Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 -01 Racetech
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (18188 totalt)
Frostbacke
Öringe
Här sen Sep 2011
Inlägg: 26


Trådstartare
Lotus Elise S2 -01 Racetech
Högerstyrd
Racetech är vad jag förstår en uppgradering av bromsar och lite inredning.
I övrigt är det en origina S2 Rover k-serie med 125hk.
Kom i min ägo våren 2006 sedan har den varit mig trogen.

_________________
David Frostbacke

Lotus Elise S2 Racetech
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



fin! alltid väldigt svag för dessa lotusar!!

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Välkommen ! Grymt snygg thumbs up

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Frostbacke
Öringe
Här sen Sep 2011
Inlägg: 26


Trådstartare
Tack!

_________________
David Frostbacke

Lotus Elise S2 Racetech
Citera
Frostbacke
Öringe
Här sen Sep 2011
Inlägg: 26


Trådstartare
När jag köpte min Lotus Elise var jag helt nollad vad det gäller bankörning. Därför kände jag att det skulle passa bra att köpa den "klena" K-serie Elisen.
Jag och även min fru Alexandra har det brinnande gemensamma intresset för bilar och fart. Hon är mer inne på fart/bruka och jag bilar/skruva.

Vi börjar känna att det skulle va gött med lite mer effekt. Därför har jag under de senaste åren gått och grubblat på hur vi ska kunna köra snabbare. Det finns i alla fall två givna alternativ: byta till en snabbare bil eller trimma den befintliga man äger. Jag gjorde en snabb kalkyl i huvudet och insåg att min Elise blir en rätt bra bil för de pengar man behöver lägga till för att byta upp till en annan bil med önskad effekt. Sen så gillar jag/vi vår Elise och vill helst behålla henne en stund till.
Därför gled tankarna åt att trimma Elise. Men med hjälp av forum, pålästa kompisar och lite sunt förnuft förstod jag att det inte kommer gå att skrämma upp min Rover k-serie motor mer än ca 200hk.

Då började jag titta efter andra alternativ och läste mig till att hondas "civic type R" går att hänga i Elisen. Jag har sedan länge varit ett stort Honda-fan och valet blev enkelt.

Det är därför öppnade detta fönster för att försöka dokumentera min motor konvertering till honda!!!

_________________
David Frostbacke

Lotus Elise S2 Racetech
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Förstår fullt att du vill ha mera pulver, men med ganska enkla modds kan du köra betyligt fortare än bilarn +200 hk klassen Rover snurran/pg1 lådan är bland det lättaste du hittar idag

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Frostbacke
Öringe
Här sen Sep 2011
Inlägg: 26


Trådstartare
Det är sant, men jag tippar på att Elisen med en Honda K24 + Låda kommer att väga strax över 800kg.

_________________
David Frostbacke

Lotus Elise S2 Racetech
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858



Någon som vet vikt skillnaden mellan K24 och Rover motorn?
K24 gillar jag, ska ju själv göra nästan samma operation.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



K20 med låda : ~ 180 kg , K-serie/PG1 låda : ~ 150 kg

Ca 30 kg skillnad, tror lådan skiljer mest i vikt mellan honda/rover. PG1 är extremt lätt och kompakt

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Hej, kul att se dig/er här

Kanske K24 botten och K20 topp som Asse här på rejsa gjort? Nu har han iofs andra kammar insug och allt möjligt men 290+ ärliga sugpollar är inte helt fel

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Frostbacke
Öringe
Här sen Sep 2011
Inlägg: 26


Trådstartare
Ja absolut det är en K24 med En K20 topp, RBC insug och K-pro ECU. Det är en grundplåt jag valt att börja bygga på sedan kan man hänga på mer godis framöver...


_________________
David Frostbacke

Lotus Elise S2 Racetech
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2913



Frostbacke skrev:
Ja absolut det är en K24 med En K20 topp, RBC insug och K-pro ECU. Det är en grundplåt jag valt att börja bygga på sedan kan man hänga på mer godis framöver...



Blir nog riktigt bra, ser fram emot att följa bytet. Tror att den motorn är svårslagen och nån stans över 250hk är helt rätt effekt i en Elise.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Frostbacke
Öringe
Här sen Sep 2011
Inlägg: 26


Trådstartare
Just precis det kommer nog att hamna där någon stans. Kul att man kan bidra med något läsvärt!

För tillfället väntar jag delar ifrån Sunspeed. När det kommit tar konverteringen fart på riktigt.

_________________
David Frostbacke

Lotus Elise S2 Racetech
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Frostbacke skrev:
Just precis det kommer nog att hamna där någon stans. Kul att man kan bidra med något läsvärt!

För tillfället väntar jag delar ifrån Sunspeed. När det kommit tar konverteringen fart på riktigt.


Grymt

Nästan så ni får bjuda på ett garagebesök när konverteringen är igång.

Hjälpte till att montera av ett par riktigt fina dämpare som jag förstod att ni var intresserade av, dom i kombination med ovanstående snurra kommer ge en sjukt sjukt snabb kärra.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Frostbacke
Öringe
Här sen Sep 2011
Inlägg: 26


Trådstartare
Dignell skrev:
Frostbacke skrev:
Just precis det kommer nog att hamna där någon stans. Kul att man kan bidra med något läsvärt!

För tillfället väntar jag delar ifrån Sunspeed. När det kommit tar konverteringen fart på riktigt.


Grymt

Nästan så ni får bjuda på ett garagebesök när konverteringen är igång.

Hjälpte till att montera av ett par riktigt fina dämpare som jag förstod att ni var intresserade av, dom i kombination med ovanstående snurra kommer ge en sjukt sjukt snabb kärra.



Javisst jag kan göra en pålysning när jag rivit lite.

Jaha så han plockde bort dom. Har bara lite mycket utgifter, men går allt bra så är jag på.
Då skulle Elise bli riktigt ball!


_________________
David Frostbacke

Lotus Elise S2 Racetech
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Frostbacke skrev:
Jaha så han plockde bort dom. Har bara lite mycket utgifter, men går allt bra så är jag på.
Då skulle Elise bli riktigt ball!



Japp ligger i sina lådor och väntar Kvalitén på dom verkar vara top notch, riktigt schysst.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Frostbacke
Öringe
Här sen Sep 2011
Inlägg: 26


Trådstartare
Conversion kitet är färdigt och ligger och väntar i Californien. Här är ett litet smakprov på de bitar som ingår.

_________________
David Frostbacke

Lotus Elise S2 Racetech
Citera
Bohman
Mjölby
Här sen Sep 2005
Inlägg: 82



Dignell skrev:
Frostbacke skrev:
Jaha så han plockde bort dom. Har bara lite mycket utgifter, men går allt bra så är jag på.
Då skulle Elise bli riktigt ball!



Japp ligger i sina lådor och väntar Kvalitén på dom verkar vara top notch, riktigt schysst.


_________________
Erik Bohman
ÖSK # 501
Lotus Exige Cup 255 -07
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858



Bohman skrev:
Dignell skrev:
Frostbacke skrev:
Jaha så han plockde bort dom. Har bara lite mycket utgifter, men går allt bra så är jag på.
Då skulle Elise bli riktigt ball!



Japp ligger i sina lådor och väntar Kvalitén på dom verkar vara top notch, riktigt schysst.



Ser riktigt trevligt ut, vad är det för Nitron dämpare du köpt?
Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Frostbacke
Öringe
Här sen Sep 2011
Inlägg: 26


Trådstartare
Lite godis som trillade in 3e dag Jul.
Det ska komma en sändning med lite mera framöver.
Nu är det bara att köra igång och skruva.


_________________
David Frostbacke

Lotus Elise S2 Racetech
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Det skulle finnas en "like" knapp här på Rejsa. Ska bli spännande att följa.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 -01 Racetech
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (18188 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande