Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV 2.0 TS -96
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
13 besök senaste veckan (45860 totalt)
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
Köpte mig en bil i helgen, det blev lite tidigare än vad jag hade tänkt men man ska fånga dagen

En Alfa Romeo GTV 2.0 -96.

Sänk fjädrar och Bilstein stötdämpare, Brembo Slitsade och borrade skivor med Ferodo klossar, 2,5" rostfritt sport system, Plast bussningar i bakvagn.
17" fälgar sitter på med halvkassa däck och så fick jag med 16" fälgar som det kommer att monteras R-däck på.

Att göra innan första körning till våren, besiktiga, byta däck, olja och kamrem, tyvärr är kamrem 5 år gammal men har inte gått mer än 1000 mil så jag känner att det måste göras.

Fronten är ju svart Allt i plast som sprack när förra ägaren gjorde en liten avåkning, den vet jag inte om jag lackar om dock, bilen ska köras inte ställas ut

Framtida saker man kan göra, kolla över alla bussningar i fram och bakvagn och byta till stenhårda grejer, halv eller hel bur i bilen, rensa den på onödiga saker som inredning, en ny stol som kramas ordentligt.

Frugan tycker att jag ska sätta upp en blogg om det hela men det få bli nästa år.
Först ska huset bli färdigt och det sista i hobbyverkstan innan jag kan jobba med bilen.

Tack till HF för bilder och för ett trevligt köp av bilen.


_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Så skall det se ut! Den ser busig ut med tvåfärgningen, så det tycker jag inte du skall greja för mycket med.

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Välkommen, hoppas du kommer trivas med oss andra alfadårar på banorna Ser kul ut. Bygg lite eftersom på bilen och inte allt på en gång så den blir stående... Alfor ska användas! Var noga med oljekvalite, nivå och vem som byter kamrem om det är en 2,0 de är känsliga men håller om de sköts ordentligt.
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
Dennis, jag gillar den som tvåfärgad, blir nog så i framtiden också.

Björn, det blir små steg på vägen, det är körupplevelsen jag är ute efter, så väldigt små steg i vinter, kanske lite större steg nästa vinter. Till vår/sommar vill jag bara köra.

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
Det första jag behöver inhandla är nått som jag kan förflytta bilen så jag får undan den och kan använda lokalen som garage för den vanliga bilen.

Hittade denna http://www.verktygsboden.se/hjuldolly/hjuldolly
och http://www.verktygsboden.se/pallbockar/pallbock,-rullbar

Nån som har testat någon av dessa?
Pallbocks varianten ser smidig ut om man behöver in under, men hur bra och hur passande är dom.
Inte roligt att handla och så blir dom för breda eller för smala, vet inte hur bra justering det är på dom.

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Ronna skrev:
Det första jag behöver inhandla är nått som jag kan förflytta bilen så jag får undan den och kan använda lokalen som garage för den vanliga bilen.

Hittade denna http://www.verktygsboden.se/hjuldolly/hjuldolly
och http://www.verktygsboden.se/pallbockar/pallbock,-rullbar

Nån som har testat någon av dessa?
Pallbocks varianten ser smidig ut om man behöver in under, men hur bra och hur passande är dom.
Inte roligt att handla och så blir dom för breda eller för smala, vet inte hur bra justering det är på dom.

Funkar inte pallbocksvarianten köper jag dem billigt av dig .
Svågern har hjuldollyn på sitt projekt och det är smidigt att flytta runt bilen i garaget med den. Själv hade jag tänkt mig önska såna i (h)julklapp och födelsedagspresent, men nu blev jag sugen på pallbocksvarianten...

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1677



Ronna skrev:
Det första jag behöver inhandla är nått som jag kan förflytta bilen så jag får undan den och kan använda lokalen som garage för den vanliga bilen.

Hittade denna http://www.verktygsboden.se/hjuldolly/hjuldolly
och http://www.verktygsboden.se/pallbockar/pallbock,-rullbar

Nån som har testat någon av dessa?
Pallbocks varianten ser smidig ut om man behöver in under, men hur bra och hur passande är dom.
Inte roligt att handla och så blir dom för breda eller för smala, vet inte hur bra justering det är på dom.


De verkar kunna justeras hela vägen om du så vill. Så det är nog bara att handla. Blev sugen på likadana till min egna bil, men då är väl risken att man inte får ner den till våren

Grattis till en skojig bil förresten! Som Björn skrev, skruva lagom och ut och kör, och glöm inte olja/filter och remmen på motorn!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170



Kul med en GTV 916 till på forumet!

Som sagt, gör små ändringar så att projektet inte blir ståendes, och se till att få körtid, det är det roligaste!

Jag har funderat på bur till min med, Sparco hade en skruv bur tidigare, men jag har inte kunnat se om den fortfarande säljs. Priset jag såg senast var typ 500EUR, billigt med andra ord.

Ska du knäcka till en båge så gör då två samtidigt:) Jag har inte hittat någon här i Blekinge nordöstra Skåne som kan bygga burar, men jag har inte letat så mycket heller.

Lätta bilen står också höt i kurs hos mig, det kan nog finnas uppemot 100kg där.

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:

De verkar kunna justeras hela vägen om du så vill. Så det är nog bara att handla. Blev sugen på likadana till min egna bil, men då är väl risken att man inte får ner den till våren

Grattis till en skojig bil förresten! Som Björn skrev, skruva lagom och ut och kör, och glöm inte olja/filter och remmen på motorn!


Jag lovar att skruva lagom, har inte tiden i vinter att skruva, renoveringar i huset och färdigställande av hobbyverkstan kommer i första hand, blir bara olja/filer och kamrem till våren innan bes.

Blir nog ett par pallbockar thumbs up

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
Iloper skrev:
Kul med en GTV 916 till på forumet!

Som sagt, gör små ändringar så att projektet inte blir ståendes, och se till att få körtid, det är det roligaste!

Jag har funderat på bur till min med, Sparco hade en skruv bur tidigare, men jag har inte kunnat se om den fortfarande säljs. Priset jag såg senast var typ 500EUR, billigt med andra ord.

Ska du knäcka till en båge så gör då två samtidigt:) Jag har inte hittat någon här i Blekinge nordöstra Skåne som kan bygga burar, men jag har inte letat så mycket heller.

Lätta bilen står också höt i kurs hos mig, det kan nog finnas uppemot 100kg där.


Tackar, det känns bra och spännande, hoppas kunna lära mig "köra" bil i sommar.

Bur får vänta, lättning är nog det första som händer, det kan man ju göra löpande, måste ju inte vänta till mekvinter.
Fast det är klart, får man tag på en bur till bra pris, då kan allt hända.

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
Inte händer det mycket med bilen, däremot hemma.

Blåste ut en toalett och vårt sovrum, golv, väggar, tak och el är nytt plus porslin på toa.
Klart precis innan jul så frun blev glad.

Shoppade lite verkstadstillbehör.


Köpte både hjuldolly och rullbara pallbockar, men måste modda lite på pallbockarna, kan förflytta bilen med hjuldolly iallafall.

En röd kramgo stol har det blivit, där måste jag fixa fästen för sidomontering. (bilden är inte min, men stolen är det, tack Marco.)


Mellandagarna och fram tills i dag har varit produktiva, gipsat taket och målat det i verkstan. Man kan skymta den lilla bilen



Lite mer shopping i veckan som kommer, lysrörsarmaturer plus lite fler elutag och ringa elektrikern för montage.
Ska försöka få upp lite gips på väggarna också så försäkringsbolaget blir glada.
Hoppas på att jag kan komma igång med stolmontage snart och lite lättning av inredning.
Snart dags att beställa remmar och dylikt till motorn.

Hittade min hjälm bland all bröte, ska putsa upp den lite tror jag

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
Nån som behöver en port?
Stående vikport, ca 3,2 bred och 2,8 hög.
Är nu nerplockad och skänkes till den som hämtar.

Dörrbladen är en stålram med frigolit mellan, grå plåt på båda sidor.



PORTEN ÄR HÄMTAD.

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
Fått in stolen iallafall, måste byta till en djupare ratt så den kommer närmre kroppen då stolsfäste inte går att justera.


Frimärkspassning mellan stol och dörr

Fick tag på ett fjäderbens stag som är lite ledsen i färgen, slipa och måla.
Vet inte om det hjälper nått eller om det bara är en utseende pryl, fick den billigt så den åker på.


_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



Trevligt med bilar från bygden! när blir det premiär med denne?

_________________
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
Jag hoppas att den är servad och besiktigad innan 1/5 då CAR har västkustträff.
Efter det så ska jag försöka att komma på alla klubbträffar och hitta andra banträffar, vill lära mig köra bil i år efter att haft körkort i 26 år

"Edit" Hej Richard, nu kom jag på vem du är

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
Kladdade lite på väggen.


Efter lite modd så fick jag upp bilen på dom rullbara pallbockarna.

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
No Name rattar, är det nått att ha eller "måste" man köpa en Luisi, Sparco eller Omp ratt för att våga styra bilen.
Hittat rattar för mellan 700-1200:- men hur länge håller en sådan, begagnat, bra märke hittar jag inga som funkar.

Behöver en 350mm med ett djup på ca 90mm.
Läder tror jag blir bäst, mocka kan tydligen bli hala.

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



Ronna skrev:
Jag hoppas att den är servad och besiktigad innan 1/5 då CAR har västkustträff.
Efter det så ska jag försöka att komma på alla klubbträffar och hitta andra banträffar, vill lära mig köra bil i år efter att haft körkort i 26 år

"Edit" Hej Richard, nu kom jag på vem du är


Låter kanon thumbs up ska bli kul att se vad det blir av denne. Snart dags för ett garagebesök kanske, plantera lite fler dumma idéer..

_________________
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Ronna skrev:
No Name rattar, är det nått att ha eller "måste" man köpa en Luisi, Sparco eller Omp ratt för att våga styra bilen.
Hittat rattar för mellan 700-1200:- men hur länge håller en sådan, begagnat, bra märke hittar jag inga som funkar.

Behöver en 350mm med ett djup på ca 90mm.
Läder tror jag blir bäst, mocka kan tydligen bli hala.


Det finns en läskig film som länkader här på rejsa för ett tag sen ang ebay-rattar som går av. Jag köpte dock en ratt ifrån http://rallyshop.se/produkt/RRS-Mockaratt-35090 vilket har funkat jättebra ett år.
Skulle även säga ja på att den har blivit hal. Det är av fett ifrån händerna tror jag.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Även om jag är inblandad lite som instruktör måste jag få tycka att det här är bra kurs när man vill lära sig köra bil.

Framförallt har vi en buskul dag på banan där du kan kan köra hur mycket du vill och få coachning under tiden.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78221
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121



Ja jag kan verkligen instämma med det Björn säger. Jag har åkt i flera år på Åke's förarkurser och det är suveränt tycker jag.
Du får så mycket eller lite av räd du vill och behagar. Men framförallt så är den totala mängden körtid oslagbar till det priset.
En vanlig bandag får man vara glad om man totalt sett får 1,5-2 tim körtid.
Här kan man verkligen nöta in spår och tekniker i timme efter timme.
Jag har självklart anmält mig till Kinekulle-dagen.

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV 2.0 TS -96
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
13 besök senaste veckan (45860 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande