Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 1997
1, 2   >>
14356 besök totalt
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 179


Trådstartare
ny bil införskaffad

efter att 1275GTn lämnat garaget behövde ju platsen fyllas ut med nått nytt

resonerade som så. att nu när inte lika mycket fritid (garage tid) finns pga barn å hus.
skulle det vara en bil med lite mer mos från början. så man inte genast blir sugen på å börja trimma. för då vet vi ju vad som händer

massa tid å pengar går åt. samt att man till slut har en bil som knappt går å bruxa och kräver ännu mera tid då det alltid är nått som strular eller kan förbättras

ska det bli nått åkt med den under veckorna bör den även kunna hämta på dagis

så valet föll på en M3 E36. stora motorn skulle det va me

hittade efter lite letande en fin 97a som rätt gubbe hade ägt innan = rejsa medlem thumbs up

så nu är jag lycklig ägare till denna.






har gått en del bana innan. så lite grejer e redan gjort med bilen.
PFC skivor fram, H&R krängnings hämmare fram o bak, Koni gula dämpare o H&R sänknings fjädrar, ställbart kamberstag bak, AC schnitser slut burk, powerflex bussningar i hela bakvagnen, X-stag under framvagnen.

har innförskaffat sitta still stol, 6 punkts bälte, ny ratt, samt nya r däck till banåka hjulen som följde med.

bilen får väl rulla tills saltbilarna kommer ut på gatorna. då åker han in i garaget över vintern

otroligt rolig bil å köra e det iaf. hade aldrig kört någon m3a innan jag bestämde mig för att det skulle bli en sådan
men ångrar det absolut inte nu efter att ha kört den några veckor

ser fram emot många roliga banträffar nästa år

_________________
per nilsson

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



1275GT skrev:
ser fram emot många roliga banträffar nästa år


www.bmwsc.com


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Skorv
Sumpan
Här sen Jun 2005
Inlägg: 178



välkommen...

snygg bil med snygg färg..


MVH.
K

_________________
kifah Alaaradji
BMW M3 competition 2011.såld
BMW M3 Limo 96. estorilblå, numera i Norge
Audi RS4 sedan 2006. såld
BMW Z3 coupe 01. såld
porsche 996 : såld
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1963



Äntligen en riktig bil i samlingen och inte en massa motorsvaga lättviktare...

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Är det Mathias gamla ?

_________________

--VVTS--
Citera
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 179


Trådstartare
Maciek Matwiejczuk skrev:
Är det Mathias gamla ?


jepp

_________________
per nilsson

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 179


Trådstartare
nu har bilen varit uppe på lyften för å se vad det igentligen är jag har köpt

gillade vad jag såg

funderar dock på nått lite vassare i fjädrings väg.

vad jag kan se verkar det vara H&R sänkningsfjädrar runtom, gula koni bak samt originaldämpare fram FEL AV MIG det sitter gula koni insattsdämpare fram !!.
på tidigare bilar jag kört bana med har sänk fjädrar inte funkat så bra ihop med r däck?

å r däck har jag redan till den.

så då är frågan vad man ska sätta på?
finns ju lite å välja på

billen kommer ju användas som brux bil under sommar halvåret, å så många bankörningar som möjligt. men har inga problem med en hård chassi sättning. kört med ren rejs sättning på chassit på tidigare bilar å tycker det gått bra

behöver inte tusen justerings möjligheter då jag inte kommer ha tid/lust å justera massor.
jagar ju igentligen inte varvtider heller, utan kör bana för att det är roligt

ska man lägga 20k på ett märkes kit H&R, KW, Bilstein?
eller duger det med ett billigare typ k-sport, D2?

man får väl vad man betalar för men behöver jag det dyra då jag inte jagar varvtider å bilen inte rullar på vintrar?

_________________
per nilsson

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580



jag kör med D2 Coilovers, med tillägget "Trackracing" och jag är supernöjd, det är andra säsongen med chassit och det har inte varit några problem, som du säger så får man säkert vad man betalar för, men sen e frågan vilken nivå man vill lägga sig på. thumbs up

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3653



Jag kör med XYZ:s prylar som jag köpte av Mats K här på forumet och är väldigt nöjd! Hör med honom! thumbs up

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Hej, kan rekommendera GAZ Gold kitet. Det tåls att använda även i svensk väderlek :-) Klart högre utrymme att ställa hårdheten på dämparna på än t ex Bilstein ps 9/10.. nästan komfortmjukt till racehårt.
Egenspecade fjädrar. Till ungefär samma pris som D2/XYZ osv.. Bra service om något skulle hända oxå..

Mvh / Johan
Citera
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 179


Trådstartare
tack för svar

någon som vet vad det är för hårdhet på fjädrarna i H&Rs sänknings sats?

och vad ska man ha för hårdhet på fjädrarna om man beställer nåt kit där man kan välja hårdhet?

Citat:
Hej, kan rekommendera GAZ Gold kitet. Det tåls att använda även i svensk väderlek :-) Klart högre utrymme att ställa hårdheten på dämparna på än t ex Bilstein ps 9/10.. nästan komfortmjukt till racehårt.
Egenspecade fjädrar. Till ungefär samma pris som D2/XYZ osv.. Bra service om något skulle hända oxå..


vart köpte du dessa?

_________________
per nilsson

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Kan rekommendera XYZ från Mats Kinnby http://xyz-sweden.com/ Här får du mer för pengarna än motsvarande budgetprylar från D2 och allt vad de nu heter.

Vill du lägga mer pengar (25kkr och uppåt) så tycker jag det är Intrax från http://www.scm-engineering.se/ som gäller.


_________________
Patrik Skoog
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



1275GT skrev:
tack för svar

någon som vet vad det är för hårdhet på fjädrarna i H&Rs sänknings sats?

och vad ska man ha för hårdhet på fjädrarna om man beställer nåt kit där man kan välja hårdhet?

Citat:
Hej, kan rekommendera GAZ Gold kitet. Det tåls att använda även i svensk väderlek :-) Klart högre utrymme att ställa hårdheten på dämparna på än t ex Bilstein ps 9/10.. nästan komfortmjukt till racehårt.
Egenspecade fjädrar. Till ungefär samma pris som D2/XYZ osv.. Bra service om något skulle hända oxå..


vart köpte du dessa?


http://www.raceperformancemodified.com/

Fick mkt bra kontakt/service av Jimmy som driver RPM..

Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Sunk skrev:
1275GT skrev:
tack för svar

någon som vet vad det är för hårdhet på fjädrarna i H&Rs sänknings sats?

och vad ska man ha för hårdhet på fjädrarna om man beställer nåt kit där man kan välja hårdhet?

Citat:
Hej, kan rekommendera GAZ Gold kitet. Det tåls att använda även i svensk väderlek :-) Klart högre utrymme att ställa hårdheten på dämparna på än t ex Bilstein ps 9/10.. nästan komfortmjukt till racehårt.
Egenspecade fjädrar. Till ungefär samma pris som D2/XYZ osv.. Bra service om något skulle hända oxå..


vart köpte du dessa?


http://www.raceperformancemodified.com/

Fick mkt bra kontakt/service av Jimmy som driver RPM..



Jag kan också rekomendera GAZ Gold, samt Jimmy. Väldigt bra saker och kundkontakten och servicen Jimmy har är perfekt.

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
J.Karlsen
Norge ostfold
Här sen Nov 2011
Inlägg: 64



https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=76486

K-sport er vel heller inte fel.

_________________
Joachim Karlsen
BMW 320 STW 93 mod
Citera
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 179


Trådstartare
liten vinter uppdatering:)

bilen besiktigades i veckan. blankt papper:)
fantastiskt att pricka in en dag med -15grader för besiktning, när det varit sommar temperaturer hela tiden innan!
småhalt med sommardäck;)

hade bokat in den för helrekond å lackförsegling samma dag med:)
glänser riktigt fint nu:) man ser att den längtar efter sol värme å banträffar nu;)

har fått hem modelanpassat stolsunderrede från xerius racing:)
så nu är det bara att börja montera in ratt stol å bälte:)

nya dämpare å fjädrar (XYZ) på väg:)

nu väntar vi bara på våren

_________________
per nilsson

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
pellesanslos
Trosa
Här sen Sep 2007
Inlägg: 202



Varför plåga sig tills våren? Bättre och roligare vinterbil finns inte ! Diffat och klart
Njuter varje dag och i helgen blir det isbana :-)

_________________
/// Pär Jansson
BMWSC #312
M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare
Citera
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 179


Trådstartare
stol å bältesmontering pågår.

några frågor ang bälte.
fins ju ett modelanpassat 4punkts bälte från schroth till e36an.


det här bältet går ju ner till original infäsningaran mellan sitt å ryggdel i baksäte!
är det mer ok med den vinkeln på ett 4punkt än på ett 6 punkt?
håller ju på å montera ett 6punkt, å visst hade det varit smöget å sätta infästningarna där nere:)
då behöver man ju inte bygga om nått inför banträffaran (bara ta ur barnstolen).
men är det verkligen ok med den vinkeln på bältena bakom stolen??

vad säger expertisen?

_________________
per nilsson

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 179


Trådstartare
klart:)
stolen sitter i. kanske lite högt trots att jag skippade längd justerings skenorna samt satte den så lågt det gick.
vi får se hur det går med hjälmen på sedan.

någon som använt VAC motorsports stolsfästen å har bilder på dom?

bältet är också på plats:) var ju super enkelt å demontera baksätet. får bli att jag demonterar det inför varje banträff ist får en felaktig vinkel på bältet å baksäte kvar.
så jag satte öglorna i tidigare ägares fäst hål (på rätt höjd). blev bra.

_________________
per nilsson

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 179


Trådstartare
ska montera mina nya dämpare å fjädrar på bilen imorgon:)
efter lite läsande här har jag kommit fram till att camber bör hamna nånstans runt 3,5 grader fram å 1,8 bak.
men vad ska jag ha för toe fram å bak? 0grader?

_________________
per nilsson

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41618

Forumägare
Forumägare

1275GT skrev:
ska montera mina nya dämpare å fjädrar på bilen imorgon:)
efter lite läsande här har jag kommit fram till att camber bör hamna nånstans runt 3,5 grader fram å 1,8 bak.
men vad ska jag ha för toe fram å bak? 0grader?


Aningens in bak, aningens ut fram. Camberförslaget låter vettigt, jag körde med lite mindre fram, 3,2 typ. Ska man finlira sen med inställningarna så ska man ju ta hänsyn till vilka däck du ska köra osv men det låter som ett bra ställe att börja thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 1997
1, 2   >>
14356 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande