Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 Coupé -97
2 besök senaste veckan (4450 totalt)
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Har äntligen lagt rabarber på en äkta ///M-bil. Den har redan fokus på fortåka sedan tidigare ägare, Bilstein PSS9, Millway justerbara topplagringar fram, plastbussningar lite varstans, PFC skivor fram med Ferodo 2500 belägg och "bättreaktig" (?) bromsvätska.
Standard i maskinen med K&N öppet filter med avskärmning och Supersprint cat-back.
Helt standard utseende, inte ens en vinge på koffertluckan. GT fälgar, dörrar och framsplitter tror jag. Svart med svart skinn, stora kliman, stora datorn, lucka, fällbart baksäte (bra när man ska få med sej slicksen) och fjärrlås.

Framskivorna är nötta och har börjat spricka så smått.
Kopplingen måste bytas. Tänkte köra Sachs 765 med förstärkt organisk lamell på M30 svänghjul.
Treans synkring dålig, måste åtgärdas.

Har H&R justerbara krängare som skall monteras.
Funderar på att montera 4-kolvare från E38 som jag har liggande. Det bromsar redan bra men jag skulle vilja ha ännu bättre bett. Kanske nöjer mej med ännu värre belägg?
Slangar för bromskylning skall monteras. Dimljusen är redan demonterade.
En framvagnsinställning måste göras.

Vill köra Supersprint hela vägen. Har hittat ett grenrör och katersättaren blir nog att köpa nytt.
Vill ha kolfiberinsug, mest för ljudets skull.
Då borde jag få den mappad för 98 okt också.
Allt tillsammans borde ge några hk och bättre klipp.

Tänkte åka R-däck fram och gatdäck bak. Kör mest gata och en del hyfsat snabb konbana. Ganska hårt och oftast på sladd.
Vore dock kul att åka ner på någon riktig banträff igen, helst Knutstorp.

Har kört ca 150 mil ink 2 konbanor och är positivt överraskad hur lättsladdad den är. Inte alls som min 325. Billigare går den dessutom!

Har hunnit köra sönder bakre diffupphängningen. Ett gjutet alufäste som gick rakt av. Skitmaterial, porigt och jävligt. Har fått det svetsat så jag kan köra det som möjligen är kvar av säsongen, sen blir det att greja ett billetfäste i vinter som garanterat håller.

Lite smått som jag ska byta är framlyktor (helt slut), dörrlister (vindbrus), bromsvätska, diffolja och bromsbelägg bak som matchar fram.

Framhjulen tar i skärmkanterna vid hård körning. Såpass att det har blivit hyfsade bucklor. Tänkte valsa kanterna ordentligt och se om det slutar ta i. Isf kanske jag köper nya skärmar som jag valsar på samma sätt. Även bak ska få en lättare kantrullning.
En liten vinge hade suttit fint också.

Älskar min M3! =)

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Några frågor till panelen:

Vart får jag tag på nya PFC kransar i England?

Vart får jag tag i Sachs Motorsport-koppling i England?

Vilka bromsbelägg fram (ännu bättre bett än Ferodo 2500)?

Vilka bromsbelägg bak för att matcha?

Toyo 888, R1R eller annat, fram? 70/25/5 - gata/konbana/bana

Fabrikat kolfiberinsug?

Framvagnsinställning, vilka värden?

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



PFC01 fram, Carbotech XP8 bak är en stabil kombination som många av oss åkt på. Per Stacke vet bättre än någon annan. Ring honom. En hovleverantör för lång tid.

M3an behöver rätt mycket camber för att komma ur sina understyrningstendenser. 3.5 grad fram och 1.8 grader bak ger den en neutral balans under förutsättning att du kör samma gummiblandning runt om. Om du ser till att ha koll på toe fram och bak så äter det inte speciellt mycket däck även om du kör lite rakt fram.

Men att köra R däck fram och gatdäck bak ställer jag mig frågande till. Det är ok om du ska drifta en dag eftersom du snabbt kommer få koll på balansen. Men att köra den kombinationen i trafik vet jag inte. Temperaturberoendet i R-däcken kommer innebära att du går från mycket bättre grepp på sommardagar till väldigt dåligt grepp vid regniga och kallare dagar. Jag hade absolut rekommenderat att du skaffar extra fälgar och bra drar på dina r-däck vid de tillfälllen du vill ha dem på.

R888 gillar jag eftersom de både ger grepp, håller bra också ner i temperatur samt klarar att transportera mycket vatten, så länge du har mönster kvar. Under 10 grader och regn är totalt opålitligt. Men då är de ändå mycket bättre än andra r-döck vid samma temperatur.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Var det den som var till salu i Kramfors? I så fall var jag också sugen på att köpa den...

Men tråden är värdelös utan bilder...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Angående belägg så håller jag Ferodo 3000 som beläggen med bäst bett. Inte längst hållbarhet kanske, men bäst bett. Eftersom att det är bra i pris är slitaget/kr samma som andra. Men med bäst bett imho.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Sörpan: Japp, köpt i Kramfors. Bilder kommer, som det heter, hehe. Har inte prioriterat någon fotosession så jag har bara blandade halvdåliga bilder. Inga bilder alls i denna dator dock.

BTG: Stor skillnad på 2500 och 3000? Jag tycker det är bra bett nu (2500) men vill ha grymt bra bett. Har också känt av lite mattning vid mer extrem hårdkörning (gata) vilket jag inte hade väntat mej. Dimljusen är bortmonterade men det är inte draget slangar. Detta skall göras och jag tänkte svetsa anslutningar på bromssköldarna också.

PeOR: Hade tänkt kontakta Mr Stacke gällande belägg. Men jag måste bestämma mej om jag ska byta till 4-kolvarna eller inte.
Har inte upplevt understyrning på gatan. I konbanan vill den dock understyra lite på gatdäck. Med slicks fram gick den som på räls. Neutral balans är att eftersträva, men huvudsaken är att det inte understyr. Överstyr ser jag till att det gör i vilket fall. Prio ligger på ett förutsägbart beteende och rimligt däckslitage.
Tidigare körde jag slicks fram i konbana men vill slippa släpa runt på framhjul eftersom jag MÅSTE ha med mej bakhjul, då de alltid tar slut. Därför tänkte jag köra R-däck fram så jag slipper byta på plats. Med lite framförhållning (inte min starkaste sida...) kan jag ju iofs lägga på R-däcken innan jag åker (har 5-6 mil enkel väg till konbanan). Har inte gjort så när jag körde slicks med tanke på att jag alltid blir stoppad om "de" får syn på mej och risken för att måsta köra i regn.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Allt är relativt men jag tycker att det är stor skillnad på 2500 och 3000.
3000 har mycket bättre bett.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 Coupé -97
2 besök senaste veckan (4450 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande