Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Jetta GTI -84 *SKROTAD*
1, 2, 3, 4   >>
12 besök senaste veckan (27509 totalt)
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710


Trådstartare
Har officiellt dragit igång mitt vinter projekt.
Efter suttit snart i ett år och dregglat åt andras bilar här på rejsa och tanken på att ut och jaga på banorna igen släppte de äntligen för mig. Istället för att börja bygga på en bil i flera år vill jag ut till nästa säsong och leka så därav blev valet en VW Jetta. Letade först efter en vanlig Golf GTI men dom jag hittade var tokrosthögar och dom andra var svin dyra (för att vara en tokslutkörd golf)

Av ren slump hittade jag en två dörrars och utan taklucka till ett pris av 2000.- (!!!) Bilen är konstigt nog inte en rostburk utan mycket fin för sin ålder.

Efter de började jag leta efter en utbytes motor. Var inne på att slänga i en VAG 1.8T motor men efter lite efterforskning krävs det en donator bil för att fixa de. Så då blev de en KR 1.8l 16v GTI motor.

Till helgen ska den in i garaget och börja strippas. Nu står den mest och skäms i en hörna på tomten.

Ska gjuta av alla kaross delar så jag inte behöver fega runt banan. Har en ganska solid bakgrund med att plasta och formbyggnationer.

Checklista inför bygget (kommer fyllas på betydligt):

[X] Inköp av bil
[X] Inköp av motor (KR 16v GTI)
[X] Inköp av RS2 Front
[X] Inköp av breddare
[ ] Inköp av R-Däck (framåt våren)
[ ] Inköp av fälgar (ROTA RB 15" / 8" ET4)
[ ] Inköp av coilovers
[ ] Inköp av ny växellåda

[ ] Strippa bilen
[ ] Lätta svänghjulet
[ ] Bygga nytt plenum
[ ] Laga den rost
[ ] Lätta den på allt onödigt

[ ] Gjuta en ny diffuser med vortex och bow generators
[ ] Gjuta en vinge (60" banana wing eller RSR rak vinge)
[ ] Gjuta av huv
[ ] Gjuta av dörrar
[ ] Gjuta av bagagelucka
[ ] Gjuta om breddningsskärmarna
[ ] Gjuta av front (fall i fall skyddsräckena hoppar på mig)
[ ] Gjuta ny pannel

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 777



Skoj med mera VW här på rejsa! thumbs up thumbs up

Bilder, bilder.....

/Johan

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710


Trådstartare
Idag blev garaget helt städat inför bygget...
Kan inte lägga 100% av tiden på bilen då vi håller på att slutföra en annan byggnad intill garaget som vi ska ha som gjuteri. Såsätt slipper man stanken från polyester och slipdammet...

Åter till bilen så har jag ställt upp den på dollys och börjat riva i motorn. Jag hann inte göra så mycket som jag velat men man kan inte ha kakan och äta den

Ska lura ut min kusin med fri öl så ska vi göra ett ryck att ta ur motorn och lite annat smått och gott...

Notera Sydstaterna (raggare) vs. Rising Sun (riskokare) ... Alt Svärfar vs. Mig


Den har stått under en björk dom senaste åren


15min och en Cola senare


Nya "tillfälliga" säsong 2012 spisen (KR)

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Ahhh en Coupe'!!!! thumbs up

och med förgasarbojsänke

Det har jag åkt en del bana med

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710


Trådstartare
Den motorn kommer åka

Har inte hänt så mycket roligt. Håller på att rensa bilen från onödigt men iom jag gjuter andra delar i glasfiber går de lite före tyvärr. Ska iaf börja preppa för avgjutning av huv, framskärmar och baklucka. När dessa är klara ska jag ge mig på dörrarna. Borde kunna lätta den hel del.

Ska försöka ta lite foto på framstegen

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
soilkiller
Ludvika/Dalarna
Här sen Jun 2010
Inlägg: 38



Kul projekt, racing var inte det som fanns i ona tankar när jag rullade en Jetta, men den är ju onekligen rolig, kommer följa detta bygge

_________________
Tommie Lif
BMW 318i
_____________________________________

Lätt, lättare, banta?
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710


Trådstartare
Har inte gjort så jätte mycket mer än fixat vingpluggen och testat gjuta en gång för att se att den ligger i linje. Håller även på att leka med Textreme väven. Kan bli häftiga canards av de...

Testgjutningen purfärsk ur formen (utan infästningar)


Textreme väven (kommande canards)


Funderar på att fälla in en sån i huven


Textreme är sexigt


Designväv blå och röd. Ska provgjuta i veckan med dessa.


Var även tvungen att köpa lite tigerväv för skoj skull

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Andreas Åkebrink
Verkstaden i blekinge skogen
Här sen Feb 2004
Inlägg: 258



Vad har du köpt Kevlaren? (tigerväv som du kallar det för) Kanske inte är Kevlar?

_________________
Andreas Åkebrink
Bygger fögasar tubo koja för SSK Classic
Gillar att svarva och fräsa egna grejer
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710


Trådstartare
Det har jag köpt av Carbix . Tiger väv är kolfiber/aramid men dom har ren aramid också. Kolla deras sida. Snabb och bra service thumbs up

Ska göra en bildupdate senare ikväll...

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Vad använder du för "kärna" i vingen.
Eller hur gjuter du den?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710


Trådstartare
Den är ihålig med lite förstärkningar inne i den (firet matta som jag lägger på ett speciellt sätt). Klämform där jag gjuter två halvor först och sen "limmar" ihop dom i klämformen. Svårt att förklara men dom blir väldigt lätta men styva. Många kör men skum i men jag tycker de inte gör någon skillnad utan blir bara tyngre och dom kan ändra form med skummet.

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



ok , jag fattar!
Men det är enkelt för oss amatörer att gjuta runt en kärna

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710


Trådstartare
Har knäckt loss ett gäng NACA som jag gjutit... Dock inget upphetsande förutom den ena singelducten...
Slänger även upp en bild på vingformen när jag gjutit förstärkningar i den...

Lilla singelducten... Ska skära bort gjutskägget senare i veckan (måste genomhärda vilket tar 1 vecka)


Vingformen...

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Mycket trevligt projekt! Funderar själv på att skaffa lättare dörrar och även bagagelucka så småningom. Har du tid att göra en uppsättning extra kanske jag hakar på beroende på vad det skulle kosta. Vi kan ta det via PM om det känns intressant.

Fortsätt gärna med mer bilder, me like!

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858



Har du några bilder på skärm breddarna? Skulle vara skoj med mera bilder på vingen oxå.
Vingprofilen, är det något eget designat eller vilken profil är det?

Ser bra ut, lite udda bil att bygga på, men det är alltid skoj.

Lycka till
Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710


Trådstartare
Ska ta och knäppa ett par kort på breddarna. Ska nog inte köra med dom alls. Får se helt enkelt men beslutsångest har jag iaf. Vingprofilen är en RSR original avgjutning. Exakt vilken RSR de är vet jag inte men den senare har ju en förhöjning på mitten. Att designa en vinge själv är svårt och har man ingen vindtunnel så vet man inte hur bra den kommer vara.

Anledningen jag valde en Jettan framför Golfen är att den väger nästan desamma men har en bakdel där man kan montera en schysst vinge och diffuser. Sen att det har spårat ur är väl som vanligt

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733



Snyggt!
Kör du vacuum och epoxy till kolfibret eller kör du utan och med polyester?
Mvh
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710


Trådstartare
Kör med en speciell klar gelcoat och polyester. Ingen vakuum behövs då. Har prylar för att göra de men de blir inte bättre och de dödar formen

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590



Det är kul med mycket plast!

Ibland saknar man den ljuva doften av plast...

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733



AcidSheep skrev:
Kör med en speciell klar gelcoat och polyester. Ingen vakuum behövs då. Har prylar för att göra de men de blir inte bättre och de dödar formen


okej, är imponerad av finnishen på dina gjutningar. thumbs up
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710


Trådstartare
Magnus Sjögren skrev:
okej, är imponerad av finnishen på dina gjutningar. thumbs up

Tackar ... Inte alla mina formar som är 100% ytfinish för kolfiber. Allt hänger på originalet som gjuts av och hur mycket bearbetning jag måste göra i formen.

matte #25 tornado skrev:
Det är kul med mycket plast! Ibland saknar man den ljuva doften av plast...

Doftar fint. Men eftersom jag kör med A2 kolfilter i min skyddsmask känner jag inte så mycket. Blir sjukt snurrig när jag är och hämtar material


Ska försöka strippa mer imorgon. Håller på att planera in avgjutning av dörrarna inom kort. Ska gjuta av GTIDave's dörrar då där är hel framruta och släta dörrhandtag.

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Jetta GTI -84 *SKROTAD*
1, 2, 3, 4   >>
12 besök senaste veckan (27509 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande