterhand känner du nog för R- däck och då finns det gott om beg 15" att få tag på.Det som kan vara klokt är att köpa direkt är en riktig stol och bälte så du sitter still, samt personlig utrustning.

När R däck steget är taget så går det dock fort, då vill man oftast ha bättre belägg och sen fjädrar/stötdämpare.

_________________
Patrik Skoog
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366


Trådstartare
Tack båda två!
Då väntar jag med allt som inte är direkt nödvändigt för vagnsboken.

Kom på en sak till, måsta man sätta en ny skiva även på bakdörrarna om man tar bort orginal sidor?

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



Klockrent!. Kör hårt nu. Kommer att följas!

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
soilkiller
Ludvika/Dalarna
Här sen Jun 2010
Inlägg: 38



Trevligt med fler än mig som satsar på premiär 2012/2013.
Följer din tråd.

_________________
Tommie Lif
BMW 318i
_____________________________________

Lätt, lättare, banta?
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



"Mint condition"
Då har du lite att fixa med istället och det e ju kul
Kan du inte lika gärna köpa ett coiloverkit för 200 EUR på tyska ebay som att skaffa "nya" (misstänker begagnade) originaldämpare och fjädrar? Eller? Personligen tycker jag att en bil upplevs som så mycket roligare att köra med lite stummare grejer.

Ska för övrigt bli kul att följa arbetet då uppgraderingarna lär märkas

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



frapp skrev:
Kan du inte lika gärna köpa ett coiloverkit för 200 EUR på tyska ebay som att skaffa "nya" (misstänker begagnade) originaldämpare och fjädrar? Eller? Personligen tycker jag att en bil upplevs som så mycket roligare att köra med lite stummare grejer.
Instämmer med föregående talare. Lågpris-väghållningskit från tyska ebay är så oförskämt billiga så denna väg hade jag också valt. Det är absolut inga prylar för den rutinerade banräven men de är ändå oerhört prisvärda grejer som gör mycket för känslan. Jag kör själv med ett billigt kit fortfarande. Detta kit har du hemma med frakt för under 2000kr! Sportchassie ebay.de Lycka till! Såna här projekt gillas, kommer följda detta.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



Eller: Gewindefahrwerk på www.ebay.de

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366


Trådstartare
Har blästrat och lackat mina gamla e34 fälgar, dom såg riktigt fula ut innan så ett klart lyft tycker jag.
Tycker mig hört att ET:t på e34 fälgar blir lysande på en e36 räser.



"Har han inte lite viktigare saker än fälgar att bry sig om?!" Kanske ni undrar..

Jo men dom får nämligen agera vinterfälgar på bruksbilen just nu.

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366


Trådstartare
Davve skrev:
frapp skrev:
Kan du inte lika gärna köpa ett coiloverkit för 200 EUR på tyska ebay som att skaffa "nya" (misstänker begagnade) originaldämpare och fjädrar? Eller? Personligen tycker jag att en bil upplevs som så mycket roligare att köra med lite stummare grejer.
Instämmer med föregående talare. Lågpris-väghållningskit från tyska ebay är så oförskämt billiga så denna väg hade jag också valt. Det är absolut inga prylar för den rutinerade banräven men de är ändå oerhört prisvärda grejer som gör mycket för känslan. Jag kör själv med ett billigt kit fortfarande. Detta kit har du hemma med frakt för under 2000kr! Sportchassie ebay.de Lycka till! Såna här projekt gillas, kommer följda detta.


hmmm kanske får bli ett sånt till sommaren, låter ju helt klart prisvärt. Just nu försöker jag hålla i varenda krona eftersom det inte är helt gratis att komma igång. Plus att det skulle vara kul att ha kört någorlunda orginal i början för att kunna jämföra när man trappar upp sen.

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366


Trådstartare
TOTTeN skrev:
Klockrent!. Kör hårt nu. Kommer att följas!


Kommer följa ditt projekt med nu när man "mina" delar kommer finnas med
Hoppas det går bra med kolv å stak bytet!

soilkiller skrev:
Trevligt med fler än mig som satsar på premiär 2012/2013.
Följer din tråd.


Vi har väl ungefär kommit lika långt/kort så vi får varna varandra för fallgroparna

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



S Agartsson skrev:
TOTTeN skrev:
Klockrent!. Kör hårt nu. Kommer att följas!


Kommer följa ditt projekt med nu när man "mina" delar kommer finnas med
Hoppas det går bra med kolv å stak bytet!

soilkiller skrev:
Trevligt med fler än mig som satsar på premiär 2012/2013.
Följer din tråd.


Vi har väl ungefär kommit lika långt/kort så vi får varna varandra för fallgroparna


Är veven som ska i först och främst Ner å skruva med dig nu! Vill ha någon att rejsa mot i sommar!

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366


Trådstartare
TOTTeN skrev:


Är veven som ska i först och främst Ner å skruva med dig nu! Vill ha någon att rejsa mot i sommar!


Jag var faktiskt i garaget när du skrev det där
Rejsa mot mina 99hk? Det blir nog inte så spännande.

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366


Trådstartare
Inte så spännande uppdatering men lite har blivit gjort.
Var nere i garaget och tänkte slänga ur mattan lite snabbt. Det slutade med att jag blev arg och nu är den i matthimmelen!
Nästa steg blir att se över alla sladdar som inte behövs, det fanns ju endel där under.
Har även köpt nya fjädrar, får se hur det blir om man måste skaffa nya dämpare också.

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Ska resterande delar av bilen också proffsmålas svarta med den nu ökända penseln?
Eller är det så att "Team Agartsson Racing" har något annat färgtema i bakhuvudet redan?

Kämpa på - snart säsongspremiär

_________________
BMW MC-klubben
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366


Trådstartare
Måns Ulveståhl skrev:
Ska resterande delar av bilen också proffsmålas svarta med den nu ökända penseln?
Eller är det så att "Team Agartsson Racing" har något annat färgtema i bakhuvudet redan?

Kämpa på - snart säsongspremiär


Vissa saker skämtar man inte om!

Grå har jag planerat men det hinner kanske ändra sig... Vad sägs om rosa med ett kjolpaket av tyll?

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366


Trådstartare
Jaha här det går långsamt framåt.

Bilen fortsätter att "tappa" delar, senast rök en dörr och ena framskärmen.
Jäklar vad lera det var i hjulhusen, fick verkligen hacka bort det bitvis. Jag tror tidigare ägare haft väldigt roligt på en åker..


Men kan någon förklara varför den där öppningen finns i balken/stommen? Den längst till vänster på bilden, den bildar en ficka och där har det, inte helt oväntat samlat sig massa skit. Den måste ju fylla nån funktion, har svårt att tänka mig att BMW vill att balken ska rosta sönder

Ny fjäder bredvid den gamla:


Den gamla fyllde ingen funktion alls, dämparen låg i botten..

Förutom det så har jag börjat skrapa asfaltsmattor, går hur smidigt som helst med värmepistol och kniv. Jag hade tänkt riva ur alla extra sladdar men jag blir mörkrädd bara jag tittar under instrumentpanelen. Det problemet skjuter vi framför oss en stund till.

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366


Trådstartare
Jaha då har Jul och nyår varit och inkräktat på garagetiden. Hade tänkt hinna med mer men lite tid fanns ändå över.

Gav mig på den penselmålade huven för att se hur bra det gick att få. Kul upplevelse att köra med bandslip på en bil. Men satan va hammarlack sitter! Riktigt grovt slipband och man fick ändå hålla på ett tag för att får bort ytan. Den var väl inte helt rak i plåten men det kunde varit mycket värre, hittade inga dolda rostfläckar heller. Lite nytt spackel så tror jag det kommer bli rakt och fint! Sen är det där med färg.. eller snarare vilken färg som ska på..

Tog en bild innan jag lade på grundfärg, hade visst fått lite damm på linsen


_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Ser bra ut thumbs up Bara att kämpa på nu så vi får se bilen på startlinjen i år
Tycker det vore snyggt att lacka den i en färg som sticker ut lite mer som t.ex M3 GTS orange kanske?
Fast det klart det finns ju andra som kör på den färgen , så kanske grått blir bättre



_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 316 -92 BMW Cup 2012/2013?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (16337 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande