Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S2 -01 Racetech | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (18188 totalt) |
Lotus Elise S2 -01 Racetech
Högerstyrd Racetech är vad jag förstår en uppgradering av bromsar och lite inredning. I övrigt är det en origina S2 Rover k-serie med 125hk. Kom i min ägo våren 2006 sedan har den varit mig trogen. _________________ David Frostbacke Lotus Elise S2 Racetech |
||||||
När jag köpte min Lotus Elise var jag helt nollad vad det gäller bankörning. Därför kände jag att det skulle passa bra att köpa den "klena" K-serie Elisen.
Jag och även min fru Alexandra har det brinnande gemensamma intresset för bilar och fart. Hon är mer inne på fart/bruka och jag bilar/skruva. Vi börjar känna att det skulle va gött med lite mer effekt. Därför har jag under de senaste åren gått och grubblat på hur vi ska kunna köra snabbare. Det finns i alla fall två givna alternativ: byta till en snabbare bil eller trimma den befintliga man äger. Jag gjorde en snabb kalkyl i huvudet och insåg att min Elise blir en rätt bra bil för de pengar man behöver lägga till för att byta upp till en annan bil med önskad effekt. Sen så gillar jag/vi vår Elise och vill helst behålla henne en stund till. Därför gled tankarna åt att trimma Elise. Men med hjälp av forum, pålästa kompisar och lite sunt förnuft förstod jag att det inte kommer gå att skrämma upp min Rover k-serie motor mer än ca 200hk. Då började jag titta efter andra alternativ och läste mig till att hondas "civic type R" går att hänga i Elisen. Jag har sedan länge varit ett stort Honda-fan och valet blev enkelt. Det är därför öppnade detta fönster för att försöka dokumentera min motor konvertering till honda!!! _________________ David Frostbacke Lotus Elise S2 Racetech |
||||||
Hej, kul att se dig/er här
Kanske K24 botten och K20 topp som Asse här på rejsa gjort? Nu har han iofs andra kammar insug och allt möjligt men 290+ ärliga sugpollar är inte helt fel |
||||||
Blir nog riktigt bra, ser fram emot att följa bytet. Tror att den motorn är svårslagen och nån stans över 250hk är helt rätt effekt i en Elise. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Just precis det kommer nog att hamna där någon stans. Kul att man kan bidra med något läsvärt!
För tillfället väntar jag delar ifrån Sunspeed. När det kommit tar konverteringen fart på riktigt. _________________ David Frostbacke Lotus Elise S2 Racetech |
||||||
Grymt Nästan så ni får bjuda på ett garagebesök när konverteringen är igång. Hjälpte till att montera av ett par riktigt fina dämpare som jag förstod att ni var intresserade av, dom i kombination med ovanstående snurra kommer ge en sjukt sjukt snabb kärra. |
||||||
Javisst jag kan göra en pålysning när jag rivit lite. Jaha så han plockde bort dom. Har bara lite mycket utgifter, men går allt bra så är jag på. Då skulle Elise bli riktigt ball! _________________ David Frostbacke Lotus Elise S2 Racetech |
||||||
Japp ligger i sina lådor och väntar Kvalitén på dom verkar vara top notch, riktigt schysst. |
||||||
_________________ Erik Bohman ÖSK # 501 Lotus Exige Cup 255 -07 |
||||||
Ser riktigt trevligt ut, vad är det för Nitron dämpare du köpt? Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S2 -01 Racetech | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (18188 totalt) |