Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318i -93 första banbilen
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9210 totalt)
soilkiller
Ludvika/Dalarna
Här sen Jun 2010
Inlägg: 38


Trådstartare
Nu har jag äntligen tänkt att sätta igång med bilen, en för tillfället diamantsvart sedan.
Kommer inte ha bråttom att bygga den, utan det får bli lite då och då när man har tid och pengar, men lättningen ska jag påbörja på 2 fronter, bilen och mig själv

Jag köpte bilen för 6700 och den är väl kanske lite ledsen i bussningarna, speciellt yttre bärbalksbussningen, för ett rackarns liv, men nya delar är beställda.

Motorn är jag lite delad inför, visst, den fungerar, men det är en m40 med allt det innebär, så tips på en billig m42 mottages tacksamt



_________________
Tommie Lif
BMW 318i
_____________________________________

Lätt, lättare, banta?
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Nämen va trevligt! Vad är planenerna, kommer den besiktigas varje år eller blir det enbart banbil? Finns det någon tävlingsserie i sikte?

Har precis införskaffat mig en 316 (99hk ) så jag ska börja med samma sak som dig.

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
soilkiller
Ludvika/Dalarna
Här sen Jun 2010
Inlägg: 38


Trådstartare
Tanken är väl att i någon mån ha den till både och till att börja med, men man vet inte vart det bär av, en 16v motor kanske slinker igenom besiktningen, men blir jag sugen på en 6'a så är det ju kört.
Kommer ha den ute i vinter iallafall.

Är det lättning som gäller för dig med nu?

_________________
Tommie Lif
BMW 318i
_____________________________________

Lätt, lättare, banta?
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



soilkiller skrev:
Tanken är väl att i någon mån ha den till både och till att börja med, men man vet inte vart det bär av, en 16v motor kanske slinker igenom besiktningen, men blir jag sugen på en 6'a så är det ju kört.
Kommer ha den ute i vinter iallafall.

Är det lättning som gäller för dig med nu?


ok, kan inte tänka mig att de reagerar på 16v. Men ska du besikta med en 6:a, ja då gäller det att koppla på charmen när de lyfter på huven, slita fram några bullar, visa nakenbilder på frugan eller nått.

För mig är det lättning och burbyggnation som väntar..

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



soilkiller skrev:
så tips på en billig m42 mottages tacksamt


Härligt val! Den går att göra mycket skoj med

Dax att bli medlem i BMW Sport Club nu och åka lite bana med oss
Licenskurs i Maj på Mantorp är på gång om du inte redan har det

olof Lundin i klubben har nog en pigg M42:a som suttit i min gamla BMW Cup bil tillsalu. Se kontakt uppgifter under www.bmwsc.com

_________________
Patrik Skoog
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



Kul med fler bmw Inte minst i hushållsbudgetklassen som en själv
Kan verkligen rekommendera bmwsc. Har just avslutat min första säsong med fyra körningar i klubbens regi. Har haft kalaskul och körningarna är väldigt väl organiserade. Rekommenderas!

Lycka till med bygget.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
soilkiller
Ludvika/Dalarna
Här sen Jun 2010
Inlägg: 38


Trådstartare
Verkligen kul med gensvar.
BMWSC har man lite i åtanke och tillhörande cup.

Ska klura på den där M42'an då jag vet sedan tidigare att det är en grymt varvvillig motor.

M40 motorn blir iallafall kvar över vintern, om den håller, låter lite som en skördetröska.

Beställt nu är iallafall budget coils och bussningar, så nu är det bara att invänta leveransen

_________________
Tommie Lif
BMW 318i
_____________________________________

Lätt, lättare, banta?
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



frapp skrev:
Kul med fler bmw Inte minst i hushållsbudgetklassen som en själv
Kan verkligen rekommendera bmwsc.
Lycka till med bygget.
+1 på den!

Vad gäller M42 är den ganska trevlig, varvar aningen mer än övriga BMW, förutom M såklart. Den har dock en ful dipp i registret vid 5000varv/min men den lär försvinna med chip. Inget jag provat ännu men ska göra.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Lilja
Malmö
Här sen Sep 2011
Inlägg: 67



Snälla säg också att du planerar att byta tillbaka baklamporna och speglarna

_________________
Kristoffer Lilja
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Davve skrev:
Vad gäller M42 är den ganska trevlig, varvar aningen mer än övriga BMW, förutom M såklart. Den har dock en ful dipp i registret vid 5000varv/min men den lär försvinna med chip. Inget jag provat ännu men ska göra.


Ja den är lätt att få bort, helst med piggyback då så man får det anpassat efter just den motorn. Bromspapper på min gamla 318is med standard M42 (dock renoverad inom ramarna för verkstadshandboken)



_________________
Patrik Skoog
Citera
soilkiller
Ludvika/Dalarna
Här sen Jun 2010
Inlägg: 38


Trådstartare
Lilja skrev:
Snälla säg också att du planerar att byta tillbaka baklamporna och speglarna


Haha, finns redan i tanken, grejerna fick jag med så det är bara att skruva dit, speciellt backspeglarna är jag inte så förtjust i, kass sikt bakåt.

Davve skrev:

Vad gäller M42 är den ganska trevlig, varvar aningen mer än övriga BMW, förutom M såklart. Den har dock en ful dipp i registret vid 5000varv/min men den lär försvinna med chip. Inget jag provat ännu men ska göra.


Den funderade jag över och trodde det var något fel på bilen på förra bilen

_________________
Tommie Lif
BMW 318i
_____________________________________

Lätt, lättare, banta?
Citera
soilkiller
Ludvika/Dalarna
Här sen Jun 2010
Inlägg: 38


Trådstartare
Så har man äntligen fått nya fina bussningar till baken, dom kommer göra enorm skillnad mot hur det är nu.

Känner att det går väldigt långsamt och att jag inte riktigt hittar tiden, speciellt när man måste skruva antingen ute eller i lånat garage, får se om man får tag på ett ställe att vara mer permanent på snart, skulle göra grym skillnad.

Jag har iallafall bytt bakljusen nu, stod inte ut med klarglasen

_________________
Tommie Lif
BMW 318i
_____________________________________

Lätt, lättare, banta?
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Byte av bussningar kommer göra en trevlig skillnad! thumbs up

Patrik Skoog skrev:
Davve skrev:
Vad gäller M42 är den ganska trevlig, varvar aningen mer än övriga BMW, förutom M såklart. Den har dock en ful dipp i registret vid 5000varv/min men den lär försvinna med chip. Inget jag provat ännu men ska göra.


Ja den är lätt att få bort, helst med piggyback då så man får det anpassat efter just den motorn. Bromspapper på min gamla 318is med standard M42 (dock renoverad inom ramarna för verkstadshandboken)

Effektdiagram 169hk
169hk! Vad mer än frisk och genomgången maskin + mappning? Balanserad också?
Hur som visar detta ju på visst hopp för oss med små motorer.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Davve skrev:

Patrik Skoog skrev:
Davve skrev:
Vad gäller M42 är den ganska trevlig, varvar aningen mer än övriga BMW, förutom M såklart. Den har dock en ful dipp i registret vid 5000varv/min men den lär försvinna med chip. Inget jag provat ännu men ska göra.


Ja den är lätt att få bort, helst med piggyback då så man får det anpassat efter just den motorn. Bromspapper på min gamla 318is med standard M42 (dock renoverad inom ramarna för verkstadshandboken)

Effektdiagram 169hk
169hk! Vad mer än frisk och genomgången maskin + mappning? Balanserad också?
Hur som visar detta ju på visst hopp för oss med små motorer.


Ja, mappning med unichip piggyback, balanserad och totalt genomgången. Dock inte trimmad utan endast renoverad med bmw original reservdelar.

_________________
Patrik Skoog
Citera
soilkiller
Ludvika/Dalarna
Här sen Jun 2010
Inlägg: 38


Trådstartare
Nu har jag börjat byta bussningar, bärarmsbussningarna var ganska spruckna, varav den ena hade krypit ur en bit så det slamrade friskt från höger bak, men nu låter och känns det bättre.
Nu är det dags för bakaxelbussningarna, och denna gång ska jag försöka fotodokumentera vad jag pysslar med, har känts rätt tråkigt fram till nu.

_________________
Tommie Lif
BMW 318i
_____________________________________

Lätt, lättare, banta?
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



om du inte redan hunnit köpa på dig alla nya bussningar kan jag rekommendera www.strong-flex.eu Minst halva priset jämfört med Powerflex, och hårdare om du tar deras hårdaste alternativ. Inte hardcore som solida alu och delrin-diton, men en riktigt bra och prisvärd uppgradering är det. Har det själv på min överallt utom i främre bärarmsbussningarna där jag satt dit excentrisk M3 original.


_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
soilkiller
Ludvika/Dalarna
Här sen Jun 2010
Inlägg: 38


Trådstartare
Tack för tipset, har redan köpt dom 4 bussningarna som krävs för bakaxeln, främre bärarmsbussning tog jag original precis som du.
Men det ska väl bytas fler bussningar som jag ser det, så det är värt att kolla på

_________________
Tommie Lif
BMW 318i
_____________________________________

Lätt, lättare, banta?
Citera
soilkiller
Ludvika/Dalarna
Här sen Jun 2010
Inlägg: 38


Trådstartare
Nu har jag varit och tittat efter asfalt under sätena.....


och i skuffen, det blev några kilo, men skuffen bantade jag ur på allt onödigt med.

_________________
Tommie Lif
BMW 318i
_____________________________________

Lätt, lättare, banta?
Citera
soilkiller
Ludvika/Dalarna
Här sen Jun 2010
Inlägg: 38


Trådstartare
Nu har jag bytt 2 av 4 bussningar i brygggan, frågan som dök upp i mitt huvud när jag bytte dom främre var, vad är det för stor gummiklump som sitter vågrätt ut från bussningshylsan?
Ser ju inte ut att stötta något.

_________________
Tommie Lif
BMW 318i
_____________________________________

Lätt, lättare, banta?
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Kul med någon mer banåka och BMW intresserad i krokarna thumbs up

BMWSC är väldigt bra att åka med och vara med i.
Var försiktig med motorbyten och fråga om du verkligen får vara med innan

Jag tror jag har ett set nya eller bättre begagnade bromsbelägg och så några bussningar till bakvagn liggande. Synd att jag missat denna tidigare Kan kolla om jag råkat få något annat liggande.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



soilkiller skrev:
Nu har jag bytt 2 av 4 bussningar i brygggan, frågan som dök upp i mitt huvud när jag bytte dom främre var, vad är det för stor gummiklump som sitter vågrätt ut från bussningshylsan?
Ser ju inte ut att stötta något.


Det är en vibrationsdämpare eller svängningsdämpare av nåt slag, vet inte om den gör nån nytta tyvärr...

När du byter silentbussningarna så kolla även hur plåten ser ut under dem, på polarens bil hade både de främre spruckit i plåten nästan hela vägen runt. Numera förstärkta med 3mm plåt.

_________________
Peter Sternersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318i -93 första banbilen
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9210 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande