Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi S4 -94
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (16351 totalt)
Rami Naamani
Kalix
Här sen Nov 2011
Inlägg: 23


Trådstartare
En Audi S4 från -94 som ska banpreppas och förhopppningsvis banåkas med inom snar framtid. Ska försöka hålla projektet rullandes under tiden.

Vill ha en grym bil som kan prestera ordentligt på bana men endå ha kvar lite egenskaper av en gatbil.



_________________
Rami Naamani
Citera
Rami Naamani
Kalix
Här sen Nov 2011
Inlägg: 23


Trådstartare
Bilen kommer uppdateras i både motor och chassi, vart det slutar får vi se. Har stroker vev, dieselblock(längre lopp) vassare kammar liggandes. Hur snart dessa kommer till användning vet jag inte. Chassit ska först och främst styvas upp på lättaste sätt. Sen kommer det lite nya bussningar, nya hårdare rejsigare fästen osv. Och KW coils när det är rätt tillfälle.

_________________
Rami Naamani
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



welcome to rejsa Majkoll

om det som finns på bild 7 är en normal veckas konsumtion så måste du vara en riktigt snäll kille. Snälla personer får många julklappar
trevligt med lite fler banpreppade gammelÅdis thumbs up ska bli kul att följa hur det går. Håll oss väl uppdaterade.

Men om nu bilen ändå kommer gå mycket på gata, varför inte behålla takluckan & ha lite vardagslyx kvar? Alltid retar det någon stackare som blir frånåkt

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Rami Naamani
Kalix
Här sen Nov 2011
Inlägg: 23


Trådstartare
barre skrev:
welcome to rejsa Majkoll

om det som finns på bild 7 är en normal veckas konsumtion så måste du vara en riktigt snäll kille. Snälla personer får många julklappar
trevligt med lite fler banpreppade gammelÅdis thumbs up ska bli kul att följa hur det går. Håll oss väl uppdaterade.

Men om nu bilen ändå kommer gå mycket på gata, varför inte behålla takluckan & ha lite vardagslyx kvar? Alltid retar det någon stackare som blir frånåkt


Haha, ja snäll är jag! Men ändå brukar få kol i strumpan

Ingen dum idé faktiskt, takluckan är ganska trevlig. Speciellt när jag inte kommer ha någon AC, och sen när jag väl köpte bilen letade jag en med just taklucka, vi får se vad det blir

_________________
Rami Naamani
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Hej!

Rolig bil! Jag har likadan. Dock är dom lite för (fram)tunga för banåkning. Vad är det för turbo och grenrör du använder? Jag har köpt ett "kinagrenrör" med KKK-fläns men hittar inte riktigt någon passande turbo.

Mvh,

P.S.
Kolla på subframe-bussningar medan du kan , det är trist att byta dom med motorn i.
P.P.S. Att byta bakre diff till Torsen ger enligt mig mer än att byta mellandiff.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Rami Naamani
Kalix
Här sen Nov 2011
Inlägg: 23


Trådstartare
beepbeep skrev:
Hej!

Rolig bil! Jag har likadan. Dock är dom lite för (fram)tunga för banåkning. Vad är det för turbo och grenrör du använder? Jag har köpt ett "kinagrenrör" med KKK-fläns men hittar inte riktigt någon passande turbo.

Mvh,

P.S.
Kolla på subframe-bussningar medan du kan , det är trist att byta dom med motorn i.
P.P.S. Att byta bakre diff till Torsen ger enligt mig mer än att byta mellandiff.


Bilen ska lättas rejält, och mycket vikt ska flyttas om. Ska försöka landa på 40/60 iallafall. Och möjligen ska motor och låda flyttas bak några centimeter.

Körde också på kinagrenröret, något preppat. Bättre flås än original men värdelös kvalité. Fick vrida om kompressorhuset på turbon för att den skulle passa med grenröret. Nya blir equal-length header och nån Garrett GTX eller Precision billet.

Gamla motorn:
1.8t spolar
Revo sms303
Tuffare koppling
Annat grenrör
1.5bars WG-fjäder
Öppet luftfilter
370cc spridare
Portad topp
ARP toppbultar
MLS topp-packning


Kommer inte sitta en original bussning eller fäste till drivlinan. Allt blir apikol/034 Polyuretan och svart delrin i ban-densitet.

Chassidelarna:


https://www.034motorsport.com/chassis-components-audi-40008090urq-motor-mount-audi-i5-motorsport-spec-p-434.html

https://www.034motorsport.com/chassis-components-audi-urs4s6-subframe-bushings-rear-polyurethane-urs4s6-p-19902.html



https://www.034motorsport.com/chassis-components-audi-urs4s6-rear-diff-carrier-mount-pair-urs4s6-p-19800.html

https://www.034motorsport.com/product_info.php?products_id=19656{156}494

https://www.034motorsport.com/product_info.php?products_id=985{6}231

https://www.034motorsport.com/chassis-components-audi-urs4s6-rear-sway . . . .

https://www.034motorsport.com/product_info.php?products_id=593{45}21{44}124

Jo, funderar på en 200 torsen diff, eller få dit en lamelldiff. Men ska köra på original ett tag iallafall.

_________________
Rami Naamani
Citera
Rami Naamani
Kalix
Här sen Nov 2011
Inlägg: 23


Trådstartare
dubbel

_________________
Rami Naamani
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2754



Alltid lika kul att se folk som gör nått annat än rakt-fram-gat-racer av en gammal S4 jag hade fram till ifjol höst då jag började plugga en C4 själv, en 2.8Q. Fruktansvärt bekväma bilar

Att nå 40/60 tror jag kan bli tufft.. 50/50 borde gå däremot!

Du bor ju i Kalix så du har ju nära till RP om du vill ha hjälp att ta fram lätta glasfiber delar till fronten Både huv och baklucka är ju riktigt tunga på C4orna! (minns jag väl sen gasdämparna till huven och bakluckan var trasiga på den jag hade)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Rami Naamani
Kalix
Här sen Nov 2011
Inlägg: 23


Trådstartare
Cassius skrev:
Alltid lika kul att se folk som gör nått annat än rakt-fram-gat-racer av en gammal S4 jag hade fram till ifjol höst då jag började plugga en C4 själv, en 2.8Q. Fruktansvärt bekväma bilar

Att nå 40/60 tror jag kan bli tufft.. 50/50 borde gå däremot!

Du bor ju i Kalix så du har ju nära till RP om du vill ha hjälp att ta fram lätta glasfiber delar till fronten Både huv och baklucka är ju riktigt tunga på C4orna! (minns jag väl sen gasdämparna till huven och bakluckan var trasiga på den jag hade)


Tänkte mer 40 bak 60 fram, får jag 50/50 blir jag glad

Haha ja, mina gasdämpare är slut till bagageluckan, kul med ovetande kompisar. Fort går det att stänga iaf :P

Jo, annars blir det kolfiber från Sportvagnskonsult

_________________
Rami Naamani
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Sportvagnskonsult finns inte längre tyvärr!

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Rsjerry skrev:
Sportvagnskonsult finns inte längre tyvärr!


han har lite grejer kvar som ska säljas, bl a kolfiber om jag inte har fel för mig.

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2754



Rami Naamani skrev:
Cassius skrev:
Alltid lika kul att se folk som gör nått annat än rakt-fram-gat-racer av en gammal S4 jag hade fram till ifjol höst då jag började plugga en C4 själv, en 2.8Q. Fruktansvärt bekväma bilar

Att nå 40/60 tror jag kan bli tufft.. 50/50 borde gå däremot!

Du bor ju i Kalix så du har ju nära till RP om du vill ha hjälp att ta fram lätta glasfiber delar till fronten Både huv och baklucka är ju riktigt tunga på C4orna! (minns jag väl sen gasdämparna till huven och bakluckan var trasiga på den jag hade)


Tänkte mer 40 bak 60 fram, får jag 50/50 blir jag glad

Haha ja, mina gasdämpare är slut till bagageluckan, kul med ovetande kompisar. Fort går det att stänga iaf :P

Jo, annars blir det kolfiber från Sportvagnskonsult


Jag tror inte du har 60% av vikten fram original ens. Min V6a kändes då inte speciellt framtung, men den har ju då betydligt kortare motor än S4an (V6an är lättare också)

Jag tror nog 50/50 går nå, om man inte prioriterar minimal vikt i första hand (spara bakluckan i plåt t ex hjälper ju till att få vikten åt rätt håll)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Rami Naamani
Kalix
Här sen Nov 2011
Inlägg: 23


Trådstartare
Cassius skrev:
Rami Naamani skrev:
Cassius skrev:
Alltid lika kul att se folk som gör nått annat än rakt-fram-gat-racer av en gammal S4 jag hade fram till ifjol höst då jag började plugga en C4 själv, en 2.8Q. Fruktansvärt bekväma bilar

Att nå 40/60 tror jag kan bli tufft.. 50/50 borde gå däremot!

Du bor ju i Kalix så du har ju nära till RP om du vill ha hjälp att ta fram lätta glasfiber delar till fronten Både huv och baklucka är ju riktigt tunga på C4orna! (minns jag väl sen gasdämparna till huven och bakluckan var trasiga på den jag hade)


Tänkte mer 40 bak 60 fram, får jag 50/50 blir jag glad

Haha ja, mina gasdämpare är slut till bagageluckan, kul med ovetande kompisar. Fort går det att stänga iaf :P

Jo, annars blir det kolfiber från Sportvagnskonsult


Jag tror inte du har 60% av vikten fram original ens. Min V6a kändes då inte speciellt framtung, men den har ju då betydligt kortare motor än S4an (V6an är lättare också)

Jag tror nog 50/50 går nå, om man inte prioriterar minimal vikt i första hand (spara bakluckan i plåt t ex hjälper ju till att få vikten åt rätt håll)


Sant, sen kommer det försvinna ganska mycket vikt där framme. AC pump, kondensor, onödig el osv. Sen överväger jag om jag ska flytta vattenkylningen bak, har nån koll på den optimala viktfördelningen på en Quattro? Audi V8 DTM bilarna vägde lite över 1000kg och med en v8 fram kan inte många kilon varit där bak? och dom piskade banorna ganska bra

Att Audin är lite framtung är nog inget jag ska oroa mig över

_________________
Rami Naamani
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2754



Audis V8 är kort, väldigt kort. Ca halvmetern lång bara. Sen är den rätt lätt, komplett med generator osv väger den runt 200kg, en CSB 350 med gjutjärns toppar är nästan 100kg till! En Ford 302a som anses som rätt liten är nästan 20cm längre (Dock betydligt smalare) Audi femman tror jag ligger på mot 200kg. Audi åttan har ju alublock.

Sen tror jag DTM bilarna hade ganska tillbaka flyttade motorer.

Kai Backen m.fl i norge som kört en del håriga Quattros vet jag flyttade bak motorerna en hel del, det finns nån kritisk vinkel för knutarna vet jag så det går säkert vinna en del där.

Plastskärmar och huv fram, dumpad AC och en lätt kylare i fronten så ligger du nog inte såå dumt till

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Rami Naamani
Kalix
Här sen Nov 2011
Inlägg: 23


Trådstartare
Cassius skrev:
Audis V8 är kort, väldigt kort. Ca halvmetern lång bara. Sen är den rätt lätt, komplett med generator osv väger den runt 200kg, en CSB 350 med gjutjärns toppar är nästan 100kg till! En Ford 302a som anses som rätt liten är nästan 20cm längre (Dock betydligt smalare) Audi femman tror jag ligger på mot 200kg. Audi åttan har ju alublock.

Sen tror jag DTM bilarna hade ganska tillbaka flyttade motorer.

Kai Backen m.fl i norge som kört en del håriga Quattros vet jag flyttade bak motorerna en hel del, det finns nån kritisk vinkel för knutarna vet jag så det går säkert vinna en del där.

Plastskärmar och huv fram, dumpad AC och en lätt kylare i fronten så ligger du nog inte såå dumt till


Det var det där men knutarna jag tänkte på, kollat på en Audi 90 imsa, och det var en hiskelig vinkel på knutarna fram, även på RS5'an. Det måste öka slitaget ganska mycket på knutarna?

Det var tänkt att bygga om motorfästet och få bak motorn bara några cm, inte bara flytta vikt utan få bättre plats som det är väldigt ont om fram till här.

Ska gå till RP's och få en offert på skärmar och huv



Sen ska ni få veta vart vi ligger på projektsidan, jag ska börja med motorn och arbeta mig till chassit. Ska börja med att preppa block och topp vilket innebär följande:
*Borra till 83mm
*Top-decka
*Line hona
*Preppa 7a toppen för turbo och diesel - borra bulthålen till 13mm, göra plats för vattenrör, hallgivarfäste (http://www.youtube.com/watch?v=sh6-qRUhWG4)
*Porta toppen
*Fräsa om ventilsäten för oversize
*Göra om förbränningsrum

Väntar på att PF-racing ska bli klar med alla dessa skotrar så detta kan göras. Efter det börjar vi i botten på motorn, stakar, kolvar, lager. Sen toppen osv osv..

Samtidigt som motorn byggs kommer karossen rensas till plåten preppas och lackas. Efter det ska drivlina blästras, renoveras och lackas.

Fan... kan det inte vara 25:e lite oftare..

_________________
Rami Naamani
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Jag tror att en hel del vikt sitter i kabelstammarna/ljuddämpningsmassan/plastpaneler. Jag plockade av dörrpanelen häromdagen och förvånades hur mycket den vägde och hur många prylar satt därinne.

Problemet med viktfördelningen ligger inte bara i att den är framtung utan att vikten ligger så långt framför framaxeln. Dvs. polära tröghetsmomentet är stort.

P.S.
Hör av dig om du ska sälja gamla turbon och downpipen...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Rami Naamani
Kalix
Här sen Nov 2011
Inlägg: 23


Trådstartare
beepbeep skrev:
Jag tror att en hel del vikt sitter i kabelstammarna/ljuddämpningsmassan/plastpaneler. Jag plockade av dörrpanelen häromdagen och förvånades hur mycket den vägde och hur många prylar satt därinne.

Problemet med viktfördelningen ligger inte bara i att den är framtung utan att vikten ligger så långt framför framaxeln. Dvs. polära tröghetsmomentet är stort.

P.S.
Hör av dig om du ska sälja gamla turbon och downpipen...

Mycket av sånt ska ju bort, tror du det blir möjligt att komma ner i 1300-1400kg körklar? Skulle bli mer än nöjd isf.

Downpipen är såld, och tror det blir 16v projekt av turbon. Men hör av mig om jag ska sälja.

_________________
Rami Naamani
Citera
Rami Naamani
Kalix
Här sen Nov 2011
Inlägg: 23


Trådstartare
Så ni inte tror att jag eller projektet har dött ska ni få ett stycke text.

Projektet är fortfarande planeringsfas, vilket betyder att det går åt en hel massa kollegieblock och ritningspapper, sen har jag nosen i Dr.Malmbergs banbilsbok 24/7 och försöker få i mig så mycket kunskap som möjligt för att kunna göra detta så perfekt och självständigt som möjligt. Allt dyrt praktiskt arbete på bilen är också bromsat p.g.a dåliga ekonomiska tillgångar eftersom jag blev varslad runt Jul.

Även lite andra planer jag har kommit fram till är, dumpa ABS-systemet och vattenkylning blir bakmonterat.
Sen har jag fått för mig att jag ska ha fälgar med centrumbult. Så adapter från 5-112 - singel ska ritas.

En liten bild för att det inte ska bli allt för tråkigt.

_________________
Rami Naamani
Citera
Rami Naamani
Kalix
Här sen Nov 2011
Inlägg: 23


Trådstartare
Var och kikade in i garaget hos en bekant till mig som också är på projektstigen(lite extremare än mig) för att få lite inspiration. http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=11935&image=1024703

Så fick jag plötsligt suget att kapa ur golvet på min och bygga rör-ram? Frågan är ju, har man tålamod till det? Vill ju fortfarande behålla OEM+ stuk utvändigt. Känns som desto mer jag läser banbilsboken och planerar det i mitt huvud och på papper desto mer spårar det ur :P Vad tycker ni hiss eller diss? Det hade ju varit riktigt fränt med riktigt rejschassi och hjulupphängning. nåja...


Lite annat kul man hittat:

Hittat nytt sätt att flytta lite vikt, Audi 200 Trans-Am och Imsa 90 GTO körde på detta för generator och torrsump.(Just denna från 200:an)


5:112 - Single, taget från Audi 200 Talldega som Audi slog fartrekord på stängd bana. Ganska enkel design och lösning

_________________
Rami Naamani
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Halloj

Jag känner inte dig men som jag skrev i min tråd förra veckan tänk dig för innan du gör en sån grej som att kapa ur hela golvet osv osv.. Rannsaka dig själv, kommer du verkligen få ihop det med den tid och den budget du har till förfogande? Var ligger dit intresse, i meckandet eller körandet eller en kombo?

Fick jag bestämma så skulle jag göra det i olika steg.. Börja kanske med att flytta bak kylning etc och lätta så mkt det går i fram utan att kapa sönder allt.. Lätta allt som är förhållandevis enkelt. rutor, dörrar, huv etc.. Få sen i hop bilen till 2012 så du får åka lite sen tar du nya tag inför 2013 igen med ett projektbit du hinner klart med inför 2014 osv..

Det finns alldeles för mkt balla ideer där ute som aldrig kommer bli klara!

Har en kompis som bygger ungefär samma grej som du fast en Audi V8 DTM replika! Ni borde utbyta hjulupphängnings och andra galna ideer tillsammans!



Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Rami Naamani
Kalix
Här sen Nov 2011
Inlägg: 23


Trådstartare
Puppan skrev:
Halloj

Jag känner inte dig men som jag skrev i min tråd förra veckan tänk dig för innan du gör en sån grej som att kapa ur hela golvet osv osv.. Rannsaka dig själv, kommer du verkligen få ihop det med den tid och den budget du har till förfogande? Var ligger dit intresse, i meckandet eller körandet eller en kombo?

Fick jag bestämma så skulle jag göra det i olika steg.. Börja kanske med att flytta bak kylning etc och lätta så mkt det går i fram utan att kapa sönder allt.. Lätta allt som är förhållandevis enkelt. rutor, dörrar, huv etc.. Få sen i hop bilen till 2012 så du får åka lite sen tar du nya tag inför 2013 igen med ett projektbit du hinner klart med inför 2014 osv..

Det finns alldeles för mkt balla ideer där ute som aldrig kommer bli klara!

Har en kompis som bygger ungefär samma grej som du fast en Audi V8 DTM replika! Ni borde utbyta hjulupphängnings och andra galna ideer tillsammans!



Mvh
Pete

Goda ord! Jag sov på saken och bestämde mig att bygga klart den på originalkaross först Sen vintern 2013/14 kanske man går lös med rondellen! Halva nöjet är ju att bygga bilen, men visst fan vill man ju köra bilen. 2012 är helt uteslutet, som tidigast är den redo att rullas ut slutet på 2012 men knappast innan december skulle jag säga eftersom det inte finns nån möjlighet att tjäna dom pengarna det kostar, om jag nu inte skulle landa ett VÄLDIGT välbetalt jobb :P

Skulle nog komma väldigt bra överens med din vän, håller han till på Rejsa?

_________________
Rami Naamani
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi S4 -94
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (16351 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande