Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Hur man bygger en enkel och konkurrenskraftig långlopps-bil
7 besök senaste veckan (15623 totalt)
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Här tänkte jag att jag och gärna fler delar med sig av råd och tips , om hur man bygger en enkel och konkurrenskraftig bil för max 50.000 färdig...... jag kommer ge råd främst för SLC light (det är den klassen vi kör som hetat 5papp+ men kommer byta namn till nästa år) men ni får även ge råd för andra likartade klasser i andra serier....

Som jag ser det finns det 2 olika koncept som funkar... antingen framhjulsdrivet och hålla det lätt, eller lite tyngre bakhjulsdrivet med lite mera hästar.....

lämpliga bilar i framhjulsdrivet..... peugeot 205, Opel corsa, honda Civic

Lämpliga bilar i bakhjulsdrivet.... volvo 240, Opel rwd, bmw e30

mer inlägg kommer sen från mig, men fyll gärna på med detaljtips och annat... :-) och åsikter ....


förresten nästa SLC tävling är en 24h som kommer gå antingen sista helgen i februari eller första i mars..... på mantorp park och med rensopad bana från snö.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Fredrik - SLC skrev:
Här tänkte jag att jag och gärna fler delar med sig av råd och tips , om hur man bygger en enkel och konkurrenskraftig bil för max 50.000 färdig...... jag kommer ge råd främst för SLC light (det är den klassen vi kör som hetat 5papp+ men kommer byta namn till nästa år) men ni får även ge råd för andra likartade klasser i andra serier....

Som jag ser det finns det 2 olika koncept som funkar... antingen framhjulsdrivet och hålla det lätt, eller lite tyngre bakhjulsdrivet med lite mera hästar.....

lämpliga bilar i framhjulsdrivet..... peugeot 205, Opel corsa, honda Civic

Lämpliga bilar i bakhjulsdrivet.... volvo 240, Opel rwd, bmw e30

mer inlägg kommer sen från mig, men fyll gärna på med detaljtips och annat... :-) och åsikter ....


förresten nästa SLC tävling är en 24h som kommer gå antingen sista helgen i februari eller första i mars..... på mantorp park och med rensopad bana från snö.....


Volvo 850 har ju funkat bra, tung framhjulsdriven.
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Björn skrev:


Volvo 850 har ju funkat bra, tung framhjulsdriven.


I SLC arrangerade långlopp? inte så att du förväxlar med 850 kombin som gick nån säsong i STCC??

Annars så, well, ok om nån har fått det att lira så lyfter jag på hatten, men jag tror att dom flesta vinner på att sikta på lättare chassin, om inte annat så på däck och bromskontot

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

Fredrik - SLC skrev:
Här tänkte jag att jag och gärna fler delar med sig av råd och tips , om hur man bygger en enkel och konkurrenskraftig bil för max 50.000 färdig...... jag kommer ge råd främst för SLC light (det är den klassen vi kör som hetat 5papp+ men kommer byta namn till nästa år) men ni får även ge råd för andra likartade klasser i andra serier....


Kanonbra ide för en tråd thumbs up


(fast jag tycker köpa en beggad högerstyrd M3 från England för peanuts som utgångobjekt verkar smartast av allt just nu ;-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Cobolt skrev:
Björn skrev:


Volvo 850 har ju funkat bra, tung framhjulsdriven.


I SLC arrangerade långlopp? inte så att du förväxlar med 850 kombin som gick nån säsong i STCC??

Annars så, well, ok om nån har fått det att lira så lyfter jag på hatten, men jag tror att dom flesta vinner på att sikta på lättare chassin, om inte annat så på däck och bromskontot


vi har ett gäng som kommer ibland och kör med 850 och gjort det riktigt bra... så omöjligt är det inte... ...

men men, jag skulle att ni kommer med lite tips mera på vad ska man prioritera på olika bilar och vad ska man köpa?

t.ex bur så vet jag om www.finess.se som har riktigt prisvärda burar för kl.ekonomi som funkar riktigt bra för det här.... typ 3500 för en hel byggsats.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2756



Jag gör ett inlägg ang. bromsar som nykomlingar kanske inte har full koll på.

Men generellt sett så passar bromsar inom koncernen förvånadsvärt bra mellan diverse bilar!

T ex kan man köpa en Kadett B från 1967. Och genom att borra om och svarva till skivorna från en omega B V6 (94-02) och använda oken från samma bil enkelt gå från 236mm solida skivor till 296x28mm ventilerade!

Jag vet att samma gäller för många Saabar, fwd oplar (fwd Opel och Saab passar en hel del mellan också) Även för många Volvos. Och då förmodligen också för en hel rad andra märken

Kan vara värt att veta om man vill uppgradera bromsarna på sin bil utan att bygga om en hel hel massa saker!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Kadett GSI 16v frambromsarna passar rakt på en VW GTI 1<.a

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Söder
Halmstad
Här sen Jan 2003
Inlägg: 553



om man bygger om till volvo 240 4 kolvsok. Så hittar man pfc belägg hos pean för c:a 900:- setet.

_________________
Daniel Söderström
Scuderia Motori Sud
Alfa 155V6 & 2,0ts 5-papp+rejsers
Alfa 75 TS -89 Lekbil
Önos Osäkert!!
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Bygg inte om så mycket! Kom och gasa sen kan man utveckla eftersom. Bättre att få vara med och åka än att drömma i garaget. Gör det inte krångligare än det är. Det man vinner mest på är bra ordning i depån och en bil som går. Chassit lär man sig i depå av andra och på banan, inte i garaget.



1: Rör inte motorn och arodynamiken runt motorumet. Spoiler och annat leder om luften som kyler motorn, de flesta bilar är det ganska väl utformat så luften strömmar fint runt grenrör, oljetråg mm och inte värmer upp bromcylindrar, generator osv. tänk även på att det ska ut någon stans, vanligast är under bilen. Andra insug mm. ändrar luftflödet och kan gör att motorn går magrare eller fetare vilket gör att det kan spika sönder, bygga upp värme osv. Stoppa i ett friskt luftfilter.....

2: Köp fina bromsklossar (ring PEAN brukar jag rekomendera) och ha frächa skivor (vi har köpt från Autoexperten och oftast kunnat fått Bremboskivor för penuts) samt försök led in luft i mitten på hjulet med någon form av slang, vi har kört med samma som man använder till köksfäktar, nästan gratis på byggvaruhusen monterade med ståltråd och stripes.

3: Gå igenom hjulupphängningarna. Hitta något väl utprovat fjädringskitt och var inte så kåta på att bilen måste vara superlåg och ha stenhård fjädring, vi åker på gatdäck då behövs inte det, dessutom slår man inte sönder bilen under om det råkar bli lite körning över curbs eller så. Tex. en omgång Bilstein/Sachs sportgasdämpare och fjädrar från tex. super sport funkar.

4: Byt alla oljor och kylarvätska till någon av bra kvalite som uppfyller kraven i instruktionsboken för varmt väder!

4: Lätta bilen gör att det går fortare både rakt fram och i kurvorna. Såga bort förstärkningar ur dörrar (inte förardörren), motorhuv, baklucka osv. allt som inte är bärande eller tätar in till kupen. Allt som inte finns på bilen väger mindre och går inte sönder. Vi tog bort orginalbatteriet längst fram och satte biltemas största gelbatteri till MC (700:-) inne i bilen osv. ersätt orginal grejor med billiga remmar osv till dörrhandtag, spänn fast batteriet med spännremmar och STORA brickor osv. Bogseröglor görs av biltemas spännband mm. Billigt, lätt och enkelt.

5: Snåla inte på säkerheten, stol med "öronlappar" räddar nacken om man gör en bredsida. Båge från tex. finness, punkta och passa ihop noggrant och hyr sen in byns smed som får svetsa ihop det, gör hål i taket eller golvet om det behövs för att komma åt och svetsa ordentligt. Se till att bälten och stol har stora förstärkningsbrickor på baksidan om fästena så de inte åker rakt genom golvet när det tar stopp. Bättre med frächa begagnade än billiga nya stolar, bälten mm.

6: DÄCK !! Avgör farten mer än allt annat förutom föraren. Viktigast är att de inte är gamla. Vi har åkt kuhmo Ecstasy SPT KU31 sista gångerna på sommaren vilket har fungerat bra till vettig peng.

7: Prova med olika hjulvinklar. Kolla så bilen inte är krokig med en corneweigt, se bild i vår tråd hur man kan göra det enkelt. Viktigare med grejor i ordning än massa balla prylar.

Min tankar att bygga bil.

Vilken bil? Ta något ni kan och har meckat med annars något vanligt som många kan. Reglerna säger max 2,5 liter välj en bil som har en motor nära det orginal eller en lätt 2.0 fyrcylindrig framhjulsdriven typ peugeot gti, kadett gsi eller liknande. De sportigare varianterna brukar ha tillräkligt stora bromsar och bra grundchassie. Kolla vad bilen har för tjänstevikt och räkna bort ca:200-250kg så har ni racevikt och orginalmotor. Då är det enkelt att se vad ni får för vikt/effektförhållande.
Citera
Nisse
Uppland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 164



Kan lägga till på ovanstående lista "bromsvätska" till en bra som pallar lite högre temp.

Annars så är grundkonceptet att göra så lite som möjligt.
Finns trevliga forum för olika fabrikat t.ex
http://www.peugeot-sport-club.com/forum/index.php

Säljs 205:or med mi16 motorer för 5-10.000
Släng ut inredningen.
Sätt in stol, bur, bälte
Se över bromsarna byt belägg till bra och även skivorna.
Lyxa till med nya stötdämpare vanliga inga coilovers behövs.
Sätt på hyffsade däck.
Färdigt att anmäla er och ut och åka.
Kör och ha roligt testa er fram, fördelen med lätta småbilar som oftast
är framhjulsdrivna är att bromsarna räcker långt det är lättkört.
Väljer man dessutom pegga är det billigt och finns hur mycket information
som helst på deras forum.

Vi ses på banan.

_________________
Olle Danielsson
#88 Stötdämparexperten
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

Skitbra listor ovan. Håller med om allt! Men om man har snål budget så kommer här min "absolut minimumlista":

Man MÅSTE inte köpa chassikit (dämpare/fjädrar-kit) det första man gör. Om stötdämparna är friska så kommer man en bra bit på det. Det viktiga är att saker är hela och att det inte är glapp i bussningar, fästen o så. Dvs helt och i någorlunda bra skick kommer man långt på även med originalgrejer om budgeten ska hållas hårt. Helslut stötdämpare kan däremot vara lite väl intressant att köra med och överhettade bromsbelägg eller kokad bromsvätska är ajajaj det med.

absoluta minimumlistan IMHo är typ:
- om chassi/hulupphängningar/bromsar/drivlina är hela och friska så tuta och kör
- Lätta bilen
- Se till att bromsbelägg och bromsvätska inte överhettas över vad de tål (dvs se över kylning och välj rätt belägg/vätska utifrån förutsättningarna de hamnar i)

Efter den listan kommer däckval IMHo. Men det är ju sällan gratis....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237



Hej Fredrik

Vår bil är ganska billig.
Ta en Porsche 924 för 6500.
Åk sedan till en lämplig skrot och köp lite saker, en saab motor för 4000 en BMW låda 2500 en BMW bakaxel för 5000 BMW framvagn 5000 BMW bakvagn 2000.
Sväng förbi Guss och köp en bur för 6000.
Sen en bra plasmaskärare och en stark svets.
Ett par månader i garaget och vips så har man en ganska bra tävlingsbil.
Inte jättedyrt men en hel del arbete krävs det förstås.

Någon stans i detta kanske man skulle ha tagit fram regelboken men den brukar bara hämma kreativiteten.
Det är bättre att be om förlåtelse efter än om lov innan. Och Fredrik du brukar ju vara snäll mot lite kreativa lösningar.

Efter det så kan man förbättra den för en hel hög med pengar men grunden är bra.

MVH
Eric Lycke #83 Lycke Racing MSLS.

PS Jag valde en gammal bild för då var bilen fortfarande i plåt i hela karossen.
Numera är bilen vit och i plast, Mycket dyrare lite lättare.



_________________
Eric Lycke
Citera
Halls
Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 86



Ericl skrev:

Ett par månader i garaget och vips så har man en ganska bra tävlingsbil.


thumbs up

Så man tar drygt 30 tusen och åker till skroten med och sen:
"vips så har man en ganska bra tävlingsbil..."

Jag gillar just den där "vips" biten!

_________________
Markus Hallsten
Samsung SM6
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10197



Eller så köper man en begagnad räserbil och byter slitdelar.

Just byggande (tid) och utprovning (tid+stillestånd) är tacksamt att få på köpet.

_________________
Anders Hansson
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



sweanders skrev:
Eller så köper man en begagnad räserbil och byter slitdelar.

Just byggande (tid) och utprovning (tid+stillestånd) är tacksamt att få på köpet.


Volvo S40 JTCC...

Mycket och lite

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



oavsett vilken bil man använder, så handlar det till sist om att räkna ut vad som kan gå sönder och att åtgerda dessa punkter med största omsorg.
Avgassystem har ju visat sig vara en svag punkt i serier med höga ljudkrav.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184



Vi byggde vår bil vintern 09/10, den kostade inte så mycket. Kolla gärna in byggtråden.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=61182&highlight=

Vill bara inflika att en 850 mycket väl kan bli en bra långloppsbil, vi har ett team som åker NSHC som har en extremt fin Vol*o som går riktigt bra.

_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Glöm ej oljan i motorn. Det svänger på banan och ha gärna oljenivån lite högre än max-nivån.
Det tänkte inte vi på och bytte motor då den började knacka.
Vi byggde även en oljefälla på den och hoppas att det fortsätter fungera.
Erik

_________________
Erik König
Citera
Sparade trådar/FAQ
Hur man bygger en enkel och konkurrenskraftig långlopps-bil
7 besök senaste veckan (15623 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande